Fakta, teori & skepsisSjelen finnes ikke folkens!

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

suss24

Innlegg av suss24 »

Siden alle skal dø før eller siden, så tror jeg faktisk jeg kan garantre at vi finner ut av dette :mozilla_tongue:
Antall ord: 21

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Sjamanistisk konfirmasjon 2025
- En meningsfull reise inn i voksenlivet.

I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen.
En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund.
Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.

Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge.
Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud.
Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom.
Les mer her
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

Hvis du virkelig dør, og det ikke er noe etter døden, vil du ikke finne ut noe. Det vil ikke være noe "deg" som kan ta til seg informasjonen om at det ikke er noe mer.
Antall ord: 39

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
suss24

Innlegg av suss24 »

Om ikke annet får vi vissheten i dødsøyeblikket.
Antall ord: 11

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
guardian
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 26 Feb 2007 21:20
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !

Innlegg av guardian »

jeg har sett sjelen til folk,så den finnes :)
Antall ord: 9
love'n peace

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
suss24

Innlegg av suss24 »

I hvilken sammenheng så du det?
Antall ord: 6

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
guardian
Nybegynner
Nybegynner
17

Innlegg av guardian »

suss24 skrev:I hvilken sammenheng så du det?
hva mener du med det? var ikke noe sammenheng,jeg bare ser den fra tid til annen,når jeg er avslappet og ikke tenker på livets utfordringer
Antall ord: 36
love'n peace

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
snuppedilla
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 08 Jun 2005 10:40
19
Lokalisering: Ved en matbutikk, en skole og bygdehus
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av snuppedilla »

BA. skrev:Hvis du virkelig dør, og det ikke er noe etter døden, vil du ikke finne ut noe. Det vil ikke være noe "deg" som kan ta til seg informasjonen om at det ikke er noe mer.
men det gjør jo ikke noe heller... så lenge dette blir en avslutning på et liv du føler er rikt og bidragsgivende til flere ;) For poenget er livet nå... det sier sjela mi!!!

Døden vil da være et bonus uansett og enda en viktig erfaring i den form den antar...

så... lurer jeg mer og mer på om døden tar den form man tror på i det levende foregående livet inntil et gitt punkt... som omhandler det med å kunne gjennomskue illusjonen.

døden kommer når den kommer og man er alltid HER og NÅ, sjelen er alltid eksisterende i et NÅ... fra et Nå til neste Nå hehe... tid er jo en illusjon?
Antall ord: 161
Vær snille mot dyrene

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
guardian
Nybegynner
Nybegynner
17

Innlegg av guardian »

snuppedilla skrev:
BA. skrev:Hvis du virkelig dør, og det ikke er noe etter døden, vil du ikke finne ut noe. Det vil ikke være noe "deg" som kan ta til seg informasjonen om at det ikke er noe mer.
men det gjør jo ikke noe heller... så lenge dette blir en avslutning på et liv du føler er rikt og bidragsgivende til flere ;) For poenget er livet nå... det sier sjela mi!!!

Døden vil da være et bonus uansett og enda en viktig erfaring i den form den antar...

så... lurer jeg mer og mer på om døden tar den form man tror på i det levende foregående livet inntil et gitt punkt... som omhandler det med å kunne gjennomskue illusjonen.

døden kommer når den kommer og man er alltid HER og NÅ, sjelen er alltid eksisterende i et NÅ... fra et Nå til neste Nå hehe... tid er jo en illusjon?
jepp,enig :) tid er jo oppfunnet av mennesket...så det må jo vær en illusjon
Antall ord: 179
love'n peace

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av BA. »

suss24 skrev:Om ikke annet får vi vissheten i dødsøyeblikket.
Nei. like før dødsøyeblikket, hvis det er et slikt, vil man nok miste bevisstheten, og derfor kanskje gjennomgå en vanlig NDO. Når bevisstheten er borte, vil man heller ikke kunne få noen visshet om døden. Umiddelbart etter vil det mest sannsynlig være ingenting. Hverken kulde eller varme, hverken mørkt eller lyst, ingenting vil lenger finnes for ens eget vedkommende for en vil selv være forsvunnet.
Antall ord: 86

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av BA. »

snuppedilla skrev:

Helt enig. Det gjør ingenting.

Døden vil neppe utgjøre noen bonus, for jeg vil nok ikke være der og motta bonusen, og uten noen form for bevissthet, vil jeg heller ikke kunne gjøre meg noen erfaring om det.

