Drømmer, NDO & ut av kroppen ⇒ drømmer viser sjela di??
Moderatorer: Asbjørn, mod drømmer
drømmer viser sjela di??
jeg har hatt en god del snodige drømmer i det sitste... de har hatt en par fellestrekk og til slutt blei jeg lei av og gruble og spurte en venn av meg som har litt mere peiling enn jeg har på sånt....
" ohh those dreams just tells you who you really are, your seeing your as your true self!"
joda eneste en liten hake ved det hele.... i drømmende er jeg feil kjønn.....
JEg forklarer dette her ingående og han ler...
"dont worrie it just mean you have the heart and soul of a man..... only means you can drink and svear like a man and get away with it...."
Så da er egnetlig sprøsmålet litt så her... halt skal helst være i balanse... er den ene energiene i meg ute og sykle? eller er det meninga det at jeg skal ha denne energien... for helt ærlig jeg føler meg ikke som en mann!!!! jeg er faktisk veldig glad at jeg er kvinne og liker det veldig godt! Så nei det har ikke noe med kjønnsfovrirring og gjøre... Jeg sa forøvrig det til kameratne min også som da lo godt av meg og benytta den neste timen til og stille spørsmål om jeg var crossdresser
Puma/f
" ohh those dreams just tells you who you really are, your seeing your as your true self!"
joda eneste en liten hake ved det hele.... i drømmende er jeg feil kjønn.....
JEg forklarer dette her ingående og han ler...
"dont worrie it just mean you have the heart and soul of a man..... only means you can drink and svear like a man and get away with it...."
Så da er egnetlig sprøsmålet litt så her... halt skal helst være i balanse... er den ene energiene i meg ute og sykle? eller er det meninga det at jeg skal ha denne energien... for helt ærlig jeg føler meg ikke som en mann!!!! jeg er faktisk veldig glad at jeg er kvinne og liker det veldig godt! Så nei det har ikke noe med kjønnsfovrirring og gjøre... Jeg sa forøvrig det til kameratne min også som da lo godt av meg og benytta den neste timen til og stille spørsmål om jeg var crossdresser
Puma/f
Antall ord: 221
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Sjamanistisk konfirmasjon 2025
- En meningsfull reise inn i voksenlivet.
I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen.
En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund.
Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.
Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge.
Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud.
Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom.
Les mer her
-
- Nybegynner
- Startet: 23 Jan 2007 13:03
- 17
Ja, drömmer viser deg selv hvem du egentlig er...Men ikke missforstå den. Drömmer er ikke altid bokstavelige, veldig sjelden faktisk. Man må tolke den, og for å få den tolket rett pleier man å tolke etter Obrad Doncic's Symbolteori.
Så ikke vär rett fordi du drömmer at du er et annet kjönn.
For å få litt peiling på dette med drömmer så kan du jo besöke denne siden - norskdrommeforening.no
Og höre på lydklippene i fra radioprogrammet "dröm deg fram" her - http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_ ... 14818.html
Der er det blandt annet tolkninger av drömmer og litt grundleggende om drömmekunskap.
Dette er utrolig spennende ting å läre om, har värt på kurs hos Via Somnii, og har lärt utrolig mye om meg selv og andre:)
For å få litt peiling på dette med drömmer så kan du jo besöke denne siden - norskdrommeforening.no
Og höre på lydklippene i fra radioprogrammet "dröm deg fram" her - http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_ ... 14818.html
Der er det blandt annet tolkninger av drömmer og litt grundleggende om drömmekunskap.
Dette er utrolig spennende ting å läre om, har värt på kurs hos Via Somnii, og har lärt utrolig mye om meg selv og andre:)
Antall ord: 140
En liten plante kan en gang bli et stort tre, det kan også skje med oss mennesker.
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 01 Mar 2007 11:02
- 17
- Kjønn (valgfri): satyriasis
- Blitt takket: 11 ganger
Jeg tror vi skal være forsiktige med å ilegge drømmer mer betydning enn de har.
Mest sannsynlig er drømmer satt sammen av bruddstykker av informasjon fra underbevisstheten. Det forskes på om drømmer kan være en effekt av at hjernen bearbeider informasjonen som ligger mer eller mindre latent, samt alle inntrykkene man har fått i løpet av dagen. Omtrent som når man defragmenterer harddisken for å kunne benytte plassen bedre.
Drømmetyding er meningsløst, da man kan bruke symbolikk til å få fram omtrent hva slags mening man vil.
