Fakta, teori & skepsiskristen eller djevelns tjener

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
skytte
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 01 Jun 2005 02:13
19

Innlegg av skytte »

jaktis`s` skrev:
murmel skrev:Hvorfor skal alt handle om hvem som har rett og hvem som vinner her? Trodde dette var et sted hvor vi kan diskutere hva vi føler og tror på.... :mozilla_undecided:
=D>

=D> =D> =D>
Helt enig med deg..om noen vet fasit svaret på noe så fortell gjerne.Men jeg tror ærlig talt ingen vet eksakt hva som er hva..vi er her for og erfare tror nå jeg..Og å fundere er bare sunt..
Antall ord: 75

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
MikkelRev
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 02 Jul 2006 00:59
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Bergen

Innlegg av MikkelRev »

BA. skrev: Nei, jeg mener at en slik forklaring ikke holder, fordi den er uriktig. Man kan ikke fratas noe man ikke har.

Så lenge A&E ikke hadde evig liv, kunne de heller ikke fratas dette. Da blir dette en feil tolkning av døden.

For å si det slik. Det finnes flere muligheter for å løse dette problemet.

F.eks; gud løy, satan snakket sant. Denne forklaringen stemmer med historien (min favoritt ;) ).

eller; død betyr utkastelse. Denne forklaringen stemmer også med historien, men virker ikke intuitivt riktig på meg. En utkastelse fra isolat til resten av verdens sosiale liv virker ikke som noen "død" på meg.

En tredje mulighet; død betyr at de blir dødelige. Denne forklaringen stemmer ikke med historien.

Muligheten for at det hele bare er fantasi og oppspinn er jo også tilstede, og det er den mest sannsynlige for min del. :)
Det er vanlig her å fortelle at de fra før hadde evig liv, og at det ble sagt at "hvis dere spiser fra treet, skal dere dø!". Ingenting av det stemmer. Hvordan kunne de noensinne dø om de i utgangspunktet var udødelige? Det står heller ikke "hvis", men "den dagen".

At noe ikke virker intuitivt riktig på deg, er kanskje ikke så rart, når du har fått innplantet den vestlige tolkningen av historien fra din barndom og er vokst opp i norsk kultur i det 20/21. århundre. Historien vil nok i langt større grad virke intuitivt riktig på folk i Midtøsten i gammeltestamentlig tid. Når vi sier "død", tenker vi umiddelbart på å ikke leve. Det er hardt for oss at andre kulturer kan ha annen forståelse for det. Men det er kanskje like hardt for dem å svelge det faktum at vitsen var "dødsbra", og han "lo seg ihjel", men lever enda.

Xirque Z'dataan skrev: og til metodisten: Bibelen ble jo skrevet av kong karl den store, i det store consilet i Nikocia for å sikre hans og kirkens makt. 3/4 av evangeliene ble jo forkastet forde de ikke passet ham, la meg bl.annet nevne: Maria Magdalenas evangelium, Thomas Evangelium, Judas Evangelium.
Den eneste Kristne retningen som i dag bruker disse er den i dag eldste retningen, den egyptiske Koptiske kirken.
Dette er gnostiske skrifter som mer enn antyder at gud ikke er god men den som egentlig er ond.
Dette er svada fra ende til annen. Du vil kanskje ha nytte av å se igjennom noen gamle tråder hvor dette har blitt tatt opp og forklart før: https://www.paran.no/forum/phpbb2/viewt ... 686#209686 og www.davincikoden.no for å lære mer.
Antall ord: 448
<^~--rutangis--~^>

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

Xirque Z'dataan skrev:Nei men det var menn med makt som utelukket skrifter som ville gitt almuen mere makt og "kirken" mindre.
Mange av disse skriftene forteller en annen historie enn hva di 4 kjente evangeliene, som alle er kjent med, forteller.

min personlige mening om enkelte ting i bibelen ,om den skulle være basert på historiske ting er:
Judas Iskarot ble brukt av Jesus: "Gjør det du MÅ gjøre."
Simon Peter er en større sviker enn Judas: Fornektet Jesus 3 ganger innen hanegal, i tillegg så benektet han at det ville skje på forhånd.
Neida.

Det var de som brukte skriftene som var samlet og som valgte ut et passe antall skrifter som skulle være bibelen. Bøkene gir ingen makt mer enn andre bøker ville gitt. Det er kirkens folk som har fått makt fordi de hadde kunnskaper som almuen ikke hadde.

