Drømmer, NDO & ut av kroppenNedfrysning etter sin død

Forum dedikert til drømmer, ut-av-kroppen opplevelser som Astral projeksjon, Lucide drømmer og nær-døden opplevelser. Herunder også drømmetydning

Moderatorer: Asbjørn, mod drømmer

Bruker avatar
Vilma
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Startet: 18 Jan 2006 22:51
18
Kjønn (valgfri): supahuman
Lokalisering: I'm gonna eat your brain and gain your knowledge...
Har takket: 18 ganger
Blitt takket: 18 ganger

Nedfrysning etter sin død

Innlegg av Vilma »

Jeg så et program på nrk nå, om noen folk som (regner med amerikanere), velger å fryse ned sine kjære etter deres død.
Dette i håp om at en gang i fremtiden vil teknologien være så avansert at den døde nedfryste kroppen vil kunne vekkes til live igjen.
Noen fryser til og med kun ned hodet, de satser nemlig på å foruten å bli vekket til liv igjen, vil det kunne klones nye kropper til dem.

Jeg tror egentlig ikke at nedfrysningsteknologien er så utviklet at den blir gjort på riktig måte (uten at jeg vet noe om det), jeg tror at hvis den dagen kommer der det blir mulig å vekke et frosset menneske til live, så finner de ut at de har fryst ned den "første posjonen" mennesker på helt feil måte, og til ingen nytte.
Det er så det.

Men det jeg vil frem til da, er at disse menneskene tror da at sjelen holder hoff i hjernen. Og de tror da tydeligvis ikke på reinkarnasjon

Scenario 1
For hva hvis, "Per" har valgt å la seg fryse ned etter sin død, og frysemetoden er den riktige. 50 år senere blir kroppen vekket til live.
Per har ikke blitt reinkarnert, men hvor har han vært?
Er Per bare celler og vev, knokler og bein, intet annet? Som kan slås av og på som en maskin?

Scenario 2:
Lars er vekket til live etter 50 år. Men, mens kroppen til Lars har vært frosset, har Lars blitt reinkarnert til Anne.
Hvem bor da i kroppen til Lars? Vil den være hjernedød, eller vil en annen sjel bli reinkarnert inn i den brukte kroppen?
Eller blir Lars sugd ut fra kroppen til Anne, og tilbake til sin gamle?

Har man i det hele tatt noen forbindelse med sin gamle kropp etter døden?

Scenario 3
Alle de nedfrosne kroppene blir vekket til live, men er zombier som brukes til krig mot supermaktene Lichtenstein og gotland.

Det hadde vært spennende å høre deres tanker rundt dette. Jeg var ikke helt sikker på under hvilket emne jeg skulle poste dette, men det havnet da her som dere ser.

Programmet går fortsatt nå, så løp og se.
Sist redigert av Vilma på 02 Aug 2007 00:46, redigert 1 gang totalt. Antall ord: 377
I'm in that awkward stage between birth and death.
The man in black fled across the desert, and the gunslinger followed.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Sjamanistisk konfirmasjon 2025
- En meningsfull reise inn i voksenlivet.

I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen.
En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund.
Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.

Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge.
Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud.
Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom.
Les mer her
Bruker avatar
Vilma
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
18

Re: Nedfrysning etter sin død

Innlegg av Vilma »

dobbel.
Antall ord: 1

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Vilma
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
18

Innlegg av Vilma »

Ingen som har noen tanker? :mozilla_undecided:
Antall ord: 5

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
fridabæret
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 11 Jan 2006 15:38
18
Lokalisering: Stord

Innlegg av fridabæret »

Har hørt om det jeg også. Så et program om en norsk fyr som sa han ville fryses ned når han døde. Han fortalte også at onkelen hans lå i en fryseboks borte i Amerika.

Nå har jeg faktisk lurt på på det samme som deg. Ikke godt å si egentlig. Hinduene tror jo at en sjel kan bosette seg i en kropp som allerede har en sjel, slik at man får to sjeler. Så hva om Lars tar bosted i kroppen til Anne, slik at Anne får to sjeler. Når kroppen til Lars blir vekket til liv igjen, drar sjelen hans tilbake til kroppen, og så blir Anne "bare Anne" igjen :D Hehe...Bare noe jeg kom på. Ikke godt å si hva som skjer. Folk som tror på dette tror vel mest sannsynlig ikke på reinkarnasjon.

