Fakta, teori & skepsis ⇒ Noen tanker om tid?
Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden
-
- Nybegynner
- Startet: 09 Mar 2008 17:59
- 16
- Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
- Lokalisering: Unknown
Noen tanker om tid?
Noe jeg ofte går og undrer over er fenomet tid.
Vi har fysikk på skolen, og holder nå på med Einsteins berømte relativitets teori. Ut i fra denne ser vi at tiden ikke er konstant men er en variabel. Altså tiden varierer avhengig av diverse andre faktorer, blant annet fart.
Siden tiden kan variere, tror dere vi noen gang kan reversere den? Eller kanskje vi vil klare å dra tilbake ved hjelp av ormhull, sorte hull o.l?
Og viss dette ble mulig, hvilke paradokser ville vi ha støtet på?
Vi har fysikk på skolen, og holder nå på med Einsteins berømte relativitets teori. Ut i fra denne ser vi at tiden ikke er konstant men er en variabel. Altså tiden varierer avhengig av diverse andre faktorer, blant annet fart.
Siden tiden kan variere, tror dere vi noen gang kan reversere den? Eller kanskje vi vil klare å dra tilbake ved hjelp av ormhull, sorte hull o.l?
Antall ord: 92
You wouldn't like me when I'm angry!
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Sjamanistisk konfirmasjon 2025
- En meningsfull reise inn i voksenlivet.
I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen.
En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund.
Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.
Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge.
Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud.
Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom.
Les mer her
-
- Nybegynner
- Startet: 09 Mar 2008 17:48
- 16
Tid kommer, og tid går. Om vi noen gang kommer til å klare å reise i tid er usannsynlig, men i teorien skal det være mulig det mulig. ( ihvertfall bakover)
Antall ord: 30
Stillheten er min verste fiende....
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 23 Feb 2008 03:56
- 16
- Lokalisering: I en annen galakse, langt langt borte
Hvis det hadde vært mulig å reise tilbake i tid, så ville vi hatt besøk av personer fra år 3000 nå, såvidt jeg vet har det ikke skjedd, ergo er det umulig, enten det, eller så ble menneskene utryddet i 2012.
Antall ord: 43
Meninga med livet, er å gi livet mening.
http://www.musikkdiskusjon.no - Diskusjonsforum for musikk,registrer deg nå!
http://www.musikkdiskusjon.no - Diskusjonsforum for musikk,registrer deg nå!
Hide post links |
-
- Nybegynner
- 16
Grunnen til at mennesker ikke kan reise i tid, er at et menneske ville dødd ved å prøve, alt for store påkjenninger på menneskekroppen.
For å reise tilbake i tid, måtte et menneske blitt akselerert opp til ihvertfall over 50% av lyshastigheten, og ved og da returnere til jorden ville det ha godt lenger tid for dem på jorda enn for deg. Altså du er på en måte tilbake i tid.
En annen teori er ormehull. Der ville jeg også tro at menneske ville strøket med hvis de prøvde å hoppe inn. Dette fordi ormehullets enorme masse suger til seg og knuser alt i nærheten.
Derfor er det lite sannsynlig at mennesker fra år 3000 har kommet å besøkt oss, men partikler er en annen ting. Elementærpartiklene er lette nok til at menneske klarer å få dem til å gå fort nok til at "tidsforlengelse", som det heter, vil forekomme
For å reise tilbake i tid, måtte et menneske blitt akselerert opp til ihvertfall over 50% av lyshastigheten, og ved og da returnere til jorden ville det ha godt lenger tid for dem på jorda enn for deg. Altså du er på en måte tilbake i tid.
En annen teori er ormehull. Der ville jeg også tro at menneske ville strøket med hvis de prøvde å hoppe inn. Dette fordi ormehullets enorme masse suger til seg og knuser alt i nærheten.
Derfor er det lite sannsynlig at mennesker fra år 3000 har kommet å besøkt oss, men partikler er en annen ting. Elementærpartiklene er lette nok til at menneske klarer å få dem til å gå fort nok til at "tidsforlengelse", som det heter, vil forekomme
Antall ord: 154
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 09 Mar 2008 17:59
- 16
- Lokalisering: Unknown
En artig teori kan jo være at vi til tider får besøk fra "turister". Disse framtidsmenneskene besøker oss i maskiner som kan hoppe i tiden. Vi kjenner dem som UFOer, og de stygge aliens folk mener å ha sett kan jo minne litt om hvordan man tror mennesker vil utvikle seg, med tynn kropp og større hode. Så framtidsmenneske drar kanskje bakover i tid, og for dem er det viktig å forbli skjulte når de er her i fare for å forandre deres tid.Ashtar skrev:Hvis det hadde vært mulig å reise tilbake i tid, så ville vi hatt besøk av personer fra år 3000 nå, såvidt jeg vet har det ikke skjedd, ergo er det umulig, enten det, eller så ble menneskene utryddet i 2012.
Antall ord: 132
You wouldn't like me when I'm angry!
