Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

UFO, Kornsirkler & fenomenStonehenget...

Forumet handler om Uidentifiserte Flygende Objekter, steder det har blitt observert UFO i og utenfor Norge, samt det verdenskjente fenomenet Kornsirkler

Moderatorer: Asbjørn, mod ufo, mod univers, Mod Fakta og, mod si hei, mod_spøkeguiden, mod engler

Bruker avatar
*Velvet*
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 764
Startet: 19 Nov 2004 19:06
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Nordland
Blitt takket: 2 ganger

Stonehenget...

Innlegg av *Velvet* »

hva er det da?
Antall ord: 4
Vil du bli bombet? Kle deg ut som muslim og besøk Thon.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Biejjie
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 369
Startet: 16 Jan 2005 02:27
19

Innlegg av Biejjie »

Det er et digert steinmonument fra neolittisk tid som ligger i England. Det ble troligvis bygget for rundt 5000 år siden. Ingen vet hva det er for noe - altså ingen vet hvorfor det ble bygget eller hva det ble brukt til, og det finnes en utrolig masse ville og mindre ville teorier ute og går.

Bilde
Antall ord: 56
1200 er et slikt fint, rundt tall, så jeg stopper der.

Om du har sendt meg meldinger har jeg ikke fått dem - bare mail om dem. O_o

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
*Velvet*
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 764
Startet: 19 Nov 2004 19:06
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Nordland
Blitt takket: 2 ganger

Innlegg av *Velvet* »

Biejjie skrev:Det er et digert steinmonument fra neolittisk tid som ligger i England. Det ble troligvis bygget for rundt 5000 år siden. Ingen vet hva det er for noe - altså ingen vet hvorfor det ble bygget eller hva det ble brukt til, og det finnes en utrolig masse ville og mindre ville teorier ute og går.
jammen, hvorfor er det så spessielt lissom...? er jo bare satt der lissom... åssen teorier da?
Antall ord: 74
Vil du bli bombet? Kle deg ut som muslim og besøk Thon.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Biejjie
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 369
Startet: 16 Jan 2005 02:27
19

Innlegg av Biejjie »

Det aller største mysteriet er jo at folk for 3500-5000 år siden, som er perioden da monumentet ble bygget, ikke hadde den teknologien som skal til for å flytte på og løfte så store steiner, og det er ikke steiner fra nabolaget det er snakk om, heller. De kommer fra et sted i Wales som ligger mange mil unna.

Jern begynte vi så smått å få for "bare" omtrent 2500 år siden, så byggingen Stonehenge ble altså avsluttet tusen år før jernalderen begynte (den perioden da menneskene fant på å fremstille jern til redskap og våpen).

Byggningsarbeidet tok altså omtrent 1500 år, og de siste sporene av aktivitet der stammer med et par unntak fra omtrent 1500 år før vår tidsregning begynner, altså før Kristi fødsel. Og da hadde noen av de store steinene allerede begynt å falle overende.

Om du sammenligner steinene med menneskene som går på veien som går forbi monumentet (på bildet i den forrige kommentaren min), forstår du sikkert at dette ikke er steiner som man kan bære flere mil på ryggen, liksom... Ikke engang med arbeidslag på flere hundre mann kan man flytte en stein som veier 45 tonn uten forholdsvis temmelig avansert utstyr. Og det er temmelig mange slike steiner det dreier seg om også.

I den yttre grøften, som er den eldste delen, ligger det masse dyrebein (mest fra ku) som er 200 år eldre enn selve grøften de er lagt i. Hvordan havnet beina der? Hadde noen spart på gamle dyrebein i to hundre år og så tatt dem med seg og lagt dem i grøfta da den ble gravd...? Og hvorfor...?

