Fakta, teori & skepsis ⇒ NLP Magick huna og Timeline?
Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden
NLP Magick huna og Timeline?
Er det noen her som kan noen av disse terapi formene?
Finnes det noen terapeuter her inne? Eller folk som har gått på kurs, eller bare lest om disse tingene. Jeg har lest litt om NLP og Magick. Og synes det er utrlig interessant. Det hadde vært artig å kunne delt kunnskap Teknikker osv innenfor dette.
Time Line virker jo utrolig spennende. Folk jeg kjenner snakker om at med hjelp av time line kan en gå tilbake til tidligere liv. Eller bare gå tilbake til en skip episode og rette opp i den.
Her er noen av de vanligste begrepene innenfor NLP bare for å få ballen til å rulle:
Rapport
Mirroring
Ankring
Quis quis.. Noen som vet hva det er???
Finnes det noen terapeuter her inne? Eller folk som har gått på kurs, eller bare lest om disse tingene. Jeg har lest litt om NLP og Magick. Og synes det er utrlig interessant. Det hadde vært artig å kunne delt kunnskap Teknikker osv innenfor dette.
Time Line virker jo utrolig spennende. Folk jeg kjenner snakker om at med hjelp av time line kan en gå tilbake til tidligere liv. Eller bare gå tilbake til en skip episode og rette opp i den.
Her er noen av de vanligste begrepene innenfor NLP bare for å få ballen til å rulle:
Rapport
Mirroring
Ankring
Antall ord: 120
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Sjamanistisk konfirmasjon 2025
- En meningsfull reise inn i voksenlivet.
I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen.
En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund.
Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.
Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge.
Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud.
Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom.
Les mer her
-
- Nybegynner
- Startet: 22 Mar 2008 18:15
- 16
- Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
- Lokalisering: fer alt æ veit,norge
-
- Nybegynner
- 16
mere informasjon ønskes.takk :mozilla_smile:
Antall ord: 6
reina
Hide post links |
Et eksempel på NLP. med Derren Brown:
http://www.youtube.com/watch?v=6bkleuxpvxY
her for han folk til å glemme hvilket stopp de skal av.
Hvordan gjør han det?
Hvordan gjør han det?
Antall ord: 30
Hide post links |
Hmm. NLP står for Nevrologi, Lingvistikk og Programmering. NLP er opptatt av atferd og hvordan atferd kan forandres på igjennom forbindelsene med nervene, språket og tankene. Det handler mye om hvordan en kan forandre ens atferd ved hjelp av språk ofte. Hypnose er en gren ut av nlp. Hvordan en person sortere sine indre bilder har f.eks noe å si for hvordan en reagerer i ulike situasjoner.reina skrev:mere informasjon ønskes.takk :mozilla_smile:
Hvordan andre stimuli som smak, og lukt og også kroppsberøring gir deg ulike intrykk. f.eks så kan du ved hjelp av et trykk på skuldra samtidig som du tenker på noe positivt bygge opp et anker. Denne assosiasjonen mellom Smil og trykk på skuldra. Kan gjøre at neste gang noen trykker deg på skuldra så begynner du ubevisst og smile.
Hvordan din indre stemme påvirker deg i din atferd. Om hvordan kroppsholdningen din påvirker humøret ditt.
Nlp handler om slike ting Jeg er ikke så flink til å forklare men det var vel noen eksempler.
MagicK er ganske lignende. Men handler kanskje mer om ritualer og symbol bruk. f. eks så kan en gjennom en sigil ( abstrakt form for symbol) ønske et resultat. Et sigil er masse sanser inn i EN blanding. Følelser, farger, form, bilde, innbilt lyd inn i EN.
Slik at dersom du ønsker En følelse av autoritet så kan du se for deg et sverd. Tenke på en situasjon hvor du følte autoritet, og gi det fargen "gull". Og så se dette symbolet + dets sanser og trekke det til deg. Inn i brystet f.eks for å forestille at det blir en del av deg. Etter dette vil du få ønsket resultat -> autoritet atferd.
hehe! Andre eksempler på egenskaper kan være: Disiplin, sjarm, karisma, tolmodighet, selvsikkerhet, mot osv.
Slik at du skaper Sigil X for å oppnå egenskap Y.
Huna og timeline har jeg ikke så mye peiling på. Men det er veldig abstrakte greier.