Når majoriteten av befolkningen var analfabeter, var de prisgitt sin skriftlærdes tolkning av skriftene. Noen av kirkens menn utnyttet denne posisjonen, det er riktig, men det var ikke målet med kirkemøtet. Målet var (slik jeg har forstått det) å ensrette kirken, og gi en statsreligion.
Antall ord: 203

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av BA. »

MikkelRev skrev:Det er vanlig her å fortelle at de fra før hadde evig liv, og at det ble sagt at "hvis dere spiser fra treet, skal dere dø!". Ingenting av det stemmer. Hvordan kunne de noensinne dø om de i utgangspunktet var udødelige? Det står heller ikke "hvis", men "den dagen".
Akkurat.
At noe ikke virker intuitivt riktig på deg, er kanskje ikke så rart, når du har fått innplantet den vestlige tolkningen av historien fra din barndom og er vokst opp i norsk kultur i det 20/21. århundre. Historien vil nok i langt større grad virke intuitivt riktig på folk i Midtøsten i gammeltestamentlig tid. Når vi sier "død", tenker vi umiddelbart på å ikke leve. Det er hardt for oss at andre kulturer kan ha annen forståelse for det. Men det er kanskje like hardt for dem å svelge det faktum at vitsen var "dødsbra", og han "lo seg ihjel", men lever enda.
Du har nok rett i at nordmenn lett tenker på nordisk vis når det gjelder måter å tolke uttrykk osv. på.

Likevel er det ut fra den generelle forståelen av GT at jeg ikke finner en slik tolkning (for dette er tolkning, ikke bokstavelig forståelse) vanskelig.
Antall ord: 214

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Xirque Z'dataan
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 10 Nov 2006 12:34
18
Kjønn (valgfri): Andrgyn
Lokalisering: Hades
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Xirque Z'dataan »

BA. skrev:
Xirque Z'dataan skrev:Nei men det var menn med makt som utelukket skrifter som ville gitt almuen mere makt og "kirken" mindre.
Mange av disse skriftene forteller en annen historie enn hva di 4 kjente evangeliene, som alle er kjent med, forteller.

min personlige mening om enkelte ting i bibelen ,om den skulle være basert på historiske ting er:
Judas Iskarot ble brukt av Jesus: "Gjør det du MÅ gjøre."
Simon Peter er en større sviker enn Judas: Fornektet Jesus 3 ganger innen hanegal, i tillegg så benektet han at det ville skje på forhånd.
Neida.

Det var de som brukte skriftene som var samlet og som valgte ut et passe antall skrifter som skulle være bibelen. Bøkene gir ingen makt mer enn andre bøker ville gitt. Det er kirkens folk som har fått makt fordi de hadde kunnskaper som almuen ikke hadde.

Når majoriteten av befolkningen var analfabeter, var de prisgitt sin skriftlærdes tolkning av skriftene. Noen av kirkens menn utnyttet denne posisjonen, det er riktig, men det var ikke målet med kirkemøtet. Målet var (slik jeg har forstått det) å ensrette kirken, og gi en statsreligion.
Jo for så vidt, men de samfunnene som ikke passet inn i dette, som for eksempel de gnostisk kristne ble nedkjempet med makt, bla.anna forde de lærte bort at man ikke trenger prester for å komme i kontakt med gud, for gud er jo allstedstilværende og derfor en del av mennesket, mennesket er gudommelig. En del av de "kasserte" Skriftene forteller om slike avvik som fjernet kirkens makt over mennesket, og det var viktig at det ikke hendte.
Litt rart å tenke på at de 4 evangeliene som ble godtatt er nedskrevet 60-100 år etter jesu død, mens judas evangelium som ble skrevet av judas før han døde (jesus) ble kassert, selfølgelig med mindre det stod noe der som almuen ikke møtte vite siden kirkemakten da ville svekkes.

ett annet resultat av kirkemøtet ble hvordan bil kvitt oppblomstringen av Mithra-kulten i Rom, som var i sterk vekst.
Som vi vet så opphørte mithra-kultusen etter dette.

