Fakta, teori & skepsisSjelen finnes ikke folkens!

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

kraBat skrev:HAHA har du ikke sjel så har du ikke bevissthet, sorry meg men BA du er så standar dum, ...
Hvis Kjekay, Kimbara, jeg eller andre skeptikere hadde skrevet et innlegg så fjernt fra både folkeskikk og fornuft hadde det blitt et hylekor her uten like.

Er det noen som kan si hvorfor dette hylekoret ikke kom nå? Er det fordi dere selv er enige i dette innlegget, eller er det fordi dere synes jeg fortjener en slik overhøvling?

For ikke å latterliggjøre krabaten vår her, så skal jeg ikke gå i detaljer på innlegget, men la ham få lov til å fjerne det, uten at jeg har sitert alle hans usakligheter og ville påstander.
Antall ord: 119

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Sjamanistisk konfirmasjon 2025
- En meningsfull reise inn i voksenlivet.

I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen.
En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund.
Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.

Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge.
Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud.
Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom.
Les mer her
Bruker avatar
madjava
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 01 Des 2005 21:35
18
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av madjava »

snuppedilla skrev:
madjava skrev:Svært mange håper, trur og er sikre på at "sjel" er det som overlever døden og kan føre mennesket vidare enten til eit nytt liv eller til ein betre evig tilværelse.

Er nok mange som ikkje tør å være åpen for at "sjel" mest sannsynleg er eit anna ord for bevissthet.
Tja.. blir jo bare å bytte om ordet... betydningen for den enkelte kan fortsatt være at det er noe mer enn det tilsynelatende.. Nå må du huske Madjeva.. at det er hverken bevist eller motbevist at en eksistens/del av oss blir borte eller er evig.

Alt blir jo ikke bort, det er i prinsippet evig, det bare endrer form. Slik er det jo med kroppen.. opptas og nedbrytes og endrer form. Hva om vi har denne "sjelen", er det rart at den er evig? eller er den store barrieren at vi mangler bevis på at den finnes som gjør det så ja banalt å omfavne tanken. Det høres som en slags frykt også å ikke tørre å omfavne en ide og ane mulighetene.. det er ikke dermed sagt at du omfavner bibelen!!

Og mangt et stort skritt er tatt i vitenskapen pga det å tørre å tro på et resultat uten bevis eller noe særlig betryggende å gå utifra. ja nærmest en visjon/ide er utgangspunktet.

Vel tanken om en sjel, om en gud er vanskelig å fatte og ta seriøst om man er så låst i at det må bevis til for å kunne ha tiltro, ta ordet i sin munn med troverdighet. Og en annen ting som forundrer meg er: Hvorfor folk forfekter og ivaretar et gammel og slitent, ikke minst fryktinngytende, skammelig og syndig forhold til seg selv, sin sjel og et gudsaspekt.. Når kanskje stova er annerledes.. vi har sjel ja.. men vi må vaske litt i ett forslitt utrykk og se litt annerledes på det hele.
"Sjel" er ikkje blitt bevist, men sannsynligheten for at "sjel" eksisterer, som noko meir enn den bevisstheten dei fleste av oss erfarer, vert mindre og mindre.

Klart at ein forsatt bør være åpne, søke å finne "sjelen" som noko meir enn bevissthet, men det burde og få nokre til å våkne opp og sjå muligheten for at "sjel" ikkje eksisterer, at mennesket bare har eit liv. Mulig frykten for at sjel ikkje eksisterer er større hjå dei som tror på sjel enn omvendt...

For meg er det vanskelig å tru på fantasi og eventyr, sjølv om eg ser behovet som ein trigger for menneskets vidare utvikling. Men idet fantasi og eventyr vert gjort om til virkelighet utan hold i anna enn ens egen "virkelighet", er eg oppriktig i tvil om kva dette vil gagne våre etterkommere. Barn er ikkje meir åpne når dei er unge, dei er bare enormt lettpåvirka av sine rolleforbilder...
Antall ord: 483
If we spread truth like a disease
we might just infect those around us
with intelligence

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
madjava
Standard bruker
Standard bruker
18

Innlegg av madjava »

kraBat skrev:HAHA har du ikke sjel så har du ikke bevissthet, sorry meg men BA du er så
standar dum, du minner meg om en lærer som undervuderer alt i DIN makt?
og hvor mange har du på din side? 1,2? Jeg misliker dine tomprat syn, du går utifra vitenskap, så det vil si du ikke kan tenke selv og anskaffe deg egne erfaringer pga det må baseres på samfunnetsforskere osv.

