Fakta, teori & skepsiskristen eller djevelns tjener

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
open_palm
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 15 Jan 2008 13:59
16

Innlegg av open_palm »

Jeg egentlig det var ett sånt sted jeg og,som man kunne snakke med folk om det man tror på..så måtte jeg såklart havne i BA fellen da..Men beklager alt usaklig tull,jeg orker ikke mer av det der :D
Antall ord: 44
"When right becomes wrong, resistance becomes your duty"
If you want to cut yourself,remember that i love you..
"to live till death is not easy"

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Sjamanistisk konfirmasjon 2025
- En meningsfull reise inn i voksenlivet.

I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen.
En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund.
Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.

Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge.
Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud.
Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom.
Les mer her
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Innlegg av Kimbara »

open_palm skrev: frem til jeg kommer med linkene,så kan de som evt er nyskjerrige på denne tomme diskusjonen og hvem som har rett eller feil eller hva det nå er,ta å sjekke stort sett en hvilken som helst tråd som du har skrevet i..Det går så langt som til da folk begynner å få overtaket,og så flyr du i taket og på veggen osv og begynner å kalle folk for en masse rart samtidig som du bombarderer dem med inngrodde teorier :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D her har du noen smajliser også :D :D :D :D
Merkelig du skal påstå dette, for det har ikke jeg merket noe til. Snarere tvert imot. I de aller fleste diskusjoner hvor saklig kritikk benyttes, eller fakta som setter trossystemer i tvil kommer på bordet, så ender gjerne diskusjonen med opphissede innlegg fra åndelige/troende, en god del ukvemsord, og gjerne at den åndelige/troende avslutter diskusjonen med "dette gidder jeg ikke mer". Dette gjentar seg til stadighet.

Dette gjelder selvfølgelig ikke alle, men ganske mange.

Vil du ha diskusjoner, eller vil du helst bare snakke med folk som tror det samme som deg?
Antall ord: 187
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.

Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 17 Sep 2006 01:35
18
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

Innlegg av Svartepus »

Kimbara skrev:I de aller fleste diskusjoner hvor saklig kritikk benyttes, eller fakta som setter trossystemer i tvil kommer på bordet, så ender gjerne diskusjonen med opphissede innlegg fra åndelige/troende, en god del ukvemsord, og gjerne at den åndelige/troende avslutter diskusjonen med "dette gidder jeg ikke mer". Dette gjentar seg til stadighet.

Dette gjelder i aller høyeste grad meg når jeg diskuterer med Mikkel Ræv... Bortsett fra ukvemsordene da... og opphissede innlegg...

Men "dette gidder jeg ikke mer" har jeg vel avsluttet med flere ganger. Ikke fordi jeg føler at jeg tar feil, men fordi han stadig finner på noe nytt å forvirre/irritere meg med...

Så jah, sånn går nu dagan...i terapihjørnet.
Antall ord: 131
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av Kimbara »

Svartepus skrev:
Kimbara skrev:I de aller fleste diskusjoner hvor saklig kritikk benyttes, eller fakta som setter trossystemer i tvil kommer på bordet, så ender gjerne diskusjonen med opphissede innlegg fra åndelige/troende, en god del ukvemsord, og gjerne at den åndelige/troende avslutter diskusjonen med "dette gidder jeg ikke mer". Dette gjentar seg til stadighet.

Dette gjelder i aller høyeste grad meg når jeg diskuterer med Mikkel Ræv... Bortsett fra ukvemsordene da... og opphissede innlegg...

Men "dette gidder jeg ikke mer" har jeg vel avsluttet med flere ganger. Ikke fordi jeg føler at jeg tar feil, men fordi han stadig finner på noe nytt å forvirre/irritere meg med...

