Ja fortell da BA, hva står det der - jeg har ikke bibelen med meg på jobb..BA skrev:Hva sier Joh. 3.16 om akkurat dette?MikkelRev skrev:Sant. Derfor er ikke troen alene nok.science skrev:Jeg kan se for meg mange okkulte mennesker, ateister og andre som fortjener himmelen mer enn enkelte kristne.
Fakta, teori & skepsis ⇒ Det finnes bare én du kan stole på!
Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden
-
- Standard bruker
- Startet: 22 Mar 2005 09:54
- 19
- Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
- Lokalisering: Oslo
- Blitt takket: 1 gang
Antall ord: 56
sosja
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Sjamanistisk konfirmasjon 2025
- En meningsfull reise inn i voksenlivet.
I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen.
En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund.
Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.
Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge.
Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud.
Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom.
Les mer her
-
- UGYLDIG Epost
- Startet: 02 Sep 2004 20:50
- 20
- Har takket: 7 ganger
- Blitt takket: 56 ganger
Altså Criss Angel kan også gå på vannet, hadde han sagt at han var Guds sønn, hadde det vært grunnlag for å tilbe ham også? Jeg bare lurer siden jeg er litt svak for ham..... Og så synger han "I know I'll die for you, but will you die for me?" kan ikke det tolkes som om han vet at han kommer til å dø for oss og spør oss om hva vi er villige til å ofre....hmm...jeg lurer på om ikke dette kan bli den nye religionen min assa....
:mozilla_wink:
:mozilla_wink:
Antall ord: 95
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu
Our Anscestors be Praised!
~Lao Tzu
Our Anscestors be Praised!
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 12 Jan 2005 09:49
- 19
- Blitt takket: 6 ganger
sosja skrev:Ja fortell da BA, hva står det der - jeg har ikke bibelen med meg på jobb..
Joh. 3.16 skrev:For så høyt har Gud elsket verden, at han ga sin Sønn, den enbårne, for at hver den som tror på ham, ikke skal gå fortapt, men ha evig liv.
Antall ord: 56
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 22 Mar 2005 09:54
- 19
- Lokalisering: Oslo
-
- Standard bruker
- Startet: 20 Aug 2005 21:40
- 19
Når man kommer til tro og starter på sitt nye liv, da legger man av seg sine gamle og ikler seg nye gjerninger.BA skrev:Hva sier Joh. 3.16 om akkurat dette?MikkelRev skrev:Sant. Derfor er ikke troen alene nok.science skrev:Jeg kan se for meg mange okkulte mennesker, ateister og andre som fortjener himmelen mer enn enkelte kristne.
Kan forklare det slik.Troen, samt frelsen er en gave. Noen setter denne store gaven fra seg og har den bare som pynt, mens andre igjen gjør seg nytte av den og bruker den, og noen igjen mer flittig enn andre.
Jak 2:14 Hvad nytter det, mine brødre, om en sier at han har tro, når han ikke har gjerninger? Kan vel troen frelse ham?
Jak 2:17 Således og med troen: har den ikke gjerninger, er den død i sig selv.
Troen er altså utgangspunktet for gode gjerninger, og de gode gjerningene utføres da i tro til Gud.
Antall ord: 169
Se, jeg står for døren og banker; om noen hører min røst og åpner døren, da vil jeg gå inn til ham og holde måltid med ham, og han med meg.
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 19
Nei. Det er ikke hva Joh. 3.16 sier.misty-gutt skrev:Når man kommer til tro og starter på sitt nye liv, da legger man av seg sine gamle og ikler seg nye gjerninger.BA skrev:Hva sier Joh. 3.16 om akkurat dette?MikkelRev skrev:Sant. Derfor er ikke troen alene nok.science skrev:Jeg kan se for meg mange okkulte mennesker, ateister og andre som fortjener himmelen mer enn enkelte kristne.
Kan forklare det slik.Troen, samt frelsen er en gave. Noen setter denne store gaven fra seg og har den bare som pynt, mens andre igjen gjør seg nytte av den og bruker den, og noen igjen mer flittig enn andre.
Jak 2:14 Hvad nytter det, mine brødre, om en sier at han har tro, når han ikke har gjerninger? Kan vel troen frelse ham?
