Fakta, teori & skepsisGjenopplive døde?

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
Medi
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 02 Mar 2005 17:17
19
Lokalisering: Hjemme <3
Har takket: 13 ganger
Blitt takket: 31 ganger

Innlegg av Medi »

misty-gutt skrev:Forstår hva du mener. Men som jeg alt har gitt uttrykk for så er det viktig å vite hva som må ligge til grunn for at de nådegavene jeg snakker om skal være gitt av Gud. Så her er det lett å trå feil om man ikke kjenner Jesus personlig.

Det er ikke noe nytt at mennesker kan mange kunster. Helbredelser til legemeet til en viss, begrenset grad er heller ikke umulig. Men, og det er et viktig poeng, menneskets sjel kan kun oppnå frelse ved Jesus Kristus.
Du og jeg har forkjellig oppfatning av dette med nådegaver. Personlig kaller jeg det ikke det, men for evner eller den 6 og 7 sans. dette er noe jeg personlig mener alle er født med. Men jeg kan være enig i at når en først går helt inn for det, og finner tro (dette trenger ikke gjelde religion), først da vil evnene utvikle seg bedre. For en urolig, rastløs og rotløs sjel kan ikke utvikle gavene sine på den rette måten, eller den gode veien.
Det at vår og Guds fiende, Satan, også gjør kunster er med på å holde mennesker borte fra Gud. Tar et eksempel fra GT: Så gikk Moses og Aron inn til Farao og gjorde som Herren hadde sagt; Aron kastet sin stav ned foran Farao og hans tjenere, og den blev til en slange.
Denne fortellingen forteller ja, om at faraones magikere tryllet frem slanger de også, men de var ikke like sterke. Det kommer jo også mer eller mindre frem at disse magikerne var personer som tenkt på seg selv og sitt eget beste. Da er de klart at deres evner ikke var sterke.

Men en sterk healer, som tenker på andres beste, uansett hvilken religion han/hun følger, så gjør nettopp det faktum at de vil andres beste dem selv sterkere. Og dermed gaven deres sterkere.

Om du kan bringe frem en historie om en god person som ikke er kristen, men har noen av disse nådegavene, likevel er han svakere enn en kristen, så skal jeg høre nærmere.
Håper denne historien kan hjelpe til å forstå, det er iallefall viktig å ikke la seg forherde, slik vi ser Farao her gjør.
Det er jeg helt enig i. Som nevnt tidligere ser jeg på det onde i verden som det som finnes i mennesker: sjalusi, misunnelse, sorg, smerte, selvmedlidenhet osv.

jeg ser det som en av våre store oppgaver i livet å overvinne og kue disse følelsene. Det er den eneste onskapen som finnes i mine øyne.
Medi skrev:Hvis jeg forstår deg rett (noe jeg ikke vil gjøre for sikkert) så tenker du kanskje at slike diskusjoner som dette er til for å "teste din tro" og eller hjelpe deg å spre den kristne tro, stemmer det? Her vil jeg tråkke meget varsomt.
Grunnen til at jeg grep tråden var spårsmålet "Tror dere man vil kunne gjenopplive de døde en dag?" Om legevitenskapen en dag kommer til å klare det vet jeg ikke. Men at Gud vekker døde enn idag ved Jesus Kristus, og de nådegaver som er oss gitt det vet jeg.
Jeg spurte ikke her om hvorfor du grep tak i tråden, men hvilke tanker du har bak slike diskusjoner som du nå har med meg. Dette trenger du ikke svare på selvsagt, fordi dette er personlig. :)

Jeg fortsetter så med:
Hvis jeg får trekke den konklusjonen, så vil jeg svare med at jeg er ikke her for å overbevise deg om at du tar feil. Men jeg sitter her og lar fingrene løpe over tastaturet fordi jeg reagerer på at du direkte sier at du har rett og "vi" har valgt en gal vei. det var vel den grunnen til at jeg begynte å diskutere med deg til å begynne med.
Dette er vel hovedvekten bak min grunn til å diskutere med deg.
misty-gutt skrev:Vi er vel allerede enige om at vi respekterer hverandre. Men vi har valgt ulikt og det har bl.a. ført til vårt ordskifte her. Leit at du oppfatter meg på en måte som arrogant. Vi er uenige, ja, men jeg ønsker deg bare alt godt. Kan legge til at jeg svarte på ditt innlegg grunnet sitatet som du hentet hra Bibelen.
Jeg hentet det utsagnet fordi jeg likte måten det var sagt på, men jeg gjorde nok en liten bom der, fordi jeg brukte den som et eksempel på at vi alle sammen er knyttet sammen på et punkt, uansett hvor forskjellige gaver vi måtte ha. Ikke som et eksempel på krisendommen.

Du fortsetter så:
Oppfattet ikke det som arrogant, men heller som misvisende og en sammenblanding.
Akkurat her er jeg usikker på hva du mener. Kunne du utdype deg mer? :)
Det er sannheten slik den er meg åpenbart.
Ja, nettopp. Som den er kommet deg åpenbart. Kan du forstå at alle har forskjellige åpenbaringer, en som passer akkurat dem? Så jeg vil tørre å påstå at fordi du oppfatter en side av sannheten som den rette, så trenger det ikke bety at alle andre må gjøre det.
Medi skrev:Vi to er ikke her for å diskutere oss frem til hvem av oss to som har rett. Duskusjoner rundt kristendommen har det vært i mangfolder, så la oss ikke la dette bli en av dem.
Greit. Men våre meningsforskjeller kommer klart til uttrykk gjenom vårt lille ordskifte. Og det er også greit.
Ja, og det er dette jeg vil med min diskusjon med deg. Å få frem grunn bak hvorfor du mener at din Gud er den rette vei. Ikke for å skrive nedverdigende om deg eller overbevise deg om annet. Det jeg heller vil er at du kanskje stopper opp og tenker at alle andre kanskje ikke likevel trenger å følge den veien til lyset som du har valgt. Men må følge sin egen vei.

Dette virker derimot mer og mer umulig, hehe... men jeg håper at dette i det minste gjør at du fremover ikke er så kjekke med å skrive at vi andre vil hanve i fortapelse(for å si sette ting på spissen igjen) om vi ikke velger din Gud. Kan du tenke deg at selv om noen kan trenge den kristne gud, så er det faktsik de som har det ganske godt med den troen de har. Og det er vel nettopp slike evigvarende: jeg har rett, jeg er her for å hjelpe deg - nei, jeg har rett, jeg er her for å hjelpe deg - diskusjoner som skaper så mye problemer mellom forskjellige religioner og folkeslag.
Men hva får de som benytter seg av slikt EGENTLIG igjen for pengene? Tenker da særlig på medium som hevder å gi beskjeder fra avdøde slektninge og slikt. Så hva får/kjøper de egentlig mener du?
Dette er er spørsmål jeg ikke har fasitsvar til. Tror neppe det eksisterer ett svar for alle som har opplevd det heller.

