Annonseblokkering ble oppdaget: Webstedet Paranormal er gratis, fordi kostnadene dekkes delvis via annonser. Vennligst støtt oss ved å oppheve blokkering av annonser på Paranormal.
Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.
Moderatorer:Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden
BA. skrev:Vi forsøker så godt kan å forstå ham, men han nekter å svare på spørsmålene. Han vrir seg unna ethvert forsøk på å få saklige svar fra ham.
Spørsmålet om hvordan han stiller seg til evolusjonsteorien er ganske enkelt å svare på, men han vrir seg som en ål for ikke å svare.
Kjenner meg ikke igjen i beskrivelsen.
Men å vri seg som en ål, jo du, der er du virkelig på hjemmebane, og du gjør vel ikke stort annet en å vri deg som en ål. Har folk gjort deg oppmerksom på at du er kverulerende? har du ikke fått slike tilbakemeldinger noen ganger?
Et bra eksempel på din åle, eller slangevridning kan ses godt i tråden - Mirakelet i Stavanger - hvor du ikke kan gjøre rede for din angivelige kilde ved Universitetsykehuset i Tromsø, for å ta et eksempel.
Det å oppgi navnet i privat melding skulle ikke være vanskelig i det heletatt, lovlig er det også, men slangen den vrir seg den, det er også vitenskapelig bevist, alle kan jo se det som har sett en slange.
Skjønner?
Det jeg ikke sluttes å undres over er hvordan et menneske kan ha så liten selvinnsikt.
Misty-Gutt, selv om du tror du svarer saklig, så hjelper ikke det om du ikke klarer å svare når noen ber deg forklare deg bedre.
Det hjelper heller ikke når du til stadighet nekter plent å diskutere på normal måte, noe som igjen får meg til å spørre; hva gjør du egentlig her?
Jeg forventer ikke noe saklig svar. Faktisk forventer jeg ikke annet enn meningsløs babling og fraser som "jeg er glad i deg", så ikke svar meg på denne. La oss heller fortsette diskusjonen om evolusjon, hvis du tror du klarer.
Møt argumentene mine.
Antall ord: 306
When did ignorance become a point of view? -Dilbert
Sjamanistisk konfirmasjon 2025 - En meningsfull reise inn i voksenlivet.
I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen. En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund. Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.
Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge. Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud. Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom. Les mer her
Dine argumenter er møtt. Svar meg nå du på mitt spørsmål til deg, det er også høyst relevant i denne sammenheng. All materie har sin begynnelse, sitt opphav.
Hvordan forklarer du universets tilblivelse???
Antall ord: 37
Se, jeg står for døren og banker; om noen hører min røst og åpner døren, da vil jeg gå inn til ham og holde måltid med ham, og han med meg.
misty-gutt skrev:Dine argumenter er møtt. Svar meg nå du på mitt spørsmål til deg, det er også høyst relevant i denne sammenheng. All materie har sin begynnelse, sitt opphav.
Nei, du har ikke møtt argumentene mine. Jeg brukte tid på å finne fram eksempler på fossiler som viser overgang fra dinosaur til fugl, og du bruker fem minutter på å avise det uten å argumentere. Det eneste du klarte å få fram var at Gud er kreativ og at du trodde dinosaurene døde ut under flommen. Når jeg videre stilte spørsmål til hvorfor ikke dinosaurer er nevnt i Bibelen, og hvordan det kan ha seg at dinosaurene døde ut under syndefloden når Gud vitterlig ba Noa ta med seg alle arter ombord i båten, svarte du kun på det ene argumentet, og da på en forferdelig diffus måte.
Hvorfor vil du ikke diskutere skikkelig?
Hvordan forklarer du universets tilblivelse???
Tuller du nå? Er jeg nødt til å forklare deg hvorfor jeg ikke vil ta for meg dette en gang til?
Starten på universet er totalt irrelevant i en diskusjon om evolusjon fordi evolusjonen ikke startet før milliarder av år etter Jorden ble dannet. Diskusjonen om starten på universet er bare en forstyrrende faktor og en separat diskusjon. Det er mer enn nok å diskutere innenfor evolusjon. Start en egen tråd om universets tilblivelse hvis du brenner så fælt for å diskutere dette, så skal jeg svare deg.
Antall ord: 249
BA. skrev:Vi forsøker så godt kan å forstå ham, men han nekter å svare på spørsmålene. Han vrir seg unna ethvert forsøk på å få saklige svar fra ham.
Spørsmålet om hvordan han stiller seg til evolusjonsteorien er ganske enkelt å svare på, men han vrir seg som en ål for ikke å svare.
Kjenner meg ikke igjen i beskrivelsen.
Men å vri seg som en ål, jo du, der er du virkelig på hjemmebane, og du gjør vel ikke stort annet en å vri deg som en ål. Har folk gjort deg oppmerksom på at du er kverulerende? har du ikke fått slike tilbakemeldinger noen ganger?
Et bra eksempel på din åle, eller slangevridning kan ses godt i tråden - Mirakelet i Stavanger - hvor du ikke kan gjøre rede for din angivelige kilde ved Universitetsykehuset i Tromsø, for å ta et eksempel.
