Fakta, teori & skepsis ⇒ Gjenopplive døde?
Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden
-
- Standard bruker
- Startet: 06 Nov 2006 01:15
- 18
- Har takket: 603 ganger
- Blitt takket: 389 ganger
Amen
Antall ord: 1
UFO's/Aliens - verden trenger deres hjelp NÅ!
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Sjamanistisk konfirmasjon 2025
- En meningsfull reise inn i voksenlivet.
I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen.
En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund.
Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.
Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge.
Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud.
Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom.
Les mer her
-
- Standard bruker
- Startet: 25 Aug 2004 16:02
- 20
- Har takket: 967 ganger
- Blitt takket: 892 ganger
Hvordan gjenopplive døde?
(en jordnær fremgangsmåte)
1) Finn den avdøde
2) Eventuelt bring ham/henne frem i månelyset
3) Ta på deg den tøffe masken
4) Rist i vedkommende som bare pokker!
5) Skrik "NEEEEIIII! NEEEIIIII!!!" (med desperasjon og innlevelse)
6) Legg 4 kvister rundt den avdødes ansikt, en ovenfor hodet, en under haken (over halsen) og to ved hvert kinn
7) Fullfør ritualet ved å putte en kongle i munnen på avdøde.
Hell og lykke!
God helg!
(en jordnær fremgangsmåte)
1) Finn den avdøde
2) Eventuelt bring ham/henne frem i månelyset
3) Ta på deg den tøffe masken
4) Rist i vedkommende som bare pokker!
5) Skrik "NEEEEIIII! NEEEIIIII!!!" (med desperasjon og innlevelse)
6) Legg 4 kvister rundt den avdødes ansikt, en ovenfor hodet, en under haken (over halsen) og to ved hvert kinn
7) Fullfør ritualet ved å putte en kongle i munnen på avdøde.
Hell og lykke!
God helg!
Antall ord: 86
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 02 Mar 2005 17:17
- 19
- Lokalisering: Hjemme <3
- Har takket: 13 ganger
- Blitt takket: 31 ganger
Bra at det er oppklart da. Og at det ikke ligger flere uoppklarte spørsmål rundt dette mermisty-gutt skrev:Her forklarer du dette på en utmerket god måte. Er glad for at jeg ikke på noen måte oppfattet det som arrogant, noe det heller ikke var, bare at det ble misvisende i den konteksten med sylvia. Oppklart!
Nei, og er ikke det herlig? At kvinner er så mangfoldig og stadig skiftende i farger Stadig åpne for nye ting, i forhold til... ja... :mozilla_wink:Du hadde nok fått henne på nakken, eller så hadde hun blitt smigret, en vet aldri med kvinner..
Ja, våre meninger er ulike her, selv om vi har noen likheter også. Denne kjærligheten jeg snakker om, denne energiklumpen av alle gode følelser og energier, er den Ånden jeg mener. Så til syvende og sist så er vi uenige i hva denne Ånden er, og her vil vi nok aldri klare å overbevise hverandre om det motsatte, hvis ikke noen av oss kommer med bedre alternativer som vil kunne overbevise motparten, som du også skrev tidligere.Det er nok her hvor grunnlaget for vår uenighet eller meningsforskjell ligger. For jeg tror og er viss på at Gud er kjærlighet, og at Jesus hans Sønn har vist oss Guds sanne vesen. Men dog sier Jesus selv at; Faderen er større en meg, men at de alikevel er ett. DHÅ som er Guds Ånd, Talsmann, lærer oss dette direkte og ja, mye mye mer. Derfor trenger vi ikke, som jeg skrev tidligere, biskoper eller paver til å lære oss, for vi er alle som er født påny brødre og søstre i Herren og har da den samme Ånd selv om vi alle er forskjellige personligheter.Medi skrev:Jeg er forresten av den oppfattning av at den ubetingede kjærligheten ikke er en person, men bare er en energi av alle gode følelser..
