misty-gutt skrev:
Jeg holder meg til sannheten. Og i dette tillfellet historien om min mor som ble mirakuløst helbredet fra to kraftige slag, blodpropp i hjernen som gjorde det slik at hun ble lam, blind, og døvstum, helt ferdig som menneske, men av Gud, ved at han svarte på vårt rop om hjelp, kom henne til legedom og frelse. Gud er god, men det gjelder å sette sin lit til ham av hele sitt hjerte.
Selv om du gjentar ordet "sannheten" til det kjedsommelige, gjør ikke det at det dermed blir mer sant. Det er og blir din
s u b j e k t i v e t r o. Nå stavet jeg ordene for deg, slik at du skal skjønne det. Jeg legger også ved et par linker, slik at du kan lese betydningen av ordene
subjektiv og
tro:
http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoe ... n&renset=j
http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoe ... n&renset=j
Bare tro, så skal det skje! er det glade budskap. Jeg har erfart, sett og opplevd Guds mirakler. Og hans tilstedeværelse lever jeg med daglig.
Jeg oppfordrer deg nok en gang til å
forklare hvorfor ikke dette "glade budskap" gjelder mennesker som er f.eks.
rammet av fattigdom,
naturkatastrofer,
krig eller
hungersnød.
Du tar fullstendig feil i din subjektive synsing. Ja ditt mislykkede forsøk på å bortforklare at mirakler kan skje og skjer. Det kommer av at du er fastlåst i din vantro, og tviholder på den.
Så lenge du ikke evner å komme med noe annet enn
kristne artikler som overhodet ikke er
objektive (
http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoe ... n&renset=j), så er min synsing like mye verdt som din, om ikke mer, siden min er basert på virkelighetens verden kontra din som er basert på tro.
Jeg tviholder ikke på noen tro, ganske enkelt fordi jeg ikke har noen tro. Den som tviholder på troen sin her - det er deg.
Du kan ikke godta sannheten som er deg fortalt, for da ville hele ditt verdensbilde ramle i grus, som et korthus ville falt i en liten kaste vind, og du måtte da ha forholdt deg til virkelighetens verden slik den er. Hele din livsanskuelse ville da ha blitt rokket ved, så du velger å holde fast ved det gamle, tviholde på det som nok oppleves relativt trygt for deg. Så jeg forstår din motstand, men den rokker ikke ved min tro.
Her motsier du deg selv. Du snakker om sannheter og tro om hverandre. Det viser at du har en forkvaklet eller begrenset forståelse om hva forskjellen på disse er.
Jeg godtar ikke subjektive eller religiøse "sannheter", for de er ikke sannheter før de kan bevises. Det er du som ikke klarer å forholde deg til virkelighetens verden all den tid du ser deg nødt til å omfavne religiøse skrifters "svar" på alle spørsmål. Du viser deg for svak til å kunne forholde deg til virkelighetens problemer ved at du må ha en entitet i et fantasifult univers å støtte deg til. Jeg forstår den, men når dette kommer i veien for å kunne forstå enkle fakta om livets virkelighet, og i tilleg gir symptomatiske tendenser som fornektelse, løgner for å opprettholde troens grunnlag, og ukritisk/selvmotsigende tankesett - da burde det ringe noen varselklokker.
Det står deg selvsagt fritt til å velge hva du vil, og eller ikke vil tro. Men jeg vil alikevel påstå at ditt valg ikke er så klokt, noe som vil vise seg i det lange løp.
Nei, du har overhodet ingen forutsetning for å spå fremtiden for meg på den måten. Da kan jeg like gjerne skråsikkert påstå at "Kjære Misty-Gutt...det kommer til å vise seg for deg at du blir til jord, og intet mer, når du dør", men det har ikke jeg eller noen andre noen som helst forutsetning for å si noe om. Du må bare
godta at hverken du eller noen andre vet noe som helst om dette.
Herren minner meg nå i skrivende stund på noen ord han vil at jeg skal sitere fra den Hellige Skrift, og her siterer jeg:
..han som, da han var i Guds skikkelse, ikke aktet det for et rov å være Gud lik,
men av seg selv gav avkall på det og tok en tjeners skikkelse på seg, idet han kom i menneskers lignelse,
og da han i sin ferd var funnet som et menneske, fornedret han seg selv, så han ble lydig inntil døden, ja korsets død.
Derfor har og Gud høit ophøiet ham og gitt ham det navn som er over alt navn,
så at i Jesu navn skal hvert kne bøie seg, deres som er i himmelen og på jorden og under jorden,
Og hver tunge bekjenne at Jesus Kristus er Herre, til Gud Faders ære.
Og her følger en oppskrift på lefser:
Ingredienser:
2 kg poteter
2 ts salt
5 dl hvetemel
Fremgangsmåte:
Kok potetene med skallet på. Skrell og mos dem mens de er varme, dryss over salt under mosingen. Elt inn melet i potetmassen. Jo mindre mel, desto bedre smak. Trill den ferdige deigen til en pølse som deles i like store emner.
Kjevle ut hvert emne til en tynn leiv som stekes på takke. Holdes varme under glasshåndkle.
Dette var både mer jordnært og sant enn dine bibelutdrag. Langt mer nyttig er det også.
Så ALLE skal når dagen kommer, bli nødt til å erkjenne at Jesus er Herre, til Guds ære, også alle som ikke trodde på ham før, ja før denne hendelse i sannhet skal finne sted.
Og jo, dette, jeg VET hva legene sa, jeg var der. Du bare synser og fabler i ditt forsøk på bortforklaring i mangel på viten om mirakelet som fant sted på universitetssykehuset, ja til legenes store forbauselse, skuldertrekk og hoderistning.
Hva nøyaktig sa legene?
Og en i legeteamet, han som ga oss budskapet på det lille kontoret om nær forestående død, han la også til disse ord etter helbreden "men du sa jo at du tror på en Gud, så.." Ja, jeg sa det til ham før miraklet inntraff, og jeg sa også at den samme Gud kom til å helbrede henne. Det er dette som er TRO, min venn.
Hva så om han konstanterte at du tror på Gud? Hvorfor skulle ikke dette like gjerne være et forsøk på å lette stemningen litt? Og hvordan mener du dette antyder at legene gikk god for at dette var et mirakel?
Det er så lett å tro når solen skinner, ingen problemer i sikte, helse og velvære hersker. Men det er ikke like lett for mange å tro når mørke skyer henger over en, sykdom fester sitt dødelige grep. Men Gud er den samme, både i gode og onde dager.
Ja, slik er Gud.
Så kan du kanskje gi meg en
forklaring på hvorfor denne guden gir deg
vekslepenger og
vedsekker, mens f.eks.
barn i krigsherjede land lider kontinuerlig?