Mest sannsynlig er drømmer satt sammen av bruddstykker av informasjon fra underbevisstheten. Det forskes på om drømmer kan være en effekt av at hjernen bearbeider informasjonen som ligger mer eller mindre latent, samt alle inntrykkene man har fått i løpet av dagen. Omtrent som når man defragmenterer harddisken for å kunne benytte plassen bedre.
Drømmetyding er meningsløst, da man kan bruke symbolikk til å få fram omtrent hva slags mening man vil.
Antall ord: 94
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert
-Dilbert
Hide post links |
Takker for tipset.Mick Wild skrev:Ja, drömmer viser deg selv hvem du egentlig er...Men ikke missforstå den. Drömmer er ikke altid bokstavelige, veldig sjelden faktisk. Man må tolke den, og for å få den tolket rett pleier man å tolke etter Obrad Doncic's Symbolteori.
Nå aner jeg ikke hvor vennen min tar sin tolkning i fra eller om det er noe bestemt lære eller om det er noen som har lært han... men det jeg eit er atr han har god peiling på en god del ting.
Takk for tips jeg skal sjekke det ut så fort jeg får tid til overs
Vandlige drømmene mine er som du sier underbevisheten som leiker segKimbara skrev:Jeg tror vi skal være forsiktige med å ilegge drømmer mer betydning enn de har.
hjernen som uhhh fanken hva er ordet i gjen jo behandler intrykk...
men så er det noen få drømmer som skiller seg ut. Både i handlig og med at jeg faktisk husker de helt klart når jeg våkner... Det gjør jeg ikke på samme måten nårjeg drømmer at sammboern har levert feil unge i barnehagen og sånne ting......
hva de drømmene betyr for meg det holderjeg for meg sjøl
Puma/f
Antall ord: 397
Hide post links |
-
- Nybegynner
- 17
.
...
Sist redigert av Mick Wild på 29 Jul 2008 17:46, redigert 1 gang totalt. Antall ord: 0
En liten plante kan en gang bli et stort tre, det kan også skje med oss mennesker.
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 03 Jan 2007 22:56
- 17
- Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
- Lokalisering: Oslo
- Har takket: 1 gang
- Blitt takket: 5 ganger
Jeg støtter Mick wild 90%.Mick Wild skrev:Om du bare visste hvor viktige drømmer er for oss. Ikke bare psykisk, da den er det som holder den psykiske helse i balanse, men også sjelslig.Kimbara skrev:Jeg tror vi skal være forsiktige med å ilegge drømmer mer betydning enn de har.
Den forskningen er dømt til å mislykkes.
Jeg kan være 100% sikker, og legge livet mitt som innsats når jeg sier at drømmer er det absålutt viktigste vi har i livet.
Man får faktisk ikke hvilken som helst mening av symboler. Symboler gir faktisk en helt perfekt tolkning.
Hvorfor har det seg at absålutt alle som noen gang har fått en drøm tolket etter symbolteorien har vært helt lammslått av at den som tolket drømmen visste mer om den personen enn hva personen visste selv.
For det er sånn at drømmer vet mer enn hva man selv vet, fordi at drømmen virker i underbevisstheten, der man normalt sett ikke har tillgang. Så den som tolker drømmen etter symbolteorien vet med en gang allt om den andre personen, og mer enn hva den personen selv vet.
Dette vet jeg, jeg har opplevd det mange ganger.
Når du drømmer jobber hjernen intenst. Den er mye mer aktiv når du sover enn når du er i våken tilstand. Dette har blitt bevist. Det er ikke mulig for et menneske / dyr å ikke drømme. Dette er hjernens måte å løse problemer / situasjoner som har vært i våken tilstand. Eventuelt situasjoner som du ikke helt har taket på. Når du så våkner har hjernen vanligvis klart å løse problemet og du kan gå videre.
Ofte kan man drømme de samme situasjonene om og om igjen. Dette kan være fordi man feks har hatt en traumatisk opplevelse tidligere i livet.
Når det gjelder å "tolke" en drøm så skal man være LITT forsiktig tror jeg... Drømmen kan ha stor betydning, men det kan også faktisk være nok at du LIGGER på en spesiell måte når du sover, eller har drukket mye kaffe på dagtid, eller at du f.eks har drukket alkohol. Man må alltid ta slike ting med i beregningen / tolkningen.
Antall ord: 472
There will never be world peace as long as religion exists.
