Fakta, teori & skepsiskristen eller djevelns tjener

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4125
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Innlegg av Kimbara »

MikkelRev skrev:Den himmel og helvetebeskrivelsen din var ikke å sette ting på spissen engang, den var helt uigjenkjennelig iforhold til hvordan disse "stedene" blir framstilt av kristendom.
Jeg kan ikke noe for at du er tørr som en bunke selvangivelser og ikke kan/vil/gidder å ta slike setninger for det de er; tull.
Jeg har en bok liggende fra 1983 som heter "BAKLENGS - Djevelskap i rock & roll". Her omtales bl.a. band som The Beatles, Queen, Ozzy, Kiss, Daryl Hall & John Oates, Santana, Led Zeppelin, AC/DC, Adam and the Ants, Aerosmith, Allen Parsons project, America, Beach Boys, Bee Gees, Black Sabbath, Blue Oyster Cult, Blackmore, David Bowie, Eric Clapton, Captain and Tennille, Alice Cooper, John Denver, Doctor Hook, Eagles, Earth Wind & Fire, Fleetwood Mac, Pink Floyd, The Grateful Dead, Hall N' Oates, Hendrix, Billy Joel, Jefferson Starship, Jethro Tull, Elton John, Janis Joplin, Judas Priest, Meat Loaf, Bette Midler, Barry McGuire, Jim Morrison, Nazareth, Ted Nugget, The Police, Prince, Patty Smith, REO Spedwagon, Rolling Stones, The Who m.fl.

Det betyr ikke at kristendommen nødvendigvis er enig i alt som sies, da dette er Jacob Aranzas personlige kritiske syn og tolkning på rockemusikk.
Men dette var altså ikke èn persons kritiske syn på musikk, det var Den Norske Kirke.
Antall ord: 212
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
MikkelRev
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 631
Startet: 02 Jul 2006 00:59
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Bergen

Innlegg av MikkelRev »

Kimbara skrev: Men dette var altså ikke èn persons kritiske syn på musikk, det var Den Norske Kirke.
Wow! Er det Bibelen som har skrevet den? Eller Jesus? Eller Gud? Paulus kanskje? Eller var det selve Kirkens tårn som gjorde det? Kan aldri tenke meg at heftet hadde en forfatter.
Antall ord: 51
<^~--rutangis--~^>

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Metodisten
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1551
Startet: 15 Jan 2007 15:06
17
Kjønn (valgfri): Typeutovertiss.
Lokalisering: Hordaland
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Metodisten »

MikkelRev skrev:
Kimbara skrev: Men dette var altså ikke èn persons kritiske syn på musikk, det var Den Norske Kirke.
Wow! Er det Bibelen som har skrevet den? Eller Jesus? Eller Gud? Paulus kanskje? Eller var det selve Kirkens tårn som gjorde det? Kan aldri tenke meg at heftet hadde en forfatter.
Sååå BA.....

Det er meningsløst og utelate bibelske kilder 100% basert på synsingen deres om pålitelighet i kildene.
Bibelen som helhet er ikke korrekt. Selv prester ser stor forskjell på det gamle testamentets ur gamle legender, og det nye som inneholder det Jesus sa.

Vil man jobbe for og gi inntrykk av att Jesus aldri har funnests skjønner jeg att men ikke tar noe av de dusinvis av skriftene alvorlig i det hele tatt.
Man kan tro det, som en negativ tro gjentimot kristendommen, man man klarer ikke å bevise det.

Altså er troen på att bibelen er bare tull en minst like spinkel, om ikke spinklere, tro som den att den er en spirituel rettesnor.

Mye er gjensomsyret av rett levende for flere tusen år siden som i det gamle testamentet.
Det med att kvinner skal tie i forsamlinger er kansje ikke så dumt alikevel når man leser i tråden over her.
Små dryss om bibelske kilder.
La oss begynne med Det nye testamentet. Det er der vi finner beretningen om Jesu liv, hans død og oppstandelse.