Morsomt at du tok opp dette egentlig :)
Antall ord: 148

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Metodisten
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 15 Jan 2007 15:06
17
Kjønn (valgfri): Typeutovertiss.
Lokalisering: Hordaland
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Metodisten »

Ja, det er ett interessant dilemma og sier litt om oss mennesker.
De har litt problemer med det da.
Ett av de mest åpenbare er att de menneskelige celle tåler ikke nedfrysningen, d.v.s, de tåler ikke opptiningen. Det er som på samme måte som med og fryse jordbær.
Man sprenger cellene og sitter tilbake med en graut.

De som lar seg fryse ned håper jo dette skal få en løsning inn i fremtiden og bruker masse penger på dette.
Tror man på reinkarnasjon blir jo dette riktig kaotisk om man skulle klare og vekke opp noen etter en hundre års tid.
Men hvem dirigerer hvems sjel hvor, i utgangspunktet ?
Om man nå tror på reinkarnasjon.

Kansje det hadde vert en passende straff for fæle sjeler og bli sendt ned i ett godt brukt vasstrukket, skrukkete hytlster til opptining og enda en runde liv med en kropp som starter på alder 89 ?
Sist redigert av Metodisten på 03 Aug 2007 17:57, redigert 1 gang totalt. Antall ord: 160

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Startet: 02 Sep 2004 20:50
20
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

Innlegg av Hecate »

Kanskje det er sånn at de som fryser ned kroppen sin har tatt avgjørelsen på et såpass dypt nivå at sjelen kommer tilbake til samme kropp?
Men som metodisten sier, det er ikke praktisk mulig få dette til.
I så fall må liket fryses ned umiddelbart etter utånding...så fort er det vel ikke mulig uten å ødelegge strukturer....? Og så er det oppbevaring....hvor lenge holder egentlig frossenvare?
Antall ord: 72
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu

Our Anscestors be Praised!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Professor

Innlegg av Professor »

tror ikke disse folka tror på sjeler og slikt akkurat.
Antall ord: 10

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
fridabæret
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 11 Jan 2006 15:38
18
Lokalisering: Stord

Innlegg av fridabæret »

Professor skrev:tror ikke disse folka tror på sjeler og slikt akkurat.
Nei, det tror ikke jeg heller. Da hadde de vell vært mer skeptiske til dette med nedfrysing. Eller?
Antall ord: 31

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Professor

Innlegg av Professor »

fridabæret skrev:
Professor skrev:tror ikke disse folka tror på sjeler og slikt akkurat.
Nei, det tror ikke jeg heller. Da hadde de vell vært mer skeptiske til dette med nedfrysing. Eller?
vel ja hehe:P
Antall ord: 38

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
marikken
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 24 Apr 2007 22:41
17
Kjønn (valgfri): jiiinte
Lokalisering: rygge

ikke bra

Innlegg av marikken »

Ja det var noe å fundere på :-k ,men det vil etter min mening være helt feil å fryse en død kropp.Det er jo bare en død kropp......Jeg håper da at sjelen reiser videre :D
Antall ord: 37
:-)smil til verden,og den smiler tilbake:-)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Vilma
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
18

Innlegg av Vilma »

Hecate skrev:Kanskje det er sånn at de som fryser ned kroppen sin har tatt avgjørelsen på et såpass dypt nivå at sjelen kommer tilbake til samme kropp?
I så fall må liket fryses ned umiddelbart etter utånding...så fort er det vel ikke mulig uten å ødelegge strukturer....? Og så er det oppbevaring....hvor lenge holder egentlig frossenvare?

De legger liket i et kar med isbiter med engang det er dødt. Så fraktes det til stedet der det skal fryses, og der ertstattes kroppens væsker med noe som kan sammenlignes med frostvæske.

Men da. HVIS det hadde vært mulig, og de hadde fått det til og kroppen vekkes til live igjen. Hvor har da den personen vært? Hvis man tror på reinkarnasjon, venter vel ikke sjelen på den gamle kroppen, det kan jo ta 100 år?
Jeg synes det er så rart...
Det må jo være mennesker uten håp som gjør dette, satser alt på at de kan komme ned i en gammel syk kropp engang i fremtiden.
Jeg synes det er så rart at noen tror at vi ikke er noe mer en celler og vev, og at sjelen, eller Jeg'et sitter i hjernen.