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 09 Mar 2008 17:42
- 16
- Lokalisering: Skien
Det vil være usannsynlig at menneskene kan reise tilbake i tid ved bare hjelp av fart, fordi farten gjør bare at personen som er i bevegelse opplevere tiden raskere, og man vil derfor ikke kunne gå tilbake til f.eks 1945. Men om man har planer om å reise 1000 år fram i tid ved bare hjelp av fart på kortest mulig tid vil man måtte nå en hastighet som er høyere enn lysets hastighet, men reiser man egentlig i tid? Eller har man bare funnet på en måte å på å fordrive tiden i personen kortere?
Om man skal reise tilbake i tid, vil da de døde komme til livet igjen for å så fortsette livet der vi satte tiden til å være? Vil det være den ortentlige personen vi prater med, eller blir det en slags kloning? Hvem tid vil til slutt være den rette? Vil alle sammen bare leve i sin egen tid? Om alle til slutt begynte med å reise i tid, vil det til slutt være en stopp for all progresjon i menneskeheten fordi ingen levere i den "egentlige tiden"? Kan jeg styre meg selv til å være flere steder på en gang? Om jeg reiser i tid nå, vil jeg da forsvinne for dere, eller vil jeg forsette å være her? To steder på en gang, men hvem er egentlig jeg da? Er livet mitt bestemt fra før av da alt som skjer hvis jeg ikke kan styre begge personene? Om jeg forsvinner da vil det til slutt ikke være mennesker igjen, for da resier alle tilbake og fram i tid, og på den måten vil vi møte på hverandre.
Om folk fra år 3000 skal kunne resie tilbake til 2008 så må vi jo først komme til år 3000. Hva om vi er den eldste generasjonene, altså vi har ikke kommet så langt som til år 3000 enda. Da vil det bli umulig for noen i år 3000 å reise tilbake til oss.
Tid er et avansert tema. Jeg tror selv også at det er så og si umulig å reise i tid, fordi det vil være alt for mange andre faktorer som må spille inn som også kanskje går bak fysikkens verden. Det vil bli for mange konsekvenser om noen skulle reise i tid, og for mange til at jeg klarer å forstå det. Bare ved hjelp av de spørsmålene jeg stilte, har det oppstått flere problemer, derfor tror jeg at vi kan "reise" i tid.
Derfor tror jeg også litt på den såkalte M teorien som sier at vi levere i prallelle universer. At det finnes et univers for alt som kan skje. http://www.youtube.com/watch?v=HOkAagw6iug
Om man skal reise tilbake i tid, vil da de døde komme til livet igjen for å så fortsette livet der vi satte tiden til å være? Vil det være den ortentlige personen vi prater med, eller blir det en slags kloning? Hvem tid vil til slutt være den rette? Vil alle sammen bare leve i sin egen tid? Om alle til slutt begynte med å reise i tid, vil det til slutt være en stopp for all progresjon i menneskeheten fordi ingen levere i den "egentlige tiden"? Kan jeg styre meg selv til å være flere steder på en gang? Om jeg reiser i tid nå, vil jeg da forsvinne for dere, eller vil jeg forsette å være her? To steder på en gang, men hvem er egentlig jeg da? Er livet mitt bestemt fra før av da alt som skjer hvis jeg ikke kan styre begge personene? Om jeg forsvinner da vil det til slutt ikke være mennesker igjen, for da resier alle tilbake og fram i tid, og på den måten vil vi møte på hverandre.
Om folk fra år 3000 skal kunne resie tilbake til 2008 så må vi jo først komme til år 3000. Hva om vi er den eldste generasjonene, altså vi har ikke kommet så langt som til år 3000 enda. Da vil det bli umulig for noen i år 3000 å reise tilbake til oss.
Tid er et avansert tema. Jeg tror selv også at det er så og si umulig å reise i tid, fordi det vil være alt for mange andre faktorer som må spille inn som også kanskje går bak fysikkens verden. Det vil bli for mange konsekvenser om noen skulle reise i tid, og for mange til at jeg klarer å forstå det. Bare ved hjelp av de spørsmålene jeg stilte, har det oppstått flere problemer, derfor tror jeg at vi kan "reise" i tid.
Derfor tror jeg også litt på den såkalte M teorien som sier at vi levere i prallelle universer. At det finnes et univers for alt som kan skje. http://www.youtube.com/watch?v=HOkAagw6iug
Antall ord: 461
Ask a question and be stupid for 5 minutes. Don't ask, and be stupid forever!
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 03 Jan 2007 22:56
- 17
- Lokalisering: Oslo
- Har takket: 1 gang
- Blitt takket: 5 ganger
Hmm...Kanskje de finner ut av det der i Sveits i år. Large hadron collider...
Tid er faktisk et menneskeskapt begrep da. Uansett, hadde jeg funnet ut av det, så hadde jeg sendt et objekt avgårde. kanskje en smart robot. Ikke et menneske.
Tid er faktisk et menneskeskapt begrep da. Uansett, hadde jeg funnet ut av det, så hadde jeg sendt et objekt avgårde. kanskje en smart robot. Ikke et menneske.
Antall ord: 44
There will never be world peace as long as religion exists.
