Fakta, teori & skepsisGjenopplive døde?

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 20 Aug 2005 21:40
19
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av misty-gutt »

Kimbara skrev:
misty-gutt skrev: Selvsagt er ikke en schizofren person Gud, om han aldri så mye selv er overbevist om at han er det. Men de urene åndsmaktene som han plages av er virkelig nok de, og påvirker hans psyke negativt.
Her synser du igjen.
Ut fra ditt ståsted, så gjør jeg nok det. Men du har forstått det regner jeg med at du selv tror, ja kanskje at du endog vet livets sammenheng til punkt og prikk?
Schizofreni ser ut til å være genetisk og sosialt betinget.
Ser ut til, sier du. Da vil det jo si at det bare er synsing og intet annet.
Ulike elementer fra fosterstadiet og oppover er med på å øke faren for schizofreni hos de som er utsatt.
Mangt påvirker mennesket fra vogge til grav, ulike skjebner altså.
Det var ikke mye jeg skrev om schizofreni der, men likevel var det uendelig mye mer enn du klarer å skrive.
Skal jeg våge å gi deg et lite smil her...?...Ja! :)
Hvis åndsmakter driver en person til schizofreni, så er du hjertelig velkommen til å vise meg hvordan, hvorfor, og hvorfor de legevitenskapelige funnene ikke teller.
De urene åndsmaktene tar kontroll over personen, du kan se det på adferden.

Hvorfor kan ikke legevitenskapen helbrede schizofreni?
Gud og Satan er virkelige nok - for deg.
Ja, og mange med meg. De er virkelige, men ikke alle vil tro det på det nåværende tidspunkt, men med tiden skal alle få det å vite. Ja jeg vet, dette tror du ikke noe på, og det får så være.
Hvis du kan påstå så skråsikkert at jeg blir påvirket av åndeverdenen, så burde det heller ikke være noe problem for deg å fortelle meg hvordan og hvorfor. Antakeligvis kan du ikke det, siden du ikke klarte å svare for deg i andre diskusjoner vi har hatt.
Noen tror, andre ikke. Du befinner deg blandt de andre, og det vet jeg. Tro nå ikke at jeg er her for å tvinge deg til å tro. Nei det vil jeg på ingen måte gjøre.
Da får du gi meg denne forklaringen da.
Du har muligheten til å søke Ham selv. Men om du vil det eller ikke, blir jo din sak.
Vel, for å snu på flisa; da kan ikke du påstå at Gud er noe annet enn din fantasi heller, noe som er grunnen til at ikke jeg kan motbevise Guds eksistens.
For deg eksisterer han, men det er og blir subjektivt.
Fra en famlende ateistisk start til tvil og tro, søkeperiode.... Til møtet med Jesu åpenbarelse, frelse og full visshet. Dåpen i Den Hellige Ånd med kraft. Bønnesvar i fleng, mirakuløse helbredelser. Ja Guds Ord ble levende og fylte hjertet. Gud (Jesus) er kjærlighet, full av nåde og tilgivelse.

Ingen er som Herren.

Du får tro hva du vil, jeg vet!
Antall ord: 489
Se, jeg står for døren og banker; om noen hører min røst og åpner døren, da vil jeg gå inn til ham og holde måltid med ham, og han med meg.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Innlegg av Kimbara »

misty-gutt skrev: Ut fra ditt ståsted, så gjør jeg nok det. Men du har forstått det regner jeg med at du selv tror, ja kanskje at du endog vet livets sammenheng til punkt og prikk?
Nei, du synser. Du synser fordi du ikke makter å begrunne dine utsagn. Slike skråsikre utsagn som du kommer med, regnes som synsing når en ikke kan backe de opp.

Livets sammenheng? Utdyp hva du mener her.
Ser ut til, sier du. Da vil det jo si at det bare er synsing og intet annet.
Nei, dette er ikke synsing, for dette bedrives det seriøs forskning på.
http://www.pasienthandboka.no/default.a ... entid=9123
Mangt påvirker mennesket fra vogge til grav, ulike skjebner altså.
Ja, og poenget ditt er?
De urene åndsmaktene tar kontroll over personen, du kan se det på adferden.
Hvorfor kan ikke legevitenskapen helbrede schizofreni?
Atferden som gir diagnosen schizofreni, mener du? Schizofreni som er en sykdom, og ikke åndesmakter.