Historikeren Lukas
Av de fire evangelistene som forteller om Jesu liv, kalles Lukas gjerne for historikeren. Han er meget nøye blant annet med sin tidsangivelser. Slik begynner han for eksempel kapittel 3 i sitt evangelium: ”I det femtende år av keiser Tiberius’ regjering, mens Pontius Pilatus var….”
Lukas, som dessuten var lege, har også skrevet Apostlenes gjerninger. Han står bak omtrent en fjerdedel av hele Det nye testamentet. Derfor blir det et viktig spørsmål i hvilken grad man kan stole på det han skriver.

I boken The Case for Christ tar Lee Strobel opp de historiske spørsmålene angående Jesus. Han intervjuer en rekke eksperter på ulike områder. En av dem er John McRay, en anerkjent professor i nytestamentlig arkeologi. Mc Ray sier om Lukas: ”Den allmenne oppfatningen blant så vel liberale som konservative forskere er at Lukas er meget nøyaktig som historiker. Han er lærd, han er veltalende, hans gresk har en nærmest klassisk kvalitet, han skriver som en mann med utdannelse – og arkeologiske funn viser gang på gang at Lukas har rett i det han sier.”[1]
Riktignok har forskere i flere tilfeller trodd at Lukas tok feil, men så har senere funn bekreftet hva han skriver. I Luk 3,1 nevnes det at Lysanias var tetrark i Abilene omkring år 27 e.Kr. (det femtende år av Tiberius regjering).”I mange år pekte forskerne på det som bevis for at Lukas ikke visste hva han snakket om, siden alle visste at Lysanias ikke var tetrark men regent i Chalkis et halvt århundre tidligere. Om Lukas ikke kunne holde rede på slike grunnleggende fakta, mente man, kan man ikke stole på noe av det han har skrevet.”
Men så ble det gjort nye arkeologiske funn. ”Det ble funnet en inskripsjon fra Tiberius’ tid, fra 14 – 37 e.Kr., som oppgir at Lysanias var tetrark i Abila i nærheten av Damaskus – akkurat slik Lukas hadde skrevet.”
Apgj 17,6 er et annet eksempel. Her skriver Lukas om ”politarker” i byen Thessalonika. ”Folk trodde lenge at Lukas tok feil, for man hadde ikke funnet noen belegg for begrepet ’politarker’ i noen gamle romerske dokument,” kommenterer McRay.
”På en bue fra det første århundre fant man imidlertid senere en inskripsjon som begynner slik: ”På politarkenes tid….” Du kan selv dra til British Museum og se den. Og siden har arkeologene, tro det eller ei, truffet på mer enn trettifem inskripsjoner der politarker nevnes, hvorav flere i Thessalonika fra den samme periode som Lukas taler om. Enda en gang viste det seg at kritikerne tok feil og Lukas hadde rett.”
Vi kunne fortsette å se på eksempler av lignende art hos Lukas.

I intervjuet med McRay tar Lee Strobel også opp et par andre spørsmål.
Markus skriver at Jesus var på vei ut av Jeriko da han helbredet den blinde Bartimeus, mens Lukas sier at han var på vei inn i Jeriko. (Mark 10,46; Luk 18,35). McRay kommenterer: ”Det er bare tilsynelatende en motsigelse…Jeriko lå på minst fire ulike steder med en avstand på opptil 400 meter i oldtiden. Byen ble ødelagt og ble bygget opp igjen i nærheten av en annen vannkilde eller ved en ny vei eller nærmere et berg eller et eller annet. Poenget er, du kan gå ut fra et sted hvor Jeriko fantes, og være på vei til et annet, som man kan være på vei fra et område av Chigagos forsteder til et annet.”
”Det du sier er at både Lukas og Markus skulle kunne ha rett?”
”Nettopp. Jesus skulle ha kunnet være på vei ut av ett område i Jeriko og på vei inn i et annet på samme gang.”