Hvordan har det seg da at når man ikke tenker
så handler man utifra sjelen. BA inrømm det du er et tenkene ego vrak, og med de 24 tankene per sekund skal du dømme verden i fysikk, latterlig. Det samme
gjelder kjekay, er det mulig og få et svar på hvor gamle dere er? Det har ihvertfall
gått alt for langt, til og med over stokk og stein. BA, kan fysikk tenke?
kjekay, kan du forklare meg hva som skapte det fysiske?

Jeg vil ikke høre noe om forskning w00t so ever, jeg vil ha deres meninger utifra deres egne livserfaringer og opplevelser, oi dere har ingen basert på det jeg sier?
Hallooo? er det rart? NEPPE, men pshyken deres har vell en fysisk forklaring? haha
Dere er ikke åpna pga tankene deres er i veien, dere er så langt inn i tankene deres at dere tenker heeeele tia og hvis det ikke stemmer, hvordan har det seg da?
Bevissthet har vi alle, sjel derimot er verken bevist eller egentlig nødvendig. Vitenskapen krever at vi tenker sjølv, fordi vitenskapen er i stadig forandring etter kvart som vitenskapen avdekker nye aspekter. Det å være låst fast i trua på sjel viser ikkje åpenhet, men heller frykten for at sjel kanskje ikkje eksisterer.

Alle er egoistiske, alle er sin egen egotripp, elles ville vi ikkje vore i stand til å tenke. Egoet ditt er det som former dine tanker utfra kva du sanser. Utan ego ville vi bare overlevd ved hjelp av instinkt, kanskje det er det mange higer etter ved å prøve å fjerne sitt ego?

Det å være åpen er å ha evne til egne tanker, kritiske tanker som veier for og imot, som ikkje låser seg fast i eit tankemønster, som tør søke svar utan å la seg trollbinde av alskens fantasier og eventyr.

Forresten...egoet ditt sliter litt med normal folkeskikk...noko som burde passe bra på dette forumet...her er trakkasering og personhets noko vi alle nyter i fulle drag...er snart min tur igjen...er nokre innlegg sia sist...
Antall ord: 426
with intelligence

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
madjava
Standard bruker
Standard bruker
18

Innlegg av madjava »

wicced skrev:
madjava skrev:Svært mange håper, trur og er sikre på at "sjel" er det som overlever døden og kan føre mennesket vidare enten til eit nytt liv eller til ein betre evig tilværelse.

Er nok mange som ikkje tør å være åpen for at "sjel" mest sannsynleg er eit anna ord for bevissthet.

Sitat fra wikipedia
En sjel, vanligvis omtalt i bestemt form, som sjelen, er i følge mange religiøse og filosofiske tradisjoner en selvbevisst eterisk substans som er unikt for hvert vesen. Det tenkes ofte at sjelen gir grunnlag for bevissthet, og den betraktes av mange som udødelig. Sjelen som en kraft eller gjenstand finnes for øvrig ikke, men er brukt som et samlebegrep på våre livsevner som skiller oss fra resten av dyreriket.
Så sjel er altså en måte å forklare bevisstheten på... Så, ja... siden bevisstheten er(?) en del av sjelen eller er sjelen, så kan du vel si at sjel er at annet ord for bevissthet. Og noen tror at denne bevisstheten lever videre.

Jeg lurer på hvor wikipedia (forfatterne) har det fra at sjelen som kraft eller gjenstand ikke finnes. Spesielt med tanke på at det finnes så mye i universet vi ikke vet hva er... Som f.eks mørk energi... Det er sagt at rundt 70 % (hvis jeg husker rett..) av alt i universet består av mørk energi. Denne energien er usynlig og befinner seg vel spredt i verdensrommet. Denne mørke energien blir brukt som forklaring på at tomrommet mellom materien i verdensrommet utvider seg. Derfor fjerner andre gjenstander seg fra oss med en fart som er større enn lyshastigheten.
Denne energien virker som en negativ tyngdekraft.
Denne energien gjør også at jordkloden er større enn den ellers ville ha vært. Det betyr vel også at vi er omgitt av denne energien?