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 22 Feb 2008 00:17
- 16
- Lokalisering: notodden
jeg tror at tiden er overalt og at den kan endres på og verenges og vri men det er dette med vilje og skapelsen og masse surr
Antall ord: 27
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 12 Des 2005 13:23
- 18
- Blitt takket: 2 ganger
Jeg har fått for meg at tid egentlig ikke eksisterer. Tingene som hele tiden skjer rundt oss får oss til å føle tid. Ting som har skjedd ett sted for 100 år siden kan for enkelte sanses selv om fysiske endriger har overskygget det som skjedde. Vet ikke om det finnes en enkel sannhet i spørsmålet om tid. det kan jo oppfattes så forskjellig. Tror det på en eller annen måte går an å reise i tid ja, men kansje bare med sinnet.
Antall ord: 88
Han skjulte sin dumhet bak en mur av kunnskaper.
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 15 Jan 2007 15:06
- 17
- Kjønn (valgfri): Typeutovertiss.
- Lokalisering: Hordaland
- Blitt takket: 1 gang
Re: Noen tanker om tid?
Tid er ett fascinerende fenomen fordi det er så uhåndgripelig.Hulken skrev:Noe jeg ofte går og undrer over er fenomet tid.
Vi kan ikke sage det i biter og veie det.
Tid påvirkes av b.l.a gravitasjon og fart.
Alle har vel hørt om att om man satt i en rakett som reiser med lysets hastighet ( hvilket er helt umulig i dag); og var borte ett par uker, så var det gått 40 år på jorden...Med forbehold om feil i tallene så er det den typen rare ting man hører om tidens natur. Tiden er alltså knyttet til fysiske krefter og fenomener.
Hva hender da om vi løsriver oss helt fra fysisk påvirkning?
Kan det forklare litt om att mennesklige energier som vi kaller spøkelser, virker og ikke la seg affisere av om det har gått ett år, eller to hundre ?
De er på ett annet, ikke (så) fysisk plan?
Allerede Newton jobbet me følgende AU=Q+W Denne loven dreier seg om energiens bevarelse. Energi kan bare gå over i andre former, ikke forsvinne eller bli skapt.
Allt som finnes og noengang vil finnes er her nå!
Kun forandringer på det bestående vil skje, og det er det nyere kvantemekanikkforskning bekrefter.
Dermed kan man stille spoørsmålet rundt menneskets energi og psykiske kapasiteter.
Allt dette "finnes" hos deg, men det kan alltså ikke forsvinne...bare forandres.
Ingenting dør. Det forandres. Hvor mye av dette vil bekreftes i det som vi nå kaller paranormale fenomen ?
Det er faktisk fysisk målbare ting i verden som kan oppføre seg spøkelses aktig , gjøre ting som vi oppfatter som overnaturlig og kan måles. Kvantepartikkler.
Mange vitenskapsmenn har tro på att vi i fremtiden kan gjøre ting som i dag virker umulige og overnaturlige, ved hjelp av kvantemekanikk.
Hvordan det går an ? Kvantepartikkler "lever" i en eksistens som nesten ikke påvirkes av naturkreftene våre slik vi er vant til, og det er vel derfor naturen tilater dem til å gjøre ting som ikke skulle være mulig.
Det er veldig interessant og kan kansje forklare noe av det som vi kaller paranormalt i dag, og kansje erkjenner som bare naturlig om noen år.
Hva er kvantepertikkler da?
Enkle forklaringer for oss i en begynnelse av og forstå det.
Litt innlimt og litt meg...
Ikke alle forstår Isaac Newtons bevegeleslover fra 1600-tallet. De danner grunnlaget for den klassiske mekanikk. Men vi kan se at den virker - i planetenes bevegelse og i et hjul som går rundt.
Inne i atomet, alle tings byggesteiner, der avstandene er ørsmå, oppfører ikke tingene seg slik vi er vant til. Her kommer den klassiske mekanikken til kort. Etterhvert har fysikerne innsett at kvantemekanikken ikke bare gjelder på partikkelnivå, men også for større legemer, der den stemmer overens med klassiske forutsigelser.
Lyset- partikler, bølger eller begge deler?
Fram til år 1900 var alle enige om at lys er bølger, i tråd med Maxwells teori og en rekke optiske eksperimenter, der lys fra en enkelt kilde tvinges gjennom to smale sprekker. Sprekkene blir lyskilder. Lys fra den ene blander seg med den andre, og båndene som da oppstår kan bare dannes av bølger. Men så dukket en tysk fysiker opp med en revolusjonerende teori. Ingen kan forklare hvordan en gjenstand skifter farge etter som den blir varmere og avgir mer energi. Men Max Planck har et svar. Han sier: La oss tenke oss at energien sendes ut i ørsmå "pakker", såkalte kvanter. Kimen til kvanteteorien er sådd. For denne nye teorien fikk Planck Nobelprisen i fysikk i 1918.