Du skrev så videre:
Ja, vi er enige om å være uenige. Jeg kan forstå (som jeg har nevt tidligere) at du har funnet en tro som passer for deg Jeg har en tro som passer for meg. Og jeg sier det igjen, jeg synes det er flott at du har en tro som du føler deg så vel i og så sikker i. Dette kan jeg forstå. Og det er vel det viktigste.Forventer ikke at du skal forstå eller godta mitt eller vårt (påny fødte kristne) syn på dette til fulle eller i det hele tatt, for du har din oppfatning, ja tro om hvordan du tror dette er. Vi er enige om at vi er uenig.
Og du må ikke tro at jeg ikke godtar din tro, det er jo ikke det dette handler om, kjære Misty-gutt. Jeg synes det er flott at du har en tro som sprer glede i ditt liv. Det som er grunnlage bak våre diskusjoner er at jeg reagerte på at du skrev det som at din tro er den eneste i verden, for alle mennesker. Og der ligger grunnlaget for våre uengiheter.Forventer ikke at du skal forstå eller godta mitt eller vårt (påny fødte kristne) syn på dette...
Ja, det er litt morsomt å tenke på det.Litt artig i denne sammenheng å tenke på sitatet ditt som satte oss i sving. "Det er for...men Ånden er den samme."
Takk, og jeg har gjennom vårt ordskifte fått en ny respekt for at deg fordi du klarer å holde deg til tema og ikke går på meg som person, som jeg vet noen her inne gjør. Det gjør det mye lettere å diskutere.Glad for at du kom med den tilføyningen. Og må selv tilføye at jeg har lært deg å kjenne via vårt ordskifte som en meget reflektert person.Medi skrev:Men jeg er åpen for at det kan ligge mer bak det. Vi lærer hele tiden.
Du fikk så et innblikk i min tro. Du svarte:
Ja, positiv tenking er flott. Jeg tror det finnes to typer positivitet. Det finnes positivitet som bare er til for å dekke over det negative, og så er det ren positive tanker som følges av en trygghetsfølelse og glede som hjelper personen til å ha det bedre.Tok meg tid til å se videosnutten helt ut, og fikk et lite glimt av det ja. Som det fremkom, så er det fint å tenke positivt, det er noe vi alle kan ta lærdom av, og det er bra...
hehe... ja, det er veldig lett og tro at noe sånt ikke kan være så enkelt Det tok meg lang tid før jeg klart å få inn i hodet at det var mine følelser som skapte mitt framtidige og nåværende liv. Men nå holder det på å gå opp for meg, og det er en flott opplevelse....Men for å si noe kritisk her, ja så virket det vel litt for enkelt og for fantastisk, det må jeg nok si at jeg fikk inntrykk av. Men det er fint at mange finner hjelp i den læren.
Så snakket vi om krig og fred:
Det er et vakkert bilde du maler her, men jeg tror vi skal la denne diskusjonen om hva som ville skjedd med verden uten alle farger av personligheter ligge, kanskje til en annnen gangEller kanskje istedet for kjedelig, en forsmak av det paradisiske? Og utgangen vil bli å vandre inn i en evighet hvor vår fatteevne her blir liten i forståelsen av hvilken lykke og salighet den evige Kjærlighet har i vente.Medi skrev:Verden er likevel den den er fordi det er så mange farger av menneskepersonlighet der ute. Det hadde nok blitt litt kjedelig med folk som var som bare oss to i lengden.
Så tilbake til Sylvia. Du skrev:
Ja, jeg kan skjønne at hun ikke opptar deg så mye. Du sier at du ikke er enig i læren hennes, men da har jeg ett eneste spørsmål igjen på dette temaet da:Så var det Sylvia igjen da. Vi kunne nok ha diskutert henne leenge. men bare dette. Du skrev.
Sitat:Igrunnen så opptar hun meg ikke i noen særlig grad. er sikker på at hun som alle andre gjør både rett og galt på linje med alle andre. Men læren hennes er jeg ikke enig i som du vet. Og det får være med det.Medi skrev:Hvis du forsker litt mer på henne, så finner du ut av det, istedet for å hele tiden ta utgangspuntk i de feil hun har gjort.