Arkeologene har funnet ut at stedet mest sannynlig ble benyttet for en slags dødekult (selv om ingen vet med sikkerhet). At riter som hadde med døden å gjøre ble utført der. Det finnes/fantes hundrevis av mennesker begravd på stedet, og fra perioden under og etter at steinene ble reist har man funnet aske og brente menneskeben i hullene hvor det i en tidligere periode har stått stolper til en trepalisade av noe slag. Den aller siste kjente "avrettelsen" skjedde i anglo-saksisk tid (noen århundreder etter Kr.), og det var den som ga stedet navnet Stonehenge, som betyr "steingalge" på gammelengelsk. Etter det fram til 1800-tallet bare sto - og lå og ramlet overende - steinene der uten at noen brydde seg.

Noen vil ha det til at det var de keltiske druidene (prestene) som bygget Stonehenge. Men det fantes ikke noen keltere i det hele tatt på de brittiske øyene for så lenge siden. De begynte å komme til det som idag heter England for "bare" omtrent 2700 år siden.

Andre mener at stedet er et slags kraftsted, og at de som byggde det visste å utnytte en hemmelig kraft da de byggde det, men ingen har kunnet påvise at det er noe spesielt med akkurat Stonehenge.

Atter andre mener at det er et astronomisk observatorium, eller en astronomisk kalender, eller til og med en slags kjempediger matematisk kalkulator, bare fordi det er plassert på en måte at soloppgang og solnedgang kan observeres på spesielle steder til spesielle tider på året. Men da kan man vel like så godt kalle alle verdens kirker for gigantiske kalkulatorer, fordi de er også plasserte på akkurat den samme måten. Plasseringen er altså rent symbolsk (nesten helt sikkert religiøs), og ikke vitenskapelig eller praktisk.

Den villeste teorien er såklart at det ikke er mennesker som har bygget stedet, men utenomjordinger.
Antall ord: 597
1200 er et slikt fint, rundt tall, så jeg stopper der.

Om du har sendt meg meldinger har jeg ikke fått dem - bare mail om dem. O_o

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
*Velvet*
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 764
Startet: 19 Nov 2004 19:06
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Nordland
Blitt takket: 2 ganger

Innlegg av *Velvet* »

Jøsses, hva du ikke veit! :lol:
Antall ord: 6
Vil du bli bombet? Kle deg ut som muslim og besøk Thon.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BoosteR
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 51
Startet: 29 Jan 2005 21:34
19
Kjønn (valgfri): Guttevalp
Har takket: 1 gang

Innlegg av BoosteR »

Hørte på Discovery at det var en mann som hadde laget en kopi i hagen av det, mindre da...

Han snakket om en form for energi som var inne sirkelen... :\
Antall ord: 31
/BoosteR - Gjerne PM meg ;)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Biejjie
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 369
Startet: 16 Jan 2005 02:27
19

Innlegg av Biejjie »

tussi skrev:Jøsses, hva du ikke veit! :lol:
Temmelig mye jeg ikke vet, tussi. :)
BoosteR skrev:Hørte på Discovery at det var en mann som hadde laget en kopi i hagen av det, mindre da...

Han snakket om en form for energi som var inne sirkelen... :\
Ja, var det ikke en amerikaner, mon tro? :-k

Stonehenge sies å ha energier av noe slag (jordenergier, kalles de visst), men jeg har ennå ikke sett noen seriøse forskningsresultater som påviser dem akkurat der. Da er det altså selve stedet og ikke monumentet i seg som er et slags kraftfelt. Monumentet ble bygget akkurat der på grunn av energiene, mener de som tror på den teorien.
Antall ord: 114
1200 er et slikt fint, rundt tall, så jeg stopper der.

Om du har sendt meg meldinger har jeg ikke fått dem - bare mail om dem. O_o

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BoosteR
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 51
Startet: 29 Jan 2005 21:34
19
Kjønn (valgfri): Guttevalp
Har takket: 1 gang

Innlegg av BoosteR »

tror det var en amerikaner.... men er ikke helt sikker...
Antall ord: 10
/BoosteR - Gjerne PM meg ;)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Biejjie
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 369
Startet: 16 Jan 2005 02:27
19

Innlegg av Biejjie »

Dere snakket om søkepinner i en annen tråd nettopp, BoosteR.