Det finnes også noe som heter "meta magick" som tar for seg f.eks konseptet med Speil nevroner. Det handler om at du igjennom visualisering kan føle hva andre føler akkurat som en empat. Jeg har prøvd det ut, "aktivere speilnevronene" og følte hva den andre personen og fikk det bekreftet etterpå at det stemmte.
Antall ord: 392
Hide post links |
-
- Nybegynner
- 16
ah... blanding av psykologi og illusjoner...da veit æ ka du snakki om.evnen til å lede :mozilla_smile: hypnose er en pussig sak
Antall ord: 22
reina
Hide post links |
Jepp. Slik som i denne filmen:
http://www.youtube.com/watch?v=8ZohpDS2 ... re=related
Så ser du Derren brown bare går opp til en fremmed fyr, ber om lommeboken. For så å gå videre. Han fremmede fyren synes dette er HELT naturlig i øyeblikket..
:mozilla_surprised:
http://www.youtube.com/watch?v=8ZohpDS2 ... re=related
Så ser du Derren brown bare går opp til en fremmed fyr, ber om lommeboken. For så å gå videre. Han fremmede fyren synes dette er HELT naturlig i øyeblikket..
:mozilla_surprised:
Antall ord: 47
Hide post links |
-
- Nybegynner
- 16
ikke noe problem.hvor mange av oss er det som har egen fri vilje/eller har gitt den fra oss..dersverre15%har egen fri vilje,resten har tillert adferd"da er du en enkel sak for en hypnotisør :mozilla_wink:
Antall ord: 41
reina
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 27 Mai 2005 19:16
- 19
- Lokalisering: Ski
- Blitt takket: 4 ganger
Jeg utdanner meg innen NLP og hypnose.
Det er ett utrolig spennende og ikke minst
effektivt endringsverktøy om en kan bruke det.
Det hele handler om å kartlegge hvordan den
enkeltes behandling av informasjon og stimuli
i hjernen fungerer og ut fra det finne den beste måten
å endre uønsket tanker, følelser og handlinger.
Hjernens evne til å endre seg er stor og ved å jobbe bevisst
med underbevisstheten får en lettere endringer enn ved
vanlig psykologi hvor en må gjennom det bevisste, som ofte
ikke egentlig er så villig til å endre seg.
En lager nye og mer hensiktsmessige automatiske reaksjoner
gjennom å omlære det limbiske system ved rikitig påvirkning.
Det er ett utrolig spennende og ikke minst
effektivt endringsverktøy om en kan bruke det.
Det hele handler om å kartlegge hvordan den
enkeltes behandling av informasjon og stimuli
i hjernen fungerer og ut fra det finne den beste måten
å endre uønsket tanker, følelser og handlinger.
Hjernens evne til å endre seg er stor og ved å jobbe bevisst
med underbevisstheten får en lettere endringer enn ved
vanlig psykologi hvor en må gjennom det bevisste, som ofte
ikke egentlig er så villig til å endre seg.
En lager nye og mer hensiktsmessige automatiske reaksjoner
gjennom å omlære det limbiske system ved rikitig påvirkning.
Antall ord: 112
Vær god mot deg selv og du vil skinne for andre
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 25 Aug 2004 16:02
- 20
- Har takket: 967 ganger
- Blitt takket: 892 ganger
Nå har jeg ikke muligheten til å få sett dette når jeg er på jobb,KB skrev:Et eksempel på NLP. med Derren Brown:
Hvordan gjør han det?
men jeg har sett den episoden før for noen år siden.
Skal prøve etter hukommelsen å si hva han gjør, korrekt meg hvis jeg husker feil:
Det første han gjør er å komme overraskende innpå folk.
Han oppnår da, ved å droppe "en myk innledning", at ofrene blir satt i en tilstand av lettere forvirrelse. Hvem hadde vel ikke bli forundret over å få et kamera og en svært engasjert og forttalende mann rett opp i ansiktet?
Videre tar han steget ved å nistirre dem i øynene og tilegner seg fokusen han trenger fra dem, hvor han ankrer (ved hjelp av talemåten, legger trykk på enkelte ord og måten han sier det på) at når han "blåser vekk minnet" ved å vifte med hendene fram og tilbake foran øynene, vil de enkelt og greit glemme hvor de skal.