Men tenkt deg om nå, hvis mennesker ikke hadde fått noe godt ut av dette, så hadde mediumene ikke fått flere slike forespørsler. Det hadde kommet fram at dette ikke hjalp det minste, og det hadde vel blitt mye mindre mennesker som spurte et medium om en slik seanse.

Og jeg har ingen faste bevis, men dette er en ting som mange mennesker kommer å spørr om nå. De har kanskje hørt anbefalninger av andre mennesker de kjenner, som kanskje kjenner noen som kjenner noen som har vært på en slik seanse... Uansett, så vil min konklusjon her være at hadde ikke kundene fått noe VIRKELIG GODT ut av dette, så hadde ikke denne type virksomhet vært så akitv som den er.

Forresten er det oppe hver enkeltperson hva de vil bruke penger på.
Jeg er helt trygg på at 33 oversettelsen, for å ta den som jeg leser, at den åpenbarer Guds vilje. Det finnes nok noen hebraiske ord som kan være vanskelig å oversette 100% til andre språk, men innholdet er etter orginalskriftene. Bibelen er skrevet av mennesker ja, i lydighet til Gud. Hele Bibelen er innblest av Gud.
Her tråkker jeg på usikker grunn, for jeg er ikke helt sikker, men er det ikke slik for eksempel at man har diskutert veldig hvor det virkelige Bethlehem lå?

Noe som kanskje ikke nevnes i din oversettelse, er at en direkte oversettelse av Bethlehem på hebraisk er slik: Bethlehem: House of bread.

Dette kan hinte til stjernetegne jomfruen, som før alltid var avtegnet med å holde hvete.
Stjernetegnet jomfruen blir omtalt som The house of bread, dette fordi det vies best på høsten hvor hveten og annen avel skulle samles inn på markene. Og alle 12 stjernetegn er forbinnet med et hus, alltså hus - house.

Dette gjør at man kan begynne å tenke seg frem til mange teorier, at for eksempel byen Bethlehem aldri har eksistert, og at bibelen hinter til stjernetegnet jomfruen. Jesus ble født av en jomfru. dette kan igjen føre til at en kan begynne å lure på om mennesket Jesus, noengang har eksistert.

Men denne oversettelsen nevnes vel ikke i din 33 oversettelse?

Dette bare bringer jeg frem for å påpeke at mye kan forsvinne eller bli utelatt når et menneske oversetter.
Medi skrev:Altså, det finnes mennesker der ute som er ganske lik deg, både i væremåte og utseende. Tilogmed tankemåte. Ingen er en tro kopi. Men det primære er likevel det samme. Kan du da forstå at det er flere lik akkurat deg, som tenker nesten nøyaktig det samme om sin tro?
Vi er alle forskjellige, med særegen personlighet og det er godt. Ingen er prikk like uansett tilhørighet.
Vi er alle forskjellige ja, men vil du da har påstå at gjennom de årtusner vi har levd, så har det aldri eksistert en person som var ganske lik deg selv?

Og du svarte meg ikke helt på mitt spørsmål der. Kan du da forstå at det kan finnes en annen person (mulig flere) der ute som tenker nesten nøyaktig det samme som du tenker om sin tro?
Så da; min vei var ikke den rette. Guds vei er.

...Har fått nye øyne å se med om du skjønner. Guds Ånd, den største nådegave av dem alle.
Men her igjen, så finnes det mange tolkninger av hvordan den rette veien er. Som jeg skrev tidligere, hvis du gir en mann hver hans bok om gud, alle med forskjellige oversettelser (og her tenker jeg også på de gangene boken har blitt såpass forandret på at noen ting er tatt bort, og annet lagt til) så vil alle de påstå at deres er den rette sannhet. Det finnes så utallige måter å se én ting på, fordi vi er mennesker alle sammen og vi har alle hvert vårt syn på saken.

Noe du kanskje forresten har lagt merke til, er at jeg skriver Din Gud. Men det gjør jeg nettopp fordi du har din måte å oppfatte den krisntne Gud på, andre personer har sin. Et eksempel:
Jeg er imot statskirken. Sier heller ikke mer om den saken her.
Menneskene som driver statskirken er kristne. Hvis du er imot statskirken, så er du kanskje imot de personens måte å se på gud på. De kan kanskje se det som Guds vei å drive sin kristendom på, slik de gjør. Du ser det tydeligvis anderledes. Hvordan kan det da være én vei til Gud? Når så mange har så mange forskjellige oppfatninger av hva den veien består av?
Vanskelig? Det kan nok være så. Men som du nå vet eller hører, så kjenner jeg han som kan fjerne vanskelighetene. Dette gjør han helt uselvisk og full av nåde og godhet, han som er Kjærlighet.
nei, jeg har ingen vanskeligheter med å forstå din måte å oppfatte din gud på. :) Jeg bare stiller spørsmål som kanskje skal få deg til å tenke at muligheten for at din vei ikke er den eneste til ekte lykke.

Jeg skjønner at du har en tro som hjelper deg med å fjerne vanskeligheter. Det synes jeg er flott. :)
Ønsker deg alt godt, kun det, eller rettere, Den Beste.
hehe... du har humor ser jeg :mozilla_tongue:

Ha det like godt du også :) :) :)
Antall ord: 2091
~ Don't feed the internet trolls ~

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Sjamanistisk konfirmasjon 2025
- En meningsfull reise inn i voksenlivet.

I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen.
En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund.
Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.

Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge.
Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud.
Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom.
Les mer her
Bruker avatar
Medi
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av Medi »

Ashtar skrev:Hva har gud med trådstarters emne å gjøre, med mindre gud benytter nanoteknologi for å gjenopplive døde, så er det skikkelig off-topic.

