Bibelen er ikke bare en historie om Gud og Jesus. Bibelen er 66 ulike skrifter fra den jødiske kultur, og belyser både religion, historie, klagesanger, hymner, dikt, ordtak, biografier, brev, profetier og lovverk. Du kan faktisk finne bøker der av historisk art som ikke nevner ordet Gud en eneste gang (for eksempel Ester - en bok om en jødisk dronning som var en heltinne. Slå opp i Det gamle testamentet og les denne fantastiske historien! Den er ikke lang.)Ashtar skrev: Jeg tror du misforstår, det jeg sier er at, kristendommen baserer seg på bibelen, og bibelen er en historie, om gud og jesus,og da er det ingen garanti for at det som står der er korrekt.
Hvert enkelt skrift må bedømmes etter den sjanger det er skrevet i. Historiske bøker har historisk relevans, mens diktsamlinger ikke kan fortelle oss like mye om det historiske.
Å ha lært hovedpunktene om kristendom er ikke det samme som å vite hva bibelen inneholder. Det du lærer om kristendom på skolen og i kirken skraper bare såvidt overflaten. Visste du for eksempel at bibelen beskriver Gud som en kvinne?Jeg vet hva bibelen handler, men ikke i minste detalj.
Jeg har lært om kristendommen på skolen,kirken og andre steder.
Det skjønner jeg. Men hvorfor var det mennesker som påstod at han hadde det? Så mange som 500 mennesker så Jesus stått opp fra de døde. Disse menneskene fortalte dette - og ble forfulgt, fengslet, torturert og drept. Hvorfor skulle de lyve om noe slikt?Jeg kan være enig at jesus kanskje kan ha eksistert, men jeg tror ikke at han hadde noen spesielle "krefter".
Tenker du da på at det står en Gud bak skaperverket, eller at Gud skal ha gjort det på seks dager?Det jeg ikke tror på er det med at gud skal ha skapt jorden og alt levende.
Kanskje du skal undersøke litt mer, slik at du får bedre begrunnelse for ditt syn og kan forsvare det?Jeg kan desverre ikke gi deg mer begrunnelse av mine påstander enn det jeg har gjort.
Du kan ikke vite hva bibelen handler om uten å ha lest den. Du kan basere deg på andres omtale, men den omtalen vil aldri gi deg tilstrekkelig informasjon hvis du skal gjøre opp din egen mening om bibelen. Er det noen som har fortalt deg at det jeg har fortalt ovenfor, for eksempel? Les heller bibelen selv, enn å støtte deg på andres subjektive mening. De kan aldri formidle hele sannheten.Jeg må ikke ha lest boken for å forstå hva den handler om, jeg vet hva den handler om.
Hva slags falskhet? Er Det nye testamentet falskt, mener du? På hvilket grunnlag mener du det?Jeg vil ikke si jeg har liten tiltro til folks evne til selvstendig tenkning, men jeg syns det er feil å få slikt falskhet slengt i trynet
Hva ved kristendommen er det du har noe i mot? Hva ved den er det som opprører deg?Jeg har noe imot kristendommen i sin helhet, enkelt og greit.
Hvordan vet du det?Jeg vet ikke hva gud er, om han er en person eller ikke, fordi han finnes ikke.
Gud er Kjærlighet, Lys, Fred, Sannhet ... Han er den som tar i mot deg med en klem den dagen du vender hjem og som ikke ser på alt det dumme vi gjør ... Han er den som forlater alt han har for å lete etter deg... Han er den som elsker deg og som lar deg avvise ham gang på gang, men stadig venter han på at du skal gripe hånden han rekker ut til deg. Han er din Far, og du er hans umistelige barn.Jeg kan jo spørre deg, HVA er gud?
Både fysikken og matematikken opererer med begreper om uendelighet, evighet. Energi oppstår ikke, det bare endrer form... Er det så vanskelig å tro at Gud er evig, og derfor aldri har oppstått, men alltid vært?Hvis ingenting oppstår av ingenting, hvordan oppsto da gud?
:mozilla_wink:
Så hva er grunnen til at du har noe i mot kristendom?Jeg kan ikke fatte at du ber meg om å åpne sinnet mitt,jeg er ikke imot kristendommen uten grunn, jeg har tenkt ordentlig igjennom alle muligheter og stilt meg selv kritiske spørsmål.
Du har jo ikke lest bibelen, og aner dermed ikke hva du sier nei til... Du kan ikke ha tenkt gjennom alle mulighetene hvis du ikke vet hva muligheten er. Hvordan kan du stille de rette spørsmålene til det du ikke kjenner?
Det har jeg gjort. Jeg var human-etiker, og endte opp som kristen. Jeg utfordrer stadig min tro, fordi hvis den er Sannheten slik jeg tror, da tåler den utfordringen. Og skulle det vise seg at det er løgn, da vil jeg helst vite det.Jeg tror det heller er du som må stille deg selv mange og kritiske spørsmål.
Hva er din innstilling til din overbevisning? Tør du utfordre deg selv? Tør du finne ut hvem Jesus er?
Du har så langt jeg kan se ikke klart å fortelle hvorfor det jeg tror er feil. Du vet ikke hva min tro går ut på, hvordan kan du si at den er feil? Studer først bibelen, slik jeg har studert koranen, dhammapada og andre religioner og deres skrifter, så kan du uttale deg om sannhetsgehalten.Dere må gjerne tro på gud, men dere tar feil , og det er ikke mitt problem, selv om jeg prøver å få dere til å forstå.