Det å oppgi navnet i privat melding skulle ikke være vanskelig i det heletatt, lovlig er det også, men slangen den vrir seg den, det er også vitenskapelig bevist, alle kan jo se det som har sett en slange.
Skjønner?
I den tråden du henviser til har du blitt bedt om å argumentere saklig, eller å svare på et enkelt spørsmål. Du har ikke gjort noen deler.
Gå inn på https://www.paran.no/forum/phpbb3/privmsg.php?mode=post og les i det røde feltet over der du skriver meldingen. Legg spesielt merke til at det står "Du skal ikke oppgi navn, adresse, telefon eller annen info som identifiserer andre personer, uten vedkommendes samtykke."
Legg også merke til at dette er siden for å skrive PM.
Jeg har altså ikke lov til å oppgi navnet, men du har fått en epostadresse du kan henvende deg til. Gjør det og slutt å mase om at jeg skal bryte reglene.
Har du sjekket sannhetsgehalten i noen av disse miraklehistoriene dine? Jeg har vist deg at mange av dem er løgn.
Beklager med dette var en avsporing.
Tror du at du kan klare å svare på Kimbaras enkle spørsmål? Hvordan stiller du deg til evolusjonsteorien i forhold til kreasjonismen?
Den som har rent mel i posen har intet å frykte. Så hva er det da, hva er du redd for? Din kilde ved sykhuset har gitt deg opplysniger, ifølge deg selv, hvorpå du har kommet med en påstand.
Så gi meg bare navnet til den ifølge deg, ikke hvem som helsten, ansatt ved sukhuset.
Ser ut til at kilden din bare er din fantasivenn, med mindre du gir meg navnet, og jeg kan ta rede på det selv.
Venter jeg, selv tiden er på min side.
Antall ord: 89
Se, jeg står for døren og banker; om noen hører min røst og åpner døren, da vil jeg gå inn til ham og holde måltid med ham, og han med meg.
Misty-Gutt: Les hva BA skriver, og se på linken. Det er ikke lov å oppgi navn. Du har fått en epost-adresse, så du har full mulighet til å kontakte denne personen.
Så fortsetter vi diskusjonen om evolusjon, hvis du er klar for å holde deg til tema.
Antall ord: 54
Du må ikke bare lese, pløye igjenom mine svar på lettferdig måte. Ta deg tid, så er det mulig at du vil forstå det jeg sier.
Jeg venter fortsatt på ditt svar ang. universets tilblivelse, det er helt relevant i denne sammenheng.
Mitt utgangspunkt er Gud (Jesus), hva er ditt?
Jeg venter fortsatt på ditt svar.
Herlighet...
Universets tilblivelse ble antakelig til slik som teorien om The Big Bang viser. Hva som var før det antatte store smellet vites ikke, så det har jeg ikke noen formening om.
Big Bang skjedde, jorden ble dannet, og etterhvert lå tingene såpass til rette at de første kjemiske forbindelsene som senere skulle danne det livet vi kjenner i dag ble dannet.
Der har du en lynkjapp gjennomgang av min mening om dette. Nå - kan vi fortsette med evolusjonen?
Antall ord: 144
Kimbara skrev:Universets tilblivelse ble antakelig til slik som teorien om The Big Bang viser.
Antakelig?? Kan du gi en mer utfyllende forklaring på denne antakelsen? Regnes denne antagelsen som vitenskap? Det finner jeg isåfall vanskelig å forstå.
Hva som var før det antatte store smellet vites ikke, så det har jeg ikke noen formening om.
Gir det rom for i dine tanker om at det kan stå en inteligent Gud bak skapelsen, eller smellet som du sier?
Big Bang skjedde, jorden ble dannet, og etterhvert lå tingene såpass til rette at de første kjemiske forbindelsene som senere skulle danne det livet vi kjenner i dag ble dannet.
Hvordan skjedde alt dette? det er jo ikke småtterier da, altså helheten. Hva med f.eks.menneskets Ånd som jo er unik. Altså, et smell, tid og så er vi her helt perfekt sammensatt, ja..............................????
Der har du en lynkjapp gjennomgang av min mening om dette. Nå - kan vi fortsette med evolusjonen?
Joda vi fortsetter i kjent stil. Bare det at mine spørsmål til deg blir mange fler etter ditt siste innlegg her. Du har nå vist til dine antakelser, kan du nå begrunne på fornuftig og forståelig vis dine antagelser/teorier?
Antall ord: 207
Før jeg svarer noe på dette vil jeg gjerne vite grunnen til at du på død og liv må ha med universets begynnelse i en tråd om evolusjon. Jeg har forklart deg hvorfor jeg ikke ønsker å blande disse diskusjonene, så nå får du forklare meg hvorfor du ønsker det.
Jeg har mine mistanker om at du står så svakt i forhold til evolusjonen at du forsøker å "ta" meg på Big Bang-teorien, siden du vet at den ikke er bevist.