Jeg ser ikke bort ifra at det er mulig å gjennopplive døde med nanoteknologi en dag, ganske utolig hvordan de klarer å få satt inn avanserte funksjoner i så små brikker.

og forresten, Gud er kjærlighet.
ja, du har rett at vi er off topic. Det beklager jeg om det plager deg. :)

Er vel bare slik diskusjoner på para har med å utvikle seg :)
Antall ord: 89

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 20 Aug 2005 21:40
19
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av misty-gutt »

Medi skrev:
misty-gutt skrev:Forstår hva du mener. Men som jeg alt har gitt uttrykk for så er det viktig å vite hva som må ligge til grunn for at de nådegavene jeg snakker om skal være gitt av Gud. Så her er det lett å trå feil om man ikke kjenner Jesus personlig.

Det er ikke noe nytt at mennesker kan mange kunster. Helbredelser til legemeet til en viss, begrenset grad er heller ikke umulig. Men, og det er et viktig poeng, menneskets sjel kan kun oppnå frelse ved Jesus Kristus.
Du og jeg har forkjellig oppfatning av dette med nådegaver.
Ja. Det kan vi begge trygt slå fast.( Basta!) :mozilla_wink:
Jeg spurte ikke her om hvorfor du grep tak i tråden, men hvilke tanker du har bak slike diskusjoner som du nå har med meg. Dette trenger du ikke svare på selvsagt, fordi
dette er personlig.
Tenkte det var greit å fortelle hvorfor jeg grep tak, men greit..Meningen min er vel den samme som din tenker jeg. Få frem tanker og tro og slikt om disse ting. Og hva det nå ellers måtte være. :) Du har forstått at troen min er sterk, og det er den og du synes nok at jeg er for bastant i mangt. Men den Gud jeg tror på er sterk, han har overmannet meg, på kjærlig vis da, og drevet ut all mørkets tvil i meg. Så det er grunnen til at jeg ordlegger meg slik jeg gjør. Men må tilføye at jeg ikke er ferdigutlært, men det tror jeg ingen vil bli før en er hjemme hos ham, i himmelen. Men det viktigste vet jeg, og mer er i vente. Kilden er uuttømmelig og ikke lik en liten bekk som går tørr under sommerens hete.

Jeg skrev:
Kan legge til at jeg svarte på ditt innlegg grunnet sitatet som du hentet hra Bibelen. Oppfattet ikke det som arrogant, men heller som misvisende og en sammenblanding.
Du skrev:
Akkurat her er jeg usikker på hva du mener. Kunne du utdype deg mer?
Skal prøve. Bibelsitatet fra korinterbrevet 12 i ditt første innlegg sier: Det er forskjellige nådegaver, men Ånden er den samme. Siden Sylvia Brown ikke er kristen så blir det misvisende, en liten bom som du sier, og ja, det var en bom.
Viser til innlegget ditt her, så skulle den saken være klar :) :
"Det er forskjellige nådegaver, men Ånden er den samme."
(Det nye testamentet, Korinterbrev 12)¨

Selv om feil, fatale feil oppstår og en person har gått seg vil, så å si. Hvem kan likevel dømme at den veien en gikk var den gale? Det lyset en valgte var feil?

Hvem har fasitsvarene?

En kan ikke dømme en annen og si at du tar feil, du har valgt feil. Det lyder bare ikke rett, uansett hvem det er rettet mot. For da får den dømmende en større makt, og den makten er vel bare forbeholdt gud?

jeg er ikke kristen, men kjærligheten er den samme i alle religioner. Jeg kan ikke forsvare Sylvia Brown, men jeg skal heller ikke dømme henne.
Sylvia Browns virke har altså ikke noe med det omtalte skriftstedet i korinterbrevet å gjøre i det hele tatt.

Vi går videre.
Ja, nettopp. Som den er kommet deg åpenbart. Kan du forstå at alle har forskjellige åpenbaringer, en som passer akkurat dem? Så jeg vil tørre å påstå at fordi du oppfatter en side av sannheten som den rette, så trenger det ikke bety at alle andre må gjøre det.
Du misforstår dette. Det er ikke jeg som åpenbarer, det er det Gud som gjør. Gud er ikke selvmotstridene. den viktigste åpenbaringen er at Jesus Kristus er Guds Sønn, dette har Gud åpenbart også til meg blant mengder av troende. Jeg sa bare ja, og så kom åpenbaring etter åpenbaring, og de bare fortsetter å komme. Slik bare vokser troen som nå er blitt full visshet om det håp vi har i Kristus. Det betyr ikke at alle har fåt åpenbaringer fra Gud, men alle som det vil får det. Det er et løfte, og han svikter aldri sine løfter. Men som sagt, det er frivillig om en vil ta dette imot eller ikke. Gud tvinger ingen, men han kaller på mennesker dagen lang fordi han er Kjærlighet.
Ikke for å skrive nedverdigende om deg eller overbevise deg om annet. Det jeg heller vil er at du kanskje stopper opp og tenker at alle andre kanskje ikke likevel trenger å følge den veien til lyset som du har valgt. Men må følge sin egen vei.
Fint at du skriver dette.Og du har lov til å prøve å få meg til å stoppe opp for å tenke i andre baner om dette. Men for å klare å få meg på andre tanker, så må du komme opp med et bedre budskap, ikke bare til meg, men hele menneskeheten, enn budskapet om Jesus Kristus, han som ga seg selv for oss alle.Har du et bedre alternativ?
Og det er vel nettopp slike evigvarende: jeg har rett, jeg er her for å hjelpe deg - nei, jeg har rett, jeg er her for å hjelpe deg - diskusjoner som skaper så mye problemer mellom forskjellige religioner og folkeslag.
Hadde alle vært som du og jeg, da hadde det ikke blitt krig i verden. ;)

Jeg spurte:

Men hva får de som benytter seg av slikt EGENTLIG igjen for pengene? Tenker da særlig på medium som hevder å gi beskjeder fra avdøde slektninge og slikt. Så hva får/kjøper de egentlig mener du?
Du svarte:
Dette er er spørsmål jeg ikke har fasitsvar til...
Ok, kjøper den. Men vi har jo sett et grellt eksempel på mediet, (som hun vel kaller seg?) Sylvia Brown. Åndsmakten som talte ut av hennes hjerte og munn var fra løgnens far. Tror du ikke?
Forresten er det oppe hver enkeltperson hva de vil bruke penger på.
Ja, for all del. Men det er mange "tjenester" som blir tatt betalt, og gitt betaling for. Ikke alt er verdt prisen en betaler, for å si det sånn.

