Tenkte jeg skulle fortelle noen rare drømmer fra barndommen, så kansje betyr noe eller ikke.
Drøm nr 1. Jeg hvar på besøk hos bestemoren og bestefaren min og skulle overnatte der. Der drømte jeg at jeg hvar nede på kjøkkenet til bestemor og bestefar, der jeg så en stor hvit skikkelse. En skikkelse som hadde en hvit påkledning som lignet en frakke på seg, som jeg tror kan ha hvert jesus.
Dette så jeg en kort stund til jeg plutselig våknet og da klarte jeg ikke å kjenne tunga mi i munnen min. Den hvar liksom helt borte av en merkelig grunn, sånn føltes det. Men etter sån sirka et minutt så fikk jeg følelsen tilbake i munnen og tunga hva der den skulle være.
Hva tror dere dett betyr, hvis det betyr noe i det hele tatt da? Jeg selv tror ikke helt på at drømmer betyr noe, tror bare at det er ren fantasi.
Drøm nr 2. Jeg bodde i et hus en gang der en gammel dame hadde død, hun hadde vist dødd inne på soverommet mitt sies det. Jeg hadde ofte mareritt der og skummle drømmer. Jeg drømte ofte om hekser som skremte vettet av meg, og av og til drømte jeg de samme drømmene opp til flere ganger.
Jeg drømte om en heks hver natt, jeg så bare heksen og ikke noe mer. Heksen gjorde aldrig noe mot meg eller noe, den bare viste seg for meg og så på meg og etter en stund hvar drømmen slutt. Hvilken betydning har denne drømen tro hvis den har noen betydning da? Kansje det hvar den gammle damen som hvar heksen?
Drøm nr 3. Jeg har også drømt at jeg satt inne i en bil helt alene og at den kjørte helt av seg selv, jeg satt forann ved passasjer siden på bilen og hvar liv redd for hvordan det skulle gå. Rattet på bilen beveget seg og den kunne svinge og bremse å hele pakka og bilen stoppet når den skulle stoppe og slikt, den fulgte trafikk reglene. Etter en lang kjøre tur så våknet jeg, lettet for at kjøreturen gikk bra.
Dette er de rare drømmene jeg klarer å huske fra barndommen, har disse drømmene noen betydning i det hele tatt eller er det bare vanlige normale drømmer?
Rare er de i vertfall.
Drømmer, NDO & ut av kroppen ⇒ Mine rare drømmer i barndommen.
Moderatorer: Asbjørn, mod drømmer
-
- Nybegynner
- Startet: 21 Mai 2008 02:54
- 16
- Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
- Lokalisering: Karmøy.
-
- Standard bruker
- Startet: 03 Nov 2007 02:10
- 17
- Lokalisering: Tønsberg
- Blitt takket: 1 gang
Drømmer er et fantastisk landskap. I første rekke husker vi bilder som gir oss symboler. Det finnes mange bøker for å tolke disse symbolene, men jeg tror vi kjenner dem ofte igjen selv. På samme tid som vi har mange felles symboler i vår kultur.
Drømmer gjenspeiler, behandler og løser opp mange floker i vårt våkne liv. Først og fremst floker i vårt eget hode, men kanskje også i forhold til andre. Det å sove på et problem, er en kjempeflott løsning. Når dagen kommer, har man plutselig svaret.
Derfor skulle det være synd om du avskriver drømmer som bare fantasi. Det er fantasi på en måte. Men ikke BARE i negativ betydning. Det er skaperkraft, løsningsoritentert, og det hjelper deg til å overleve i denne verden. Dermed er det også et fantastisk redskap til å finne ut mer om deg selv, hvordan du fungerer og hvordan. Rett og slett bli mer bevisst, for å kunne gjøre bevisste valg.
Har også merket at drømmer håndterer også vår fysiske kroppslige bevissthet. Drømmer når du er syk, sliten, full, stresset, osv. Dette setter igang voldsomme reaksjoner i kroppen, som håndteres i drømmene. Hodet er ikke adskilt fra kroppen håper jeg? :mozilla_laughing:
1.drøm. Du sov borte, kanskje første gang, kanskje hadde du sovet der før. Du var hos dine besteforeldre, og skulle kjenne deg trygg, men av en eller annen grunn, underbevisst var du utrygg og trengte en trøst. Den hvite skikkelsen var god, du tolket den til å være Jesus. Den hjalp deg til å føle deg tryggere.
Du våknet brått. I en del av søvnen inntrer søvnparalyse. Jeg vet ikke om du så det sene programmet i går om søvn og alt hva noen finner på da. Noen våkner helt paralysert og det er veldig skremmende. Du våknet med paralysert tunge, du våknet før tunga di, men etterhvert våknet den også.
2. drøm.
