Fakta, teori & skepsisHypnotisering

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

mort1
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 03 Nov 2005 03:02
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !

Hypnotisering

Innlegg av mort1 »

Hei så en intressang nyhet på vg.no " http://www.vg.no/nyheter/utrolige-histo ... tid=501671 " og egentlig har jeg alltid vert skeptisk til hypnotisering av en grunn..
Kanskje pga hvor lett det vil være og rigge på tv osv..
Men er det noen som vet med sikkerhet at dette går evt hva man bør lese og om man er "åpen" for dette.. hvordan finner man det ut ?

MVH Incognito!
Antall ord: 74

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
kaja43
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 27 Mai 2005 19:16
19
Lokalisering: Ski
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av kaja43 »

Det er fullt mulig å sette andre i transe.
For hypnose er bare ett verktøy for å
sette mennesker i en annen bevissthetstilstand.

Innen forskingen på dette så er det ganske stor
enighet om at 10% er veldig hypnotiserbare
og 10% er i den andre enden. Altså de må
jobbes med over lang tid før de klarer slippe
kontrollen. At noen kan gjøre dette på den måten
det står om i artikkelen er jeg skeptisk til.

I TV program så vises det noe som kalles
autoritær hypnose og den har ingen mening
annet enn show.
Om de skal ha 10 stk på scenen som skal hoppe rundt
som ididoter så har de på forhånd kanskje hatt
100 stk på audition og ut fra det plukket ut de som
responderer best.
Antall ord: 135
Vær god mot deg selv og du vil skinne for andre

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
mort1
Nybegynner
Nybegynner
19

Innlegg av mort1 »

Antall ord: 8
Shine on you crazy diamond

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Konto avsluttet

Innlegg av Konto avsluttet »

Antall ord: 8

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Borte..

Innlegg av Borte.. »

Jeg møtte han hypnotisøren som vi kjenner her i Norge, på Bistroen!!! Bømlos eneste ordentlige pub :D Han stirret på oss....var litt redd for at han prøvde å hypnotisere oss...men jeg tror heller at han kanskje syntes at vi var mange for å være lokale innfødte...at han kanskje tenkte at vi var foreigners eller noe :D
Antall ord: 61

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
mort1
Nybegynner
Nybegynner
19

Innlegg av mort1 »

bømlo er et rart sted :P
Var i et "spøkelses" hus der ga creepy vibber det stedet der :S
Antall ord: 20
Shine on you crazy diamond

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
martea
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 08 Jul 2007 20:22
17
Kjønn (valgfri): Hunnkjønn
Lokalisering: Møre og Romsdal
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 3 ganger

Innlegg av martea »

Jeg greide å hypnotisere meg selv til en transe ved hjelp av denne videoen:

http://youtube.com/watch?v=-rV00Q_8kYk
Antall ord: 20
- Master

Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 25 Aug 2004 16:02
20
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Innlegg av ludoburgero »

Hypnose er helt naturlig
og det skjer hele tiden:

Når du snakker med noen, bruker du både bevisst og ubevisst teknikker for å få dem til å følge tankegangen din. Dette gjør også andre til deg. Dere visualiserer hva hverandre sier, forestiller dere, indre stemmer som snakker og/eller andre ting som foregår i en samtale. Mest mulig kan en si at hypnose dreier seg om "kunsten å lede"... altså med utgangspunkt i at den ene leder den andres tanker.

Den form for hypnose som visstnok denne raneren skal ha brukt er det litt tvil om vil eksistere, men hypnose er ikke nødvendigvis en langvarig prosess som krever tid og samarbeid. Det er faktisk slik at man kan bli bombardert med en rekke uttrykk og den som hypnotiserer kan få "hjernen til å kortslutte". Dette er best på mennesker som allerede er litt stresset og hvor "hjernen deres går mer eller mindre i dvale".
Det hypnotisøren gjør er å forvirre "offeret" (i ranssaken ER det jo faktisk et offer, og ikke bare et "offer" det er snakk om her...), slik at han/hun havner i en mental felle hvor han/hun tvinges til å søke etter mening med samtalen. Det er her hypnotisøren skyter inn sine kommandoord, og den hypnotiserte lar seg dermed adlyde.

Igjen må vi huske på at det er stor forskjell på "hverdagshypnose" (som dessverre finnes overalt idag) og terapeutisk hypnose som er en mer sofistikert og en mer tidkrevende prosess. NLP er også en slags gren utviklet fra hypnose, og det er ofte brukt i selvhjelpsbøker/lydbånd og blir praktisert i ledersammenhenger, enten det er kommersielt relatert (til f.eks. TV, reklame, markedsføring ++) eller det kan være på et kurs på din arbeidsplass og mere nyttige områder.

Jeg anbefaler dere til å søke på Milton Ericksson og Anthony Robbins (populært forkortet til Tony Robbins) når det gjelder hypnose og NLP.
Selv har jeg lest mye om hypnose. Det er et spennende felt.