Antall ord: 86
misty-gutt skrev:Joda vi fortsetter i kjent stil. Bare det at mine spørsmål til deg blir mange fler etter ditt siste innlegg her. Du har nå vist til dine antakelser, kan du nå begrunne på fornuftig og forståelig vis dine antagelser/teorier?
Hvilken del av start en ny tråd, fatter du ikke? Kimbara har allerede nevnt at det er greit å diskutere det, bare ikke her fordi det blir offtopic.
Kimbara skrev:Før jeg svarer noe på dette vil jeg gjerne vite grunnen til at du på død og liv må ha med universets begynnelse i en tråd om evolusjon. Jeg har forklart deg hvorfor jeg ikke ønsker å blande disse diskusjonene, så nå får du forklare meg hvorfor du ønsker det.
Vel, kan ligne det med en film. Man vil jo ha med seg begynnelsen såklart, således også om dette.
Du vet vel at ingenting utvikler seg uten en begynnelse? Vel, tro meg, det gjør ikke det. Derfor må du gi meg tilfredsstillende svar på dette, så skal du se at vi kommer videre i debatten.
Jeg har mine mistanker om at du står så svakt i forhold til evolusjonen at du forsøker å "ta" meg på Big Bang-teorien, siden du vet at den ikke er bevist.
Selv står jeg nok svakt i alt, men er sterk i Herren.
Jeg forsøker ikke å "ta" deg, så bare slapp av i så henseende. Nei jeg venter bare på oppklarende svar.
Antall ord: 179
Jeg foreslår at vi like gjerne tar en diskusjon om evolusjonsteori i en mer passende tråd enn tåke-gutten's tull og vas-tråd. Han har som kjent mottatt nåde og frelse fra det hinsidige.
rhonersen skrev:Misty-gutt's katteeksempel har lite med evolusjonsteorien å gjøre, som ganske tydelig er tema her.
Om ikke særlig god, så var det en iallefall en enkel og kvantitativ eksempel på evolusjon.
rhonersen skrev:Gjerne vis til hvorfor mange små endringer ikke kan være del av større endringer over lengre tid.
Jeg sier ikke at det ikke at det ikke har blitt observert formeringer som har produsert nye arter. Men denne utviklingen er en produkt av samme sort, og tilføres ingen ny genetisk informasjon. Faktisk så er rask formering en viktig del av kreasjonismodellen.
rhonersen skrev:Misty-gutt's katteeksempel har lite med evolusjonsteorien å gjøre, som ganske tydelig er tema her.
Om ikke særlig god, så var det en iallefall en enkel og kvantitativ eksempel på evolusjon.
Nei, det hadde ingenting med evolusjon å gjøre. Dette har jeg forklart.
mordecai skrev:
Jeg sier ikke at det ikke at det ikke har blitt observert formeringer som har produsert nye arter. Men denne utviklingen er en produkt av samme sort, og tilføres ingen ny genetisk informasjon. Faktisk så er rask formering en viktig del av kreasjonismodellen.
Er du kreasjonist?
mordecai skrev:
Det var en svært gammel kilde du henviser til som tar opp eksempler på overgangsformer som selv forfatteren i linken har valgt å ta avstand fra.
Så får du ta en titt på dinosaureksemplene mine istedet. Bruk gjerne argumenter istedet for bare å fornekte.
Antall ord: 144
misty-gutt skrev:
Vel, kan ligne det med en film. Man vil jo ha med seg begynnelsen såklart, således også om dette.
Nei, det er ikke relevant. Det blir som å si at vi må ha med universets opprinnelse for å kunne snakke om pyramidene i Egypt, siden pyramidene ikke kunne vært til om ikke universet er det. Du skjønner selv hvor tåpelig det er.
Da får du heller se på evolusjonen som en egen film. La oss heller ta den fra begynnelsen, og droppe alle de andre filmene. Hvis din versjon av evolusjonen begynner annerledes så er du velkommen til å ta med det, men det er ikke avhengig av hva jeg mener om universets begynnelse.
Det kan jeg svare på i en annen tråd - ikke i denne. Det blir for omfattende.
Du vet vel at ingenting utvikler seg uten en begynnelse? Vel, tro meg, det gjør ikke det. Derfor må du gi meg tilfredsstillende svar på dette, så skal du se at vi kommer videre i debatten.
Det kan jeg - i en annen tråd. Som sagt er ikke mine svar ang. universets begynnelse relevant for noe som helst. Kom gjerne med din teori hvis du er nødt til å ha den med for å snakke om evolusjon.
Jeg forsøker ikke å "ta" deg, så bare slapp av i så henseende. Nei jeg venter bare på oppklarende svar.
De skal du få i en egnet tråd. Nå orker jeg ikke å måtte stave ting for deg som om det er et barn jeg snakker med mer.
Gi meg din versjon av evolusjonen, så skal vi se om begynnelsen på universet i det hele tatt er relevant.
Antall ord: 283
Sjamanistisk konfirmasjon 2025 - En meningsfull reise inn i voksenlivet.
I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen. En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund. Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.
Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge. Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud. Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom. Les mer her