Fakta, teori & skepsisHjelp meg :)

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 25 Aug 2004 16:02
20
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: Hjelp meg :)

Innlegg av ludoburgero »

Tadriendra skrev:Jeg driver å skal skrive en stil om at interessen for mystikk er stor i vår tid. Jeg må gi eksempler og si hvorfor jeg tror det er så mange som er opptatt av det nå.. :) Noen som kan hjelpe meg med noen små ord? :) ..Helt tom her :p
Vi er lei av det materialistiske, og vitenskapen har gitt oss svar på så mangt.
Likevel har vi ikke alle svar på alt, og det vil vi kanskje heller ikke få.
Samtidig dras vi mennesker mot selvbedrag, vi liker å bli lurt, og vi liker å drømme.
Mystikken gir oss spenning i hverdagen.
Dessuten er det godt å kjenne hjertet banke litt fortere av og til, adrenalinet får oss til å føle at vi lever. Spøkelser er sett i mange hundre år, det er gjort observasjoner av slikt og vi liker alle å tro at det er noe mer etter døden. Det er en slags trygghet som fungerer som forsvarsmekanisme for de fleste menneskers frykt for å dø.

Håper dette var noe du kan reflektere litt utover.
Måtte kreativiteten spire... lykke til! ;)
Antall ord: 183

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Shania
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 03 Nov 2007 02:10
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Tønsberg
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Shania »

Jeg er enig at vi ofte ønsker å bli lurt, men det er like mye av den begrensede materialismen, såkalte vitenskapelige sannheter, alt det andre mener og synes om det meste, i media.
Mysterier har ikke i første rekke handlet om overtro, eller forklaringer på det de ikke forstod, men en indre søken.
Finnes i alle religioner, men også utenfor. All maktmisbruk i religion har alltid stått i mot individet søken etter egne erfaringer av noe mer.
Mystikkens vesen er ikke organisert religion, eller sosial overtro, opprettholdt(om det passet) eller undertrykt av kirken. Mystikk er personlig erfaring, opplevelse og bevissthet om noe mer. Noen søker det i felleskap, grupper, og opplevelsene der kommer lettere, men er ikke like forvandlende, vil jeg påstå.
Kristendommen begynnelse var ikke religiøs, men mystisk.
Mystikk (av gr. mystikos «som høyrer til mysteria», «løyndomsfull»)
Dette kan ikke kontrolleres, og måtte som ofte gå under jorden, gjemme seg for de som ikke tålte at individet selv kunne få kontakt og oppleve noe, utenfor kirkens makt.(samme hvilken religion)
Det er ikke lenger gjemt, og hemmelig. På en måte.
På en annen er det gjemt i hver enkelt mennesket indre rom, indre opplevelse.
Antall ord: 208
I choose the easy button.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links