Det er mye legevitenskapen ikke kan helbrede, og grunnen til det er at legevitenskapen ennå er ung, og nye lidelser oppstår hele tiden.
Vi kan ikke helbrede schizofreni, men vi kan temme den til en viss grad med antipsykotika. Dette viser at det er kjemien i hjernen som er ute av lage, og dermed gir de psykotiske symptomene.
Ja, og mange med meg. De er virkelige, men ikke alle vil tro det på det nåværende tidspunkt, men med tiden skal alle få det å vite. Ja jeg vet, dette tror du ikke noe på, og det får så være.
Hvis du vet, så burde du være i stand til å dokumentere det. Det har du ikke klart.
Noen tror, andre ikke. Du befinner deg blandt de andre, og det vet jeg. Tro nå ikke at jeg er her for å tvinge deg til å tro. Nei det vil jeg på ingen måte gjøre.
Det var ikke det jeg sa, jeg spurte om du ikke kunne backe opp utsagnene dine.
Du har muligheten til å søke Ham selv. Men om du vil det eller ikke, blir jo din sak.
Hvis du har fått en forklaring på det, så kan du videreformidle den. Ikke tro du er så spesiell at du er den eneste som forstår det (det er faktisk et symptom på schizofreni, som en liten opplysning).
Fra en famlende ateistisk start til tvil og tro, søkeperiode.... Til møtet med Jesu åpenbarelse, frelse og full visshet. Dåpen i Den Hellige Ånd med kraft. Bønnesvar i fleng, mirakuløse helbredelser. Ja Guds Ord ble levende og fylte hjertet. Gud (Jesus) er kjærlighet, full av nåde og tilgivelse.

Ingen er som Herren.
Ja, dette er som kopiert ut av et predikantmøte i Statene. Du er flink med dramatiske ord og vendinger, men klarer du å snakke for deg på en normal måte, med normale ord, og noe annet enn påståelighet og synsing? Klarer du å vise at du er et voksent menneske?
Du får tro hva du vil, jeg vet!
Ja, du påstår dette hele tiden istedet for å svare skikkelig. Nå har vi alle fått med oss at du tror du vet. Kan du nå dokumentere noe?
Antall ord: 548
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.

Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av misty-gutt »

Siden du ikke kan eller vil gripe troen, og jeg ikke går tilbake på troen, så anser jeg at vårt ordskifte ikke vil bringe enighet, eller fremdrift.

Så vi stopper her.Vi har rett og slett for ulikt syn på dette.

Men takk for praten. :)
Antall ord: 47
Se, jeg står for døren og banker; om noen hører min røst og åpner døren, da vil jeg gå inn til ham og holde måltid med ham, og han med meg.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av Kimbara »

Her prøver du å lure deg unna igjen ja.

Alt jeg har bedt om er at du backer opp det du påstår, i det minste forsøksvis. Er dette for mye å be om, Misty-Gutt?

Du er sikkert moden nok til å forstå hvor dum du fremstår slik du hele tiden unngår å svare?
Antall ord: 56
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av misty-gutt »

Kimbara skrev:Du er sikkert moden nok til å forstå hvor dum du fremstår slik du hele tiden unngår å svare?
Har du hørt uttrykket: En dåre kan spørre mer enn ti vise kan svare? Jeg kan ikke svare deg slik du ønsker. Og du kan ikke svare meg slik jeg gjerne kunne tenkt meg, og innser at du ikke gjør det.

Joda, mengder av skjellsord er jeg vant til, og "dum" er bare ett av dem, et mildt et vil jeg faktisk si. Men slikt må en regne med når man tror på Jesus, verdens frelser.

Hans ord overgår vår menneskelige forstand, ja det kan kun gripes med troen. Men ikke alle vil tro.