Så jah, sånn går nu dagan...i terapihjørnet.
Ja, vi er alle med i valsen. Så kommer det bare an på hvor god man er til å danse, hvor god man tror man er til å danse, eller hva man velger å se på som god dansing.
Antall ord: 169
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 17 Sep 2006 01:35
18
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

Innlegg av Svartepus »

Kimbara skrev: Ja, vi er alle med i valsen. Så kommer det bare an på hvor god man er til å danse, hvor god man tror man er til å danse, eller hva man velger å se på som god dansing.
Moro at du nevner dansing. Jeg danser mye og tror også at jeg er innmari god å danse... Antakelig er jeg litt djevelens tjener p.g.a. dette. Syndige meg...fysjom.

Hvis ikke dette var elegant innsporing på tema igjen, så vet inte jag! :mozilla_laughing:
Antall ord: 83
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av Kimbara »

Svartepus skrev:
Kimbara skrev: Ja, vi er alle med i valsen. Så kommer det bare an på hvor god man er til å danse, hvor god man tror man er til å danse, eller hva man velger å se på som god dansing.
Moro at du nevner dansing. Jeg danser mye og tror også at jeg er innmari god å danse... Antakelig er jeg litt djevelens tjener p.g.a. dette. Syndige meg...fysjom.

Hvis ikke dette var elegant innsporing på tema igjen, så vet inte jag! :mozilla_laughing:
I en dansekonkurranse er jeg overbevist om at Satan hadde vunnet glatt over Gud. Se for deg en sjarmerende Al Pacino med quickstepsko, smoking og cognac-glasset stødig i hånden mens han svinger seg på gulvet. Samtidig prøver en litt mutt Gud å holde takten med dårlig hofte og alt for stor kjortel, mens han stille forbanner seg selv for at han skapte så mange ting som trosser hans vilje og posisjon i høysetet.
(Ja, så fortsetter digresjonen, men denne tråden er fortapt uansett.)
Antall ord: 174
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

open_palm skrev:Hehe..Beklager BA,nå har jeg sittet å lest igjennom innlegg av deg,og jeg får ingen som helst trang til å si noe mere,hvis det betyr for deg at du har "vunnet" diskusjonene så er det helt greit,du har hele tiden de samme argumentene,du kommer med de samme nedverdigende kommentarene og du snakker hele tiden rundt deg selv i ett virrvarr av delvis eller helt overinnviklede teoretiske ramser som ofte ikke har noe ordentlig innhold...Gratulerer med seieren,hvis det nå føles som en seier da
Nei, jeg ser ikke på diskusjonene som noe en taper eller vinner. Den som lærer noeav diskusjonene er den som vinner, og det kan flere gjøre, og ingen trenger å tape.

Det var faktisk postivt å se at du kan innrømme at du ikke har hold for noen av påstandene dine.

Det kunne tydet på at du vant i diskusjonen, men siden du i neste setning fortsetter å skrive ting du ikke har hold for, så ser vi jo at du ikke vant noe som helst.
Antall ord: 179

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
MikkelRev
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 02 Jul 2006 00:59
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Bergen

Innlegg av MikkelRev »

Ba skrev:Neida, litt problematisk akkurat det der med "enbårne" og Jobs bok?
Utdyp.

BA skrev: «Du kan spise av alle trærne i hagen. Men treet som gir kunnskap om godt og ondt, må du ikke spise av; for den dagen du spiser av det, skal du dø.»(1mos 2 16,17)

Adam døde ikke den dagen, men "Da ble deres øyne åpnet"(1mos 3 7) og "Nå er mennesket blitt som en av oss og kjenner godt og ondt"(1mos 3 22), nøyaktig slik slangen sa; «Dere kommer slett ikke til å dø! 5 Men Gud vet at den dagen dere spiser av frukten, vil deres øyne bli åpnet; dere vil bli som Gud og kjenne godt og ondt.»(1mos 3 5)

Deretter ble de vist ut av hagen, så de ikke skulle leve evig.
Dette har jeg forklart deg før at du ikke har forstått. Du er passe intelligent, men har ikke blant den beste hukommelse alltid.