La meg kommentere, før jeg går videre: Den tenkemåten som McRay her gir uttrykk for, er karakteristisk for et klassiskt pentekostalt feilfrihetssyn på Skriften. Ut fra skillet mellom Bibelens periferi og dens intensjonsområde derimot, det "klassiske MF-syn", ville slike spørsmål som disse bare høre til Bibelens randsone. Det ville derfor ikke være vesentlig om opplysninger som disse var korrekte eller ikke. (Se artikkelen Hva er et pentekostalt bibelsyn?.)
Men dette er altså annerledes ifølge et feilfrihetssyn.

Kvirinius
Hva da med Kvirinius, dette navnet som vi kjenner så godt fra juleevangeliet? Ifølge den vanlige oppfatning blant historikere ble Kvirinius stattholder i Syria år 6 e.Kr., mens Herodes den store døde år 4 f.Kr. Matteus forteller at Herodes forsøkte å drepe Jesusbarnet da de vise menn kom for å tilbe det, mens ifølge Lukas ble Jesus født da Kvirinius var stattholder i Syria. Her er det altså en tidsforskjell på ti år!
Dette er et spørsmål forskere har jobbet med i mange år. ”En fremstående arkeolog ved navn Jerry Vardaman har arbeidet mye med dette,” forteller McRay. ”Han har funnet en mynt med navnet Kvirinius med meget små, eller hva vi kaller ”mikrografiske” bokstaver. På den oppgis det at han var prokonsul over Syria og Kilikia fra år 11 f.Kr. til etter Herodes død.”
McRay drar den slutningen at det fantes to Kvirinius. Det kunne utmerket godt finnes mange mennesker med det samme romerske navn. Skattskrivingen kunne da ha skjedd under den første Kvirinius. Om det ble gjennomført en skattskriving hvert fjortende år, skulle det passe riktig bra.
Sir William Ramsay, tidligere arkeolog og professor ved både Oxford og Cambridge, har trukket en litt annen slutning. Ut fra ulike innskrifter mener han at det bare fantes en Kvirinius, men at han styrte over Syria i to perioder. Under den første av disse fant den første skattskrivingen sted.

Den italienske astronomen, Konradin Ferrari D’Occhieppo, har i sin bok, Betlehemstjernen, pekt på enda en annen mulighet: Det greske ordet hegemon, som er oversatt med stattholder, kan også tenkes brukt om lederen for skattskrivningen. D’Occhieppo peker på at ”historieskriverne Suetonius og Tacitus…forteller at den øverste ledelse av folketellingen lå i keiserlige kommissærers hender, og innenfor rammen av sitt spesielle oppdrag hadde disse enda større myndighet enn selve stattholderen.”[2]