Her på forumet finnes det også mennesker som ikke tror på Jesus, men de har andre overnaturlige opplevelser. Vi er jo ferdig med debatten, men vil alikevel spørre deg. Tror du også at alle de "lyver" om sine overnaturlige opplevelser?
Antall ord: 163

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av Kimbara »

misty-gutt skrev: Har du hørt uttrykket: En dåre kan spørre mer enn ti vise kan svare? Jeg kan ikke svare deg slik du ønsker. Og du kan ikke svare meg slik jeg gjerne kunne tenkt meg, og innser at du ikke gjør det.
Jeg har ikke bedt deg om svar som behager meg, jeg har spurt deg om du har noen begrunnelse å legge fram.
Ikke impliser at jeg er en dåre som spør, det finnes et ordtak for alt.
Den som ikke spør, får ikke vite.
Joda, mengder av skjellsord er jeg vant til, og "dum" er bare ett av dem, et mildt et vil jeg faktisk si. Men slikt må en regne med når man tror på Jesus, verdens frelser.
Jeg har ikke brukt det som et skjellsord, jeg sa at du fremstår som dum når du hele tiden ungår å svare på det jeg spør deg om. Grunnen til at du fremstår som dum, er at du ikke ser ut til å ha noen begrunnelser. Det virker på meg som et klassisk tilfelle av hjernevask eller fastlåst tro uten evne til å reflektere.
Hans ord overgår vår menneskelige forstand, ja det kan kun gripes med troen. Men ikke alle vil tro.
Dette er bare en måte å slippe å svare (og dermed tenke) på. Hvis hans ord overgår vår menneskelige forstand, så har ikke du heller forstått noenting, med mindre du tror du er en demigud?
Gjør i det minste et forsøk på å forklare, så får vi andre bedømme hvor vanskelig det er å forstå.
Her på forumet finnes det også mennesker som ikke tror på Jesus, men de har andre overnaturlige opplevelser. Vi er jo ferdig med debatten, men vil alikevel spørre deg. Tror du også at alle de lyver om sine overnaturlige opplevelser?
Nei, jeg tror de færreste lyver. Mesteparten er hellig overbevist i sin tro, men som sagt tidligere trenger ikke det å bety at det de tror på er virkelighet.

Men - det gir adskillig større grunn til å tro noen lyver eller farer med løst prat når de nekter å besvare spørsmål om påstandene sine.
Antall ord: 376
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av misty-gutt »

Konklusjon. Vi har ulik tro. Ulik oppfattning om mangt. Og sånn må det vel være.
Antall ord: 17

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av Kimbara »

Nei, her er nok konklusjonen at du ikke er i stand til å svare for deg fordi du ikke har noe å fare med.

Hvorfor ellers denne bastante aversjonen mot å svare meg?
Antall ord: 30
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av misty-gutt »

Kimbara skrev:Nei, her er nok konklusjonen at du ikke er i stand til å svare for deg fordi du ikke har noe å fare med.
Vi konkluderer ulikt.
Antall ord: 27

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av Kimbara »

Men la meg spørre deg - hvorfor nekter du å svare? Hvorfor ror du deg unna ved å konkludere med at vi har ulikt syn på ting? Det er jo opplagt, det er jo derfor man diskuterer.
Antall ord: 35
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av misty-gutt »

Kimbara skrev:Men la meg spørre deg - hvorfor nekter du å svare? Hvorfor ror du deg unna ved å konkludere med at vi har ulikt syn på ting? Det er jo opplagt, det er jo derfor man diskuterer.
Langt fra alle diskusjoner ender med enighet, ei heller denne. Og det skulle vel ikke være vanskelig å si seg enig i, eller?
Antall ord: 60

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av Kimbara »

misty-gutt skrev: Langt fra alle diskusjoner ender med enighet, ei heller denne. Og det skulle vel ikke være vanskelig å si seg enig i, eller?
Det trenger ikke å ende med enighet, men man kan få mye utav å lese andres argumentasjon og meninger.

Er det så vanskelig å svare da? Føler du at du mister kontrollen, eller hva er det?
Antall ord: 60
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av misty-gutt »

Kimbara skrev: Føler du at du mister kontrollen...
Nei på ingen måte. Men du må gjerne tro det :)
Antall ord: 20

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av Kimbara »

Greit, nå vet jeg hvor landet ligger. Siste fnugg jeg hadde av respekt for deg forsvant som dugg for solen nå.

Ha en fortsatt trivelig aften, kamerat.
Antall ord: 27
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av misty-gutt »

Kimbara skrev:Greit, nå vet jeg hvor landet ligger. Siste fnugg jeg hadde av respekt for deg forsvant som dugg for solen nå.

Ha en fortsatt trivelig aften, kamerat.
Det kom ikke som noen "bombe" for å si det slik. ;)

Alt vel, Kimbara :)
Antall ord: 42

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links