DclxvI skrev:Syke kristne kan ofte gå for langt..
Syke ateister kan ofte gå for langt..
Syke fotballspillere kan ofte gå for langt..
Syke bilmekanikere kan ofte gå for langt..
Syke homofile kan ofte gå for langt..
Syke bønder kan ofte gå for langt..

Kimbara skrev:Hvis kristenfolket kommer til himmelen, så kan jo de kose seg der med kirkekaffe, salmer og så lite seksuelle aktiviteter som mulig
Haha. Står det i svarteboken at det er slik i himmelen?
Kimbara skrev:mens vi andre har det gøy i kjelleren med heavy metal, godt drikke og preekteskapelig moro fra morgen til kveld.
Står dette og i svarteboken din?
Kimbara skrev:men noen evne til å reflektere har de ikke.
Løgner! Er bevisbyrden din for den påstanden den setningen i konfirmasjonsheftet ditt?
Antall ord: 298
<^~--rutangis--~^>

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
MikkelRev
Standard bruker
Standard bruker
18

Innlegg av MikkelRev »

Dclxvl skrev:Er heavy metal ondt også nå?
Såklart. Se bare på idolene som driver med drap, likskjending og terrorisme. De hadde neppe vært like store idoler om det ikke hadde vært for fantestrekene og den "skumle" fremtoningen dems ;)
Dclxvl skrev:alt som står i både bibelen å koranen.. er bare piss.. etter min mening..
Går hva som er sant og ikke sant om hva en PERSONLIG SYNES nå ?!
Liisa skrev:Alt som ikke har noe med kristendommen og gjøre blir jo sett på som djevlens verk!
Løgn.
Meum skrev:Er det noen som har en mening om hvorfor både Gud og Satan regnes som menn? Kan det være fordi de er to sider av samme sak? Altså det konstruktive og destruktive aspekt av maskulin energi? Eller Yang som det kalles i østlig filosofi.
Logisk! :lol:
Deep Space skrev:det ble skrevet for å skremme folk. For å holde folk nede.
Løgn. Men du har rett i at det (hva du enn hinter til) ble skrevet av mennesker ja.
Deep Space skrev:Ellers er det jo bare eventyr resten.. føler jeg da.
Interessant å bli fortalt at hva som er eventyr og ikke, handler om hva en FØLER.
Svartepus skrev:Dette gjelder i aller høyeste grad meg når jeg diskuterer med Mikkel Ræv...
Hva hvor? :D
Svartepus skrev:Antakelig er jeg litt djevelens tjener p.g.a. dette. Syndige meg...fysjom.
Haha! Unnskyld?!?
Antall ord: 243
<^~--rutangis--~^>

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av Kimbara »

MikkelRev skrev:
Kimbara skrev:Hvis kristenfolket kommer til himmelen, så kan jo de kose seg der med kirkekaffe, salmer og så lite seksuelle aktiviteter som mulig
Haha. Står det i svarteboken at det er slik i himmelen?
Kimbara skrev:mens vi andre har det gøy i kjelleren med heavy metal, godt drikke og preekteskapelig moro fra morgen til kveld.
Står dette og i svarteboken din?
Kimbara skrev:men noen evne til å reflektere har de ikke.
Løgner! Er bevisbyrden din for den påstanden den setningen i konfirmasjonsheftet ditt?
Det står også i svarteboken min at "...og så lot Satan skape en egen rase mennesker som ikke forstaar naar andre ere useriøse..." og videre; "...og saann skal det være, sannelig jeg sier, at aa sette ting paa spissen skal fortone seg som ramme alvor for disse av den nye Rase...".

Men alvorlig talt; Det stod faktisk i mitt gamle konfirmasjonshefte at Iron Maiden og liknende musikk var ondskap. Jeg har ikke noe behov for å bevise dette, da det var sagt for moro skyld.
Antall ord: 178
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
madjava
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 01 Des 2005 21:35
18
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av madjava »

Men om gud og satan ikkje eksisterer for eksempel, bare tenk den tanken ei lita stund.

