ChopSuey skrev:men quist kan du hjelpe meg å rette opp problemet med oss ynglinger eller hva du kalte meg, jeg er svært interresert i hvordan en normal oppegående kristen person tolker disse versene :
If a man lies with a male as with a woman, both of them have committed an abomination; they shall be put to death; their blood is upon them.
For six days, work is to be done, but the seventh day shall be your holy day, a Sabbath of rest to the LORD. Whoever does any work on it must be put to death.
If a man has a stubborn and rebellious son who does not obey his father and mother and will not listen to them when they discipline him, 19 his father and mother shall take hold of him and bring him to the elders at the gate of his town. 20 They shall say to the elders, "This son of ours is stubborn and rebellious. He will not obey us. He is a profligate and a drunkard." 21 Then all the men of his town shall stone him to death. You must purge the evil from among you. All Israel will hear of it and be afraid.
vær så snill å gi meg et svar nå da, så hjelper du meg kanskje å forstå litt bedre
Hei yngling!
Jeg takker og føler meg beæret over at du beskriver meg som en normal og oppegående kristen! Det er ikke dårlig og jeg legger ikke vekt på og bryr meg ikke om, men finner det heller morsomt at du mest trolig ironiserer, ikke minst siden spørsmålene du kommer med tyder på det. He He. Nå skal jeg ta han, har du sikkert tenkt og gnidd hudene inne i hendene dine mot hverandre. Har du ikke??
Først må vi ta en bønn.
Nå har vi tatt en bønn og vi har bedt om velsignelse og salighet for alle.
Så var det spørsmålene dine: Først må du skjønne at bibelen er ført i pennen av mennesker og er i overveiende grad preget av det slik den nå ser ut og slik den nå tolkes. Den er preget av menneskeres forvirring og ikke av Guds forvirring.
Det første sitatet er verken en formaning eller en ordre og slett ikke et bud. I bibelen er det nevnt flere steder at også homofile har en plass i himmelen og har den samme rett. Hvor dette står husker jeg ikke i farten, men kan finne det om jeg får noe tid på meg. Men det er ingen tvil om det. De er uttrykkelig nevnt å ha den samme rett til guds rike som andre.
Når det gjelder det du viser til, er dette å forstå som en lærebok i det som alle egentlig vet. Samliv mellom personer av samme kjønn bærer ikke kjødelig frukt, man får ikke barn og man dør. Det er det hele. Man skal dø.
Det andre sitatet forteller at man ikke skal arbeide seg ihjel og ikke drive på som tullinger, men huske at man skal gjøre to ting; man skal arbeide for å overleve, eller rettere sagt for å kunne fortsette å leve neste dag inntil livet er over, og man skal gjøre andre ting. Man skal hvile fra arbeidet. På den måten får man to goder. Man arbeider bedre og varer lenger, og man får også tid til andre ting som i denne sammenheng betyr at man får tid til å drive med det som er større enn arbeidet, nemlig livet og det man lever for og syns er viktig når man har arbeidet så mye at oppholdet er sikret. Dette kaller man gud. Det er her gud er og hvilken gud det er, er opp til menneskt selv å avgjøre fordi det er gitt et fritt valg. Dette er egentlig ikke noen annen påstand enn den ellers så vel kjente; man arbeider for å leve, men man lever ikke for å arbeide.
Det siste sitatet ditt er like enkelt og like selvfølgelig og du har helt sikkert sett det bevist utallige ganger. Her omtales de vanlige reglene som gjelder i ethvert samfunn. Dette bibelsitatet dreier seg ikke bare om forholdet foreldre og barn i en enkelt familie, men bruker en familie som eksempel både på familie, samfunn og liv i seg selv.
Man blir på denne og som regel så forferdelig barnaktige misforståtte måten forklart hvordan det hele henger sammen, og vel og merke, statistisk:
Den som bryter de vanlige normene for adferd og begir seg inn i en annen form for tilværelse enn den som er vanlig og akseptert i miljøet man er i, løper en stor risiko:
Om han ikke vender tilbake til samfunnet (lar seg rettlede) kan det gå han ille. I vårt samfunn ser vi daglig eksempler på dette. Unge som trosser samfunnets normer og begynner med narkotika og kriminalitet er et godt eksempel på en "stubborn and rebellious son who does not obey his father and mother". Det går ikke mange årene før dette bærer galt av sted. I vårt samfunn er vi med på å stene dem alle foran byporten. De blir stenet både av oss og av livet hver gang vi går forbi de tiggende koppene deres på gata, hver gang vi trekker oss unna dem når vi møter dem osv osv.
Nå håper jeg at du forstår bedre og at du ikke lenger leser bibelen slik de enfoldige gjør og tror dette er kategoriske bud fra Gud som skal forstå slik de er skrevet uten at man måler i forhold til resten av verden, tiden man lever i nå og tiden dette ble skrevet og miljøets utviklingsnivå da og nå.
Bibelen er full av selvfølgeligheter som ikke har noe som helst med Gud å gjøre i den forstand at det er skrevet av Gud, men som har med gud å gjøre i den forstand at det er skrevet av skapninger som kom ut av guds skaperverk.
Du må gjerne spørre mer.
Så tar vi en bønn igjen.
Nå er den ferdig.
(Med plattfot står du stødig. Carles Kraznizich)