Legg merke til hva han sier: "Thinking about it now..." osv.
Jeg sier ikke mer, det er bedre å studere selv, og dessuten husker jeg ikke eksakt hva som skjedde i dette klippet. Han har brukt denne teknikken mange ganger før.
Antall ord: 231
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 20
Re: NLP Magick huna og Timeline?
Kort fortalt handler NLP om å lese kroppsspråk og spille på det.KB skrev:Her er noen av de vanligste begrepene innenfor NLP bare for å få ballen til å rulle:
Rapport
Mirroring
Ankring
Det handler også mer utfyllende om relasjonene fra kropp til psyke.
Samspillet mellom hvordan kroppen reagerer på språk, men også hvordan språket blir påvirket av kroppen. Man kan se på det som å lete etter mønstre og følge disse mønstrene, for så å lede mønstrene. Dette er snakk om stor kontroll.
Det kan være farlig med NLP hvis en bruker det i hensikt til å forme andre mennesker. De aller fleste mennesker er til disposisjon for å bli hypnotiserte. NLP kan minne mye om hypnose, men er særdeles en mer effektiv teknikk og mye mer hurtigvirkende.
NLP står for Neuro Linguistic Programming, og ble utviklet for en cirka 30 år siden.
Richard Bandler står mye i front, og ei dame, og en annen mann.
Jeg husker ikke så godt historien bak akkurat dette, men vet godt hvordan det fungerer. Og en av de ledende NLP-ekspertene vi har idag er Anthony Robbins, også kjent som Tony Robbins. Han har spilt i en del filmer, blant annet Shallow Hal for å nevne én, og han har skrevet en god del bøker (og har en del lydbøker).
Ankring: kort og greit dreier dette seg om å lage et "ankerpunkt".
En lager en forbindelse til en mental tilstand en vil oppnå ved å bruke fysiske virkemidler. Sporsutøvere gjør det stadig vekk, f.eks. ved å bruke pusteteknikk, eventuelt forberede seg på et hopp/løp ved å klype seg i håndleddet. Klyper en seg selv ofte nok, vil det gi resultater. En kan si at når en skal prestere bedre gjentar en bare det en gjorde forrige gang det funket så bra.
Mirroring: å etterligne, rett og slett.
En kan speile en annen person for å oppnå samme suksess.
Hva er det den andre personen gjør for å oppnå så mye popularitet?
Hvordan snakker han, hvilken holdning har han, kroppsspråket hans, osv.?
Rapport: på mange måter å etterligne det også, bare ved direkte kontakt mellom deg og en annen, altså ikke bare som en "passiv observatør" som i eksempelet med mirroring.
I rapporten søker du å oppnå samme tilstand som den du snakker med, eventuelt å få ham i samme tilstand som deg. Du legger merke til hvordan han blinker med øynene, hvor fort han blinker, hvor ofte, og du forsøker på en så naturlig nok måte å gjengi dette, å synkronisere dere, fordi mennesker tiltrekkes disse likhetene og vil føle seg mye tryggere på den de snakker med da. Dette gjelder ikke bare blinking, men også alt annet kroppsspråk, jeg tok det bare som et lite eksempel.
Mennesker gjør også dette helt naturlig. Hele tiden. Mer eller mindre ubevisst.
Men er en mer bevisst og fokusert på dette, kan man komme overens og snakke rundt enhver person, selv om det ser ut som om ikke forutsetningene er der i det hele tatt.
Mesterlige triks til sleipe formål.
NLP er noe jeg både hater og elsker.
Noe ambivalent det der...
Antall ord: 539
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 26 Aug 2004 02:46
- 20
- Har takket: 142 ganger
- Blitt takket: 181 ganger
Her er en interessant artikkel av Richard Bandler,
som handler mye om hans møte med Milton H. Erickson.
http://www.openexchange.org/archives/Cl ... ndler.html
John Grinder er forresten navnet på den andre av de to som startet dette.
Her er Richard Bandlers eget svar på hva nlp er:
What is NLP™ technology?
NLP™ is based on finding out what works and formalizing it. In order to formalize patterns I utilized everything from linguistics to holography. I didn't just elicit peoples' strategies since when I started out there weren't any strategies, yet. I invented them. Strategies are a model. A strategy is just that, a strategy.
I think it is important for people to make a distinction between a model and a technique.