Einsteins fotoelektriske effekt
Albert Einstein løste en annen gåte i klassisk mekanikk og fikk Nobelprisen i fysikk i 1921. Men han fattet interesse for energikvantene. Einstein arbeidet med den fotoelektriske effekt. Det var kjent at når lys treffer en metallplate, blir det frigitt elektroner. Einstein sier at lyset består av små energipakker, eller fotoner. De må ha en minimumsenergi for å kunne kaste ut elektroner. Med det tar han et viktig skritt mot en kvantefysisk forståelse av naturen.
til lavere energitilstander.
Materien er flerfoldig
Eksperimenter viser at lyset ter seg tosidig, enten som partikler eller som bølger.
Lyset har alltså en fysisk masse. Franskmannen Louis Victor Broglie foreslo at de samme prinsippene gjelder for materien, og i 1929 mottok han Nobelprisen i fysikk. Broglie foreslo at alle ting har bølgelignende egenskaper. Elektroner, med relativt stor bølgelengde, legger for dagen slike egenskaper. Denne bølge-partikkel-dualiteten er karakteristisk for kvantemekanikken. Tre år etter at Broglie framsatte sin teori, ble den bekreftet av den amerikanske fysikeren Clinton J.Davisson og briten George Paget Thomson. De fikk Nobelprisen i fysikk i 1937.
Schrødingers bølgeligning
Østerrikeren Erwin Schrødinger tok neste skritt idet han utviklet en ligning som beskrev partiklenes bølgeegenskaper - en ligning som har fått enorm betydning innen naturvitenskap og teknologi.
Tolkninger av Schrødinger
Tyskeren Max Born tolket Schrødingers teori, og fikk Nobelprisen i fysikk i 1954. Følgene av Borns tolkning er forbløffende. Liksom en mann som løper gjennom en massiv mur uten å etterlate seg noe hull, kan partikler bore seg gjennom energibarrierer. Klassisk mekanikk sier det er umulig. Kvantemekanikken sier det er helt vanlig. Idag er slik "tunnelering" grunnlaget for mange elektroniske apparater !
Materien er både bølger og partikler
For å ha forstått at kvantemekanikkens merkverdigheter kan forkludre eksperimentelle målinger, fikk tyskeren Werner Karl Heisenberg Nobelprisen i fysikk i 1932. Hans usikkerhetsrelasjon er vesentlig for å forstå kvantemekanikken. Materien oppfører seg både som bølger og partikler.
Rutherford sa ;
I 1911 Kom han med sin atommodell. Dette ved at han sendte alfa-partikler(Heliumkjerner) gjennom en gullfolie.De fleste gikk gjennom folien mens noen få ble kastet tilbake. Da atomene i folien lå tett uten noe mellomrom tolket Rutherford resultatet dit at alfa partiklene måtte gå gjennom atomene. Da de fleste gikk gjennom måtte atomene bestå av mye hulrom. Det at noen få alfa partikler ble kastet tilbake kunne forklares, dersom det meste av massen i atomet var samlet i en positiv kjerne. Rutherfords atommodell er altså at atomet har en positiv kjerne, og at negative elektroner kretser rundt denne. Forholdet mellom kjernens diameter og atomets diameter er ca 1/100000. Atomet kan alså ligne på vårt solsystem bare at det i forhold til vårt solsystem er mer tomrom i atomet !!! Tenk på det.
Byggesteinene i allt, er for det meste tomrom.
Litt innlimt om tid :
Denne presentasjonen er litt tyngre i språket en nødvendig og alle de matematiske ligningene ble til tallene dere ser nedover, så det ble ikke så bra som jeg trodde.
Her er en helt enkel innføring på få sekunder, nesten på barnenivå;
http://uk.youtube.com/watch?v=6Dq454iFp2c
Legg merke til att det er mange videoer som forklarer ulike sider ved kvantemekanikk på en veldig enkel måte.
Litt til å tenke på for de som har prediket att universet er kaotisk ,tilfeldig og ikke følger noen lover...
http://uk.youtube.com/watch?v=sRzfJGclMSc
I denne linken går man litt videre og snakker om forsøk som er blitt gjort ,som tyder på att ren vilje f.eks, ser ut til å kunne påvirke fysiske objekt som partikkler.
Dette kan se på som støtte til de som med moderne forskning på feltet synes og bryte ned grensene mellom det som tidligere har vert en klar avgrensing mellom det som sees på som mennesklige psykiske energier og tanker, og "døde" energier i naturen, som kan bevege fysuske gjenstander f.eks. Som partikkel energi.
Dette er interessant for paranormal forskning for det ligger nære opp til å forklare fenomener som telapati f.eks. Eller for den del overlevelse av kroppens energi på ett annet plan (andre forutsettninger), som tanken om sjelen.
http://uk.youtube.com/watch?v=iqJOIQWkfWA
I denne linken forsøker en forfatter av en bok om emnet og forklare allt som stemmer mellom NDOèr (nær døden opplevelser) kantemekanikk, og det som vi nåfortiden ofte har hørt om i rapporter fra folk som har fått ett glimt av dødsriket, men blitt reddet tibake
av moderne sykehusmaskiner.