Det er vel ingen som vet helt hva denne energien er for noe, heller. Og det blir jo selvfølgelig bare spekulasjoner.... hehehe :p

(med forbehold om misforståelser...)
Sjel burde blitt definert, men som alt anna her inne er det forskjellige synsvinkler og definisjoner. For meg er bevissthet reellt og sjel ein fantasi fram til vitenskapen kommer fram til eit anna synspunkt basert på holdbare teorier.

Bevissthet er ikkje noko bare menneska besitter, fleire dyrearter har bevissthet og dermed er det ikkje lenger grunnlag for å opphøye mennesket til noko meir enn andre dyr.

Denne mørke materien har eg ikkje satt meg godt nok inn i enda, spesiellt sia det forsatt er mykje usikkerhet rundt forskninga og kva materien har å seie for universet. :)
Antall ord: 442
with intelligence

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
madjava
Standard bruker
Standard bruker
18

Innlegg av madjava »

snuppedilla skrev:
Metodisten skrev:Thor Heyerdal sa engang på Tv att når allt kommer til allt er ALLT bare bølgelengder.

Dess mere man leser og tenker på det, dess mere kan det vel være att deri ligger en forklaring på alle verdens spørsmål av type kropp/ sjel.
Det minner meg på noe.. utifra ett teoretisk lys, hvis man skal se på vitenskapen og evolusjon.. noen ynder stadig å henvise til utviklingslære og darwinismen og det noen ganger i den strenge Darwinistiske varianten. At utvikling i det lange løp er resultat av den sterkeste rett, instinktive mekanismer for å viderbringe art... og dette tankesettet føres hen videre på sjelens eksistens, mangel på sådan for vi er pattedyr som er utrustet med mekanismer som er instinktive og knytter det opp mot en høyere bevissthet enn f.eks en mus, gjennom nettopp utvikling, men som et ledd i naturlig en og ikke pga av et høyere formål og noe som noen ynder å kalle sjel, og videre en intelligens som står bak alt.. populært kalt så enfoldig: Gud gjennom religionshistorien ;)

men.. det er et men ja: Idag er det nok mer erkjennelse at utvikling og dannelse av noe artsmessig.. ny art eller nye egenskaper ikke kun er naturlig utvalg, men også egenorganisering fra individet selv. Hva forteller det oss? At vi er resultat av tilfeldighet og sterkestes rett? Eller at vi har dypere sett en plan og et valg vi foretar ubevisst.. og det utover instinktive og såkalt skapt bevissthet gjennom utvikling. Vi skaper pga av et formål, kan man også si... og når man nå vet at den sterkestes rett er ikke enestående årsak til at vi parrer oss med den rette, og ivaretar svake individer.. mister mye av tradisjonell syn på dette sin magi for meg. Her må det stikke noe mer under og må inneholde mer... og det åpenbares mer på flere områder.. og vi blir flere og flere stående som et spørsmålstegn.. den vanlige og den mer faglig sterke på sitt område der nye ting åpenbares.

Evolusjonen har trekk som forblir mystiske på oss og ubesvarte, men det betyr ikke at det ubesvarte fins ikke.. det betyr bare at vi er fortsatt på let og begrenset sett utifra hvor vi står...

så selv om vi startet som hyggelige selvopptatte små encellede dyr og videre over til enda mer selvoptatte og hyggelige primater, så var det et formål for oss på veien og hva er galt med at fysikken tillater å utvikle et potensial vi har og alltid hatt: sjelen for å avdekke og forstå vårt opphav? (med en stor og fin hjerne bla)... det sier jo seg selv at skal vi fungere mens vi er vesener på jorden må både fysikken og det mentale fungere i hop, men det fjerner ikke at det er mulig det ligger en drivkraft i oss som er mer enn instinkt og utvikling på ren biologiske premisser?
Syns ikkje evolusjonen er så mystisk, den viser at tilfeldigheter og kaos har resultert i eit dyr(menneska) som har utvikla seg langt forbi si nødvendige utvikling for å overleve på jorda, tilsynelatande. Om vi så ser på det vesle tidsaspektet fra vi var 1 million mennesker til nærmere 7 milliarder i dag, viser evolusjonen at naturen gav oss eit fortrinn for vår hovedoppgåve, å lage avkom.