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 01 Mar 2007 11:02
- 17
- Kjønn (valgfri): satyriasis
- Blitt takket: 11 ganger
Drømmer er antakelig et biprodukt av denne oppryddningen og sorteringen i hjernen, og er på den måten indirekte viktig for psyken.Mick Wild skrev: Om du bare visste hvor viktige drømmer er for oss. Ikke bare psykisk, da den er det som holder den psykiske helse i balanse, men også sjelslig.
Sjelen har vi overhodet ingen indikasjon på at finnes. Hvordan vil du skille begrepet "sjel" fra bevisstheten i seg selv?
Begrunn dette.Den forskningen er dømt til å mislykkes.
Jeg kan være 100% sikker, og legge livet mitt som innsats når jeg sier at drømmer er det absålutt viktigste vi har i livet.
Jo, man kan tolke symboler omtrent som man vil. De "perfekte" tolkningene er det kun andre mennesker som står for. Om du vil svelge dette vissvasset får være opp til deg.Man får faktisk ikke hvilken som helst mening av symboler. Symboler gir faktisk en helt perfekt tolkning.
Fordi de selv vil at det skal passe inn. Det er utrolig hvor flinke vi mennesker er til å få diffuse ting til å fremstå som klinkende klare bare ved hjelp av fantasien.Hvorfor har det seg at absålutt alle som noen gang har fått en drøm tolket etter symbolteorien har vært helt lammslått av at den som tolket drømmen visste mer om den personen enn hva personen visste selv.
Det funker omtrent på samme måte som når man blir utsatt for cold reading.
Det er ikke snakk om at drømmer er kunnskap. Drømmer er som en rent tilfeldig sammensatt billedserie med bruddstykker av tanker, opplevelser og følelser. Selvfølgelig dukker det opp masse man ikke aktivt går og tenker på, men det er ikke snakk om noen skjult kunnskap.For det er sånn at drømmer vet mer enn hva man selv vet, fordi at drømmen virker i underbevisstheten, der man normalt sett ikke har tillgang.
Tull og tøys og pølsevev.Så den som tolker drømmen etter symbolteorien vet med en gang allt om den andre personen, og mer enn hva den personen selv vet.
Mulig du tror dette, men det sammenfaller ikke med virkeligheten.Dette vet jeg, jeg har opplevd det mange ganger.
Antall ord: 383
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert
-Dilbert
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 30 Jul 2007 14:29
- 17
- Blitt takket: 2 ganger
Mick Wild, du vet jaggu hvordan du ærter på deg skeptikere
Symboler er jo ferdigdefinerte og gir ikke mye rom til personlig tolkning. En ulv kan bety noe helt annet for en bonde enn for en sjaman. Men det er jo en kjentsak at en sjamanistisk drømmetolker mest sannsynlig tolke drømmen basert på sine sjamanistiske begrepsrammer. Dette er begrensningen i symboltolkning.
Og etter å ha jobbet med dreamyoga en god stund nå har jeg også sett at et symbol har et helt spesifikt budskap å komme med, som ofte, men ikke alltid, er noe helt annet enn det som står i drømmeleksikon. Og det er helt spesifikt til det individet som drømmer drømmen.
Men drømmer har likevel mange lag av betydning, mange nivåer som kommuniseres samtidig. Alt avhenger egentlig av hvilket nivå vi er i stand til å fange opp. En enkelt drøm kan på samme tid være en:
-bearbeiding av dagens problemer og følelser
-gi hint om fremtidige opplevelser
-fortelle noe om ubevisste følelser og holdninger
-pedagogisk veilede indivitet i livet
-vise sjelens sanne ansikt og potensialer
-osv.
Alle disse nivåene finnes i en hvilken som helst drøm. Med dreamyoga har jeg sett at selv helt vanlige drømmer, eller helt ubetydelige symboler, ofte kan gi det største bidraget.
Jeg mener at mekanisk symboltolkning basert på pugging av symboler er frytklig begrensende, både for individet og drømmens budskap, men en direkte kommunikasjon med drømme-elementer vil gi helt andre perspektiver og en mye bedre kontakt med drømmens hensikt.
Jeg er helt enig med deg i alt du sier om hvor viktig drømmer er, men jeg er ikke helt enig i hvor mye du legger vekt på symboler.Mick Wild skrev:Man får faktisk ikke hvilken som helst mening av symboler. Symboler gir faktisk en helt perfekt tolkning.
Hvorfor har det seg at absålutt alle som noen gang har fått en drøm tolket etter symbolteorien har vært helt lammslått av at den som tolket drømmen visste mer om den personen enn hva personen visste selv.
