ThxLiisa skrev:Bra skrivd! :mozilla_smile:Queen Gorgo skrev:er det kjærlighet når kristne tar på seg en guderolle, og dømmer andre?
Fakta, teori & skepsis ⇒ Hva tror du på?
Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden
-
- Nybegynner
- Startet: 05 Nov 2007 20:54
- 17
Antall ord: 26
Queen Gorgo
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 03 Jan 2007 22:56
- 17
- Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
- Lokalisering: Oslo
- Har takket: 1 gang
- Blitt takket: 5 ganger
" One day, music will take its rightful place as the true religion of Mankind. "
Antall ord: 14
There will never be world peace as long as religion exists.
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 10 Jan 2007 19:33
- 17
- Blitt takket: 1 gang
Det er mulig å dømme gjerninger og holdninger som gale eller rette.Queen Gorgo skrev:er det kjærlighet når kristne tar på seg en guderolle, og dømmer andre?
Det er ikke mulig å dømme et annet menneske.
Kristne er kalt til å vitne om Sannheten, men vi er ikke kalt til å dømme mennesker verken til det ene eller til det andre.
Antall ord: 64
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 17
Som sagt var jeg human-etiker, så dette forstår jeg.Liisa skrev: Jeg trenger ingen gud, kanskje det er vansklig for deg og forstå men det er faktisk mulig og leve uten en gud.
Men jeg vet også at livet er mye bedre med Gud.
Det er helt greitNå trenger ikke vi og diskutere dette her mer.
Antall ord: 59
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 25 Aug 2004 16:02
- 20
- Har takket: 967 ganger
- Blitt takket: 892 ganger
Slik du fremstiller det nå er det ala type:Jael skrev:Er det kjærlighet å la små barn prostituere seg i Thailand?ludoburgero skrev:Jeg tror ikke på ondskap og godhet, men tror disse to såkalte motsetninger er definerte av våre syn på hva som er rett og galt og at det alt bunner i kjærlighet - som jeg ser på en uendelig kraft, en stor og udødelig en.
Er det kjærlighet å amputere hendene til barn uten grunn?
Er det kjærlighet å la en kvinne bli voldtatt og slått?
Er det kjærlighet å utrydde folkeslag ved å gasse dem og bruke huden til lampeskjermer?
Det finnes noe godt og det finnes noe ondt.
"Vil du ha et glass bensin? Det er jo flytende!"
Kjærlighet å LA små barn prostituere seg i Thailand?
Hvem er det som LAR dette gjøres?
Ta dette eksempelet ditt...
Noen vil tjene penger. Penger til å forsørge seg og sine.
Overleve. Bry seg. Altså ha nok penger til å fø seg og sine.
Da må man jo bry seg om seg og sine. Altså kjærlighet.
Dette lar seg gjøres ved å prostituere, som også lar seg gjøres ved andre måter.
Ligger det kjærlighet bak hallikene til de som lar barna prostituere seg, hvis de ikke tvinges ut i prostitusjon og er sin egen hallik?
Ligger det et ønske om kjærlighet i tankene på ** til disse små barna?
Man kan vel si det gjør det, om det enn er på en aldri så forskrudd måte.
Galt? Ja, det standpunktet vil jeg gjerne stå for. Men det er fremdeles min mening, og den deles av de fleste. Likevel ikke alle, da hadde det neppe vært så mange prostituerte små barn i Thailand. Men gni det gjerne inn... bitterheten din over de fæle tingene som skjer i verden viser tross alt at du bryr deg og ønsker disse barna godt. Altså kjærlighet.
Resten av eksemplene dine gidder jeg ikke å ta for meg.
Det blir kjedelig lesestoff.
Antall ord: 341
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 05 Nov 2007 20:54
- 17
Kalt inn til å vitne om deres sannhet.Jael skrev:Det er mulig å dømme gjerninger og holdninger som gale eller rette.Queen Gorgo skrev:er det kjærlighet når kristne tar på seg en guderolle, og dømmer andre?
Det er ikke mulig å dømme et annet menneske.
Kristne er kalt til å vitne om Sannheten, men vi er ikke kalt til å dømme mennesker verken til det ene eller til det andre.
dere er kanskje ikke kalt inn til å dømme andre, men jammen prøver dere.
Antall ord: 88
Queen Gorgo
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 20
Nydelig!Deep Space skrev:" One day, music will take its rightful place as the true religion of Mankind. "
Antall ord: 18
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 22 Jan 2008 01:39
- 16
- Lokalisering: Det lurer jeg på også
Som sagt var jeg human-etiker, så dette forstår jeg.
Men jeg vet også at livet er mye bedre med Gud.
FINT FOR DEG![/quote]
Antall ord: 26
"De gale har det godt!"
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 20
Hvis de mener at de har sett verdens lys og at det er til det beste for alle andre fordi de føler de har det så utrolig godt selv, så er det kjærlighet, om det enn er aldri så egoistisk og innsnevret. Ja.Queen Gorgo skrev:er det kjærlighet når kristne tar på seg en guderolle, og dømmer andre?
Antall ord: 64
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 17
Ja, det er veldig fint. Så fantastisk at jeg vil fortelle deg og alle andre om detLiisa skrev: FINT FOR DEG!