Hopper videre. :mozilla_wink:
Noe som kanskje ikke nevnes i din oversettelse, er at en direkte oversettelse av Bethlehem på hebraisk er slik: Bethlehem: House of bread.
Betlehem, brød huset ja, Jesu fødeby. Profeten Mika ble av Gud gitt en profeti hundrevis av år før hendelsen om at Jesus skulle bli født i den byen. Så det er all grunn til å fatte og forstå at bibelen er BOKEN en kan stole på. Den kalles da også for bøkenes bok.
Mika 5:1 Men du Betlehem, Efrata, som er liten til å være med blandt Judas tusener! Av deg skal det utgå for meg en som skal være hersker over Israel, og hans utgang er fra fordum, fra evighets dager.
Det kan være interessant å få med seg denne hendelsen, disse ord etter at Jesus var oppstanden, etter sin korsfestelse og begravelse.
Og det skjedde da han satt til bords med dem, da tok han brødet og velsignet det, og brøt det og gav dem;

da blev deres øine åpnet, og de kjente ham; og han blev usynlig for dem.
Det er ikke uten grunn ser du, at Jesu fødeby Betlehem betyr, brød huset.
Men denne oversettelsen nevnes vel ikke i din 33 oversettelse?

Dette bare bringer jeg frem for å påpeke at mye kan forsvinne eller bli utelatt når et menneske oversetter.
Stemmer nok som du sier at Betlehem ikke er oversatt i 33 oversettelsen som brødhuset. Orginalspråket er nok best, men jeg kan ikke hebraisk, så jeg må lese den på norsk og engelsk. Må bare legge til at jeg lenge har visst dette med at Betlehem betyr brødhuset.

Vi fortsetter
Vi er alle forskjellige ja, men vil du da har påstå at gjennom de årtusner vi har levd, så har det aldri eksistert en person som var ganske lik deg selv?
Nei det er mye mulig at det har eksistert en person som kan ha lignet mye på meg i sinn og skinn. Så jeg vil ikke påstå noe som helst om det.
Og du svarte meg ikke helt på mitt spørsmål der. Kan du da forstå at det kan finnes en annen person (mulig flere) der ute som tenker nesten nøyaktig det samme som du tenker om sin tro?
Det kan nok være. Men alle har sin egen personlighet, ingen er helt like. Hver især er unik.
Neste punkt. :)
Jeg skrev:
Så da; min vei var ikke den rette. Guds vei er.

...Har fått nye øyne å se med om du skjønner. Guds Ånd, den største nådegave av dem alle.
Du skrev
Men her igjen, så finnes det mange tolkninger av hvordan den rette veien er. Som jeg skrev tidligere, hvis du gir en mann hver hans bok om gud, alle med forskjellige oversettelser (og her tenker jeg også på de gangene boken har blitt såpass forandret på at noen ting er tatt bort, og annet lagt til) så vil alle de påstå at deres er den rette sannhet. Det finnes så utallige måter å se én ting på, fordi vi er mennesker alle sammen og vi har alle hvert vårt syn på saken.
Ja, og her er det mye forvirring ute å går. Folk flest tolker Guds ord på sin egen måte. Det jeg kan si for mitt vedkomne er at da jeg var ufrelst så tolket jeg bibelen på min måte, og jeg forstod ikke så mye eller fikk sett sammenhengen. Da jeg ble frelst skjedde også det under at jeg så at Ordet tolket seg selv. Og det er forskjellen på å være bare religiøs og det å være født påny av Ånden. Og nå forstår jeg også skriftstedet som sier om oss, ja jeg kan faktisk si oss som er født påny og døpt i Den Hellige Ånd, at; de trenger ikke til å lære av noen, for de skal alle være lært av Gud. Så vi trenger ikke Biskop eller Pave eller noen andre til å lære oss. Vi har Jesus, han er vårt svar. Ja han vant en seier så underbar.

Du skrev
Noe du kanskje forresten har lagt merke til, er at jeg skriver Din Gud. Men det gjør jeg nettopp fordi du har din måte å oppfatte den krisntne Gud på, andre personer har sin. Et eksempel:
Jeg skrev
Jeg er imot statskirken. Sier heller ikke mer om den saken her.
Du skrev
Menneskene som driver statskirken er kristne. Hvis du er imot statskirken, så er du kanskje imot de personens måte å se på gud på.
Jeg er for at Ordet, Guds Ord tolker seg selv, slik jeg har vist til allerede. Kunne gott ha tatt en debatt om statskirken, men det får bli en annen gang, en annen tråd.
nei, jeg har ingen vanskeligheter med å forstå din måte å oppfatte din gud på. Jeg bare stiller spørsmål som kanskje skal få deg til å tenke at muligheten for at din vei ikke er den eneste til ekte lykke.
Vel, jeg tror at om du skal forstå meg til fulle så må du la Jesus få vise deg hvem han egentlig er, noe han er rede til any time, er du?

Kjekt å ordveksle med deg Medi. Sender deg en STOR og god klem. :)
Sist redigert av misty-gutt på 10 Apr 2008 03:43, redigert 1 gang totalt. Antall ord: 1955
Se, jeg står for døren og banker; om noen hører min røst og åpner døren, da vil jeg gå inn til ham og holde måltid med ham, og han med meg.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av misty-gutt »

dobbelpost
Antall ord: 1
Se, jeg står for døren og banker; om noen hører min røst og åpner døren, da vil jeg gå inn til ham og holde måltid med ham, og han med meg.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bob_stew
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 12 Jul 2006 00:18
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Blitt takket: 2 ganger

Innlegg av Bob_stew »

Til originalspørsmålet: Nei, jeg tror ikke det.. Ikke hvis han/hun har vært død lenge hvertfall. Jeg tror også at om det likevel skulle skje, ville man måtte utvikle teknologi av en helt annen sjanger enn dagens sykehusutstyr.

Tror det utgjør en stor forskjell om personen har vært død i noen sekunder eller flere timer, og det ville trolig vært en pervers ubehagelighet for personen om 'gjenoppliving' be tvunget fram med instrumenter (musikk- eller medisinske) mens kroppen var midt i dødsprosessen.

Ikke noe mål, etter min mening. Det som kanskje kunne være interessant er å forlenge liv på en forebyggende måte.
Antall ord: 113
Telepatè - Dessert utenfor rekkevidde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Fju Mascaja
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 09 Jan 2006 23:36
18
Lokalisering: hamar
Blitt takket: 2 ganger

Innlegg av Fju Mascaja »

Vomit skrev:For det første skulle de to som holder på med HLR mest melde seg på et kurs, for det der var dårlig og har liten til ingen effekt over hodet.

For det andre skulle han andre som sitter der hatt juling, for det der er i hvert fall ikke HLR, det er bare å slå en mann som ligger nede.