Jak 2:17 Således og med troen: har den ikke gjerninger, er den død i sig selv.
Troen er altså utgangspunktet for gode gjerninger, og de gode gjerningene utføres da i tro til Gud.
Mener du Jakobs brev er mer gyldige enn Jesu ord?
Jesus sier selv at den som tror på ham, blir ikke dømt. Den som ikke tror, er allerede dømt, fordi han ikke har trodd på Guds enbårne Sønns navn.
Antall ord: 224
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 20 Aug 2005 21:40
- 19
Nei BA, jeg ser ingen motsettning her mellom Jakobs og Jesu ord.BA skrev: Mener du Jakobs brev er mer gyldige enn Jesu ord?
Jesus sier selv at den som tror på ham, blir ikke dømt. Den som ikke tror, er allerede dømt, fordi han ikke har trodd på Guds enbårne Sønns navn.
Det er jo en kjent sak at innen troen på Gud finnes det både rett og vrang troende mennesker.Så da er det ikke til å undre seg over at ikke troende ikke kan se helheten slik den er men istedet plukker et vers her og et der for å prøve å finne motsettninger. Men bare med troens øyne blir man istand til å se helheten.
Hør hva Jesus sier her i Matt 7:21 Ikke enhver som sier til mig: Herre! Herre! skal komme inn i himlenes rike, men den som GJØR min himmelske Faders vilje.
Altså ved den rette tro GJØR en Guds vilje. Enkelt om en ser med troens øyne, om du skjønner?
Antall ord: 175
Se, jeg står for døren og banker; om noen hører min røst og åpner døren, da vil jeg gå inn til ham og holde måltid med ham, og han med meg.
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 19
Når Jesus sier «hver den som tror», betyr det alle som tror. Alle, uten noen som helst begrensning.misty-gutt skrev:Nei BA, jeg ser ingen motsettning her mellom Jakobs og Jesu ord.BA skrev: Mener du Jakobs brev er mer gyldige enn Jesu ord?
Det er jo en kjent sak at innen troen på Gud finnes det både rett og vrang troende mennesker.Så da er det ikke til å undre seg over at ikke troende ikke kan se helheten slik den er men istedet plukker et vers her og et der for å prøve å finne motsettninger.
Hør hva Jesus sier her i Matt 7:21 Ikke enhver som sier til mig: Herre! Herre! skal komme inn i himlenes rike, men den som GJØR min himmelske Faders vilje.
Altså ved den rette tro GJØR en Guds vilje. Enkelt om en ser med troens øyne, om du skjønner?
Da står det i konflikt med jakobs brev, som skriver at ikke alle som tror skal få evig liv.
Den ene sier alle som tror skal få evig liv, den andre sier ikke alle som tror skal få evig liv.
Vanlig statskirkelærdom sier at alle som tror på Jesus kommer til himmelen. Hvis du synder må du angre litt, og dermed er alt greit fordi Jesus har påtatt seg skylda for deg.
Hehe, ja du tror mye rart du.Men bare med troens øyne blir man istand til å se helheten.
Antall ord: 279
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 02 Jul 2006 00:59
- 18
- Lokalisering: Bergen
Hva menes med å "tro" ?BA skrev:Hva sier Joh. 3.16 om akkurat dette?MikkelRev skrev:Sant. Derfor er ikke troen alene nok.science skrev:Jeg kan se for meg mange okkulte mennesker, ateister og andre som fortjener himmelen mer enn enkelte kristne.
Betyr det bare å "holde for sant" ? Hvis det hadde vært tilfelle, akkurat hva er det en skal holde for sant? Dette har jeg kommentert tidligere i tråden: https://www.paran.no/forum/phpbb2/viewt ... 307#172307 og https://www.paran.no/forum/phpbb2/viewt ... 326#171326
Og det vil jo da si at også demoner og onde ånder har sikret seg adgang til evig liv, for de tror jo også?
Det har jeg forresten også kommentert tidligere i tråden her https://www.paran.no/forum/phpbb2/viewt ... 153#171153 og her: https://www.paran.no/forum/phpbb2/viewt ... 275#171275
Nei, tro og gjerning er egentlig to sider av samme sak. For tro uten gjerning er dø tro.