Dessverre blir det mye misbrukt, gjemte budskap i amerikanske filmer (ofte) og det bringer oss dessverre i en ganske forsvarsløs tilstand, hvor vi ikke lengre har valget over hva vi vil påvirkes av eller ikke. Men igjen er det trygt å vite at det alltid har vært slik i en viss grad. Det er bare nå at alle kan bruke det. ALLE.
Og så er det sant som det sies her at ikke alle lar seg hypnotiseres like enkelt.
Det sies at rundt 80-90% av befolkningen har lett for å hypnotiseres.
5-10% skal visstnok ikke kunne hypnotiseres.
Hvorvidt det er sant vet jeg ikke.

Det gjelder å være VÅKEN! ;)
Antall ord: 451

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Osiris
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 09 Mar 2008 17:48
16

Innlegg av Osiris »

Derren Brown er vel en av dem som på utrolig vis kan manipulere folk ved hjelp av NLP. Han planter ideer i hodene på folk som hjernen underbevisst oppfatter. Deretter kan Brown fortelle hva vedkommede tenkte på og det virker som han har lest vedkommedes tanker. Men alt dreier seg om hvor mye makt ord og setninger kan ha og hvordan det kan påvirke vår hjerne. Også ved hjelp av kroppssråk kan man få til mye. Med en god miks av gestikulasjon og planlagte setninger, så kan man få til mye som tilsynelatende kan virke imponerende, men som egentlig ikke er det for de som vet hva NLP(neuro-linguistic programming) er.
Antall ord: 115
Stillheten er min verste fiende....

Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Osiris
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 09 Mar 2008 17:48
16

Innlegg av Osiris »

Ble dobbelpost det gitt :mozilla_tongue:
Antall ord: 4
Stillheten er min verste fiende....

Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 25 Aug 2004 16:02
20
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Innlegg av ludoburgero »

Osiris skrev:Derren Brown er vel en av dem som på utrolig vis kan manipulere folk ved hjelp av NLP. Han planter ideer i hodene på folk som hjernen underbevisst oppfatter. Deretter kan Brown fortelle hva vedkommede tenkte på og det virker som han har lest vedkommedes tanker. Men alt dreier seg om hvor mye makt ord og setninger kan ha og hvordan det kan påvirke vår hjerne. Også ved hjelp av kroppssråk kan man få til mye. Med en god miks av gestikulasjon og planlagte setninger, så kan man få til mye som tilsynelatende kan virke imponerende, men som egentlig ikke er det for de som vet hva NLP(neuro-linguistic programming) er.
Jepp, jeg skreiv om Derren Brown her for et par-tre år siden! :)
En utrolig fyr! Han er flink!

NLP er egentlig et utspekulert og avansert verktøy som består av kombinasjonen kroppsspråk, symbolikk i talemåten og desorientering, og alt har sine grener til hypnose. Det å lese øyemønster er noe jeg til en viss grad har lært meg å gjøre automatisk, så jeg ser ganske kjapt når noen lyver til meg (selv om jeg ikke alltid kan være 100% sikker), samtidig som jeg ser hvordan de tenker (visualiserer eller hører noe for seg, etc.)

Artig og lærerikt. Føler jeg forstår folk bedre når vi kommuniserer enn det jeg gjorde før. Men det emosjonelle og det med å leve seg inn (kanskje sympati er ordet?) er jeg ikke så flink på. Det synes jeg har snudd noe, siden før. Husker at jeg var flinkere til å tenke lineært og i stor sammenheng, mens nå er jeg mer detalje- og øyeblikksfokusert.

Noen tips til hva jeg kan gjøre, noen?
Kanskje litt selvhypnotisering hadde vært tingen... :D
Antall ord: 305

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Preacher

Innlegg av Preacher »

Verdt å nevne er det at i følge straffelovens §364 er det kun leger og psykologer som har lov til å praktisere hypnose. Denne loven er dog foreslått fjernet. Stadig flere terapeuter som tilbyr behandling, samt flere skoler i Norge, har omgjort ordet hypnose til transeinduksjon. Det er verdt å merke seg at klinisk hypnose, foretatt av leger og psykologer, ofte har en helt annen setting enn den type transeinduksjon som utføres av for eksempel NLP-terapeuter. Målet bør dog være det samme, å forsøke og tilføre positive endringer for mennesker som trenger det. Hypnose er på ingen måte noe spesielt, eller skummelt. Mennesker er forskjellig, og reaksjonene deretter. Mottakeligheten kan sammenlignes med for eksempel edderkopper, skrekkfilmer, berg-og-dalbane etc etc. Noen hyler av frykt og skrekk, andre fryder seg. Eller som man ser med religion. Noen er sterkt mottakelige, mens andre klarer å leve et fritt liv uten noen form for tro (her snakker jeg om hengivenhetsreligiøsitet). Showhypnose er ofte bare gimmick, bare for å ha sagt det ;-)

Hypnose blir ofte forvekslet med avspenning og avslapping i praksis. I Norge er det færre hypnoterapeuter som bruker den virkelige hypnose, de selger faktisk avspenning istedenfor hypnose. Man blir avspent og avslappet under hypnose, men man kan ikke kalle hypnose for avslapping og avspenning og omvendt av den grunn.
Antall ord: 224

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
GJest

Innlegg av GJest »

Hypnose ja. Det er morro.