Noen steder er det mer gjennomtrekk enn andre. De er urolige. At noen har dødd der før, betyr ikke at de går igjen. Men det kan være at stedet blir mer åpent. I drømmer fikk denne energien av gjennomtrekk, symbolet for hekser. Det var ditt symbol på noe skremmende. Som du forteller så sov du urolig der. Det beste hadde vært å finne et annet sted å sove, men som barn kan vi ikke alltid velge leie. Ikke alle steder er godt for mennesker å sove på. Andre steder kan ha gjennomtrekk, men ikke noe skremmende. Jeg tror nok at din kunnskap om en kvinnes død, kunne ha påvirket ditt valg av symbol. Hva er ditt forhold til hekser?
3. drøm.
bilkjøring uten sjåfør. Dette er ganske vanlig symbol, og du finner mye svar i ditt våkne liv. Hadde akkurat en slik drøm selv. Skulle bare kjøre meg en tur, og satte meg så bak i setet, men bilen kjørte på automat. Der koste jeg meg, men var litt overrasket over hvor langt jeg hadde kjørt, og hvor jeg var til slutt.
Det handler om å sitte i fører setet i ditt eget liv. Det handler også om behov for kontroll, eller tillit til livet. Du så jo hvor bra det gikk, selv om du var nervøs underveis. Kanskje du kan slippe litt på selvkontrollen i ditt våkne liv, og slappe litt mer av. Bestemme deg for å ha litt større tillit til livet. Eller kanskje du bør ta tilbake å skape ditt eget liv. Ikke gi deg over til en blind skjebne.
Dette vet du best selv. Det er jo dine drømmer.
Men igjen. Fantasi er fantastisk. Og drømmer har alltid noe å fortelle deg.
Drømmer gjenspeiler, behandler og løser opp mange floker i vårt våkne liv. Først og fremst floker i vårt eget hode, men kanskje også i forhold til andre. Det å sove på et problem, er en kjempeflott løsning. Når dagen kommer, har man plutselig svaret.
Derfor skulle det være synd om du avskriver drømmer som bare fantasi. Det er fantasi på en måte. Men ikke BARE i negativ betydning. Det er skaperkraft, løsningsoritentert, og det hjelper deg til å overleve i denne verden. Dermed er det også et fantastisk redskap til å finne ut mer om deg selv, hvordan du fungerer og hvordan. Rett og slett bli mer bevisst, for å kunne gjøre bevisste valg.
Har også merket at drømmer håndterer også vår fysiske kroppslige bevissthet. Drømmer når du er syk, sliten, full, stresset, osv. Dette setter igang voldsomme reaksjoner i kroppen, som håndteres i drømmene. Hodet er ikke adskilt fra kroppen håper jeg? :mozilla_laughing:
1.drøm. Du sov borte, kanskje første gang, kanskje hadde du sovet der før. Du var hos dine besteforeldre, og skulle kjenne deg trygg, men av en eller annen grunn, underbevisst var du utrygg og trengte en trøst. Den hvite skikkelsen var god, du tolket den til å være Jesus. Den hjalp deg til å føle deg tryggere.
Du våknet brått. I en del av søvnen inntrer søvnparalyse. Jeg vet ikke om du så det sene programmet i går om søvn og alt hva noen finner på da. Noen våkner helt paralysert og det er veldig skremmende. Du våknet med paralysert tunge, du våknet før tunga di, men etterhvert våknet den også.
2. drøm.
Noen steder er det mer gjennomtrekk enn andre. De er urolige. At noen har dødd der før, betyr ikke at de går igjen. Men det kan være at stedet blir mer åpent. I drømmer fikk denne energien av gjennomtrekk, symbolet for hekser. Det var ditt symbol på noe skremmende. Som du forteller så sov du urolig der. Det beste hadde vært å finne et annet sted å sove, men som barn kan vi ikke alltid velge leie. Ikke alle steder er godt for mennesker å sove på. Andre steder kan ha gjennomtrekk, men ikke noe skremmende. Jeg tror nok at din kunnskap om en kvinnes død, kunne ha påvirket ditt valg av symbol. Hva er ditt forhold til hekser?
3. drøm.
bilkjøring uten sjåfør. Dette er ganske vanlig symbol, og du finner mye svar i ditt våkne liv. Hadde akkurat en slik drøm selv. Skulle bare kjøre meg en tur, og satte meg så bak i setet, men bilen kjørte på automat. Der koste jeg meg, men var litt overrasket over hvor langt jeg hadde kjørt, og hvor jeg var til slutt.