For det tredje så er dette den dummeste videoen jeg har sett på lenge, og jeg syntes det er skummelt at folk lar seg lure,

Ja dette var virkelig tåpelige greier....og sist jeg sjekket, senest igår, sier retningslinjene for HLR 30:2. Det er bare i Baywatch dette der funker... :mozilla_tongue:
Antall ord: 116
Fortell meg, og jeg glemmer
Vis meg, og jeg husker
Involver meg, og jeg forstår!

(Kinesisk ordtak)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av misty-gutt »

Uansett så hjalp ikke denne Hjerte-lunge-redning (HLR). De klarte ikke å gjenopplive mannen, han var og ble død. Siden, etter at han ble fraktet hjem, vasket og fått på rene klær, så ble en kristen mann tilkalt og gikk i bønn til Gud for ham. Hvor lenge mannen hadde vært død før mirakelet fant sted fremkommer ikke av videoen, men kan tenke meg noen timer.

Helbred syke, oppvekk døde...

Miraklenes tid er på ingen måte forbi.
Antall ord: 86

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Konto avsluttet

Innlegg av Konto avsluttet »

Det var nok bare "flaks" at det var en prest der på det tidspunktet, tror nok han hadde våknet uansett jeg.
Antall ord: 22

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av misty-gutt »

Sol@ngelica skrev:Det var nok bare "flaks" at det var en prest der på det tidspunktet, tror nok han hadde våknet uansett jeg.
Nei venn, det er nok ikke ved flaks at døde blir gjenopplivet, de blir vekte.

En ting vedrørende Jesu korsfestelse, død og oppstandelse som er lite kjent, er at de hellige stod opp fra dødens varetekt.

Siterer litt fra Matt 27: Men Jesus ropte atter med høi røst og opgav ånden.

Og se, forhenget i templet revnet i to stykker fra øverst til nederst, og jorden skalv, og klippene revnet,

og gravene åpnedes, og mange av de hensovede helliges legemer stod opp,

og de gikk ut av gravene efter hans oppstandelse, og kom inn i den hellige stad og viste seg for mange.
Antall ord: 134

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Brenda
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 16 Jan 2008 22:37
16
Lokalisering: Østfold

Innlegg av Brenda »

Sol@ngelica skrev:Det var nok bare "flaks" at det var en prest der på det tidspunktet, tror nok han hadde våknet uansett jeg.
Uten å gå inn på hva jeg tror eller ikke tror, så ser jeg det jeg ser - for å si det sånn :)

Og en ting er klinkende klart. Et menneske som er dødt - hjertet, lunger og hjernen har sluttet å fungere, å våkne uten en skade på hjernen etter en time eller mer er umulig. Det går bare ikke. Det skal ikke mange minuttene til uten oksygen før hjernen blir skadet (med unntak av mindre barn som ligger i kalt vann/drukningsulykker)

Så dette må ha vært et mirakel, det kan ikke være "flaks". Da har han i så fall brukt opp all flaks for alle liv i alle fremtid :)
Antall ord: 138
*** OOO***

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Konto avsluttet

Innlegg av Konto avsluttet »

Han var nok bare "skinndød" :)
Det er ikke første gang i historien og blir nok heller ikke den siste.
Antall ord: 21

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Medi
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av Medi »

misty-gutt skrev:Ja. Det kan vi begge trygt slå fast.( Basta!)
Jepp: :)
Tenkte det var greit å fortelle hvorfor jeg grep tak, men greit..Meningen min er vel den samme som din tenker jeg. Få frem tanker og tro og slikt om disse ting. Og hva det nå ellers måtte være. Du har forstått at troen min er sterk, og det er den og du synes nok at jeg er for bastant i mangt.

Ja, akkurat her har vi vel heller ikke mer å snakke om. Tror vi begge forstår hverandre :)
Skal prøve. Bibelsitatet fra korinterbrevet 12 i ditt første innlegg sier: Det er forskjellige nådegaver, men Ånden er den samme. Siden Sylvia Brown ikke er kristen så blir det misvisende, en liten bom som du sier, og ja, det var en bom.
Ja, det var galt av meg å bruke det som et eksempel, men bibelsitat eller ikke, da jeg kom over det utsagne mens jeg leste meg gjennom det nye testamentet, likte jeg det bare så godt. Men når jeg brukte det, tenkte jeg på det som et sitat som står alene, og ikke bare som et kristens sitat.
Sylvia Browns virke har altså ikke noe med det omtalte skriftstedet i korinterbrevet å gjøre i det hele tatt.
Nei, det har du nok rett i. Silvia ville vel heller ikke likt at jeg brukte et bibelsitat for å skape forståelse rundt henne. :mozilla_wink:
Du misforstår dette. Det er ikke jeg som åpenbarer, det er det Gud som gjør. Gud er ikke selvmotstridene. den viktigste åpenbaringen er at Jesus Kristus er Guds Sønn, dette har Gud åpenbart også til meg blant mengder av troende. Jeg sa bare ja, og så kom åpenbaring etter åpenbaring, og de bare fortsetter å komme. Slik bare vokser troen som nå er blitt full visshet om det håp vi har i Kristus. Det betyr ikke at alle har fåt åpenbaringer fra Gud, men alle som det vil får det. Det er et løfte, og han svikter aldri sine løfter. Men som sagt, det er frivillig om en vil ta dette imot eller ikke. Gud tvinger ingen, men han kaller på mennesker dagen lang fordi han er Kjærlighet.
Jeg forstår ditt synspunkt. Jeg har likevel fått en annen åpenbaring, som jeg senere i dette innlegget skal snakke mer om. Jeg er forresten av den oppfattning av at den ubetingede kjærligheten ikke er en person, men bare er en energi av alle gode følelser som finnes i verden og i de andre dimensjonene. Men jeg er åpen for at det kan ligge mer bak det. :) Vi lærer hele tiden.
Fint at du skriver dette.Og du har lov til å prøve å få meg til å stoppe opp for å tenke i andre baner om dette. Men for å klare å få meg på andre tanker, så må du komme opp med et bedre budskap, ikke bare til meg, men hele menneskeheten, enn budskapet om Jesus Kristus, han som ga seg selv for oss alle.Har du et bedre alternativ?
Det kan jeg forsøke. jeg skal iallfall gi et glimt av hva slags livslov jeg nå har. Denne linken fører til et 20 min utdrag av en dokumentar som heter The Secret. Jeg har ikke greid å finne hele den, men har den på dvd, i en versjon på 1 og en halv time. Hvis du kunne tenke deg å se hele den, for å få en bedre forståelse av hva jeg tror på, så kan du sende din e-post til meg, så skal jeg se om jeg får sendt den til deg :)