Vi vet jo ikke (100% sikkert) hva som skjer når vi er døde. Men ut fra hva vi vet er det overveiende sannsynlig at det ikke er noe mer. Alt er borte, kulde, varme mørke, lys, lyder, stillhet. Alt.
Antall ord: 248

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av BA. »

guardian skrev:jepp,enig :) tid er jo oppfunnet av mennesket...så det må jo vær en illusjon
Tiden er ikke oppfunnet av menneske. Mennesket bare satte et mål på tiden.

Er alt menneskeskapt en illusjon?
Antall ord: 36

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Tom_34
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 09 Nov 2006 18:06
18

Innlegg av Tom_34 »

BA. skrev:
guardian skrev:jepp,enig :) tid er jo oppfunnet av mennesket...så det må jo vær en illusjon

BA...kan jeg spørre deg; er "tiden" evig?? I såfall vil det jo være meningsløst å sette noen målestokk på den og dermed vil jo tidsbegrepet falle bort på en måte. Fordi selve definisjonen på "tid" vil på en måte være den måleenheten vi bruker for å skalere den. Og noe som er evig kan jo egentlig ikke skaleres??
Antall ord: 104

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av BA. »

Tom_34 skrev:BA...kan jeg spørre deg; er "tiden" evig?? I såfall vil det jo være meningsløst å sette noen målestokk på den og dermed vil jo tidsbegrepet falle bort på en måte. Fordi selve definisjonen på "tid" vil på en måte være den måleenheten vi bruker for å skalere den. Og noe som er evig kan jo egentlig ikke skaleres??
Du må så gjerne spørre, og jeg skal svare så godt jeg kan.

Jeg er absolutt på gyngende grunn her, men jeg mener tid ikke er evig.

Tid kan ikke eksistere uten bevegelse, og i utgangspunktet for Big Bang eksisterte ikke tiden. Altså er det meningsløst å snakke om tiden før Big Bang.

Hva som vil skje i framtiden aner jeg ikke, kanskje vil tiden være evig framover.

Vår målestokk er meningsløs på andre planeter, med andre omdreiningshastigheter, og den vil være meningsløs dersom vi beveger oss relativt hverandre i store hastigheter, men så lenge vi stort sett beveger oss i lik hastighet og på samme planet, vil tidsmålestokken vær være meningsbringende, slik jeg ser det.

Skalaer behøver ikke ha nullpunkt i en ende og hundre i den andre enden. Vi kan også bruke regelmessigheter som skala, og vi kan ha nullpunkt midt på hele skalaaksen.
Antall ord: 227

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Tom_34
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 09 Nov 2006 18:06
18

Innlegg av Tom_34 »

BA. skrev:
Tom_34 skrev:BA...kan jeg spørre deg; er "tiden" evig?? I såfall vil det jo være meningsløst å sette noen målestokk på den og dermed vil jo tidsbegrepet falle bort på en måte. Fordi selve definisjonen på "tid" vil på en måte være den måleenheten vi bruker for å skalere den. Og noe som er evig kan jo egentlig ikke skaleres??
Du må så gjerne spørre, og jeg skal svare så godt jeg kan.

Jeg er absolutt på gyngende grunn her, men jeg mener tid ikke er evig.

Tid kan ikke eksistere uten bevegelse, og i utgangspunktet for Big Bang eksisterte ikke tiden. Altså er det meningsløst å snakke om tiden før Big Bang.

Hva som vil skje i framtiden aner jeg ikke, kanskje vil tiden være evig framover.

Vår målestokk er meningsløs på andre planeter, med andre omdreiningshastigheter, og den vil være meningsløs dersom vi beveger oss relativt hverandre i store hastigheter, men så lenge vi stort sett beveger oss i lik hastighet og på samme planet, vil tidsmålestokken vær være meningsbringende, slik jeg ser det.

Skalaer behøver ikke ha nullpunkt i en ende og hundre i den andre enden. Vi kan også bruke regelmessigheter som skala, og vi kan ha nullpunkt midt på hele skalaaksen.
Hmm...ser poenget ditt selv om logikken i det du sier ikke bærer for meg.

For eksempel, det du sier er at det før BB ikke var bevegelse?? I en ekstremt tett masse uten noen form for bevegelse/dynamikk...hvordan kunne da reaksjonen som skapte BB og følgende all masse i universet egentlig starte overhodet?? Ingen reaksjon uten aksjon heter det vel...??
Antall ord: 294

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
guardian
Nybegynner
Nybegynner
17

Innlegg av guardian »

BA. skrev:

tiden er jo oppfunnet av mennesket,natt og dag er jo begrunn av at jorda roterer..dermed er det bevegelse og ikke tid som vi ser det.
Antall ord: 65
love'n peace

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links