For det er sånn at drømmer vet mer enn hva man selv vet, fordi at drømmen virker i underbevisstheten, der man normalt sett ikke har tillgang. Så den som tolker drømmen etter symbolteorien vet med en gang allt om den andre personen, og mer enn hva den personen selv vet.
Symboler er jo ferdigdefinerte og gir ikke mye rom til personlig tolkning. En ulv kan bety noe helt annet for en bonde enn for en sjaman. Men det er jo en kjentsak at en sjamanistisk drømmetolker mest sannsynlig tolke drømmen basert på sine sjamanistiske begrepsrammer. Dette er begrensningen i symboltolkning.
Og etter å ha jobbet med dreamyoga en god stund nå har jeg også sett at et symbol har et helt spesifikt budskap å komme med, som ofte, men ikke alltid, er noe helt annet enn det som står i drømmeleksikon. Og det er helt spesifikt til det individet som drømmer drømmen.
Men drømmer har likevel mange lag av betydning, mange nivåer som kommuniseres samtidig. Alt avhenger egentlig av hvilket nivå vi er i stand til å fange opp. En enkelt drøm kan på samme tid være en:
-osv.
Alle disse nivåene finnes i en hvilken som helst drøm. Med dreamyoga har jeg sett at selv helt vanlige drømmer, eller helt ubetydelige symboler, ofte kan gi det største bidraget.
Jeg mener at mekanisk symboltolkning basert på pugging av symboler er frytklig begrensende, både for individet og drømmens budskap, men en direkte kommunikasjon med drømme-elementer vil gi helt andre perspektiver og en mye bedre kontakt med drømmens hensikt.
Antall ord: 422
Hide post links |
har hatt en syk drøm om at jeg har klør og hoggtenner og dreper folk med bare hendene. enten er den drømmer viser sjela greia løgn, ellers så er jeg en blodig killer i hue
Antall ord: 39
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 17
Hvis du skal ta det så bokstavelig så blir det litt vanskelig. Det er vel tydelig at du egentlig ikke er en kaldblodig morder...sant???Liza skrev:har hatt en syk drøm om at jeg har klør og hoggtenner og dreper folk med bare hendene. enten er den drømmer viser sjela greia løgn, ellers så er jeg en blodig killer i hue
Drømmer blir tolket av hjernen og de bildene vi lager i hjernen er ikke alltid nøyaktig det samme som det drømmen faktisk inneholder. Derfor kan det at man er en kaldblodig morder egentlig bare være et bilde på noe du ikke ønsker å se på, som hjernen derfor viser deg i et bilde som du ikke ønsker å se, hvis du skjønner hva jeg mener?
Dette er ikke ment direkte til deg eller til den konkrete drømmen, men jeg prøver bare å forklare prinsippet bak hvordan drømmer blir tolket av hjernen og årsaken til at vi må undersøke drømmen og få kontakt med det bakenforliggende. Det kan være et tilsynelatende veldig groteskt bilde, men bakenfor kan du finne juveler!
Antall ord: 193
Hide post links |
-
- Nybegynner
- 17
jon blund skrev:Mick Wild, du vet jaggu hvordan du ærter på deg skeptikere
Jeg er helt enig med deg i alt du sier om hvor viktig drømmer er, men jeg er ikke helt enig i hvor mye du legger vekt på symboler.Mick Wild skrev:Man får faktisk ikke hvilken som helst mening av symboler. Symboler gir faktisk en helt perfekt tolkning.
-osv.
Du missforstår. Det er ikke sånn at om man tolker etter symbolteorien, at man tolker ett symbol som en mening, uansett, nei nei nei...Ett symbol betyr mer eller mindre samme sak for alle...Til eksempel vann, har samme betydning for hvert eneste menneske i hele verden. Men det er måten drømmen og symbolene er satt sammen på, og hvordan personen har det, og hva som har skjedd de siste dagene som bestemmer hvordan vi tolker symbolene. En drøm kan få en helt annen tolkning om man endrer på noen av de faktorene.
Å si at drømmen ikke kan tolkes nøyaktig er absurd! Hvem som helst som har fått en drøm tolket etter den nye symbol teorien vet det veldig godt. Og for de som kan dette, virker det som ren dumhet å komme med ett sånt utsagn, når det ikke er noe å diskutere om.
Alle som kommer med ett utsagn som "drømmer kan ikke tolkes nøyaktig" eller "drømmer er bare tilfeldig sammensatte bilder av intrykk" Osv burde virkelig få øynene opp og komme seg ut å oppleve dette selv....Ellers blir dere som mennesker som tror at jorden er flat, selv om det er åpenbart at den ikke er det.