Det handler om å sitte i fører setet i ditt eget liv. Det handler også om behov for kontroll, eller tillit til livet. Du så jo hvor bra det gikk, selv om du var nervøs underveis. Kanskje du kan slippe litt på selvkontrollen i ditt våkne liv, og slappe litt mer av. Bestemme deg for å ha litt større tillit til livet. Eller kanskje du bør ta tilbake å skape ditt eget liv. Ikke gi deg over til en blind skjebne.
Antall ord: 653
I choose the easy button.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 26 Apr 2008 14:09
- 16
- Lokalisering: i et tre
Apropo drømmer, tror jeg min var den mest utspekulerte. Det var en periode jeg drømte om og om igjen, og dette var så utrolig virkelig, at jeg gikk gjennom den vanlige morgenrutinen; Sto opp, inn på badet, tok en dusje, kledde på meg, pusset tennene osv..
Og da jeg endelig hadde fått alt gjort, RINGTE VEKKEKLOKKA
F#en! Må jeg gjøre ALT om igjen?!?, tenkte jeg da..
Noen hadde det kanskje veeeldig gøy på et B-menneskets vegne...
Og da jeg endelig hadde fått alt gjort, RINGTE VEKKEKLOKKA
F#en! Må jeg gjøre ALT om igjen?!?, tenkte jeg da..
Noen hadde det kanskje veeeldig gøy på et B-menneskets vegne...
Antall ord: 83
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 21 Mai 2008 02:54
- 16
- Lokalisering: Karmøy.
Heisann. Fikk med meg det programet om drømer på tvnorge, det hvar veldig interesant og skremmende.Shania skrev:
2. drøm.
3. drøm.
Veldig interesanne svar fra deg foresten takker og bukker. Jeg hadde sovet flere ganger før hos bestemor og bestefar da jeg drømte den drømmen, så jeg vet ikke. Men du har et godt poeng med at tunga mi kansje hvar paralysert ja. For det kan du tro jeg har undret på lenge hvorfor tunga ikke hvar der den skulle være. Løye jeg ikke har tenkt på det før at den kansje hvar paralysert.
Svaret på at om jeg har noe forhold til hekser, må bli nei. Jeg har aldrig interisert meg for hekser i det hele tatt. Jeg har jo sett hekser på tv og slikt når jeg hvar liten, så kansje det er det som har surret i hodet på meg når jeg lå og sov kansje, ikke vet jeg.
Når det gjelder drøm nr 3, så er jeg helt enig med deg i det du skriver om at jeg bør ta mer kontroll over livet mitt. For akuratt det er jeg ikke så flink til på grunn av at jeg sliter med angst. Så kansje du har rett i at drømmen prøvde å fortelle meg at jeg burde ta bedre vare på meg selv.
Antall ord: 660
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 03 Nov 2007 02:10
- 17
- Lokalisering: Tønsberg
- Blitt takket: 1 gang
Anette. Ja, den var god. Har hatt den noen ganger også. men kanskje mest at jeg drømmer at jeg forsover meg, og har et himla leven å rekke fram dit jeg skal.
Mr. Angel
jeg vet ikke helt om du skal knytte sammen angst og kontroll. Angst oppkommer ofte i opplevelsen av at du ikke har kontroll over situasjonen. Og å skaffe deg kontroll over alle mulige situasjoner, blir et veldig strevsomt hektisk liv.
Kanskje du heller kan oppmuntre deg med å få kontroll over angsten, ved å minne deg på at det ikke gikk så galt med bilkjøringen. Det eneste og beste jeg kan sende deg, er at du lærer å puste, dypt ned i magen, når angsten tar over. Puste deg ned fra hodet. suge inn luften og nesten blåse den ut igjen.
Angst er en tyrann som hersker, men kan være en god tjener i krise.
Mr. Angel
jeg vet ikke helt om du skal knytte sammen angst og kontroll. Angst oppkommer ofte i opplevelsen av at du ikke har kontroll over situasjonen. Og å skaffe deg kontroll over alle mulige situasjoner, blir et veldig strevsomt hektisk liv.
Kanskje du heller kan oppmuntre deg med å få kontroll over angsten, ved å minne deg på at det ikke gikk så galt med bilkjøringen. Det eneste og beste jeg kan sende deg, er at du lærer å puste, dypt ned i magen, når angsten tar over. Puste deg ned fra hodet. suge inn luften og nesten blåse den ut igjen.
Angst er en tyrann som hersker, men kan være en god tjener i krise.
Antall ord: 150
I choose the easy button.