Johannesevangeliet – og en papyrusbits betydning
Når Johannesevangeliet ble skrevet, var en tid et omstridt spørsmål. Ifølge kirkefedrene er forfatteren apostelen Johannes. Han skrev evangeliet da han var en meget gammel mann, etter all sannsynlighet på 90-tallet, troligvis i byen Efesus i Lilleasia.
Olaf Moe, som var professor på Menighetsfakultetet, betoner at en av dem som forteller dette, er den kjente kirkefaderen Ireneus som ble biskop i Lyon i Gallia (Frankrike) omkring år 177. Han ble født i Lilleasia. Ireneus henviser spesielt til biskop Polykarp og biskop Papias, som begge hadde stått apostelen Johannes nær. Polykarp ble martyr i år 155. ”Ireneus fremhever i et brev til sin venn Florinus hvor godt han husker Polykarp, både hans utseende og hans måte å tale på og det sted hvor han satt. Han minnes levende hvordan Polykarp talte om Johannes og de andre øyenvitner til Jesu liv og hva de fortalte om Jesu gjerninger og ord.”[3] Det finnes en ubrutt kjede av vitner fra Ireneus - til Polykarp - til apostelen Johannes.
På 1900-tallet hevdet liberale teologer at Johannesevangeliet var skrevet langt senere, først etter år 160 e.Kr. Men disse kritiske teoriene ble fullstendig tilintetgjort gjennom et lite arkeologisk funn – av en liten papyrusbit på 6,5 x 9 cm. Det inneholder 5 vers fra Joh, kp. 18, 31-33 og v. 37-38. Allerede i 1920 ble dette papyrusfragmentet kjøpt i Egypt, men det lå lenge ubemerket blant lignende funn. I 1934 gikk imidlertid C.H.. Roberts igjennom samlingen med papyrus i John Rylands-biblioteket i Manchester. Han så med en gang at dette fragmentet tilhørte Johannesevangeliet, og kunne datere det ved hjelp av skrivestilen til mellom år 100 og 150 e.Kr. Fremtredende forskere på dette felt er enig om dette. Datoen anslås gjerne til ca. år 125, men det kan være enda eldre.
Det betyr at evangeliet må være skrevet enda tidligere. For det første skulle det kopieres og mangfoldiggjøres for hånd. For det andre ville det ta tid å få det spredt omkring i datidens verden. Når det fantes i Egypt kort tid etter år 100, bekrefter det at det ble skrevet mot slutten av det første århundre.
Johannesevangeliet inneholder mange detaljerte og korrekte historiske opplysninger. La meg bare nevne noen eksempler: Flere ganger gis det detaljert og nøyaktig informasjon om jødiske skikker og praksis i perioden før templets fall (se blant annet i Joh 6,2; 7,37; 8,12; 18,28; 19,31-42). Forfatteren viser førstehånds kjennskap til Jerusalem. For eksempel kjenner han det hebraiske navnet på en dam nær Fåreporten, og vet at den har fem søyleganger. Dette bekreftes på en slående måte av arkeologiske utgravninger. Ellers gir han også mange nøyaktige geografiske opplysninger.[4] Alt dette er med å stadfeste den historiske troverdigheten av evangeliet.

Matteus og Markus
Ifølge kirkefedrene er det apostelen Matteus som har skrevet Matteusevangeliet. Biskop Papias, som var en samtidig av martyren Polykarp, skrev omkring år 125 ”Forklaringer av Herrens ord”. Her slår han fast at Matteus er forfatteren. Det samme gjør senere kirkefaderen Ireneus.
Den samme Papias forteller oss at bak Markusevangeliet står Peter. Markus skrev ned hva Peter fortalte ham. ”Markus ble Peters tolk og skrev Herrens ord og gjerninger ned etter minnet, nøyaktig om enn ikke i rekkefølge,” skriver Papias blant annet. Denne Markus er den Johannes Markus som er nevnt flere ganger i NT. Det var hans mor som eide huset hvor menigheten var samlet da de bad for Peter som var kastet i fengsel (Apg 12,12). Han var med på Paulus’ første misjonsreise, men fikk ikke være med på den andre (Apg 13,5 og 13; 15, 36-40. Se også Kol 4,10f.; Filem 24; 2 Tim 4,11.)
Lukas var som kjent, lege og reiste delvis sammen med Paulus på hans misjonsreiser. Lukas var en kristen fra hedningebakgrunn.


Sånn kan vi fortsette noen netter til.
Som den gamle fyllik jeg er kan jeg bare si til ett par av de mest selvsikkre av dere i denne tråden, ser dere i helvette. :)
Antall ord: 1978

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4125
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Innlegg av Kimbara »

MikkelRev skrev:
Kimbara skrev: Men dette var altså ikke èn persons kritiske syn på musikk, det var Den Norske Kirke.
Wow! Er det Bibelen som har skrevet den? Eller Jesus? Eller Gud? Paulus kanskje? Eller var det selve Kirkens tårn som gjorde det? Kan aldri tenke meg at heftet hadde en forfatter.
Saken er vel den at Kristendommen, som all annen religion, er åpen for tolking. På samme måte kan man både si at Islam er skyld i terrorisme, og at den ikke er det.
Antall ord: 88
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5155
Startet: 17 Sep 2006 01:35
18
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