http://www.youtube.com/watch?v=_b1GKGWJbE8

Forresten så tenker jeg ikke at dette budskapet skal gå ut til hele verdenen, det er jo derfor det finnes så mange religioner. Fordi mennesker burde ha en tro som passer dem, derfor tror jeg ingen kan ha den samme, det er plent umulig, vil jeg si. Jeg respekterer all religion så lenge de ikke prøver (enten det er med ord eller fysisk vold) å tvinge tro på noen som allerede har en de er fornøyd med.
Hadde alle vært som du og jeg, da hadde det ikke blitt krig i verden.
hehe... det er godt mulig det. Hvem vet? :) Verden er likevel den den er fordi det er så mange farger av menneskepersonlighet der ute. Det hadde nok blitt litt kjedelig med folk som var som bare oss to i lengden.

Tilbake til Silva Brown:
Ok, kjøper den. Men vi har jo sett et grellt eksempel på mediet, (som hun vel kaller seg?) Sylvia Brown. Åndsmakten som talte ut av hennes hjerte og munn var fra løgnens far. Tror du ikke?
dette vet jeg ikke, og det er av den episoden og noen andre ting som gjør at jeg i første innlegg sa at jeg ikke kunne forsvare henne. Likevel liker jeg det hun gjør, fordi det finnes så mange der ute som hun har hjulpet. Tusenvis av mennesker. Noen mer enn andre.

Hvis du forsker litt mer på henne, så finner du ut av det, istedet for å hele tiden ta utgangspuntk i de feil hun har gjort.
Ja, for all del. Men det er mange "tjenester" som blir tatt betalt, og gitt betaling for. Ikke alt er verdt prisen en betaler, for å si det sånn.
Ja, men har du bevis å legge frem for at ikke slike seanser er verdt den prisen kunden betaler? Som jeg skrev tidligere:
Medi skrev: Men tenkt deg om nå, hvis mennesker ikke hadde fått noe godt ut av dette, så hadde mediumene ikke fått flere slike forespørsler. Det hadde kommet fram at dette ikke hjalp det minste, og det hadde vel blitt mye mindre mennesker som spurte et medium om en slik seanse.

Og jeg har ingen faste bevis, men dette er en ting som mange mennesker kommer å spørr om nå. De har kanskje hørt anbefalninger av andre mennesker de kjenner, som kanskje kjenner noen som kjenner noen som har vært på en slik seanse... Uansett, så vil min konklusjon her være at hadde ikke kundene fått noe VIRKELIG GODT ut av dette, så hadde ikke denne type virksomhet vært så akitv som den er
Vi fortsetter. Du skrev så etter å ha forklart meg bakgrunnen det hebraiske navnet som du ser det:
Stemmer nok som du sier at Betlehem ikke er oversatt i 33 oversettelsen som brødhuset. Orginalspråket er nok best, men jeg kan ikke hebraisk, så jeg må lese den på norsk og engelsk. Må bare legge til at jeg lenge har visst dette med at Betlehem betyr brødhuset.
Det tyder på at du har gått inn for å lese den flere ganger, av flere versjoner. Noe jeg synes er bra :)

Jeg skrev det som et eksempel at det er ting som blir utelatt i noen oversettelser, som du selv sier at det ikke står i din 33 utgave. Godt at du ikke nøyde deg med å lese bare den utgaven. med så mange spredde versjoner kan det virke vanskelig å forstå hele bibelens budskap gjennom å lese bare èn utgave, ville jeg tro.

Du siterte så: Og det skjedde da han satt til bords med dem, da tok han brødet og velsignet det, og brøt det og gav dem;

da blev deres øine åpnet, og de kjente ham; og han blev usynlig for dem.

og skrev i tillegg:
Det er ikke uten grunn ser du, at Jesu fødeby Betlehem betyr, brød huset.
Ja, men du kan ikke bruke det sitatet som et eksempel. Navnet på byen må jo ha eksistert lenge før jesus ble født der. Det er vel ikke på grunn av ham at byen har det navnet. Og det at brød var/er høyt verdsatt i flere steder i verden er almennkjent.
Nei det er mye mulig at det har eksistert en person som kan ha lignet mye på meg i sinn og skinn. Så jeg vil ikke påstå noe som helst om det.

...Men alle har sin egen personlighet, ingen er helt like. Hver især er unik.
Akkurat her kan vi begge ikke bringe inn fakta, siden vi ikke kan gå tilbake i noen arkiver å finne det ut. Selv om våre syn på saken ikke er så langt fra hverandre. Vi har våre teorier. :)

Videre:
Ja, og her er det mye forvirring ute å går. Folk flest tolker Guds ord på sin egen måte. Det jeg kan si for mitt vedkomne er at da jeg var ufrelst så tolket jeg bibelen på min måte, og jeg forstod ikke så mye eller fikk sett sammenhengen. Da jeg ble frelst skjedde også det under at jeg så at Ordet tolket seg selv. Og det er forskjellen på å være bare religiøs og det å være født påny av Ånden. Og nå forstår jeg også skriftstedet som sier om oss, ja jeg kan faktisk si oss som er født påny og døpt i Den Hellige Ånd, at; de trenger ikke til å lære av noen, for de skal alle være lært av Gud. Så vi trenger ikke Biskop eller Pave eller noen andre til å lære oss. Vi har Jesus, han er vårt svar. Ja han vant en seier så underbar.
Dette er en veldig fin vei du har kommet over, en fin teori over den kristne religion. jeg synes det er kjempe bra at du har denne freden inne i deg nå :) Ikke alle har det så godt.