Partikkelenergi (kvantemekanikk), superstreng teorier og "dimensjoner" i vår natur som vi nødvendigvis ikke ser eller oppfatter så mye av, men som gjerne vil være der i henhold til kvantenes natur, vil lett lage " lag" /dimensjoner der tid enten ikke er tilstede, eller er sterkt annerledes tilstede en det vi er vant til.
For barn forklerer man ofte dimensjonsparadoksene med modeller som f.eks "flatland". (se video)
Pompøse utrykk i religiøse skrifter som "evigheten", kan få ny relevanse sett i dette lys.
Dette er det samme jeg har trodd i mange år og som jeg har nevnt her inne på forumet før.
Jeg skal ikke legge ut flere linker, men håper andre vil gjøre sine egne undersøkinger og tanker.
http://uk.youtube.com/watch?v=DDcqc27HT9w
Den gravitasjonelle tidsforskyvningen
Einstein benyttet dette prinsippet allerede i 1916 til å gi en enkel utleding av hvordan et tyngdefelt påvirker hvor fort tiden går. Betrakt en klokke på periferien til en skive med radius som roterer med vinkelhastighet . Den har en hastighet og viser en tid . Skivens akse er i ro i et laboratorium der det er klokker som viser tiden . På grunn av den relativistiske tidsdilatasjonen som er beskrevet i likning (12.13), er sammenhengen mellom et tidsintervall målt med laboratorieklokkene og de roterende klokkene,
(formel)
Klokkene på skiven går langsommere desto lenger vekk de er fra rotasjonsaksen.
Vi skal nå beskrive situasjonen slik en observatør på den roterende skiven oppfatter den. Fra dette synspunktet observeres klokkene å være i ro. Det at klokkene lenger vekk fra sentrum går langsommere enn de som er nær sentrum, er en realitet også observert fra skiven. Men siden klokkene er i ro observert fra skiven, kan dette ikke lenger forklares som en virkning av den relativistiske tidsdilatasjonen.
Einstein argumenterte for at denne tidsforlengelsen er en gravitasjonsvirkning. I overensstemmelse med ekvivalensprinsippet oppfattes sentrifugalfeltet på skiven som et tyngdefelt. Observert på skiven er det altså et tyngdefelt rettet ut fra aksen. Tyngdeakselerasjonen i dette feltet er det som til vanlig kalles sentrifugalakselerasjonen. Den har størrelsen
(formel)
Når vi setter tyngdepotensialet lik null i skivens sentrum, er tyngdepotensialet i avstand
(***)
Av likningene (12.1) og (12.3) fås
(***)
der er tiden målt med en klokke ved skivens sentrum. Denne likningen forteller hvordan tidsforløpets hastighet avhenger av posisjonen i skivens tyngdefelt. Retningen utover fra aksen svarer til nedover i tyngdefeltet. Konklusjonen er at tiden går langsommere lenger nede i et tyngdefelt. Observert nedenfra går tiden raskere høyere oppe. Ifølge ekvivalensprinsippet gjelder dette for alle typer tyngdefelt.
Pound Rebka eksperimentet
La oss betrakte lys som sendes nedover i et gravitasjonsfelt. Lyskilden befinner seg i en posisjon med gravitasjonspotensial , og mottageren er i feltets nullnivå. Mellom lyskilden og mottageren verken skapes eller forsvinner det lysbølger. Man skulle derfor vente at det vil passere like mange lysbølger pr. sekund ved mottageren som ved senderen. Men klokken ved mottageren går saktere på grunn av den gravitasjonelle tidsforskyvningen. Derfor registrerer mottageren flere bølger pr. sekund enn det som ble sendt ut. Det betyr at frekvensen til lyset ved mottageren er større desto lengre ned mottageren er plassert. Lys som beveger seg nedover får en blåforskyvning, og lys som beveger seg oppover en rødforskyvning.
Denne effekten ble målt for første gang i 1960 av R. V. Pound og G. A. Rebka. Lyset beveget seg vertikalt nedover et tårn i Harvard University. Høydeforskjellen mellom sender og mottager var . Potensialet i senderposisjonen er der , dvs. . Siden kan likning (0.4) her tilnærmes med
(***)
Den tilsvarende frekvensøkningen er
(***)
Dette gir en relativ frekvensforskyvning
(***)
Ved å utnytte Møssbauer effekten greide Pound å Rebka å måle denne lille effekten med med bare 10 % usikkerhet. Måleresultatene stemte med (0.7) og bekreftet både den gravitasjonelle frekvensforskyvningen til lyset, og at tiden går langsommere langt nede i et gravitasjonsfelt.
Tvillingparadokset
I eksempel 12-3 ble tvillingparadokset behandlet innenfor rammen av den spesielle relativitetsteorien. Det ble der påpekt at løsningen på problemet er at situasjonene til de to tvillingene ikke er symmetriske. Den ene tvillingen erfarer treghetsfelter når hun snur, mens den andre hele tiden er i ro på jorda. Tvillingene kan ut fra slike erfaringer finne ut at den ene har reist og den andre ikke.