Er litt rusten på området men....
Antall ord: 378
non omnis moriar

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av BA. »

Xirque Z'dataan skrev:Jo for så vidt, men de samfunnene som ikke passet inn i dette, som for eksempel de gnostisk kristne ble nedkjempet med makt, bla.anna forde de lærte bort at man ikke trenger prester for å komme i kontakt med gud, for gud er jo allstedstilværende og derfor en del av mennesket, mennesket er gudommelig. En del av de "kasserte" Skriftene forteller om slike avvik som fjernet kirkens makt over mennesket, og det var viktig at det ikke hendte.
Litt rart å tenke på at de 4 evangeliene som ble godtatt er nedskrevet 60-100 år etter jesu død, mens judas evangelium som ble skrevet av judas før han døde (jesus) ble kassert, selfølgelig med mindre det stod noe der som almuen ikke møtte vite siden kirkemakten da ville svekkes.

ett annet resultat av kirkemøtet ble hvordan bil kvitt oppblomstringen av Mithra-kulten i Rom, som var i sterk vekst.
Som vi vet så opphørte mithra-kultusen etter dette.

Er litt rusten på området men....
Man regner ikke Judas Iskariot sm forfatteren av judasevangeliet, det ble neppe skrevet før år 150 evt.

At kristne har gjort mye ugagn er det vel ikke noen tvil om, men det var kirkemøtet i Nikea vi snakket om.
Antall ord: 218

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
MikkelRev
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 02 Jul 2006 00:59
18
Lokalisering: Bergen

Innlegg av MikkelRev »

Haha Xirque Z'dataan! Har du lest Da'Vinci Koden?
Antall ord: 10
<^~--rutangis--~^>

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
youlian
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 08 Nov 2006 22:12
18
Lokalisering: Bjerka

Innlegg av youlian »

Tjohei skrev:
skytte skrev:
Sol@ngelica skrev:En vanlig korstokk også er djevelens verk for sånne syke folk, be henne med på et slag vri 8 å hør hva hun sier etter en runde.
Jeg respekterer hennes syn på ting..men ja er enig i at d kan bli fanatisk..

Greit nok å bli kristen og få sitt syn på saker og ting, men de må forstå
at ikke alle har samme syn som dem. Synes ikke du skal høre på henne.
Hvis tarot og spådommer er noe for deg så fortsett med det!
Løgn!

Det er det satan alltid lokker med.. "har Gud virkelig sakt" "det gjør jo ikke noe, bare denne gangen" Hør på veninnen din du. Vi har fått Jesus som frelseren. vi lever i nådetid. Vi lever i satans rike (verden) alt som er av verden er av satan. Gir tarot, healing alt av new age noe ære til Gud? eller er det bare til sin egen vinning. Isåfall er det ikke av Gud. Vend om fra synden. Vend deg til Jesus!
Antall ord: 184

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Innlegg av Kimbara »

youlian skrev:
Løgn!

Det er det satan alltid lokker med.. "har Gud virkelig sakt" "det gjør jo ikke noe, bare denne gangen" Hør på veninnen din du. Vi har fått Jesus som frelseren. vi lever i nådetid. Vi lever i satans rike (verden) alt som er av verden er av satan. Gir tarot, healing alt av new age noe ære til Gud? eller er det bare til sin egen vinning. Isåfall er det ikke av Gud. Vend om fra synden. Vend deg til Jesus!
Hehe, så du erkjenner med dette at du er et avkom av Satan?
Antall ord: 103
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Demonologist

Innlegg av Demonologist »

hva jeg tilber
Bilde
Antall ord: 3

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Liisa
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 22 Jan 2008 01:39
16
Lokalisering: Det lurer jeg på også

Innlegg av Liisa »

Demonologist skrev:hva jeg tilber
Bilde
Og hva er dette?
Antall ord: 9
"De gale har det godt!"

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Demonologist

Ja, nå kan du lure.
Antall ord: 5

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Liisa
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 22 Jan 2008 01:39
16
Lokalisering: Det lurer jeg på også

Innlegg av Liisa »

Demonologist skrev:Ja, nå kan du lure.
si det da :)
Antall ord: 10
"De gale har det godt!"

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
youlian
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 08 Nov 2006 22:12
18
Lokalisering: Bjerka

Innlegg av youlian »

Kimbara skrev:
youlian skrev:
Løgn!

Hehe, så du erkjenner med dette at du er et avkom av Satan?
Alle er født i satans hender. Men skapt av Gud i Guds bilde. Gud søker felleskap med oss, skyldbrevet er betalt av Jesus Kristus. Tar vi i mot Jesus eller fortsetter vi på denne mørklagte jorden med satans åndehær?
Antall ord: 148

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Demonologist

Liisa skrev:
Demonologist skrev:Ja, nå kan du lure.
si det da :)
Knowledge is power :mozilla_smile: lønner seg å studere/lese mye.
Antall ord: 23

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links