Demoner, onde ånder er falne engler som tjener Satan. Det står i Bibelen, Åpenbaringen 12,9. Den store drake ble styrtet, den gamle slange, han som kalles djevelen og Satan og som forfører hele verden; han ble kastet ned på jorden og hans engler med ham.
Onde ånder har makt, men makten er begrenset av Gud. Det står i Bibelen, Markus 1,27. Alle ble forferdet og spurte hverandre: Hva er dette? En ny lære med makt og myndighet! Han befaler til og med de urene ånder, og de adlyder ham.
Jesus har makt over onde ånder. Det står i Bibelen, Lukas 4,35-36. ”Men Jesus talte strengt til ånden og sa: Ti stille, og far ut av ham! Den onde ånd rev mannen over ende midt iblant dem og fór ut av ham, men uten at han ble skadet. Da ble de alle grepet av forferdelse, og de sa til hverandre: Hva er dette for slags tale? Med makt og myndighet befaler han de urene ånder, og de farer ut.
På hvilken måte er onde ånder til stede i dag? Fienden er usynlig, men kampen som pågår er like fullt virkelig og personlig. Det står i Bibelen, Efeserne 6,12. ”For vi har ikke en kamp mot kjøtt og blod, men mot makter og myndigheter, mot verdens herskere i dette mørke, mot ondskapens åndehær i himmelrommet.”
Hvis vi overgir oss til Gud og står imot Satan, har Satan ingen annen mulighet enn å stikke av. Det står i Bibelen, Jakob 4,7. ”Bøy dere da for Gud! Men stå djevelen imot, så skal han flykte fra dere.
http://no.bibleinfo.com/topics/topic.html?id=59
Hjemsøkt, Gjenferd & Ånder ⇒ Demoner, hvorfor?
Moderatorer: Asbjørn, mod hjem
Forum regler
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.
Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.
Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
-
- Standard bruker
- Startet: 20 Aug 2005 21:40
- 19
- Blitt takket: 1 gang
Antall ord: 297
Se, jeg står for døren og banker; om noen hører min røst og åpner døren, da vil jeg gå inn til ham og holde måltid med ham, og han med meg.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 09 Okt 2007 10:14
- 17
Hei...
Bibelen er ikke noe for meg, da jeg ikke tror på gud, jesus osv.
Men at andre finner trøst (og kanskje svar) ved å lese den er greit nok for meg.
Blander meg ikke inn i det.
Men at andre finner trøst (og kanskje svar) ved å lese den er greit nok for meg.
Blander meg ikke inn i det.
Antall ord: 37
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 12 Mai 2005 07:40
- 19
- Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
- Lokalisering: Steinkjer
Dette blir veldig fritt etter hukommelsen, men skal nok få essensen av det riktig.....
Har en bok hjemme som tar for seg demoner i et historisk perspektiv og som for meg iallefall gir en god forklaring - for å si det på den måten. Den heter forøvrig kun "Demon" eller "Demoner" (ble litt usikker på om det var i flertall -fordømte gullfisk hukommelse!)
Demon betyr opprinnelig ånd (daemon?) -uspesifisert god eller ond.
Etterhvert (før bibelen var påtenkt om jeg husker riktig) ble demoner en forklaring på sult, sykdom, tørke, storm osv. Altså der vi i dag vet den naturlige årsaken forklarte de det med demoner -ånder- som forårsaket problemene.
Bibelens beskrivelser og holdning til demoner o.l skal jeg være litt forsiktig med å si så mye om - men det har jo vært spekulert i om enkelte beskrivelser av satan (som i hovedsak betyr motstand) er beskrivelser av høytstående personer i datidens samfunn som ikke akkurat var på forfatterens side.
Teori: Er bibelen i store deler "politisk propaganda"? At store deler av den i hovedsak består av leveregler for det samfunnet den ble skrevet i er det vel ingen tvil om.