Men den generelle relativitetsteorien tillater at både Lisa og Tina oppfatter seg selv som i ro hele tiden. Ifølge den generelle relativitetsteorien er det ikke mangelen på symmetri som gir løsningen på problemet, men at man tar i betraktning både den hastighetsavhengige tidsdilatasjonen og den gravitasjonelle tidforskyvningen. La oss se hvordan Lisa som er på jorden og Tina beskriver situasjonen. Vi antar at Tina reiser med 80 % av lysfarten til den nærmeste stjernen Alfa Proxima, som er 4 lysår fra jorden, og returnerer umiddelbart.
Ifølge Lisa bruker Tina da 5 år hver vei, og Lisa er eldet med når de møtes igjen. Hun finner også at Tina på grunn av den tidsdilatasjonen bare er blitt eldre under reisen.
Vi skal nå se hvordan Tina beskriver hendelsesforløpet. Hun observerer at jorden og Lisa beveger seg med hastighet . Siden egenavstanden mellom disse legemene er , observerer Tina en lengdekontraktert avstand , og hun eldes med mens hun ser at Alfa Proxima beveger seg mot henne. Hun eldes altså med i løpet av den tiden tvillingene er fra hverandre. Dette er i overensstemmelse med det Lisa kommer frem til.
Men hvor mye finner Tina ut at Lisa eldes? Hun observerer at Lisa beveger seg frem og tilbake med hastighet i løpet av de årene de er fra hverandre, og hun slutter da at Lisa bare eldes med i løpet av frem og tilbake reisen. Dette er i konflikt med at Lisa opplevde å bli eldet med .
Så langt er imidlertid periodene med akselerasjon når Tina reiser ut, snur og bremser ned igjen hjemme, neglisjert. Hvis akselerasjonen går mot uendelig, går varigheten av disse periodene mot null målt av Lisa. Men kanskje ikke målt av Tina?
Når Tina akselererer vil hun oppleve et tyngdefelt. Hun må derfor ta hensyn til den gravitasjonelle tidsforskyvningen når hun skal finne ut hvor mye Lisa eldes. Denne avhenger av forskjell i gravitasjonspotensial, dvs. av avstanden mellom Tina og Lisa. Ved utreisen og ankomsten er denne avstanden forsvinnende liten hvis akselerasjonen er stor nok, slik at disse periodene da kan neglisjeres. Men ved vendepunktet er avstanden stor. Når Tina snur akselererer hun mot Lisa, og da opplever hun et tyngdefelt som er rettet vekk fra Lisa. Lisa er høyere oppe i dette tyngdefeltet enn Tina. På grunn av den gravitasjonelle tidsforskyvningen vil Tina da finne at tiden går raskere i Lisas posisjon enn der hun selv er. Tina vil med andre ord finne at Lisa eldes raskere i tyngdefeltet hun opplever mens hun snur. Selv om denne perioden kan gjøres meget kort ved å gi Tina en stor akselerasjon, kan den ikke neglisjeres når Tina skal beregne hvor mye Lisa eldes, siden Lisa eldes raskere desto sterkere tyngdefeltet er.
For å kunne gi en eksakt beskrivelse av hvor mye Lisa eldes fra Tina sitt synspunkt, antar vi at Tina har konstant akselerasjon mens hun snur. Ved å bruke den generelle relativitetsteorien kan man vise at i dette tilfellet gjelder likningen (0.5) eksakt. Når Tina snur og et øyeblikk får hastighet null i forhold til Lisa, observerer hun en avstand til Lisa lik hvileavstanden .
Tyngdefeltet Tina opplever varer den tiden det tar å endre hastigheten med . Siden akselerasjonen er konstant tar dette tiden målt av Tina. Ifølge Tina eldes da Lisa med
(***)
For at beskrivelsen skal bli eksakt må vi ta grensen når . Det gir
(***)
Tina vil altså si at Lisa blir
(***)
eldre i løpet av reisen. Dette er i overensstemmelse med Lisas egne beregninger.
Sist redigert av Metodisten på 14 Mar 2008 21:22, redigert 7 ganger totalt. Antall ord: 2820
Hide post links |
-
- Nybegynner
- 16
Man trenger ikke reise med lysets hastighet for at Einsteins prinsipp om tidsforlengelse skal gjelde. Allerede ved 10% av lyshastigheten vil det bli merkbart på vanlige klokker hvis man reiste med den hastigheten, for så å vende tilbake til jorda. Hvis hastigheten blir mindre enn det, så trengs avanserte atomur for å måle de mikroskopisk små endringene. Alikevel vil ikke mennesket være i stand til å reise med slike hastigheter og derfor aldri oppleve tidsforlengelse i praksis med menneske som forsøksperson.
Men tidsforlengelse foregår faktisk ved gjorda i dette øyblikk. Myoner(fotoner) dannes i atmosfæren i dette øyeblikk. 10 000 meter over jordoverflaten dannes disse og de har en levetid på rundt 2 mikrosekunder. Ved hjelp av vanlige beregninger basert på newtons oppdagelser, ser forskerne at disse fotonene ikke rekker å nå ned til jordas overflate før fotonet "dør". Men alikevel er myonet påvist ved jordas overflate. Og hvis man regner relativistisk på det, ser man at myonet har en såpass stor fart at tidforlengelse "slår inn". Dette gjør at tiden vil for myonet gå saktere enn tiden vil gå for oss, og myonet rekker å komme seg helt ned til joroverflaten.