Som vi ser i versene misty-gutt siterte:
"Hvad nytter det, mine brødre, om en sier at han har tro, når han ikke har gjerninger? Kan vel troen frelse ham? "
"Således og med troen: har den ikke gjerninger, er den død i sig selv."
"Ikke enhver som sier til mig: Herre! Herre! skal komme inn i himlenes rike, men den som GJØR min himmelske Faders vilje."
Og fra Matteusevangeliet19:16-19, så står det også om de gode gjerninger som gir evig liv.
BA, sånne paradoksale og ulogiske misforståelser er du flink til å påpeke. Problemet er bare at istedetfor å se på hele bildet, henger du deg opp i ulogikken i en enkeltstående brikke i puslespillet.
Antall ord: 289
<^~--rutangis--~^>
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 17 Feb 2005 22:07
- 19
- Kjønn (valgfri): F
- Har takket: 8 ganger
- Blitt takket: 21 ganger
Noe helt annet er jeg redd.BA skrev:Hva sier Joh. 3.16 om akkurat dette?MikkelRev skrev:Sant. Derfor er ikke troen alene nok.science skrev:Jeg kan se for meg mange okkulte mennesker, ateister og andre som fortjener himmelen mer enn enkelte kristne.
Antall ord: 45
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 27 Feb 2007 18:00
- 17
- Lokalisering: sandefjord
Det er mye snakk om Joh 3.16 her. Fordi som ikke kjenner denne siterer jeg den her:karina skrev:Noe helt annet er jeg redd.BA skrev:Hva sier Joh. 3.16 om akkurat dette?MikkelRev skrev:Sant. Derfor er ikke troen alene nok.science skrev:Jeg kan se for meg mange okkulte mennesker, ateister og andre som fortjener himmelen mer enn enkelte kristne.
For så høyt har Gud elsket verden, at han ga sin Sønn, den enbårne, for at hver den som tror på ham, ikke skal gå fortapt, men ha evig liv.
Tolkninger av den begir jeg meg ikke ut på, men vil påpeke i diskusjonen av det okkulte og kristendommen ikke nødvendigvis er en motsetning i Det gamle Testamentet. Når vi hvet hvor mye som er tatt bort og plusset på i det nye testamentet er det kankje greit å lese det med et billedlig syn og ikke bokstavelig??
Antall ord: 158
Gjør mot andre det du vil andre skal gjøre mot dem.
hilsen Mason (I am free)
hilsen Mason (I am free)
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 19
Isåfall er alle troende syndefrie.MikkelRev skrev:Hva menes med å "tro" ?BA skrev:Hva sier Joh. 3.16 om akkurat dette?MikkelRev skrev:Sant. Derfor er ikke troen alene nok.science skrev:Jeg kan se for meg mange okkulte mennesker, ateister og andre som fortjener himmelen mer enn enkelte kristne.
Betyr det bare å "holde for sant" ? Hvis det hadde vært tilfelle, akkurat hva er det en skal holde for sant? Dette har jeg kommentert tidligere i tråden: https://www.paran.no/forum/phpbb2/viewt ... 307#172307 og https://www.paran.no/forum/phpbb2/viewt ... 326#171326
Og det vil jo da si at også demoner og onde ånder har sikret seg adgang til evig liv, for de tror jo også?
Det har jeg forresten også kommentert tidligere i tråden her https://www.paran.no/forum/phpbb2/viewt ... 153#171153 og her: https://www.paran.no/forum/phpbb2/viewt ... 275#171275
Nei, tro og gjerning er egentlig to sider av samme sak. For tro uten gjerning er dø tro.
Iom at ingen er syndefri så kan vi konkludere med at det hjelper heller ikke å tro.
Vi har diskutert disse sakene mange ganger, og vi har ikke kommet til enighet før heller. Vi har begge fortalt hvordan det egentlig henger sammen, men sjelden har noen av oss endret synspunkt på grunn av dette.
Jesus sier at alle som tror skal ha evig liv. Kort og godt, han la ikke inn noen begrensninger på dette.