Nu vel.... *roter meg tilbake på sporet*
Det jeg iallfall skulle frem til er at jeg tror at demoner er et ord som nå til dags hovedsaklig blir brukt om ånder som kan virke litt hissige av seg. Tenker på a haunting og lignende programmer der alt skal være så innmari skummelt hele tiden. Essensen av disse programmene er som oftest sterkt kristent (amerikansk) og dermed må det jo være snakk om demoner - selv i de tilfellene de kommer i kontakt med åndene og det viser seg at det har bodd der før!
Tenk litt over det - hvor utbredt er demoner i norge i forhold til usa (må selvfølgelig her basere svaret på tv-prgrammer og historier men allikevel.....)?
Så vidt meg bekjent - så godt som ikke eksisterende. Kan ikke komme på en eneste demon på åndenes makt - og kan knapt komme på en eneste episode av a haunting uten.
Tja... Dette får være nok skriblerier for nå....
Bare så det er nevnt - påstår ikke at jeg har fasiten. Dette er bare min observasjoner og konklusjoner etter det jeg har lest og sett :mozilla_smile:
Har en bok hjemme som tar for seg demoner i et historisk perspektiv og som for meg iallefall gir en god forklaring - for å si det på den måten. Den heter forøvrig kun "Demon" eller "Demoner" (ble litt usikker på om det var i flertall -fordømte gullfisk hukommelse!)
Etterhvert (før bibelen var påtenkt om jeg husker riktig) ble demoner en forklaring på sult, sykdom, tørke, storm osv. Altså der vi i dag vet den naturlige årsaken forklarte de det med demoner -ånder- som forårsaket problemene.
Bibelens beskrivelser og holdning til demoner o.l skal jeg være litt forsiktig med å si så mye om - men det har jo vært spekulert i om enkelte beskrivelser av satan (som i hovedsak betyr motstand) er beskrivelser av høytstående personer i datidens samfunn som ikke akkurat var på forfatterens side.
Teori: Er bibelen i store deler "politisk propaganda"? At store deler av den i hovedsak består av leveregler for det samfunnet den ble skrevet i er det vel ingen tvil om.
Det jeg iallfall skulle frem til er at jeg tror at demoner er et ord som nå til dags hovedsaklig blir brukt om ånder som kan virke litt hissige av seg. Tenker på a haunting og lignende programmer der alt skal være så innmari skummelt hele tiden. Essensen av disse programmene er som oftest sterkt kristent (amerikansk) og dermed må det jo være snakk om demoner - selv i de tilfellene de kommer i kontakt med åndene og det viser seg at det har bodd der før!
Tenk litt over det - hvor utbredt er demoner i norge i forhold til usa (må selvfølgelig her basere svaret på tv-prgrammer og historier men allikevel.....)?
Så vidt meg bekjent - så godt som ikke eksisterende. Kan ikke komme på en eneste demon på åndenes makt - og kan knapt komme på en eneste episode av a haunting uten.
Bare så det er nevnt - påstår ikke at jeg har fasiten. Dette er bare min observasjoner og konklusjoner etter det jeg har lest og sett :mozilla_smile:
Antall ord: 393
Think evil thoughts
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 14 Nov 2005 09:09
- 19
- Lokalisering: (Hehe)
- Blitt takket: 3 ganger
Hei du.Thyrin skrev:Dette blir veldig fritt etter hukommelsen, men skal nok få essensen av det riktig.....
Ville bare få kommentere dine sammenligninger av norske og amerikanske fjernsynsprogram. Det at det nærmest er fritt for demoner i Norge, mens amerikanerne har hopetall av dem i sine programtilbud, er jo et interressant fenomen.
Nå er det jo ikke så høy terskel på hva som kan sendes på fjernsyn i USA som i vårt land heller. Det er uomtvistelig vanskeligere å få en vanlig norsk fjernynsseer til å svelge ting like lett som amerikanere flest gjør..
Det finnes uttallige eksempler på amerikanske såkallte "talk-shows" som ikke blir tatt i med tang av norske fjernynsselskap fordi de hadde blitt utledd i Norge både av hensyn til kvalitet, men også av rent spekulative grunner. Men disse programmene sendes på skjermen hele tiden i USA, - uten at noen synes det er rart der.