Ikkje bare det, vi formerer oss i ein slik fart at det bare er tidsspørsmål før vi må begrense antall fødsler, viss ikkje vil vi ende opp med ein utarma natur i ubalanse. Kva skjer da? Jo, evolusjon er naturen sin kode, korleis naturen på jorda fungerer, og for naturen er ikkje vi menneska noko anna enn parasitter, så når naturen kjem i nok ubalanse vil veldig mange mennesker dø. Det er evolusjon. Lite mystisk...

Dypere sett kan vi ha ein større plan, at vi kan være meint for større oppgaver enn å fø opp avkom samt slave for elitens velferd, men ærlig talt...dypere sett er egoet hjå mange større enn innsikten...og ja...egoet er sterkere enn våre instinkt så lenge vi fungerer "normalt" i takt med samfunnet...
Antall ord: 713
with intelligence

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Quist
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 17 Feb 2007 19:38
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Jotnefallet

Innlegg av Quist »

BA. skrev:
kraBat skrev:HAHA har du ikke sjel så har du ikke bevissthet, sorry meg men BA du er så standar dum, ...
Hvis Kjekay, Kimbara, jeg eller andre skeptikere hadde skrevet et innlegg så fjernt fra både folkeskikk og fornuft hadde det blitt et hylekor her uten like.

Er det noen som kan si hvorfor dette hylekoret ikke kom nå? Er det fordi dere selv er enige i dette innlegget, eller er det fordi dere synes jeg fortjener en slik overhøvling?

For ikke å latterliggjøre krabaten vår her, så skal jeg ikke gå i detaljer på innlegget, men la ham få lov til å fjerne det, uten at jeg har sitert alle hans usakligheter og ville påstander.
Jeg har vært en av BA's aller skarpeste kritikere og har utelukkende gitt negativ kritikk av alle innlegg fra den kanten slik mange nå vet og dessverre for BA har mine ord ikke vært mulig å tilbakevise.

Men her i denne sak og i dette spørsmål som på denne måte er født inn i verden og kommet til verden og slik sett er blitt et faktum i verden, vil jeg på det sterkest både med mine fot og armmuskler og all min kjødelige og åndelige kraft stille meg fullt og helt bak BA's skrifter slik de er nedtegnet ovenfor.

Det er visse dybder vi aldri må la oss synke inn i og dette var dybde så stor at det vil ende med større forskrekkelse enn nødvendig om disse syn som Ba har talt imot med rett rygg og hevet blikk skulle bli stående uimotsagt.

Fy Krabat !!

For en vemmelig lukt fra dine benklær.
Antall ord: 287
(Med plattfot står du stødig. Carles Kraznizich)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
madjava
Standard bruker
Standard bruker
18

Innlegg av madjava »

BA. skrev:

Pokker...siterte før eg las tråden ferdig...pytt pytt...h*n har da hatt ca 24 timer på seg til å forandre det...
Antall ord: 145
with intelligence

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
kraBat
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 25 Jan 2007 15:00
17
Lokalisering: Vestfold

Innlegg av kraBat »

BA. skrev:

Javell, hvorfor det tror du?

Hvorfor tror du det er deg jeg prøver og forveksle åpenhet med?
Det finns nok av sånne med slike synspunkt som deg BA.
Faktisk så tror jeg du har slått deg til ro i livet og er tilfredstilt på mange hvis , det beviser du godt nok i hvert innlegg, men den nye genrasjon er du neppe.
Dessverre for deg så funker ikke din fysiske holdning i vår kommende realitet
som vil intreffe veldig snart, enten du eller bladene dine tilsier noe annet.
Jeg syns du fortjener og lese det slik jeg skriver det, spessielt til deg skal du vite, prøver og nå fram under mange lag med vitenskap og usikkerhet anngående ............