Hvordan kan du si at du ikke er enig i hennes læren og bringe frem det dårlige i den, når du ikke har tatt deg tid nok til å se på hele saken rundt henne? Og sett på de mange gylne historiene som også er å lese om?
Så gikk vi videre. Du skrev:
Jeg svarte:Det er ikke uten grunn ser du, at Jesu fødeby Betlehem betyr, brødhuset.
Så svarte du:Ja, men du kan ikke bruke det sitatet som et eksempel. Navnet på byen må jo ha eksistert lenge før jesus ble født der. Det er vel ikke på grunn av ham at byen har det navnet. Og det at brød var/er høyt verdsatt i flere steder i verden er almennkjent.
Nei. Du har rett, det sitatet alene blir vel litt for snevert. Og ja, Betlehem med sitt navn eksisterte lenge før Jesu ble født som menneske. Skal prøve å forklare litt bedre, så ha overbærenhet med meg. Jeg siterte profeten Mika som forutsa at Jesus skulle fødes i Betlehem, brødhuset, altså en Guds profeti som selvsagt gikk i oppfyllelse. Det er mye som er vanskelig å forstå om ikke Jesus, ja Ordet selv åpenbarer Ordet. Ikke lett dette å forstå med bare menneskelig forstand, og f.eks. når Jesus sier; før Abraham ble til ER jeg. Ja mange trodde jo at han var snål da, og mange tror det enn idag. Men det Jesus gjorde og gjør er å fortelle sannheten som den er. Ja, han ble menneske for vår skyld, men samtidig er han Gud fra evighet av.
Her forklarte du det bedre og forståelig. Nå skjønner jeg bedre sitatet du skrev tidligere.
I ditt svar tar du utgangspunkt i bibelen som en faktabok da, og det kan dermed diskuteres om dens vitenskapelige ekthet.
Jeg svarer på det siste du skrev om denne saken. Du skrev:
Så for å gjøre det så enkelt som jeg kan. Brødet som vi fysisk spiser kommer fra bakeriet. Livets brød kommer fra brødhuset Betlehem, men via himmelen. Så betydningen Brødhuset, Betlehem, er ikke tilfeldig, om du skjønner?
Livets brød er da ikke noe fysisk, men en følelse, kjærlighet mener du da? Da er det vel bare en metafor til syvende og sist for den kjærlighet og sjelige næring som Jesus lover menneskene om de snur seg til han? Navnet er da en metafor for "livets brød". Men kan du si det sikkert at det da for eksempel ikke er et symbol for det astrologiske tegnet Jomfruen, som ble forbundet med hvete og brød? Du trenger ikke svare på dette, fordi jeg bruker det som et eksempel at det du bringer frem som fakta, er like faktaløs som min teori her. For det er bare en teori. Om du fortår.
Videre. Du skrev om din frelse og åpenbaring :
Ja, jeg kan skjønne hva du mener. Det er flott at din tro ikke henger seg altfor rmye opp i det materielle, men det essensielle. Det er av min oppfatning at når vi gir slipp på viktigheten av det materielle, hvor det ikke lenger er ting som forbinnes med tro, men heller følelser, så vil vi alle ha nådd et nyere nivå i vårt eget vesenJa, og det er ikke av meg selv det her, for det er denne store gave som jeg blandt mange har fått motta, da jeg slo min hjertedør opp på vidt gap for Jesus, for å si det sånn. Og her er vi ved kjærnen av det å være kristen, ja å få lov til å kjenne Jesus i hverdagen uten religiøs..hva skal jeg si..dill dall, ja, tror du forstår hva jeg mener, lange prestekapper, pavehatter og slikt for å ta et par eksempler.