Men tidsforlengelse foregår faktisk ved gjorda i dette øyblikk. Myoner(fotoner) dannes i atmosfæren i dette øyeblikk. 10 000 meter over jordoverflaten dannes disse og de har en levetid på rundt 2 mikrosekunder. Ved hjelp av vanlige beregninger basert på newtons oppdagelser, ser forskerne at disse fotonene ikke rekker å nå ned til jordas overflate før fotonet "dør". Men alikevel er myonet påvist ved jordas overflate. Og hvis man regner relativistisk på det, ser man at myonet har en såpass stor fart at tidforlengelse "slår inn". Dette gjør at tiden vil for myonet gå saktere enn tiden vil gå for oss, og myonet rekker å komme seg helt ned til joroverflaten.
Antall ord: 198
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 25 Aug 2004 16:02
- 20
- Har takket: 967 ganger
- Blitt takket: 892 ganger
Likte innlegget til Metodisten!
Hvis tid eksisterer som lineær, og den ikke kan gå bakover i noen form, så er det lite vits i å tenke over tidsreiser. Skulle det da være mulig, er det kun mulig framover, men dit går vi jo alle da uansett. Om vi ville hoppe over noen år ved å reise i lysets hastighet, er jo egentlig det en trist tanke? Det er jo ikke bare som å reise på ferie. Man kan jo ikke dra tilbake. Og hva med alle menneskene rundt oss?
Si en hadde reist bakover i tid... da ville man nok havnet i en annen dimensjon.
En slags annen "akse" ved siden av den vi lever i nå.
La oss tøye det så langt og kalle det bevisstheter da.
Kanskje ikke engang fortiden hadde vært som den allerede har vært for oss som diskuterer her, og kanskje det finnes folk i andre uendelig mange dimensjoner og diskuterer de samme tingene?
Jeg liker hvordan de leker med tanken om andre tidsakser i Back to The Future II filmen... andre filmer som er artige med tanke på tidsreiser er f.eks. The Butterfly Effect.
Mange ganger blir jeg i sterk tvil om tid egentlig eksisterer.
Jeg tror det er noe vi mennesker forholder oss til, et hjelpemiddel.
Man kan si det finnes sykluser og at de har sine likheter;
dag, natt... sommer, vinter... før, nå, etterpå...
I det hele og store likevel: hva er tid?
Ingen har reist i tid, så dette vet vi ikke med sikkerhet.
Og reiser vi frem i tid, beviser vi ingenting annet enn at vi har oppfunnet et veldig hurtig transportmiddel. Det interessante er å reise tilbake, spør du meg...
Men hvis tid ikke finnes, slik vi betrakter den, spiller det jo heller ingen rolle?
Da mister jo konseptet sin mening: vi reiste ikke bakover i tid, men til en annen dimensjon, og tiden er "tøyelig" og ikke lineær. Den går ikke bare fremover, den går i alle retninger. Hva i all verden er da spennende med å "reise i tid"? .........
Hvis tid eksisterer som lineær, og den ikke kan gå bakover i noen form, så er det lite vits i å tenke over tidsreiser. Skulle det da være mulig, er det kun mulig framover, men dit går vi jo alle da uansett. Om vi ville hoppe over noen år ved å reise i lysets hastighet, er jo egentlig det en trist tanke? Det er jo ikke bare som å reise på ferie. Man kan jo ikke dra tilbake. Og hva med alle menneskene rundt oss?
Si en hadde reist bakover i tid... da ville man nok havnet i en annen dimensjon.
En slags annen "akse" ved siden av den vi lever i nå.
La oss tøye det så langt og kalle det bevisstheter da.
Kanskje ikke engang fortiden hadde vært som den allerede har vært for oss som diskuterer her, og kanskje det finnes folk i andre uendelig mange dimensjoner og diskuterer de samme tingene?
Jeg liker hvordan de leker med tanken om andre tidsakser i Back to The Future II filmen... andre filmer som er artige med tanke på tidsreiser er f.eks. The Butterfly Effect.
Mange ganger blir jeg i sterk tvil om tid egentlig eksisterer.
Jeg tror det er noe vi mennesker forholder oss til, et hjelpemiddel.
Man kan si det finnes sykluser og at de har sine likheter;
dag, natt... sommer, vinter... før, nå, etterpå...
I det hele og store likevel: hva er tid?
Ingen har reist i tid, så dette vet vi ikke med sikkerhet.
Og reiser vi frem i tid, beviser vi ingenting annet enn at vi har oppfunnet et veldig hurtig transportmiddel. Det interessante er å reise tilbake, spør du meg...
Men hvis tid ikke finnes, slik vi betrakter den, spiller det jo heller ingen rolle?