Min vei til det jeg mener er min form for frelse, åpenbarte seg for et og et halvt år siden omtrent. jeg er ennå god til å falle tilbake i gamle vaner, men for hvert skritt fremover, jo bede blir livet mitt, og det merker jeg. Bare det at jeg får være her og diskutere med deg er en opplevelse jeg ikke ville vært foruten :) Så mange muligheter har åpenbart seg etter at jeg fant min form for frelse. Jeg håper virkelig at det er flere som finner deres form for frelse. :)
Jeg er for at Ordet, Guds Ord tolker seg selv, slik jeg har vist til allerede. Kunne gott ha tatt en debatt om statskirken, men det får bli en annen gang, en annen tråd.
Ja, er enig. Føler at vår diskusjon snart begynner å nærme seg slutten, så la oss ikke ta andre ting opp :)
Vel, jeg tror at om du skal forstå meg til fulle så må du la Jesus få vise deg hvem han egentlig er, noe han er rede til any time, er du?
Jeg trenger ikke å forstå Jesus helt, for å forstå at du har valgt en vei som det virker som er perfekt for deg. Det gleder meg at du har det :)

Jeg tror at det trenges mer tid og andre omgivelser hvis jeg skulle komme til det punktet hvor jeg forsto deg helt, til punkt og prikke :)

Jeg tror ikke Jesus har så mye å tilby meg. Annet enn all den kjærligheten som mennesker som deg selv viser til ham. Å kunne se at denne skikkelsen kan bringe dette frem i noen, synes jeg er flott å se, det er en grei deal for meg, jeg trenger ikke mer fra ham :)
Kjekt å ordveksle med deg Medi. Sender deg en STOR og god klem.
Veldig kjekt og ordveksle meg deg også, Misty-gutt :) Det har vært veldig lærerikt og interessant.

Og til dere andre som kommer til denne tråden for å diskutere trådens emne, får jeg beklage at vi har avsporet helt. Håper dere forstår :)

Ha en forteffelig dag :D :D :D
Antall ord: 1979

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av misty-gutt »

Medi skrev: Ja, det var galt av meg å bruke det som et eksempel, men bibelsitat eller ikke, da jeg kom over det utsagne mens jeg leste meg gjennom det nye testamentet, likte jeg det bare så godt. Men når jeg brukte det, tenkte jeg på det som et sitat som står alene, og ikke bare som et kristens sitat.
Her forklarer du dette på en utmerket god måte. Er glad for at jeg ikke på noen måte oppfattet det som arrogant, noe det heller ikke var, bare at det ble misvisende i den konteksten med sylvia. Oppklart! :)
Nei, det har du nok rett i. Silvia ville vel heller ikke likt at jeg brukte et bibelsitat for å skape forståelse rundt henne.
Du hadde nok fått henne på nakken, eller så hadde hun blitt smigret, en vet aldri med kvinner.. :mozilla_wink:
Jeg er forresten av den oppfattning av at den ubetingede kjærligheten ikke er en person, men bare er en energi av alle gode følelser..
Det er nok her hvor grunnlaget for vår uenighet eller meningsforskjell ligger. For jeg tror og er viss på at Gud er kjærlighet, og at Jesus hans Sønn har vist oss Guds sanne vesen. Men dog sier Jesus selv at; Faderen er større en meg, men at de alikevel er ett. DHÅ som er Guds Ånd, Talsmann, lærer oss dette direkte og ja, mye mye mer. Derfor trenger vi ikke, som jeg skrev tidligere, biskoper eller paver til å lære oss, for vi er alle som er født påny brødre og søstre i Herren og har da den samme Ånd selv om vi alle er forskjellige personligheter. Litt artig i denne sammenheng å tenke på sitatet ditt som satte oss i sving. "Det er for...men Ånden er den samme."
Forventer ikke at du skal forstå eller godta mitt eller vårt (påny fødte kristne) syn på dette til fulle eller i det hele tatt, for du har din oppfatning, ja tro om hvordan du tror dette er. Vi er enige om at vi er uenig. :)
Men jeg er åpen for at det kan ligge mer bak det. Vi lærer hele tiden.
Glad for at du kom med den tilføyningen. Og må selv tilføye at jeg har lært deg å kjenne via vårt ordskifte som en meget reflektert person. :)

Jeg spurte.
Har du et bedre alternativ?
Du svarte.
Det kan jeg forsøke. jeg skal iallfall gi et glimt av hva slags livslov jeg nå har. Denne linken fører til et 20 min utdrag av en dokumentar som heter The Secret.
Tok meg tid til å se videosnutten helt ut, og fikk et lite glimt av det ja. Som det fremkom, så er det fint å tenke positivt, det er noe vi alle kan ta lærdom av, og det er bra. Men for å si noe kritisk her, ja så virket det vel litt for enkelt og for fantastisk, det må jeg nok si at jeg fikk inntrykk av. Men det er fint at mange finner hjelp i den læren.
Så for meg er dette ikke noe alternativ til den læren jeg alt har mottatt. For i tilleg til å møte både med og motgang i kraft av Herren, ja hans Ånd, så er også evighetsperspektivet i evangeliet av den største betydning. Men fint at du finner mye bra der, selv om ikke jeg vil bytte med deg.

Videre. :)
Jeg respekterer all religion så lenge de ikke prøver (enten det er med ord eller fysisk vold) å tvinge tro på noen som allerede har en de er fornøyd med.
Her vil jeg bare si at meningsutveksling: JA. Men vold eller tvinge noen til tro; NEI NEI NEI. Så her er vi enige.

Krig/Fred?
hehe... det er godt mulig det. Hvem vet? Verden er likevel den den er fordi det er så mange farger av menneskepersonlighet der ute. Det hadde nok blitt litt kjedelig med folk som var som bare oss to i lengden.
Eller kanskje istedet for kjedelig, en forsmak av det paradisiske? Og utgangen vil bli å vandre inn i en evighet hvor vår fatteevne her blir liten i forståelsen av hvilken lykke og salighet den evige Kjærlighet har i vente. :mozilla_smile:
Guds Ånd minner meg nå om disse ord, også fra korinterne:
men, som skrevet er: Hva øie ikke så og øre ikke hørte, og hva ikke oppkom i noe menneskes hjerte, hva Gud har beredt for dem som elsker ham.
Så var det Sylvia igjen da. Vi kunne nok ha diskutert henne leenge. :) men bare dette. Du skrev.
Hvis du forsker litt mer på henne, så finner du ut av det, istedet for å hele tiden ta utgangspuntk i de feil hun har gjort.
Igrunnen så opptar hun meg ikke i noen særlig grad. er sikker på at hun som alle andre gjør både rett og galt på linje med alle andre. Men læren hennes er jeg ikke enig i som du vet. Og det får være med det.