Du fortsatte:
Nei, ikke alle har det så godt. Og jeg håper at alle de som ikke har det godt, finner en tro (om ikke religion) som passer for dem og gir deres liv en større mening (hva det enn måtte være)Ja. Og det var derfor at Jesus kom, for at jeg skulle få fred med Gud, og mange med meg, ja alle som tar ham imot. Men samtidig kommer jeg hans ord ihu som sier; i verden har dere trengsel, men vær frimodig, jeg har overvunnet verden. Altså, fred med Gud, men trengsel i verden, men det er å leve med. Og som du sier: "Ikke alle har det så godt" Nei desverre, det er sant.
Over til noe hyggeligere
Jeg skrev:
Du svarte:Bare det at jeg får være her og diskutere med deg er en opplevelse jeg ikke ville vært foruten
Må bare spørre: hvorfor uventet?Må bare si meg enig. En berikelse å få lov til å ordveksle med deg. Og uventet faktisk, gleden i meg vokser.
Videre skrev du:
Hehe... ja, jeg begynner vel å kjenne deg såpass.Er glad for at du har det fint. Men jeg nøyer meg meg å håpe at flere finner frelsen med stor F. Ja, du kjenner meg såpass nå.
Nærmer oss slutten med dette.
Kanskje vi nærmer oss slutten ja. begge har fått sagt sitt og lagt fram sin sak. Noen ting er svart på, andre ikke.
Så begynte du å avsluttet med:
Ja, det sistatet er noe å ha til ettertanke.Men igjen så forbløffer det meg at du valgte nettopp det bibelsitatet som du gjorde, og som satte diskusjonen vår på gli.- Ånden er den samme. Jeg kjenner ikke, la oss si en kristen broder eller søster i Kenya, annet enn i Ånden, for den er den samme uavhengig av tid å rom.
Videre håper jeg du har det godt også, så skal vi se om det ikke er noe flere diskusjonsemner som bringer oss sammen igjen.
Ha en flott dag videre.
Antall ord: 2133
~ Don't feed the internet trolls ~
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 20 Aug 2005 21:40
- 19
- Blitt takket: 1 gang
I forhold til menn, ja. Her kunne det sies mye, men lar det ligge.Medi skrev:
Nei, og er ikke det herlig? At kvinner er så mangfoldig og stadig skiftende i farger Stadig åpne for nye ting, i forhold til... ja... :mozilla_wink:Du hadde nok fått henne på nakken, eller så hadde hun blitt smigret, en vet aldri med kvinner..
Men kom til å tenke på en historie (uten at det har noe med vår diskusjon å gjøre) for en god del år siden nå. En kvinne og mann som ofte trettet, de ble skjeldent enige. Mannen kunne tilslutt ikke annet enn å vise henne til dette skriftstedet som han tydeligvis likte veldig godt, men det ble krangel ut av det også da, he..
Men det skal nå sies at menn også kan være trettekjære da.Ordspr 21:9 Bedre å bo i et hjørne på taket enn med trettekjær kvinne i felles hus.
Så til dette, du skrev:
Livets brød er Jesus selv. Men dette tror jeg er vanskelig å forstå til fulle, uten om at man lar Gud selv åpenbare det for en. Gud, altså Jesus virker ved Ånden i våre hverdagsliv når vi holder oss til ham.Livets brød er da ikke noe fysisk, men en følelse, kjærlighet mener du da? Da er det vel bare en metafor til syvende og sist for den kjærlighet og sjelige næring som Jesus lover menneskene om de snur seg til han? Navnet er da en metafor for "livets brød". Men kan du si det sikkert at det da for eksempel ikke er et symbol for det astrologiske tegnet Jomfruen, som ble forbundet med hvete og brød? Du trenger ikke svare på dette, fordi jeg bruker det som et eksempel at det du bringer frem som fakta, er like faktaløs som min teori her. For det er bare en teori. Om du fortår.
Bibelen forklarer dette på den beste måte selv, så jeg siterer. Blir litt langt men for å få sammenhengen så får det bli sånn. Og her ligger megen lærdom
Ja Medi så var det dette:I begynnelsen var Ordet, og Ordet var hos Gud, og Ordet var Gud.
Han var i begynnelsen hos Gud.