Så klart tåler jeg og bli latterlig gjort, hvis det er en hensikt for deg så go ahead.
Jeg har jo tross alt kalt deg en dumming(noe du aldeles ikke er, bare litt hjernevaska)
fjerne det? Ikke nok med at du undervuderer alt som ikke har med vitenskap og gjøre
men til og med meg, aiaiai test meg da vell.
Antall ord: 306

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av BA. »

Quist skrev:Jeg har vært en av BA's aller skarpeste kritikere og har utelukkende gitt negativ kritikk av alle innlegg fra den kanten slik mange nå vet og dessverre for BA har mine ord ikke vært mulig å tilbakevise.
Hehe (litt flau latter her), dette har jeg dessverre ikke oppdaget. Kan du linke til et par slike skarpe kritikker jeg ikke har kunnet tilbakevise? Dette er noe jeg helt har glemt, for det ringer ikke engang bjeller når du kommenterer det. :mozilla_oops:
Men her i denne sak og i dette spørsmål som på denne måte er født inn i verden og kommet til verden og slik sett er blitt et faktum i verden, vil jeg på det sterkest både med mine fot og armmuskler og all min kjødelige og åndelige kraft stille meg fullt og helt bak BA's skrifter slik de er nedtegnet ovenfor.
Nåja, voldelig støtte har jeg ikke bruk for.
Antall ord: 163

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
snuppedilla
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 08 Jun 2005 10:40
19
Lokalisering: Ved en matbutikk, en skole og bygdehus

Innlegg av snuppedilla »

madjava skrev: Dypere sett kan vi ha ein større plan, at vi kan være meint for større oppgaver enn å fø opp avkom samt slave for elitens velferd, men ærlig talt...dypere sett er egoet hjå mange større enn innsikten...og ja...egoet er sterkere enn våre instinkt så lenge vi fungerer "normalt" i takt med samfunnet...
Du er ikke så langt unna meg når det gjelder å se på evolusjon, og jeg likte at du er så pass ærlig at du ser muligheten utifra et ståsted der det er intet annet formål enn forplantning og ivareta behov i livet.

Ego.. tror jeg du og jeg har ulike betydninger på dette begrepet.. for ego for meg er igjen underlagt sjelen. Sjelen er rettesnoren, mens egoet er den som prøver ut for å nettopp skaffe sjelen erfaringer den egentlig allerede vet om. Instinktet er mer egobasert for meg ;)

vi har egentlig to begreper men vi bruker de ulikt og de sier det samme: den lavere og den høyere på et vis. Problemet med et syn som utelukker sjel er at den lave ses på som problematisk og nesten ønsket bort, for den skaper så mye vondt. Hva om den er nødvendig og smerten er nødvendig i vår utvikling. om så bare i ett liv. Og det er ingen tilfeldighet når man snakker om vondt man opplever ;)

hvis man ser på sjelen som evig... vil det endre mye på perspektivet man har idag på urettferd, godt, vondt osv osv... og denne innsikten vil igjen medføre en automatikk hos individet som oppnår den.. denne begynne å bli bevisst sine handlinger og definerer seg selv gjennom sine handlinger.

videre.. det er ikke mulige å misbruke denne innsikten.. fordi innsikt er ikke kun kunnskap men viten.. og viten sprer seg i hele kroppen.
Antall ord: 309
Vær snille mot dyrene

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av BA. »

kraBat skrev:
BA. skrev:
Javell, hvorfor det tror du?
Det er en grunn til at jeg spør. Det er ikke for å spekulere selv i mulige årsaker.
Hvorfor tror du det er deg jeg prøver og forveksle åpenhet med?
Det finns nok av sånne med slike synspunkt som deg BA.
Faktisk så tror jeg du har slått deg til ro i livet og er tilfredstilt på mange hvis , det beviser du godt nok i hvert innlegg, men den nye genrasjon er du neppe.
Dessverre for deg så funker ikke din fysiske holdning i vår kommende realitet
som vil intreffe veldig snart, enten du eller bladene dine tilsier noe annet.
Jeg syns du fortjener og lese det slik jeg skriver det, spessielt til deg skal du vite, prøver og nå fram under mange lag med vitenskap og usikkerhet anngående ............
Det er ikke åpenhet du prøver å veksle. Du prøver å kneble.