De energiene man sier finnes ved Stonehenge kan man lokalisere med hjelp av søkepinner.

Her er en artikkel (på engelsk) som viser hvordan du lager egne pinner av en vanlig kleshenger av stål-wire (av den typen man får fra renseriet). Det finnes også instruksjoner om bruk av både søkepinner og pendel der.

Her er en annen artikkel (også på engelsk) som forteller hvordan du kan bruke en pendel til å søke etter forskjellige ting eller til å få svar på spørsmål. Den nevner også søkepinner.
Antall ord: 105
1200 er et slikt fint, rundt tall, så jeg stopper der.

Om du har sendt meg meldinger har jeg ikke fått dem - bare mail om dem. O_o

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
*Velvet*
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 764
Startet: 19 Nov 2004 19:06
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Nordland
Blitt takket: 2 ganger

Innlegg av *Velvet* »

hva er søkepinner da?
Antall ord: 5
Vil du bli bombet? Kle deg ut som muslim og besøk Thon.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Biejjie
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 369
Startet: 16 Jan 2005 02:27
19

Innlegg av Biejjie »

Søkepinner er enten en såkalt "ønskekvist", som kan være en vanlig trekvist formet som en Y og som man holder løst slik som på tegningen her:
Bilde

Eller det kan også være to L-formede pinner i metall, gjerne med et par rør som håndtak slik at pinnene liksom kan svinge fritt når man søker:
Bilde

Det finnes andre former også, men disse to er nok de vanligste.

De brukes til å søke etter energier som diverse ting gir fra seg som en slags signaler (dette er bare en teori, vel å merke - jeg tror ikke det finnes noen som vet hvordan det fungerer, egentlig).

Man kan bruke dem til å lete etter metaller, etter jorstråling, etter vann, etter sine hjelpere - ja, nær sagt hva som helst. I gamle dager bruktes de for å finne dyptliggende vannkilder så man visste hvor det var best å grave brønn.

Man holder dem som på tegningene og når pinnene liksom "får teften" av det man leter etter så bøyer de seg (y-kvisten) eller svinger til sidene (L-pinnene).

Man kan lage egne pinner av en gammel metallkleshenger, for eksempel, eller en "ønskekvist" av vilken som helst y-formet kvist.

L-pinnene fungerer best når man søker etter hjelperne sine.
Antall ord: 218
1200 er et slikt fint, rundt tall, så jeg stopper der.

Om du har sendt meg meldinger har jeg ikke fått dem - bare mail om dem. O_o

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
*Velvet*
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 764
Startet: 19 Nov 2004 19:06
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Nordland
Blitt takket: 2 ganger

Innlegg av *Velvet* »

jammen da veit jeg jo! *føle seg smaaaart*
Antall ord: 9
Vil du bli bombet? Kle deg ut som muslim og besøk Thon.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Biejjie
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 369
Startet: 16 Jan 2005 02:27
19

Innlegg av Biejjie »

:D
Antall ord: 0
1200 er et slikt fint, rundt tall, så jeg stopper der.

Om du har sendt meg meldinger har jeg ikke fått dem - bare mail om dem. O_o

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
*Velvet*
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 764
Startet: 19 Nov 2004 19:06
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Nordland
Blitt takket: 2 ganger

Innlegg av *Velvet* »

følte det var en litt sånn ironisk smily... *hmfr*

det er sant, jeg viste jo fra før hva en sånn ønskekvist er!
man leter etter vann i ørkenen med den!
Antall ord: 34
Vil du bli bombet? Kle deg ut som muslim og besøk Thon.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Biejjie
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 369
Startet: 16 Jan 2005 02:27
19

Innlegg av Biejjie »

Neida, det var en glad smiley fordi du virket så glad og fornøyd over at du nå visste om ønskekvister...
Antall ord: 21
1200 er et slikt fint, rundt tall, så jeg stopper der.

Om du har sendt meg meldinger har jeg ikke fått dem - bare mail om dem. O_o

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links