Sånne paradoksale og logiske inkonsistenser finnes det flere av i bibelen. Hver enkelt av dem beviser at ikke alt i bibelen kan stemme.Som vi ser i versene misty-gutt siterte:
"Hvad nytter det, mine brødre, om en sier at han har tro, når han ikke har gjerninger? Kan vel troen frelse ham? "
"Således og med troen: har den ikke gjerninger, er den død i sig selv."
"Ikke enhver som sier til mig: Herre! Herre! skal komme inn i himlenes rike, men den som GJØR min himmelske Faders vilje."
Og fra Matteusevangeliet19:16-19, så står det også om de gode gjerninger som gir evig liv.
BA, sånne paradoksale og ulogiske misforståelser er du flink til å påpeke. Problemet er bare at istedetfor å se på hele bildet, henger du deg opp i ulogikken i en enkeltstående brikke i puslespillet.
Antall ord: 396
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 02 Jul 2006 00:59
- 18
- Lokalisering: Bergen
Jøss, hva vet vi?mason skrev: Tolkninger av den begir jeg meg ikke ut på, men vil påpeke i diskusjonen av det okkulte og kristendommen ikke nødvendigvis er en motsetning i Det gamle Testamentet. Når vi hvet hvor mye som er tatt bort og plusset på i det nye testamentet er det kankje greit å lese det med et billedlig syn og ikke bokstavelig??
Antall ord: 67
<^~--rutangis--~^>
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 08 Nov 2006 22:12
- 18
- Lokalisering: Bjerka
Har du ikke hørt Jesus sto opp fra di døde.Dj_Devil skrev:jesus er død for pokker...
lev med det å lev ditt eget liv.
Antall ord: 28
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 27 Feb 2007 18:00
- 17
- Lokalisering: sandefjord
Vi vet hvem som lagde det nye testamentet, altså satt det sammen av flere brev og evangelier. Vi vet at biskop Athanasius av Alexandra satte opp en liste over dokumenter som skulle inngå i Det nye testamentet. Denne listen ble godkjent ved kirkemøtet i Hippo i år 393 og ytterligere godkjent på kirkemøtet i Kartago i 397. Visse skrifter ble satt sammen til det vi i dag kaller det nye testamentet, andre ble ignorert. Et slags bevis for at det ble "klippet og limt" fant man ut i 1958, av professor Morton Smith ved Columbia universitetet. han oppdaget i et kloster i Jerusalem et brev som inneholdt et manglende stykke av Markus evangeliet. Dette stykket var blitt erklært mistet av biskop clemens av Alexandria, og i ettertid viste det seg at dette stykket var bevisst underslått, pga av en sekt som kallet seg karpokratene tolket denne delen på en annen måte enn den som biskopene likte.MikkelRev skrev:Jøss, hva vet vi?mason skrev: Tolkninger av den begir jeg meg ikke ut på, men vil påpeke i diskusjonen av det okkulte og kristendommen ikke nødvendigvis er en motsetning i Det gamle Testamentet. Når vi hvet hvor mye som er tatt bort og plusset på i det nye testamentet er det kankje greit å lese det med et billedlig syn og ikke bokstavelig??
Det er også enighet at evangeliene ikke stammer fra jesus sin levetid, men er skrevet mellom år 66 og 135 e.kr. Det som skal sies er at de nok baserte seg på tidligere kilder. Og tar man i betraktning at det var politisk uro i området frem til ca år 140, er det mange grunner til at kirkemøtene i år 393 og 397, var skrevet med sterke politiske grunner. Senere har det også kommet frem at det i huler nordvest for dødehavet er funnet 800 hebraiske og arameiske manuskripter som lenge har vært gjort hemlige. Hvorfor disse manuskriptene ikke fikk lov til å være med i Det nye testamentet er det nok bare det nevnte kirkemøtet som vet, men senere forskning på disse skriftene viser at de ikke "passet inn" i Det nye testamentet slik biskop Athanasius av Alexandra satte det sammen.
Antall ord: 378
Gjør mot andre det du vil andre skal gjøre mot dem.
hilsen Mason (I am free)
hilsen Mason (I am free)
Hide post links |