Nei, det finnes ikke nok av folk med slike synspunkt som meg. Det er dette forumet et bevis på.

Dette er da selvfølgelig sett fra mitt ståsted, dere som ikke vil lære, men bare dulles i deres egne fantasier synes selvfølgelig at en av oss som påpeker manglene ved deres fantasier er mer enn nok.

Og du har helt rett i at jeg er tilfreds. Mitt liv har utviklet seg i en retning jeg er veldig fornøyd med, men det har ingenting med denne diskusjonen å gjøre. Jeg er nok ikke av den oppvoksende generasjonen, jeg har vært der og har kommet videre.

Dine forsøk på å skuffe vitenskapen unna viser bare at du handler på måfå. Vitenskapen er hva vi vet. Usikkerheten du er redd for er det som gjør vitenskapen så mye tryggere enn vedtatte sannheter fra new age osv.

Så klart tåler jeg og bli latterlig gjort, hvis det er en hensikt for deg så go ahead.
Jeg har jo tross alt kalt deg en dumming(noe du aldeles ikke er, bare litt hjernevaska)
fjerne det? Ikke nok med at du undervuderer alt som ikke har med vitenskap og gjøre
men til og med meg, aiaiai test meg da vell.
Det er ikke alle barn som tåler å bli latterliggjort, og jeg vet ikke hva du tåler. Derfor lar jeg det være. Dine skjelsord vitner bare om din egen mentale tilstand, de plager meg ikke mye, men jeg stusser litt på hvorfor ikke hylekoret kommer.
Antall ord: 536

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
snuppedilla
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 08 Jun 2005 10:40
19
Lokalisering: Ved en matbutikk, en skole og bygdehus

Innlegg av snuppedilla »

Hylekor?
Vel enhver handling om det så er i ord eller praksis definerer individe som foretar dem.
Slik kan vi både definere andre og oss selv, vi står ofte på ett litt sovende plan med et våkent ego når vi definerer oss, og andre har et ego som definerer oss.

Men lytter jeg nøye til min sjel BA så kan jeg med hånden på hjertet si: Krabat har som deg meget å lære.. akkurat som jeg har. Han kunne ha utrykt seg i bedre ordelag for å få frem sitt budskap uten å gjøre det så altfor personlig. Da kan det virke ja.. barnslig og krampetrekning fra et menneske som ikke kan godta at andre ikke tror på det samme, har samme formening, og ikke minst har en annen type kunnskap! Man kan velge å benytte tråden til å bryne seg selv og øke sitt ståsted eller å åpne opp for å øke en sjelsviten.. men det skal du vite.. gjøres hele tiden ;) uansett om man tror eller ikke tror på sjelen.

Du derimot.. hvis du føler deg mer sivilisert og ordentlig i denne diskusjonen.. kan velge å besvare høflig eller å overse... Fins et fint ordtak: "Tilgi for de vet ikke hva de gjør" hehe ;)

Men når det kommer til stykke: slik jeg ser dere to, to egentlig like men individuelle sjeler. Egentlig ganske vakkert.. spør du meg... så gjenstår: definer deg selv gjenom din handling og kom nærmere din sjels mål.. noe ganske så flott...
Antall ord: 257
Vær snille mot dyrene

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
kraBat
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 25 Jan 2007 15:00
17
Lokalisering: Vestfold

Innlegg av kraBat »

BA, det skal du få lov og mene :)
Og alt det du skriver som er vitenskapelig stemmer det,
men bak all den vitenskapen finns det enn enda større vitenskapelse, jeg ville aldri
slått meg til ro med forskærnes fysiske eksprimenter og der kommer det
astrologiske inn som du blankt avslår. Det respekterer jeg under den
forutsetning at du respekterer mitt syn elr såkalte tøvprat.
Snuppedilla :mozilla_wink:
Antall ord: 73

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Metodisten
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 15 Jan 2007 15:06
17
Kjønn (valgfri): Typeutovertiss.
Lokalisering: Hordaland
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Metodisten »

.
[/quote]

Sjel burde blitt definert, men som alt anna her inne er det forskjellige synsvinkler og definisjoner. For meg er bevissthet reellt og sjel ein fantasi fram til vitenskapen kommer fram til eit anna synspunkt basert på holdbare teorier.