Forskjellen på oss og amerikanere er faktisk ikke bare nasjonalitet, men også for en stor del mentalitet..
Nåvel, demoner og definisjoner skal jeg avstå meg fra å tulle meg for mye inn i her, da denne tråden ikke akkurat bærer preg av dyp akademisk diskusjon. Vil bare få nøye meg med å påpeke at innlegget fra misty-gutt faktisk inneholder adskillig substans i forhold til hva en demon er, - og ikke bare religionslære..
For å komme noen særlig vei innen "demonologi" vil jeg nok bare trygt få slå fast her og nå at fjernsynsprogram blir et noe spinkelt grunnlag å bygge på!
God jakt videre. :mozilla_smile:
Antall ord: 643
Nu går alt sikkert så mye bedre..
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 29 Sep 2006 00:01
- 18
- Lokalisering: Tranby
- Har takket: 8 ganger
- Blitt takket: 38 ganger
em.. hvor mange flere mennesker bor det i USA enn her i Norge?Qwizleiz skrev:
Hei du.
Ville bare få kommentere dine sammenligninger av norske og amerikanske fjernsynsprogram. Det at det nærmest er fritt for demoner i Norge, mens amerikanerne har hopetall av dem i sine programtilbud, er jo et interressant fenomen.
:
Antall ord: 53
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 12 Mai 2005 07:40
- 19
- Lokalisering: Steinkjer
Qwizleiz skrev:
For å komme noen særlig vei innen "demonologi" vil jeg nok bare trygt få slå fast her og nå at fjernsynsprogram blir et noe spinkelt grunnlag å bygge på! [/b]God jakt videre. :mozilla_smile:
Dette skal jeg da absolutt si meg enig i! :mozilla_wink:
Antall ord: 47
Think evil thoughts
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 10 Okt 2006 18:57
- 18
- Lokalisering: Oslo
Re: Demoner, hvorfor?
alt det vonde skal fortærast.....Jonette<3 skrev: det med demoner, hva gjør de så slemme osv, hvorfor blir de igjen og ikke bare forsvinner,? hmm jeg tror jeg forvirrer meg selv. hvis det er sånn at det liksom fins en kis in the sky, som sier at alt det onde skal fortæres osv, hvorfor er det da igjen slemme "avkom?"
ein tanke her er å sjå forskjellen mellom lys og mørke...
du kan lyse opp mørket, men ikkje "mørke opp lyset".
Med andre ord; lyset kan "overvinne" eller "fortære" mørket.
Mørket overvinn ikkje lyset tilsvarande.
For at det skal bli mørkt må lyset trekke seg tilbake.....
Tilsvarande bilde er at sanninga overvinn det falske eller løgna. Viten overvinn uviten.
Antall ord: 131
Orda mellom menneske lagar bruer
mellom rom som før var åtskilde,
lagar felles mellomrom
mellom rom som før var åtskilde,
lagar felles mellomrom
Hide post links |
Tenkte bare jeg måtte si at selv om demoner "finnes " i Margit Sandemos bøker, blir det jo klart og tydelig stadfestet at demoner, satan og gud er skapninger som oppstod av menneskers fantasi. De er med andre ord fantasivesener, om ganske håndfaste sådan :mozilla_wink:
Må si jeg heller litt til denne teorien:) Ikke når det gjelder alt det onde i universet, men noe så "håndfast" og utspekulert ondt som demoner er det vel bare vi mennesker som kan skape. Syke, syke mennesker
Må si jeg heller litt til denne teorien:) Ikke når det gjelder alt det onde i universet, men noe så "håndfast" og utspekulert ondt som demoner er det vel bare vi mennesker som kan skape. Syke, syke mennesker
Antall ord: 89
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 30 Jul 2007 08:01
- 17
- Lokalisering: Akershus
Jeg tror på demoner.For meg er det ingen tvil om at demoner finnes i likhet med ånder så eksisterer også demoner
Antall ord: 22
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 12 Aug 2006 20:33
- 18
- Har takket: 221 ganger
- Blitt takket: 162 ganger
Ok, så da er demoner bare noen slemme ånder eller?