Innlegg av Svartepus »

MikkelRev skrev:
Svartepus skrev:Dette gjelder i aller høyeste grad meg når jeg diskuterer med Mikkel Ræv...
Haha! Unnskyld?!?
Ja du er tilgitt :mozilla_wink: *fnis*
Antall ord: 29
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

MikkelRev skrev:
Ba skrev:Neida, litt problematisk akkurat det der med "enbårne" og Jobs bok?
Utdyp.
Job. 1.6 Så hendte det en dag at Guds sønner kom og trådte fram for Herren; blant dem var også Satan.

Her er det snakk om sønner i flertall, deriblant Satan.

Ihvetfall jeg får ikke det til å stemme med at Jesus er eneste sønn.
BA skrev: «Du kan spise av alle trærne i hagen. Men treet som gir kunnskap om godt og ondt, må du ikke spise av; for den dagen du spiser av det, skal du dø.»(1mos 2 16,17)

Adam døde ikke den dagen, men "Da ble deres øyne åpnet"(1mos 3 7) og "Nå er mennesket blitt som en av oss og kjenner godt og ondt"(1mos 3 22), nøyaktig slik slangen sa; «Dere kommer slett ikke til å dø! 5 Men Gud vet at den dagen dere spiser av frukten, vil deres øyne bli åpnet; dere vil bli som Gud og kjenne godt og ondt.»(1mos 3 5)

Deretter ble de vist ut av hagen, så de ikke skulle leve evig.
Dette har jeg forklart deg før at du ikke har forstått. Du er passe intelligent, men har ikke blant den beste hukommelse alltid.
At hukommelsen kan svikte til tider skal jeg gladelg innrømme, men hvordan forklarte du disse ordene?

Merk at vi nå snakker om bibelen, altså den norske oversettelsen, som norke kristne hovedsakelig støtter seg til, ikke gamle originaltekster.

Vær også oppmersom på at de ble vist ut av hagen så de ikke skulle oppnå evig liv. De hadde med andre ord ikke det fra før, så det var ikke mulig å dø på den måten, for det evige liv hadde de ikke i utgangspunktet.
Antall ord: 303

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
MikkelRev
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 631
Startet: 02 Jul 2006 00:59
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Bergen

Innlegg av MikkelRev »

BA skrev:Ihvetfall jeg får ikke det til å stemme med at Jesus er eneste sønn.
Nei, hvor står det at Jesus er Guds eneste sønn? Som sagt, det står at han er guds enbårne sønn (oversatt). Spørsmålet er vel heller hva som ligger i det uttrykket som til norsk har blitt oversatt til "enbårne sønn".
BA skrev:At hukommelsen kan svikte til tider skal jeg gladelg innrømme, men hvordan forklarte du disse ordene?

Merk at vi nå snakker om bibelen, altså den norske oversettelsen, som norke kristne hovedsakelig støtter seg til, ikke gamle originaltekster.

Vær også oppmersom på at de ble vist ut av hagen så de ikke skulle oppnå evig liv. De hadde med andre ord ikke det fra før, så det var ikke mulig å dø på den måten, for det evige liv hadde de ikke i utgangspunktet.
Det er riktig at de i utgangspunktet aldri har hatt evig liv. De var jo tross alt bare mennesker.

De ble utstøtt av Eden. Å være død blir i bibelen ofte brukt om å være utstøtt eller å være borte fra hvor en hører hjemme. Og det er dette som menes med dødsstraff i GT - bli utstøtt. Gud holdt sitt løfte, Slangen løy.
Antall ord: 226
<^~--rutangis--~^>

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

MikkelRev skrev:
BA skrev:Ihvetfall jeg får ikke det til å stemme med at Jesus er eneste sønn.
Nei, hvor står det at Jesus er Guds eneste sønn? Som sagt, det står at han er guds enbårne sønn (oversatt). Spørsmålet er vel heller hva som ligger i det uttrykket som til norsk har blitt oversatt til "enbårne sønn".
Tja, hva legger du i ordet?