Bevissthet er ikkje noko bare menneska besitter, fleire dyrearter har bevissthet og dermed er det ikkje lenger grunnlag for å opphøye mennesket til noko meir enn andre dyr.

Denne mørke materien har eg ikkje satt meg godt nok inn i enda, spesiellt sia det forsatt er mykje usikkerhet rundt forskninga og kva materien har å seie for universet. :)[/quote]

Når Krabat spreller litt så tror jeg det er ett tegn på att han føler att diskusjonen låser seg og han blir bare motarbeidet med verktøy og argumenter som ikke er generøse i forhold til og prøve å belyse det vi snakker om.
Jeg kjenner og den følelsen.

Tar man utgangspunkt i vitenskapen (igjen) og hva den kan bidra med så er sjelen ytterst spekulativ. Det finnes ingen grunn til å tro på den i det hele tatt.
I lys av ett forum som dette og den hensikten mange av oss håper det kan ha ang. og belyse ting bortenfor horisonten, er det bortkastet tid og strengt begrense seg til det vitenskapen har dokumentert.
Evulusjon og det fysiske harde lover hører til denne jord.
Alle religioner sier att dette er en prøvelse, og som snuppedilla er innpå ovenfor her kan det være en enkel tanke og tenke seg til at (som religionene sier) så er dette ett sted for sjelens utvikling. Da får den smake den fæle fysiske dimensjonen også.
Men, dette er trosbasert.
Det finnes mange opplevelser i historien og hos mennesker, ja faktisk er det flere bare her på forumet, som sterkt inndikerer dette. Disse obsevasjonene blir uinteresante bare om man velger og tro att personen som skriver dem lyger fra ende til annen.

Jeg har lagt mine egne biter av erfaringer til det jeg har hørt og lest over mange år.
Av og til ser jeg mønstre og sammenfall som bekrefter det jeg lenge har anet.
Nemlig att det er en naturlig spirituel dimensjon.
Jeg har i lommen min biter fra ett pusslespill. Noen av dem passer sammen, men jeg kan ikke se hele bildet ennå. Disse bitene er ikke innbilning. Jeg har selv sett og hørt.
Dermed blir det for meg personlig sånn.

En påstand om att det spirituelle ikke skulle finnes fordi vitenskapen ikke har klart og måle det enda, føyer seg inn i en lang historisk kjede med att vitenskapen kommer etter, etter lang tid. Så de ufullstendige indisiene som vanlige søkende folk klarer å legge sammen til ett (om en ufullstendig bilde), sladrer om en sannhet man fornemmer nødvendigvis må være større. Historien er full av sånt. Allt fra Columbus fornemmelser og tanker, til brødrene Wrights sinnsyke ide om att mennesker kunne fly.
Forsto du hva jeg mente ?

Vitenskapen har ikke indisier eller belegg til og si att sjelen mest sannsynlig ikke finnes.
Den mangler bare bevis for att den finnes og drar dermed en forsåvidt (sett fra en vitenskapelig synsvinkel) korrekt sluttsats at vi ikke kan si den finnes.
For da bli det (på vitenskaps språket) bare en spekulasjon.
Da er det lett og si avæpnende ting som att en spekulasjon er ikke bedre enn en annen spekulasjon.

Så kan man velge da om man vil sitte og vente til vitenskapen taler eller om man tør søke og lære litt selv. Kikke igjenom nøkkelhull. Høre med andres erfaringer.Det klinger ikke som en Indiana Jones verdig og bruke sånne termer som det florerer av over her. Han var jo en undersøkende arkeolog...Selv har jeg og litt dårlig tid.