Da mister jo konseptet sin mening: vi reiste ikke bakover i tid, men til en annen dimensjon, og tiden er "tøyelig" og ikke lineær. Den går ikke bare fremover, den går i alle retninger. Hva i all verden er da spennende med å "reise i tid"? .........
Antall ord: 350
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 15 Jan 2007 15:06
- 17
- Kjønn (valgfri): Typeutovertiss.
- Lokalisering: Hordaland
- Blitt takket: 1 gang
Og Osiris peker på ett par faktum til.
Dette er det jo skrevet tykke bøker om, men det er vel essensen som er interessant for oss.
Jeg tror jo att siden tiden er knyttet til de naturkreftene som gjelder for oss, som gravitasjon f.eks, så må tiden vi har her og sånn som den oppleves for oss, være eksklusiv for oss.
En Amerikaner som hadde en NDO og fortalte hvordan sjelen hans svevde ut av kroppen hans på ett sykeshus, sa att han kunne se både en tusen år tilbake i tid, og en tusen år frem i tid...og det hele opplevdes akkurat som NÅ,- sa han.
Hans tidsfølelse var opphevet og all tid var som "nå".
Når man sier att en kvante partikkel vil bevege seg med identiske bevegelser som sin tvillingpartikkel selv om de var på hver sin side av universet...Ja, om det er sant, så sier det noe om att all energi og allt som er, er antageligvis en ting. Ikke flere ting.
I kvantemekanikkens verden dør ingenting. Det er unensiktsmessig og ulogisk å dø. Det forandrer form.
Jeg tror att i fremtiden vil saker og ting om menneskets sjel og energier bli forklart litt bedre for oss ved hjelp av eksperiment med kvantemekanikk.
Dette er det jo skrevet tykke bøker om, men det er vel essensen som er interessant for oss.
Jeg tror jo att siden tiden er knyttet til de naturkreftene som gjelder for oss, som gravitasjon f.eks, så må tiden vi har her og sånn som den oppleves for oss, være eksklusiv for oss.
En Amerikaner som hadde en NDO og fortalte hvordan sjelen hans svevde ut av kroppen hans på ett sykeshus, sa att han kunne se både en tusen år tilbake i tid, og en tusen år frem i tid...og det hele opplevdes akkurat som NÅ,- sa han.
Hans tidsfølelse var opphevet og all tid var som "nå".
Når man sier att en kvante partikkel vil bevege seg med identiske bevegelser som sin tvillingpartikkel selv om de var på hver sin side av universet...Ja, om det er sant, så sier det noe om att all energi og allt som er, er antageligvis en ting. Ikke flere ting.
I kvantemekanikkens verden dør ingenting. Det er unensiktsmessig og ulogisk å dø. Det forandrer form.
Jeg tror att i fremtiden vil saker og ting om menneskets sjel og energier bli forklart litt bedre for oss ved hjelp av eksperiment med kvantemekanikk.
Antall ord: 216
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 11 Mar 2008 17:07
- 16
Et menneske kan, med mindre det er ukjente faktorer som gjør det umulig, reise i 10% av lyshastigheten, så lenge akselerasjonen opp til den farten ikke overgår 9g (som er det de fleste mennesker tåler for noen sekunder). Optimalt ville være under 7g.Osiris skrev:Alikevel vil ikke mennesket være i stand til å reise med slike hastigheter og derfor aldri oppleve tidsforlengelse i praksis med menneske som forsøksperson.
Bakoverreiser i tid er rett og slett ikke mulig med dagens teorier, tatt i betraktning både den spesielle og generelle relativitetsteorien til Einstein (Så fans av Supermannfilmen, det er ikke mulig å snurre jordkloden bakover for å spole tilbake tida! ). Forover er derimot teoretisk mulig.
Det største praktiske problemet er å utvikle teknologi som gjør det mulig å oppnå så stor fart.
Antall ord: 135
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 06 Nov 2006 01:15
- 18
- Har takket: 603 ganger
- Blitt takket: 389 ganger
Akkurat den TEORIEN støtter jeg så absolutt. UFO's kan rett og slett væreHulken skrev:En artig teori kan jo være at vi til tider får besøk fra "turister". Disse framtidsmenneskene besøker oss i maskiner som kan hoppe i tiden. Vi kjenner dem som UFOer, og de stygge aliens folk mener å ha sett kan jo minne litt om hvordan man tror mennesker vil utvikle seg, med tynn kropp og større hode. Så framtidsmenneske drar kanskje bakover i tid, og for dem er det viktig å forbli skjulte når de er her i fare for å forandre deres tid.Ashtar skrev:Hvis det hadde vært mulig å reise tilbake i tid, så ville vi hatt besøk av personer fra år 3000 nå, såvidt jeg vet har det ikke skjedd, ergo er det umulig, enten det, eller så ble menneskene utryddet i 2012.
VÅRE etterkommere - at de besøker fortiden - der vi er nå.
Det høres jo sprøtt ut, men "ALT ER MULIG" bare man vet hvordan :mozilla_wink:
Antall ord: 179
UFO's/Aliens - verden trenger deres hjelp NÅ!
Hide post links |