Antall ord: 22
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 17
Det ville bare vært innsnevret og egoistisk om vi holdt det gode for oss selv ... Men denne fantastiske skatten vil vi gi videre, slik at alle kan oppleve den fullkomne kjærligheten og varme seg i glansen av verdens lys!ludoburgero skrev:
Hvis de mener at de har sett verdens lys og at det er til det beste for alle andre fordi de føler de har det så utrolig godt selv, så er det kjærlighet, om det enn er aldri så egoistisk og innsnevret. Ja.
Antall ord: 88
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 17
Det finnes sikkert mange som har lyst å dømme andre, både kristne og ikke-kristne. Jeg ser du selv feller en dom akkurat nå ... Er du noe annerledes enn alle andre?Queen Gorgo skrev: dere er kanskje ikke kalt inn til å dømme andre, men jammen prøver dere.
Nei, vi har alle våre feil og mangler, kristen som ikke-kristen.
Men Jesus har aldri lært oss at vi skal dømme hverandre. Vi dømmer kun oss selv.
Antall ord: 82
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 22 Jan 2008 01:39
- 16
- Lokalisering: Det lurer jeg på også
=fanatisk og hjernevasket kristenJael skrev:Det ville bare vært innsnevret og egoistisk om vi holdt det gode for oss selv ... Men denne fantastiske skatten vil vi gi videre, slik at alle kan oppleve den fullkomne kjærligheten og varme seg i glansen av verdens lys!ludoburgero skrev:
Hvis de mener at de har sett verdens lys og at det er til det beste for alle andre fordi de føler de har det så utrolig godt selv, så er det kjærlighet, om det enn er aldri så egoistisk og innsnevret. Ja.
Antall ord: 94
"De gale har det godt!"
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 20
Tja, enkelte ganger kan en "tippe over" fra geni til sinnsyk.Jael skrev:Det ville bare vært innsnevret og egoistisk om vi holdt det gode for oss selv ... Men denne fantastiske skatten vil vi gi videre, slik at alle kan oppleve den fullkomne kjærligheten og varme seg i glansen av verdens lys!ludoburgero skrev:
På lik linje som man kan tippe over til å fremstå som motsatt av hva man tror man er. Ta som et eksempel en som tror han er frigitt fra det egoistiske. Han prosjekterer sitt ego inn i en Gud, som mange andre før ham, og føler seg så god i solskinnet av denne Gud at han tror han er ufeilbarlig, siden han tross alt handler etter Guds vilje.
På utsiden fremstår han for de andre som hyperegoistisk og selvgod.
De oppfatter ham slik fordi han utstråler dette.
Selv vet han at han handler etter Guds vilje, og Guds vilje er god.
Det kræsjer litt der... hvem har rett? Er vi slik andre ser oss?
Er ikke det mindre egoistisk å tro ihvertfall..?
Antall ord: 227
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 17
Du sier selv at det ikke finnes noe godt eller ondt. Hvordan kan du da la deg sjokkere av at barn prostituerer seg? Du kan ikke si at det er ondt, du har fratatt deg selv muligheten til å bli moralsk indignert...ludoburgero skrev:
Slik du fremstiller det nå er det ala type:
"Vil du ha et glass bensin? Det er jo flytende!"
Kjærlighet å LA små barn prostituere seg i Thailand?
Hvem er det som LAR dette gjøres?
Gud vil dømme verden, og gi de svake oppreisning. Det vonde som er nå skal forsvinne og ikke bli husket mer.
Hva skal din "kjærlighet" gjøre, som sier at det verken finnes godt eller ondt? Det er med slik "kjærlighet" at det onde fortsetter...
Nei, det er ikke kjærlighet... Disse menneskene elsker kun seg selv og sine lyster, sitt ego. Det er ikke kjærlighet, men "forskrudd kjærlighet", det motsatte av kjærlighet. Kjærligheten søker ikke sitt eget... Kjærligheten er ikke en følelse, det er gode handlinger til det beste for andre, det er å gi slipp på sitt eget og sette andre foran seg selv.Ligger det kjærlighet bak hallikene til de som lar barna prostituere seg, hvis de ikke tvinges ut i prostitusjon og er sin egen hallik?
Ligger det et ønske om kjærlighet i tankene på ** til disse små barna?
Man kan vel si det gjør det, om det enn er på en aldri så forskrudd måte.
Det er galt og det kan aldri bli annet enn galt. Jeg er ikke bitter over at det skjer så mye ondt, jeg sørger. Sørger over at mennesker ikke tør si at galt er galt og rett er rett, sørger over at man i toleransens navn kaller alt kjærlighet, også det som er kjærlighetens grusomme motstykke...Galt? Ja, det standpunktet vil jeg gjerne stå for. Men det er fremdeles min mening, og den deles av de fleste. Likevel ikke alle, da hadde det neppe vært så mange prostituerte små barn i Thailand. Men gni det gjerne inn... bitterheten din over de fæle tingene som skjer i verden viser tross alt at du bryr deg og ønsker disse barna godt. Altså kjærlighet.
Det er forferdelig å sette seg inn i andre menneskers lidelse. Det er ikke kjedelig, men det så vondt at vi knapt kan ta det til oss... Jeg tror du instinktivt viker tilbake for det som er vondt og galt, fordi du vet at det ikke er noe å diskutere, og fordi det ikke er mulig å ta det innover deg, slik oppgaven krever.Resten av eksemplene dine gidder jeg ikke å ta for meg.
Det blir kjedelig lesestoff.
Det finnes ondskap, det finnes noe som er galt.
Antall ord: 466
Hide post links |