Men dette som skrevet over er det JEG har kommet frem til.
Andre drar andre sluttsattser og dem om det.
Før noen snur bildet for meg her , sitter jeg og leser og koser meg og er ikke ofte imponert.
Antall ord: 689

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Metodisten
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 15 Jan 2007 15:06
17
Kjønn (valgfri): Typeutovertiss.
Lokalisering: Hordaland
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Metodisten »

.
[/quote]

Denne mørke materien har eg ikkje satt meg godt nok inn i enda, spesiellt sia det forsatt er mykje usikkerhet rundt forskninga og kva materien har å seie for universet. :)[/quote]

metodisten

Når Krabat spreller litt så tror jeg det er ett tegn på att han føler att diskusjonen låser seg og han blir bare motarbeidet med verktøy og argumenter som ikke er generøse i forhold til og prøve å belyse det vi snakker om.
Jeg kjenner og den følelsen.

Tar man utgangspunkt i vitenskapen (igjen) og hva den kan bidra med så er sjelen ytterst spekulativ. Det finnes ingen grunn til å tro på den i det hele tatt.
I lys av ett forum som dette og den hensikten mange av oss håper det kan ha ang. og belyse ting bortenfor horisonten, er det bortkastet tid og strengt begrense seg til det vitenskapen har dokumentert.
Evulusjonen og de fysiske harde lover hører til denne jord.
Alle religioner sier att dette er en prøvelse, og som snuppedilla er innpå ovenfor her kan det være en enkel tanke og tenke seg til at (som religionene sier) så er dette ett sted for sjelens utvikling. Da får den smake den fæle fysiske dimensjonen også.
Men, dette er trosbasert.
Det finnes mange opplevelser i historien og hos mennesker, ja faktisk er det flere bare her på forumet, som sterkt inndikerer dette. Disse obsevasjonene blir uinteresante bare om man velger og tro att personen som skriver dem lyger fra ende til annen, har tatt skyggen sin for ett spøkelse f.eks. eller har en psykisk forstyrrelse.

Jeg har lagt mine egne biter av erfaringer til det jeg har hørt og lest over mange år.
Av og til ser jeg mønstre og sammenfall som bekrefter det jeg lenge har anet.
Nemlig att det er en naturlig spirituel dimensjon.
Jeg har i lommen min biter fra ett pusslespill. Noen av dem passer sammen, men jeg kan ikke se hele bildet ennå. Disse bitene er ikke innbilning. Jeg har selv sett og hørt.
Dermed blir det for meg personlig sånn.

En påstand om att det spirituelle ikke skulle finnes fordi vitenskapen ikke har klart og måle det enda, føyer seg inn i en lang historisk kjede med att vitenskapen kommer etter, etter lang tid. Så de ufullstendige indisiene som vanlige søkende folk klarer å legge sammen til ett (om en ufullstendig bilde), sladrer om en sannhet man fornemmer nødvendigvis må være større. Historien er full av sånt. Allt fra Columbus fornemmelser og tanker, til brødrene Wrights sinnsyke ide om att mennesker kunne fly.
Forsto du hva jeg mente ?

Vitenskapen har ikke indisier eller belegg til og si att sjelen mest sannsynlig ikke finnes.
Den mangler bare bevis for att den finnes og drar dermed en forsåvidt (sett fra en vitenskapelig synsvinkel) korrekt sluttsats at vi ikke kan si den finnes.
For da bli det (på vitenskaps språket) bare en spekulasjon.
Da er det lett og si avæpnende ting som att en spekulasjon er ikke bedre enn en annen spekulasjon.

Så kan man velge da om man vil sitte og vente til vitenskapen taler eller om man tør søke og lære litt selv. Kikke igjenom nøkkelhull. Høre med andres erfaringer.Det klinger ikke som en Indiana Jones verdig og bruke sånne termer som det florerer av over her. Han var jo en undersøkende arkeolog...Selv har jeg og litt dårlig tid.

Men dette som skrevet over er det JEG har kommet frem til.
Andre drar andre sluttsattser og dem om det.
Før noen snur bildet for meg her , sitter jeg og leser og koser meg og er ikke ofte imponert.
Sist redigert av Metodisten på 06 Jun 2007 16:34, redigert 1 gang totalt. Antall ord: 705

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links