Kven står da bak godt og vondt?
Antall ord: 24
If we spread truth like a disease
we might just infect those around us
with intelligence

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
MikkelRev
Standard bruker
Standard bruker
18

Innlegg av MikkelRev »

Kimbara skrev:Det står også i svarteboken min at "...og så lot Satan skape en egen rase mennesker som ikke forstaar naar andre ere useriøse..." og videre; "...og saann skal det være, sannelig jeg sier, at aa sette ting paa spissen skal fortone seg som ramme alvor for disse av den nye Rase...".
Den himmel og helvetebeskrivelsen din var ikke å sette ting på spissen engang, den var helt uigjenkjennelig iforhold til hvordan disse "stedene" blir framstilt av kristendom.
Men alvorlig talt; Det stod faktisk i mitt gamle konfirmasjonshefte at Iron Maiden og liknende musikk var ondskap. Jeg har ikke noe behov for å bevise dette, da det var sagt for moro skyld.
Jeg har en bok liggende fra 1983 som heter "BAKLENGS - Djevelskap i rock & roll". Her omtales bl.a. band som The Beatles, Queen, Ozzy, Kiss, Daryl Hall & John Oates, Santana, Led Zeppelin, AC/DC, Adam and the Ants, Aerosmith, Allen Parsons project, America, Beach Boys, Bee Gees, Black Sabbath, Blue Oyster Cult, Blackmore, David Bowie, Eric Clapton, Captain and Tennille, Alice Cooper, John Denver, Doctor Hook, Eagles, Earth Wind & Fire, Fleetwood Mac, Pink Floyd, The Grateful Dead, Hall N' Oates, Hendrix, Billy Joel, Jefferson Starship, Jethro Tull, Elton John, Janis Joplin, Judas Priest, Meat Loaf, Bette Midler, Barry McGuire, Jim Morrison, Nazareth, Ted Nugget, The Police, Prince, Patty Smith, REO Spedwagon, Rolling Stones, The Who m.fl.

Det betyr ikke at kristendommen nødvendigvis er enig i alt som sies, da dette er Jacob Aranzas personlige kritiske syn og tolkning på rockemusikk.

madjava skrev:Men om gud og satan ikkje eksisterer for eksempel, bare tenk den tanken ei lita stund.

Menneskers grådighet.
Sist redigert av MikkelRev på 01 Feb 2008 23:54, redigert 1 gang totalt. Antall ord: 285
<^~--rutangis--~^>

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
open_palm
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 15 Jan 2008 13:59
16

Innlegg av open_palm »

freia og maarud står for godt,og sildakongen står for ondt
Antall ord: 13
"When right becomes wrong, resistance becomes your duty"
If you want to cut yourself,remember that i love you..
"to live till death is not easy"

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Deep Space
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 03 Jan 2007 22:56
17
Lokalisering: Oslo
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 5 ganger

Innlegg av Deep Space »

mikkel rev: Religioner blir skrevet for at du skal ha noe å se opp til, evnt ned til, og for at du skal leve etter et visst sett av regler, om de så er gode eller onde. Det jeg ville frem til var at man skal ikke tro ALT man leser i en bok.
Det er viktig at man ser opp til seg SELV. Hvis det finnes en gud, så er den guden inni deg. I din sjel. Tror jeg da :mozilla_cool: :D :D :D
Antall ord: 82
There will never be world peace as long as religion exists.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
madjava
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 01 Des 2005 21:35
18
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av madjava »

MikkelRev skrev:
madjava skrev:Men om gud og satan ikkje eksisterer for eksempel, bare tenk den tanken ei lita stund.

Menneskers grådighet.
Godt mulig, menneskers grådighet holder vel oxo liv i religionane og eksistensen av guder og avguder.
Antall ord: 48
If we spread truth like a disease
we might just infect those around us
with intelligence

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links