A model (like Strategies, Submodalities, Anchoring, Transderivational Search, Chaining States, the Meta Model™, Meta Programs, Semantic Primes, Semantic Density, etc.) will allow you to create new techniques. The techniques generated from these models are techniques, nothing more. When people discover what someone they consider to be a genius or expert does inside their head in order to perform a task exceptionally well using the models of NLP™, what they've discovered is not a new model. It is a strategy. The sequencing of various aspects of the models that constitute NLP™ in order to change someone's internal representations is called a technique.
A model is a formal representation of behavior that allows prediction. Models are most commonly used in physics, e.g., in order to predict the rate of distribution of one liquid within another as well as how much movement the added liquid will have if poured from 2 inches above a beaker with a 2 inch diameter.
The models that constitute NLP™ are all formal models based on mathematical, logical principles such as predicate calculus and the mathematical equations underlying holography. Furthermore, all of these models are generative, e.g., when challenging one Meta Model™ distinction, the answer will always be a surface structure containing further Meta-Model™ distinctions. They are also recursive, i.e., the model can be applied to itself, e.g., you can use the Milton Model in order to define and utilize the distinctions described in The Hypnotic Patterns of Milton H. Erickson, M.D., Vol. 1 in order to understand how the book uses the principles described therein in order to teach them, i.e. it defines itself.
These distinctions will help people understand the difference between what a model and a technique is.
Les mer på: http://www.purenlp.com/nlpfaqr.htm
Jeg er utdannet nlp practitioner og kan i grunn ikke si annet enn at det var en opplevelse for livet, og at jeg på slutten av kurset sa "Nei, nå vet jeg ikke om jeg har noen flere problemer å ta av!" (Vi jobbet hele tiden med våre egne traumer, fobier, negative blokkeringer osv.) Men, jeg har sagt det før, og mener fortsatt at man kommer langt ved å lese noen bøker, og at kurs kanskje ikke er nødvendig.
Det er trist at så mange forbinder nlp med å lure mennesker.
Det gir en gode verktøyer, men jeg har i grunn ikke tro på at alle kan bli en ny "Derren Brown". Han bruker mye nlp, men helt sikkert andre verktøyer også. I hovedsak er nlp noe som kan og bør brukes til å forstå seg selv og andre mennesker bedre, til å løse opp gamle handlingsmønstre og traumer, og nøkler til selv å kunne videreutvikle eller lage nye teknikker.
som handler mye om hans møte med Milton H. Erickson.
http://www.openexchange.org/archives/Cl ... ndler.html
John Grinder er forresten navnet på den andre av de to som startet dette.
Her er Richard Bandlers eget svar på hva nlp er:
What is NLP™ technology?
NLP™ is based on finding out what works and formalizing it. In order to formalize patterns I utilized everything from linguistics to holography. I didn't just elicit peoples' strategies since when I started out there weren't any strategies, yet. I invented them. Strategies are a model. A strategy is just that, a strategy.
I think it is important for people to make a distinction between a model and a technique.
A model (like Strategies, Submodalities, Anchoring, Transderivational Search, Chaining States, the Meta Model™, Meta Programs, Semantic Primes, Semantic Density, etc.) will allow you to create new techniques. The techniques generated from these models are techniques, nothing more. When people discover what someone they consider to be a genius or expert does inside their head in order to perform a task exceptionally well using the models of NLP™, what they've discovered is not a new model. It is a strategy. The sequencing of various aspects of the models that constitute NLP™ in order to change someone's internal representations is called a technique.
A model is a formal representation of behavior that allows prediction. Models are most commonly used in physics, e.g., in order to predict the rate of distribution of one liquid within another as well as how much movement the added liquid will have if poured from 2 inches above a beaker with a 2 inch diameter.
The models that constitute NLP™ are all formal models based on mathematical, logical principles such as predicate calculus and the mathematical equations underlying holography. Furthermore, all of these models are generative, e.g., when challenging one Meta Model™ distinction, the answer will always be a surface structure containing further Meta-Model™ distinctions. They are also recursive, i.e., the model can be applied to itself, e.g., you can use the Milton Model in order to define and utilize the distinctions described in The Hypnotic Patterns of Milton H. Erickson, M.D., Vol. 1 in order to understand how the book uses the principles described therein in order to teach them, i.e. it defines itself.