Sist redigert av Mick Wild på 29 Jul 2008 17:48, redigert 1 gang totalt. Antall ord: 637
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 17
Kan du fortelle litt om Obrad Doncics symbolteori? Hva er det som gjør den annerledes enn Frauds, Jungs eller sjamanistisk symbolteori?Mick Wild skrev:Å si at drømmen ikke kan tolkes nøyaktig er absurd! Hvem som helst som har fått en drøm tolket etter Obrad Doncic's symbol teori vet det veldig godt. Og for de som kan dette, virker det som ren dumhet å komme med ett sånt utsagn, når det ikke er noe å diskutere om.
Antall ord: 82
Hide post links |
-
- Nybegynner
- 17
jon blund skrev:Kan du fortelle litt om Obrad Doncics symbolteori? Hva er det som gjør den annerledes enn Frauds, Jungs eller sjamanistisk symbolteori?Mick Wild skrev:Å si at drømmen ikke kan tolkes nøyaktig er absurd! Hvem som helst som har fått en drøm tolket etter Obrad Doncic's symbol teori vet det veldig godt. Og for de som kan dette, virker det som ren dumhet å komme med ett sånt utsagn, når det ikke er noe å diskutere om.
Freuds teori var at mennesker er som dyr, og at man dermed skulle tolke drømmer etter dyriske prinsipper. Og derfor ble hans teori slik en fiasko i praktikken.
Jungs teori var bedre, og likner mer på Doncic's symbolteori, men ikke like utarbeidet. Jungs teori går mer mot humanismen, og det er ett av grunnprinsippene for å tolke drømmer.
Doncic's teori er veldig vanskelig å forklare. Når man tolker drømmer etter symbolteorien må man tenke på at symbolene i seg selv ofte ikke gir hele meningen..Man må se det som en film, og se i hvilken sammenheng symbolene kommer, og i hvilken form symbolene kommer.
Og man må også tenke på at noen symboler betyr i prinsippet det samme for alle mennesker, mens andre må man tolke etter hvilket forhold personen har till dette symbolet. For eksempel...I en sauegjeter's drøm har symbolet sau garantert en annen betydning for han enn for en forretningsmann. Dette er vanskelig å forklare, og det beste tipset jeg kan gi for en som vill finne ut av dette er å få tak i en bok som heter "Drømmesymboler" av Obrad Doncic. Der forklarer han dette veldig bra.
Man finner boken her:
viasomnii.net
Antall ord: 290
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 17
Flott! Jeg synes alle metoder som tar individets symbol i betraktningen er bra! Individer er nådeløst unike, med sine helt egne perspektiver og helt egne årasker i sine indre bilder.Mick Wild skrev:Freuds teori var at mennesker er som dyr, og at man dermed skulle tolke drømmer etter dyriske prinsipper. Og derfor ble hans teori slik en fiasko i praktikken.
Jungs teori var bedre, og likner mer på Doncic's symbolteori, men ikke like utarbeidet. Jungs teori går mer mot humanismen, og det er ett av grunnprinsippene for å tolke drømmer.
Doncic's teori er veldig vanskelig å forklare. Når man tolker drømmer etter symbolteorien må man tenke på at symbolene i seg selv ofte ikke gir hele meningen..Man må se det som en film, og se i hvilken sammenheng symbolene kommer, og i hvilken form symbolene kommer.
Og man må også tenke på at noen symboler betyr i prinsippet det samme for alle mennesker, mens andre må man tolke etter hvilket forhold personen har till dette symbolet. For eksempel...I en sauegjeter's drøm har symbolet sau garantert en annen betydning for han enn for en forretningsmann. Dette er vanskelig å forklare, og det beste tipset jeg kan gi for en som vill finne ut av dette er å få tak i en bok som heter "Drømmesymboler" av Obrad Doncic. Der forklarer han dette veldig bra.
Man finner boken her:
viasomnii.net
Ut ifra hva du sa virker det for meg som at Doncic's drømmetolkning fortsatt er avhengig(og begrenset) av drømmetolkerens kunnskap og forståelse om symboler og deres kontekst. Stemmer det?
I såfall er vi like langt. Da kan en sjamanistisk drømmetolker gjøre en like god jobb som en Doncicisk. Da vil det være erfaring og intuisjon som avgjør hvordan tolkningen treffer drømmeren. Ikke drømmeren selv.
Eller inneholder Doncics metode en måte å få direkte kontakt med individets indre utgangspunkt for drømmen uten å passere gjennom drømmetolkerens erfaringsdatabase?
Antall ord: 339
Hide post links |