Har studert litt på det. Og da lett-hypnose. Og kan merke resultater av det. Det er utrolig spennende.

Samme med selv hypnose, har jeg drevet med veldig mye. Etter noen år med hypnose hver natt så vil jeg påstå at det har gjort meg mer intuitiv, og har også opplevd esp opplevelser. F.eks under hypnose så hørte jeg plutselig en "knock knock" lyd, som om noen banket på en dør. noen sekunder etterpå fikk jeg sms. Har opplevd litt slike ting i forbindelse med hypnose, og spesiellt i forbindelse med hjernebølger som boooster ting virkelig opp.
Antall ord: 107

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Shania
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 03 Nov 2007 02:10
17
Lokalisering: Tønsberg
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Shania »

Hypnose blir vi utsatt for hele tiden. Først i oppdragelsen, så skolen, markedsføringen, politikken osv. Det er det hjernevask baserer seg på. Hele poenget er makt over massene eller gruppen i et samfunn. Man kan dele hypnose opp i to former. Den ene dere diskuterer som vises på tv eller i terapeutisk sammenheng, og den andre som er kulturell hypnose. Begge deler fungerer hovedsaklig på samme måte. Du ender opp med å være overbevist om noe, som egentlig har blitt puttet inn i det.
F.eks hypnose mot røyking. Du blir fortalt mens du er i transe at du hater røyken. Når du da går ut, så stemmer det, du tåler ikke røyken. Men det er ikke en indre sannheten og et bevisst valg som kommer fra deg selv. Derfor vil dette etterhvert komme opp, og du begynner å røyke igjen. I den situasjonen har du ennå mindre tillit til deg selv og din egen evne til å ta hånd om ditt eget liv.
Bevisstgjøring er det totalt motsatte av hypnose. Både klinisk og kulturell. Det handler om å skrelle av alle de innhypnotiserte "sannhetene" du har lært, og igjenlært gjennom å skape erfaringen som stemmer.

For dere som henger med på engelsken og er interessert i hypnose, så burde dere lese denne siden.

http://www.peterrussell.com/WUIT/Dehypnosis.php

Hypnose er ikke veien til å ble bevisst og ordning på eget liv. Det skremmer meg nesten å se hvor mange som driver med det. Har selv lært en metode som gjør det motsatte. Setter folk istand til å ta livet og sine bevisste valg tilbake. Vi trenger ikke mer hypnose, for å drømme videre, vi trenger å våkne opp.
Antall ord: 291
I choose the easy button.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
kaja43
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 27 Mai 2005 19:16
19
Lokalisering: Ski
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av kaja43 »

Man kan dele hypnose opp i to former. Den ene dere diskuterer som vises på tv eller i terapeutisk sammenheng, og den andre som er kulturell hypnose. Begge deler fungerer hovedsaklig på samme måte. Du ender opp med å være overbevist om noe, som egentlig har blitt puttet inn i det.
Hvilke belegg har du for disse utsagnene?
Det virker ikke som du kan så veldig mye om
hypnose når du setter show -og terapeutisk
hypnose i samme bås.
F.eks hypnose mot røyking. Du blir fortalt mens du er i transe at du hater røyken. Når du da går ut, så stemmer det, du tåler ikke røyken. Men det er ikke en indre sannheten og et bevisst valg som kommer fra deg selv. Derfor vil dette etterhvert komme opp, og du begynner å røyke igjen. I den situasjonen har du ennå mindre tillit til deg selv og din egen evne til å ta hånd om ditt eget liv.
Her høres det ut som om du mener hypnose som terapiform er en statisk
måte å jobbe på, hvor en ikke bruker noen form for psykologi.
Jeg utdanner meg innen feltet og kjenner ikke igjen det du forklarer
overhodet. En legger da ikke inn noen suggesjoner uten å kartlegge
hva som passer for den enkelte. Om en gjorde det så ville en fått
det resultatet du forklarer her. Har du studert Milton Eriksons arbeide
og sett de måtene han bruker?
Bevisstgjøring er det totalt motsatte av hypnose. Både klinisk og kulturell. Det handler om å skrelle av alle de innhypnotiserte "sannhetene" du har lært, og igjenlært gjennom å skape erfaringen som stemmer.
Hvordan kan dette stemme? For meg er hypnose en måte å sette mennesker
i transe for å omprogrammere uønskede tankemønster og handlinger etter
nøye kartlegging av den beste måten å gjøre det på for den enkelte person,
ETTER at en har bevisstgjort deres mekanismer og dermed bruker en det
til å forsterke de ønskede resultatene.
Antall ord: 341
Vær god mot deg selv og du vil skinne for andre

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links