Alt er blitt til ved ham, og uten ham er ikke noe blitt til av alt som er blitt til.
I ham var liv, og livet var menneskenes lys.
Og lyset skinner i mørket, og mørket tok ikke imot det.
Det fremstod en mann, utsendt fra Gud; hans navn var Johannes;
han kom til vidnesbyrd, for å vidne om lyset, forat alle skulde komme til troen ved ham.
Han var ikke lyset, men han skulde vidne om lyset.
Det sanne lys, som oplyser hvert menneske, var i ferd med å komme til verden.
Han var i verden, og verden er blitt til ved ham, og verden kjente ham ikke.
Han kom til sitt eget, og hans egne tok ikke imot ham.
Men alle dem som tok imot ham, dem gav han rett til å bli Guds barn, dem som tror på hans navn;
og de er født ikke av blod, heller ikke av kjøds vilje, heller ikke av manns vilje, men av Gud.
Og Ordet blev kjød og tok bolig iblandt oss, og vi så hans herlighet - en herlighet som den en enbåren sønn har fra sin far - full av nåde og sannhet.
Jeg ønsker også alle det beste. Jesus sier da også at vi skal elske selv våre fiender og be for de. Så da velger jeg å gjøre det så godt som jeg kan, selv om det kan være vanskelig noen ganger. Men med Guds hjelp så går det.Nei, ikke alle har det så godt. Og jeg håper at alle de som ikke har det godt, finner en tro (om ikke religion) som passer for dem og gir deres liv en større mening (hva det enn måtte være)
Utenom Jesus, så finnes det jo mange doktriner. Noen sier at de kan vise veien (i entall) andre sier at det finnes mange veier til den endelige salighet.
Jesus sier: Jeg ER veien, sannheten og livet.
At jeg har funnet veien er ene og alene Guds nåde i kjærlighet. Må tilføye at jeg var en "stor" liten som jeg er i meg selv, motstander av Jesus, allmaktens Gud, i min ateistiske tilværelse.
Jeg skrev:
Du spurte:Må bare si meg enig. En berikelse å få lov til å ordveksle med deg. Og uventet faktisk, gleden i meg vokser.
Jeg tenkte vel på den gode tonen oss imellom. Langt ifra alltid det skjer. Vi hadde jo nettopp et eksempel på det her på forumet som du vet. skal ikke gå nærmere inn på det, men hun er med i mine bønner da, slik også Jesus vil det.Må bare spørre: hvorfor uventet?
Vil igjen takke for en oppbyggende debatt med deg.
En flott dag videre og morgendag med, ønsker jeg deg også.
Antall ord: 852
Se, jeg står for døren og banker; om noen hører min røst og åpner døren, da vil jeg gå inn til ham og holde måltid med ham, og han med meg.
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 02 Mar 2005 17:17
- 19
- Lokalisering: Hjemme <3
- Har takket: 13 ganger
- Blitt takket: 31 ganger
Ja, da virker det som at vi begge to har fått sagt vårt og hørt den andres sak. Det har vært en glede og lærdom å skrive med deg.
Vi kunne sikkert skrevet rundt i en evighet, men det meste er vel sagt nå, skulle jeg tro
Da høres vi nok igjen en gang
Vi kunne sikkert skrevet rundt i en evighet, men det meste er vel sagt nå, skulle jeg tro
Det samme tilbake.misty-gutt skrev:Vil igjen takke for en oppbyggende debatt med deg.
Da høres vi nok igjen en gang
Antall ord: 74
~ Don't feed the internet trolls ~
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 20 Aug 2005 21:40
- 19
- Blitt takket: 1 gang
Ja, godt at vi har fått luftet våre tanker i ord, på en verdig måte her på dette utmerkede forum.
Vi høres nok igjen. Til da, alt godt.
Vi høres nok igjen. Til da, alt godt.
Antall ord: 32
Se, jeg står for døren og banker; om noen hører min røst og åpner døren, da vil jeg gå inn til ham og holde måltid med ham, og han med meg.
Hide post links |