Enbåren, synes jeg kanskje nærmest kan betegnes som enebarn.

Men siden du igjen havner på oversettelse, så kan vi se på det.

Monogenes ser også ut til å bety noe i likhet med enebarn.
BA skrev:At hukommelsen kan svikte til tider skal jeg gladelg innrømme, men hvordan forklarte du disse ordene?

Merk at vi nå snakker om bibelen, altså den norske oversettelsen, som norke kristne hovedsakelig støtter seg til, ikke gamle originaltekster.

Vær også oppmersom på at de ble vist ut av hagen så de ikke skulle oppnå evig liv. De hadde med andre ord ikke det fra før, så det var ikke mulig å dø på den måten, for det evige liv hadde de ikke i utgangspunktet.
Det er riktig at de i utgangspunktet aldri har hatt evig liv. De var jo tross alt bare mennesker.

De ble utstøtt av Eden. Å være død blir i bibelen ofte brukt om å være utstøtt eller å være borte fra hvor en hører hjemme. Og det er dette som menes med dødsstraff i GT - bli utstøtt. Gud holdt sitt løfte, Slangen løy.
Kan du kjapt ramse opp et utvalg av disse stedene der uttrykket brukes entydig for utstøtelse og ikke kan bety avslutning på livet?

Siden jeg føst var inne på Crosswalk, så sjekket jeg også twm, og kunne ikke se noe som tydt på utstøtelse der heller. Det var kun avslutning på livet som jeg kunne se som betydninger der også.

Imidlertid har jeg flere ganger hørt (bl.a. fra Jehovas vitner) at A&E var guddommelige så lenge de var i Eden, og at utkastelsen markerte at de ble dødelige.
Antall ord: 364

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
MikkelRev
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 631
Startet: 02 Jul 2006 00:59
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Bergen

Innlegg av MikkelRev »

BA skrev:Tja, hva legger du i ordet?

Enbåren, synes jeg kanskje nærmest kan betegnes som enebarn.

Men siden du igjen havner på oversettelse, så kan vi se på det.

Monogenes ser også ut til å bety noe i likhet med enebarn.
Jeg vet ikke, så bare gjetter. I den første linken din, står det “Guds eneste fødte sønn”, altså eneste fødte/inkarnerte sønn.
Ba skrev:Kan du kjapt ramse opp et utvalg av disse stedene der uttrykket brukes entydig for utstøtelse og ikke kan bety avslutning på livet?
Når den fortapte sønnen I Lukasevangeliet kommer tilbake etter lang tids eksil sier faren: “for denne min sønn var død og er blitt levende, han var tapt og er blitt funnet”.
En som forlater sin familie og religion, blir I enkelte kulturer formelt erklært å være død.
Se også Efeserbrevet kap.2, Kolosserbrevet 2:13., Korinterbrevet 15:21-22.
BA skrev:Imidlertid har jeg flere ganger hørt (bl.a. fra Jehovas vitner) at A&E var guddommelige så lenge de var i Eden, og at utkastelsen markerte at de ble dødelige.
Ikke bare Jehovas Vitner tror det, veldig mange tror at det sies at de fra før var guddommelige/perfekte/udødelige. Det tror ikke jeg, de var jo bare noen ungdommer.
Antall ord: 228
<^~--rutangis--~^>

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

MikkelRev skrev:
BA skrev:Tja, hva legger du i ordet?

Enbåren, synes jeg kanskje nærmest kan betegnes som enebarn.

Men siden du igjen havner på oversettelse, så kan vi se på det.