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 26 Jul 2008 13:01
- 16
- Lokalisering: molde
rart
jeg har også hat rare drømer men jeg kan ikke forstå dem siden jeg bare har minner jeg grubler ofte over et av mine drømer men jeg finner ikke noe som kan stemme noe som ligner på noe av det men jeg bare i barne hagen eller i 1-2 klasse da jeg drømte dette
drøm 1) det kom en man til byen han skulle holde et shov i byen og alle jentene hadde kjoler som før itiden. da mannen kom kikket alle jentene i det huset jeg var i ut gjenonm vinduet og så på mannen. vi for ut jeg og det var som jeg hadde vokst og blit eldre. da vi kom til torget så holdt mannen en liten kort tale og sa at jeg ska gjøre et triks trenger en frivelig en mann sa ja til og være den frivelige og for inn i en eske, mannen snuret esken 3 ganger og så nor den frivelige kom ut av esken hadde han forvandlet seg til et fælt monster jeg prøvde og løpe det gjordet jentene også men monstret løp eter oss og de ble tat inn i esken alle menne ville også inn i esken jentene løp i fortvilelse mens det kom mange flere fæle mosntre og jeg hadde gjemt meg for dem men de fant meg eter en stund og jeg vet ikke hvorfro men nor de holdt meg så krympet jeg og for i den alderen jeg var i fra før så kom det monster dyr også jeg begynte og skrike og kjempe jeg kom meg løs men de tokk meg igjen og puttet meg i esken og jeg ble til et monster selv.
så voknet jeg
jeg vet ikke kofor men jeg var avslapet og bare trøt nor jeg drømte dette jeg blir lit rar av og tenke på det.
drøm 2) jeg var hos bestemor så skulle vi kjøre jeg satte meg inn først så kjørte bilen i rå fart den for i over 200km i timen og jeg prøvde og komme meg til rattet men jeg kunne ikke styre eller stoppe bilen jeg prøvde og prøvde mne jeg fikk det ikke til da den kom til byen så rå skørte bilen forbi alle de andre bilene i sentrum og jeg fikke endelig til og kjøre men da vi kom til en stor dyp dam eller i sjøen så styrte bilen igjen så kjørte den utta for igejn og jeg druknet eter at billen kjørte utafor jeg kunne ikke svøme elelr noe så voknet jeg bråt
jeg hvet ikke hav som er kjedde der men i natt så drømte jeg at jeg ble dyttet utafor en bygning og nor jeg traff baken så voknet jeg hva betyr dette jeg er jo altid avslapet nor jeg legger meg
drøm 1) det kom en man til byen han skulle holde et shov i byen og alle jentene hadde kjoler som før itiden. da mannen kom kikket alle jentene i det huset jeg var i ut gjenonm vinduet og så på mannen. vi for ut jeg og det var som jeg hadde vokst og blit eldre. da vi kom til torget så holdt mannen en liten kort tale og sa at jeg ska gjøre et triks trenger en frivelig en mann sa ja til og være den frivelige og for inn i en eske, mannen snuret esken 3 ganger og så nor den frivelige kom ut av esken hadde han forvandlet seg til et fælt monster jeg prøvde og løpe det gjordet jentene også men monstret løp eter oss og de ble tat inn i esken alle menne ville også inn i esken jentene løp i fortvilelse mens det kom mange flere fæle mosntre og jeg hadde gjemt meg for dem men de fant meg eter en stund og jeg vet ikke hvorfro men nor de holdt meg så krympet jeg og for i den alderen jeg var i fra før så kom det monster dyr også jeg begynte og skrike og kjempe jeg kom meg løs men de tokk meg igjen og puttet meg i esken og jeg ble til et monster selv.
så voknet jeg
jeg vet ikke kofor men jeg var avslapet og bare trøt nor jeg drømte dette jeg blir lit rar av og tenke på det.
drøm 2) jeg var hos bestemor så skulle vi kjøre jeg satte meg inn først så kjørte bilen i rå fart den for i over 200km i timen og jeg prøvde og komme meg til rattet men jeg kunne ikke styre eller stoppe bilen jeg prøvde og prøvde mne jeg fikk det ikke til da den kom til byen så rå skørte bilen forbi alle de andre bilene i sentrum og jeg fikke endelig til og kjøre men da vi kom til en stor dyp dam eller i sjøen så styrte bilen igjen så kjørte den utta for igejn og jeg druknet eter at billen kjørte utafor jeg kunne ikke svøme elelr noe så voknet jeg bråt
jeg hvet ikke hav som er kjedde der men i natt så drømte jeg at jeg ble dyttet utafor en bygning og nor jeg traff baken så voknet jeg hva betyr dette jeg er jo altid avslapet nor jeg legger meg
Antall ord: 496
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 26 Jul 2008 13:01
- 16
- Lokalisering: molde
Shania skrev:Drømmer er et fantastisk landskap. I første rekke husker vi bilder som gir oss symboler. Det finnes mange bøker for å tolke disse symbolene, men jeg tror vi kjenner dem ofte igjen selv. På samme tid som vi har mange felles symboler i vår kultur.
2. drøm.
3. drøm.
Antall ord: 655
Hide post links |