Går videre til dette, jeg skrev.
Det er ikke uten grunn ser du, at Jesu fødeby Betlehem betyr, brødhuset.
Du skrev
Ja, men du kan ikke bruke det sitatet som et eksempel. Navnet på byen må jo ha eksistert lenge før jesus ble født der. Det er vel ikke på grunn av ham at byen har det navnet. Og det at brød var/er høyt verdsatt i flere steder i verden er almennkjent.
Nei. Du har rett, det sitatet alene blir vel litt for snevert. Og ja, Betlehem med sitt navn eksisterte lenge før Jesu ble født som menneske. Skal prøve å forklare litt bedre, så ha overbærenhet med meg. :mozilla_wink: Jeg siterte profeten Mika som forutsa at Jesus skulle fødes i Betlehem, brødhuset, altså en Guds profeti som selvsagt gikk i oppfyllelse. Det er mye som er vanskelig å forstå om ikke Jesus, ja Ordet selv åpenbarer Ordet. Ikke lett dette å forstå med bare menneskelig forstand, og f.eks. når Jesus sier; før Abraham ble til ER jeg. Ja mange trodde jo at han var snål da, og mange tror det enn idag. Men det Jesus gjorde og gjør er å fortelle sannheten som den er. Ja, han ble menneske for vår skyld, men samtidig er han Gud fra evighet av.

Jesus sier i en lignelse er det vel.
Jeg er livets brød; den som kommer til meg, skal ikke hungre, og den som tror på meg, skal aldri noensinne tørste.
Så for å gjøre det så enkelt som jeg kan. Brødet som vi fysisk spiser kommer fra bakeriet. Livets brød kommer fra brødhuset Betlehem, men via himmelen. Så betydningen Brødhuset, Betlehem, er ikke tilfeldig, om du skjønner? :)

Videre. Og jeg korter litt ned.Jeg.
Da jeg ble frelst skjedde også det under at jeg så at Ordet tolker seg selv.
Du.
Dette er en veldig fin vei du har kommet over
Ja, og det er ikke av meg selv det her, for det er denne store gave som jeg blandt mange har fått motta, da jeg slo min hjertedør opp på vidt gap for Jesus, for å si det sånn. Og her er vi ved kjærnen av det å være kristen, ja å få lov til å kjenne Jesus i hverdagen uten religiøs..hva skal jeg si..dill dall, ja, tror du forstår hva jeg mener, lange prestekapper, pavehatter og slikt for å ta et par eksempler.
jeg synes det er kjempe bra at du har denne freden inne i deg nå Ikke alle har det så godt.
Ja. Og det var derfor at Jesus kom, for at jeg skulle få fred med Gud, og mange med meg, ja alle som tar ham imot. Men samtidig kommer jeg hans ord ihu som sier; i verden har dere trengsel, men vær frimodig, jeg har overvunnet verden. Altså, fred med Gud, men trengsel i verden, men det er å leve med. :) Og som du sier: "Ikke alle har det så godt" Nei desverre, det er sant.
Min vei til det jeg mener er min form for frelse, åpenbarte seg for et og et halvt år siden omtrent. jeg er ennå god til å falle tilbake i gamle vaner
Gamle vaner ja. Kjenner til problemet.
men for hvert skritt fremover, jo bede blir livet mitt, og det merker jeg.
Det er jeg glad for Medi. :)
Bare det at jeg får være her og diskutere med deg er en opplevelse jeg ikke ville vært foruten
Må bare si meg enig. En berikelse å få lov til å ordveksle med deg. Og uventet faktisk, gleden i meg vokser. :)
Så mange muligheter har åpenbart seg etter at jeg fant min form for frelse. Jeg håper virkelig at det er flere som finner deres form for frelse.
Er glad for at du har det fint. Men jeg nøyer meg meg å håpe at flere finner frelsen med stor F. Ja, du kjenner meg såpass nå. :mozilla_wink:

Nærmer oss slutten med dette.
Kunne gott ha tatt en debatt om statskirken, men det får bli en annen gang, en annen tråd.
Ja, er enig. Føler at vår diskusjon snart begynner å nærme seg slutten, så la oss ikke ta andre ting opp
Nei, det ville bare ha blitt en, si, videre avsporing fra hva tråden skulle handle om fra trådstarters side. Så en annen gang kanskje, hehe.

Så avsluttningsvis.
Jeg trenger ikke å forstå Jesus helt, for å forstå at du har valgt en vei som det virker som er perfekt for deg. Det gleder meg at du har det

Jeg tror at det trenges mer tid og andre omgivelser hvis jeg skulle komme til det punktet hvor jeg forsto deg helt, til punkt og prikke
Enig i dette. Det ville nok trenges andre omgivelser og mere tid ja. Men igjen så forbløffer det meg at du valgte nettopp det bibelsitatet som du gjorde, og som satte diskusjonen vår på gli.- Ånden er den samme. Jeg kjenner ikke, la oss si en kristen broder eller søster i Kenya, annet enn i Ånden, for den er den samme uavhengig av tid å rom.

Litt sånn til ettertanke etter en fin debatt.

Ønsker deg alt godt, Medi. Kanskje tar vi en "prat" ved en annen anledning også? Klem. :)
Antall ord: 1799

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av misty-gutt »

Sol@ngelica skrev:Han var nok bare "skinndød" :)
Det er ikke første gang i historien og blir nok heller ikke den siste.
Ikke den siste nei.
Joh 5:28 Undre dere ikke over dette! For den time kommer da alle de som er i gravene, skal høre hans røst..
Da vil og all tvil være som dugg for solen.
Antall ord: 64

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av misty-gutt »

Medi skrev:Dette er det som står skrevet i bibelen, og selv om jeg selv siterte den, så har den vært gjennom mange hender gjennom århundrene. Mye har blitt forandret på, orginalen forsvinner mer og mer hver gang noen forandrer på den. Hvordan kan du vite at disse ordene er sanne? Fordi de står i en flere århundrer gammel bok? Fordi de ordene står i bibelen, utelukker du da at alle andre kan ha rett?
Dette du tok opp her er så viktig at jeg måtte komme tilbake til det. Har tenkt, bedt over det og søkt litt rundt. At det finnes krefter som ønsker å forandre på Guds Ord og særlig frelsesbudskapet til oss, er igrunnen ikke til å undre seg over. Det ville jo ha vært en triumph om fienden klarte å utviske helt budskapet som tilbyr oss frelse, ja den ene frelse som er å få av Gud ved Jesus Kristus.

Linker derfor til dette høyst interessante foredraget om bibeloversettelser og det å bevisst forandre på læren. Historien er vel ikke særlig kjent blandt allmenheten, men den er viktig nok i seg selv å ha kunnskap om, særlig om man ønsker å vite mere om emnet.

Så her er foredraget: http://video.google.com/videoplay?docid ... &plindex=0

PS: Må bare rette meg selv. Jeg skrev tidligere 33 oversettelsen, det riktige årstall er 1930.
Antall ord: 232

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links