Monogenes ser også ut til å bety noe i likhet med enebarn.
Jeg vet ikke, så bare gjetter. I den første linken din, står det “Guds eneste fødte sønn”, altså eneste fødte/inkarnerte sønn.
Disse gudesønnene i 1mos 6.2, som laget barn med mennesker, var de ikke inkarnerte?
Ba skrev:Kan du kjapt ramse opp et utvalg av disse stedene der uttrykket brukes entydig for utstøtelse og ikke kan bety avslutning på livet?
Når den fortapte sønnen I Lukasevangeliet kommer tilbake etter lang tids eksil sier faren: “for denne min sønn var død og er blitt levende, han var tapt og er blitt funnet”.
En som forlater sin familie og religion, blir I enkelte kulturer formelt erklært å være død.
Se også Efeserbrevet kap.2, Kolosserbrevet 2:13., Korinterbrevet 15:21-22.
I det gamle testamentet?
BA skrev:Imidlertid har jeg flere ganger hørt (bl.a. fra Jehovas vitner) at A&E var guddommelige så lenge de var i Eden, og at utkastelsen markerte at de ble dødelige.
Ikke bare Jehovas Vitner tror det, veldig mange tror at det sies at de fra før var guddommelige/perfekte/udødelige. Det tror ikke jeg, de var jo bare noen ungdommer.
Jeg vet jo ikke hva du tror, men siden det er slik mange tror, så viste jeg hvorfor jeg ikke aksepterer en slik forklaring.
Antall ord: 274

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
MikkelRev
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 631
Startet: 02 Jul 2006 00:59
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Bergen

Innlegg av MikkelRev »

BA skrev:Disse gudesønnene i 1mos 6.2, som laget barn med mennesker, var de ikke inkarnerte?
Aner ikke, skal notere ned det og.
BA skrev:I det gamle testamentet?
Ja, også I gammeltestamentlig tid var det ikke uvanlig å si at en som forlater familie og religion ble for å være død erklært. Du ser også den betydningen av død når A&E ble kastet ut av hagen. Hvis du trenger å vite flere steder I GT hvor død er brukt på den måten, må jeg komme tilbake til det hvis det er viktig.
Ba skrev: Jeg vet jo ikke hva du tror, men siden det er slik mange tror, så viste jeg hvorfor jeg ikke aksepterer en slik forklaring.
Hva mener du? Du aksepterer ikke forklaringen om at Adam og Eva bare var vanlige mennesker?
Antall ord: 142
<^~--rutangis--~^>

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

MikkelRev skrev:
BA skrev:Disse gudesønnene i 1mos 6.2, som laget barn med mennesker, var de ikke inkarnerte?
Aner ikke, skal notere ned det og.
BA skrev:I det gamle testamentet?
Ja, også I gammeltestamentlig tid var det ikke uvanlig å si at en som forlater familie og religion ble for å være død erklært. Du ser også den betydningen av død når A&E ble kastet ut av hagen. Hvis du trenger å vite flere steder I GT hvor død er brukt på den måten, må jeg komme tilbake til det hvis det er viktig.
Neida, det er ikke så viktig. :)
Ba skrev: Jeg vet jo ikke hva du tror, men siden det er slik mange tror, så viste jeg hvorfor jeg ikke aksepterer en slik forklaring.
Hva mener du? Du aksepterer ikke forklaringen om at Adam og Eva bare var vanlige mennesker?
Nei, jeg mener at en slik forklaring ikke holder, fordi den er uriktig. Man kan ikke fratas noe man ikke har.

Så lenge A&E ikke hadde evig liv, kunne de heller ikke fratas dette. Da blir dette en feil tolkning av døden.

For å si det slik. Det finnes flere muligheter for å løse dette problemet.

F.eks; gud løy, satan snakket sant. Denne forklaringen stemmer med historien (min favoritt ;) ).

eller; død betyr utkastelse. Denne forklaringen stemmer også med historien, men virker ikke intuitivt riktig på meg. En utkastelse fra isolat til resten av verdens sosiale liv virker ikke som noen "død" på meg.

En tredje mulighet; død betyr at de blir dødelige. Denne forklaringen stemmer ikke med historien.