These distinctions will help people understand the difference between what a model and a technique is.
Les mer på: http://www.purenlp.com/nlpfaqr.htm
Jeg er utdannet nlp practitioner og kan i grunn ikke si annet enn at det var en opplevelse for livet, og at jeg på slutten av kurset sa "Nei, nå vet jeg ikke om jeg har noen flere problemer å ta av!" (Vi jobbet hele tiden med våre egne traumer, fobier, negative blokkeringer osv.) Men, jeg har sagt det før, og mener fortsatt at man kommer langt ved å lese noen bøker, og at kurs kanskje ikke er nødvendig.
Det gir en gode verktøyer, men jeg har i grunn ikke tro på at alle kan bli en ny "Derren Brown". Han bruker mye nlp, men helt sikkert andre verktøyer også. I hovedsak er nlp noe som kan og bør brukes til å forstå seg selv og andre mennesker bedre, til å løse opp gamle handlingsmønstre og traumer, og nøkler til selv å kunne videreutvikle eller lage nye teknikker.
Antall ord: 592
Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate. -C.Jung
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 20
Takk for interessant link! Jeg har vært innom PureNLP før.zind skrev:Jeg er utdannet nlp practitioner og kan i grunn ikke si annet enn at det var en opplevelse for livet, og at jeg på slutten av kurset sa "Nei, nå vet jeg ikke om jeg har noen flere problemer å ta av!" (Vi jobbet hele tiden med våre egne traumer, fobier, negative blokkeringer osv.) Men, jeg har sagt det før, og mener fortsatt at man kommer langt ved å lese noen bøker, og at kurs kanskje ikke er nødvendig.
Jeg forbinder det ikke først og fremst med å lure mennesker, men det er klart at hvis en har så stort innsyn i andres tankegang som man kan gagne seg ved hjelp av NLP, så ligger det klart et stort potensiale i å misbruke det.
Reklameindustrien har for lengst tatt i bruk NLP.
Det blir feil å tukle med hjernen til folk, for det er ikke det som burde vært formålet. Dette er en av de negative sideeffektene den tilgjengelige læren har bringt med seg.
Antall ord: 264
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 26 Aug 2004 02:46
- 20
- Har takket: 142 ganger
- Blitt takket: 181 ganger
Det er alltid noe som vil bruke slike ting negativt, og at reklamebransjen bruker det er slett ikke bra! Men, vi som er oppegående, tenkende mennesker, vi klarer nok å stå imot slikt tull fra feil kant
Og jeg tror egentlig ikke nlp gir deg innsyn i andres tankegangen eller mulighet til manipulasjon på den måten du er redd for her ludo. Derren Brown sier jo selv at de han plukker ut til sine stunts er lette å få i transe, antagelig godtroende og litt lettlurte mennesker... ?
Men, jo, et visst overtak kan det gi.. i feil hender.
Det flotte med nlp er jo likevel at det er tilgjengelig for alle,
det hadde vært mye mer skummelt om bare noen få utvalgte hadde tilgang til det
Og jeg tror egentlig ikke nlp gir deg innsyn i andres tankegangen eller mulighet til manipulasjon på den måten du er redd for her ludo. Derren Brown sier jo selv at de han plukker ut til sine stunts er lette å få i transe, antagelig godtroende og litt lettlurte mennesker... ?
Men, jo, et visst overtak kan det gi.. i feil hender.
Det flotte med nlp er jo likevel at det er tilgjengelig for alle,
det hadde vært mye mer skummelt om bare noen få utvalgte hadde tilgang til det
Antall ord: 127
Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate. -C.Jung
Hide post links |
-
- UGYLDIG Epost
- Startet: 02 Sep 2004 20:50
- 20
- Har takket: 7 ganger
- Blitt takket: 56 ganger
Det å forutse andres reaksjonsmønster, er ikke det intuitivt da? Eller er jeg blitt for deterministisk av meg etter flere år på universitetet hehehe?
Jeg mener, kan ikke hvem som helst bruke den egenskapen på en negativ måte, uten å praktisere NLP?
Jeg mener, kan ikke hvem som helst bruke den egenskapen på en negativ måte, uten å praktisere NLP?
Antall ord: 42
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu
Our Anscestors be Praised!
~Lao Tzu
Our Anscestors be Praised!
Hide post links |