Og da, hvis sjelen har tatt avgjørelsen på et slikt dypt nivå at den kommer tilbake. Og hvis det er dette den personen som lar seg fryse ned tror, hvorfor velger han å returnere i en gammel kropp? Alle han elsket og kjente er borte for lengst, han kommer bare til å bli sett på en opptint weirdo.
Hvorfor vil han ikke starte på nytt? Det handler vel kanskje om en frykt for å gi slipp på det kjente. Men alikevel, det er jo ikke naturlig.
Antall ord: 305

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
?
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 27 Nov 2006 21:18
18
Kjønn (valgfri): oftopic
Lokalisering: Urula
Blitt takket: 185 ganger

Innlegg av ? »

hehe, trygve er idealisten som har frosset ned bestefaren sin, men det er ingen fare for at bestefaren kommer tilbake i den kroppen, uansett, om man bare vet aldri så llittegran om hvordan livsenheter opptrer, og han (bestefaren) har hatt et utmerket vilested, men ikke finnes det noen sjanse for at dette er gjenomførbart, hverken nå eller i fremtiden.
denne stakkars bestefarkroppen, har vært ved å tine, og klart er dette en interesant teori for de som tror at kroppen representerer sjelen, eller "jeg`et" om man vil, men altså, dette er en komplisert forklaring, men uten sjans er dette et forsøk som er dømt til kun å ruinere både ham og hans nære.
han bør fortsette med isbading, da det er noe han har greie på, og er en skikkelig tøffing på.
Antall ord: 139
Jeg er kun ansvarlig for hva jeg skriver, ikke for hvordan du forstår det...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
tonet
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 03 Aug 2007 04:23
17

Innlegg av tonet »

Om de på død og liv skal bevare den døde kroppen, så må da det være mye bedre å vakuum pakke direkte og så legge de på kjøla.
Antall ord: 31

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Vilma
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
18

Innlegg av Vilma »

Ja, kanskje det. Ikke vet jeg. Men det som interreserer meg mest er egentlig kropp og sjel problemstillingen, hvem bestemmer hva, bestemmer man selv hvor og når man vil bli reinkarnert, hvis man i det hele tatt blir det.
Hvis det er slik at døden er den absolutte slutt (jeg tror ikke det, men hvis), da er det de som har frosset seg ned som gjorde det riktige, det er vel dem som står igjen som vinnerne, hvis man ser på det å leve enda et liv som noen gevinst.

Nei... klarer ikke tenke klart på dette akkurat nå :mozilla_wink:
Antall ord: 103

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Startet: 02 Sep 2004 20:50
20
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

Innlegg av Hecate »

Vilma skrev:
Hecate skrev:Kanskje det er sånn at de som fryser ned kroppen sin har tatt avgjørelsen på et såpass dypt nivå at sjelen kommer tilbake til samme kropp?

De legger liket i et kar med isbiter med engang det er dødt. Så fraktes det til stedet der det skal fryses, og der ertstattes kroppens væsker med noe som kan sammenlignes med frostvæske.

Men da. HVIS det hadde vært mulig, og de hadde fått det til og kroppen vekkes til live igjen. Hvor har da den personen vært? Hvis man tror på reinkarnasjon, venter vel ikke sjelen på den gamle kroppen, det kan jo ta 100 år?
Jeg synes det er så rart...
Det må jo være mennesker uten håp som gjør dette, satser alt på at de kan komme ned i en gammel syk kropp engang i fremtiden.
Jeg synes det er så rart at noen tror at vi ikke er noe mer en celler og vev, og at sjelen, eller Jeg'et sitter i hjernen.

Og da, hvis sjelen har tatt avgjørelsen på et slikt dypt nivå at den kommer tilbake. Og hvis det er dette den personen som lar seg fryse ned tror, hvorfor velger han å returnere i en gammel kropp? Alle han elsket og kjente er borte for lengst, han kommer bare til å bli sett på en opptint weirdo.
Hvorfor vil han ikke starte på nytt? Det handler vel kanskje om en frykt for å gi slipp på det kjente. Men alikevel, det er jo ikke naturlig.
Frostvæske i årene hehehe. Når han våkner så er han skikkelig dritings...
Nei, altså de som ville finne på dette, har jo ikke tro på noe etter døden og ihvertfall ikke reinkarnasjon.
Men sett at han skulle tilbake til en gammel kropp; kanskje det var for å lære at dette var en tåpelig idé. For nå har han jo vært død i mellomtiden og erfart at det visserlig er noe mer??
:mozilla_tongue:
Antall ord: 385
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu

Our Anscestors be Praised!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links