Muligheten for at det hele bare er fantasi og oppspinn er jo også tilstede, og det er den mest sannsynlige for min del. :)
Antall ord: 298

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Xirque Z'dataan
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 397
Startet: 10 Nov 2006 12:34
18
Kjønn (valgfri): Andrgyn
Lokalisering: Hades
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Xirque Z'dataan »

Dette er morro, og tro det eller ei så virker det som om vi er i allefall litt enige ba.

og til metodisten: Bibelen ble jo skrevet av kong karl den store, i det store consilet i Nikocia for å sikre hans og kirkens makt. 3/4 av evangeliene ble jo forkastet forde de ikke passet ham, la meg bl.annet nevne: Maria Magdalenas evangelium, Thomas Evangelium, Judas Evangelium.
Den eneste Kristne retningen som i dag bruker disse er den i dag eldste retningen, den egyptiske Koptiske kirken.
Dette er gnostiske skrifter som mer enn antyder at gud ikke er god men den som egentlig er ond.
Antall ord: 106
non omnis moriar

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

Xirque Z'dataan skrev:Dette er morro, og tro det eller ei så virker det som om vi er i allefall litt enige ba.

og til metodisten: Bibelen ble jo skrevet av kong karl den store, i det store consilet i Nikocia for å sikre hans og kirkens makt. 3/4 av evangeliene ble jo forkastet forde de ikke passet ham, la meg bl.annet nevne: Maria Magdalenas evangelium, Thomas Evangelium, Judas Evangelium.
Den eneste Kristne retningen som i dag bruker disse er den i dag eldste retningen, den egyptiske Koptiske kirken.
Dette er gnostiske skrifter som mer enn antyder at gud ikke er god men den som egentlig er ond.
Vi kan nok være enige i andre ting også. :)

Her har du imidlertid falt for en del myter.

I kirkemøtet i Nikea ble det ikke skrevet noen bøker. De vanligste skriftene som ble brukt av kristne ble samlet i en bibel. Det var ikke noen spesiell person som bestemte dette, det var de tilstedeværende som valgte dem ut fra hvilke skrifter de brukte til sin religionsutøvelse.
Antall ord: 181

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Xirque Z'dataan
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 397
Startet: 10 Nov 2006 12:34
18
Kjønn (valgfri): Andrgyn
Lokalisering: Hades
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Xirque Z'dataan »

BA. skrev:
Xirque Z'dataan skrev:Dette er morro, og tro det eller ei så virker det som om vi er i allefall litt enige ba.

og til metodisten: Bibelen ble jo skrevet av kong karl den store, i det store consilet i Nikocia for å sikre hans og kirkens makt. 3/4 av evangeliene ble jo forkastet forde de ikke passet ham, la meg bl.annet nevne: Maria Magdalenas evangelium, Thomas Evangelium, Judas Evangelium.
Den eneste Kristne retningen som i dag bruker disse er den i dag eldste retningen, den egyptiske Koptiske kirken.
Dette er gnostiske skrifter som mer enn antyder at gud ikke er god men den som egentlig er ond.
Vi kan nok være enige i andre ting også. :)

Her har du imidlertid falt for en del myter.

I kirkemøtet i Nikea ble det ikke skrevet noen bøker. De vanligste skriftene som ble brukt av kristne ble samlet i en bibel. Det var ikke noen spesiell person som bestemte dette, det var de tilstedeværende som valgte dem ut fra hvilke skrifter de brukte til sin religionsutøvelse.
Nei men det var menn med makt som utelukket skrifter som ville gitt almuen mere makt og "kirken" mindre.
Mange av disse skriftene forteller en annen historie enn hva di 4 kjente evangeliene, som alle er kjent med, forteller.

min personlige mening om enkelte ting i bibelen ,om den skulle være basert på historiske ting er:
Judas Iskarot ble brukt av Jesus: "Gjør det du MÅ gjøre."
Simon Peter er en større sviker enn Judas: Fornektet Jesus 3 ganger innen hanegal, i tillegg så benektet han at det ville skje på forhånd.
Antall ord: 280
non omnis moriar

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links