Antall ord: 10
Hide post links |
-
- UGYLDIG Epost
- Startet: 06 Jan 2007 21:47
- 17
- Lokalisering: i fantasiverdenen min
Det er jo ikke sikkert at det alt som står i Bibelen menes bokstavelig. Det kan jo være at det er metaforer for noe. Som for eksempel djevelen kan være en metafor for foreksempel hat, sinne eller noe i den duren. og at vi skal bøye oss for Gud (Godheten) i stedet for å gi etter for sinnet, meskunnelsen og hatet, men det er nå bare min oppfatning. Dessuten er jeg ikke helt sikker på om man skal stole helt og fult på det som står i Bibelenmisty-gutt skrev:Demoner, onde ånder er falne engler som tjener Satan. Det står i Bibelen, Åpenbaringen 12,9. Den store drake ble styrtet, den gamle slange, han som kalles djevelen og Satan og som forfører hele verden; han ble kastet ned på jorden og hans engler med ham.
Onde ånder har makt, men makten er begrenset av Gud. Det står i Bibelen, Markus 1,27. Alle ble forferdet og spurte hverandre: Hva er dette? En ny lære med makt og myndighet! Han befaler til og med de urene ånder, og de adlyder ham.
Jesus har makt over onde ånder. Det står i Bibelen, Lukas 4,35-36. ”Men Jesus talte strengt til ånden og sa: Ti stille, og far ut av ham! Den onde ånd rev mannen over ende midt iblant dem og fór ut av ham, men uten at han ble skadet. Da ble de alle grepet av forferdelse, og de sa til hverandre: Hva er dette for slags tale? Med makt og myndighet befaler han de urene ånder, og de farer ut.
På hvilken måte er onde ånder til stede i dag? Fienden er usynlig, men kampen som pågår er like fullt virkelig og personlig. Det står i Bibelen, Efeserne 6,12. ”For vi har ikke en kamp mot kjøtt og blod, men mot makter og myndigheter, mot verdens herskere i dette mørke, mot ondskapens åndehær i himmelrommet.”
Hvis vi overgir oss til Gud og står imot Satan, har Satan ingen annen mulighet enn å stikke av. Det står i Bibelen, Jakob 4,7. ”Bøy dere da for Gud! Men stå djevelen imot, så skal han flykte fra dere.
http://no.bibleinfo.com/topics/topic.html?id=59
Antall ord: 388
Du kan gjøre alt så lenge du vet hvordan det gjøres.
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 27 Okt 2007 18:38
- 17
- Lokalisering: I eget hus et sted i østfold :)
Her var det mange om beinet gitt. Noen negative så det holder,mens andre er mer åpne og seriøse som forsøker å svare på en skikkelig måte.
Hver sin tro og oppfattning sier nå jeg. Min samboer trodde ikke på "spøkelser,ånder o.l." før hun flyttet inn hos meg.........heh.....ble en annen tone i pipa da.
Jeg tror nesten man MÅ oppleve det selv eller via en nær slektning,venn e.l. for at det skal godtaes.
Men noen nekter samme hva da...........så,opp til hver enkelt tenker jeg blir bra :mozilla_cool:
Hver sin tro og oppfattning sier nå jeg. Min samboer trodde ikke på "spøkelser,ånder o.l." før hun flyttet inn hos meg.........heh.....ble en annen tone i pipa da.
Jeg tror nesten man MÅ oppleve det selv eller via en nær slektning,venn e.l. for at det skal godtaes.
Men noen nekter samme hva da...........så,opp til hver enkelt tenker jeg blir bra :mozilla_cool:
Antall ord: 101
Shadowman.....han som "samler" på "spøkelser"
Hide post links |