Kaja43:
Jeg forstår at dene debatten setter energiene i kok på flere
områder og det er bra med diskusjon.
Ja, det er naturlig,fordi jeg har jo kjent på den generelle mentale bevissthet ang kunnskap,forståelse og erfaringsmaterialet her i Vesten. Og når en går en sjamanvei og lærer det av sjamaner i Sør-Amerika f.eks og får en helt annen perspektiv på disse kraftplantene så er det endel krasj i den mentale bevisstheten i kulturen. I Vesten har Kirken sett ned på i århundrer - dette med å endre bevisstheten - trommer har blitt brent - hekser har blitt brent(heksene brukte jo blant annetfly agaric/flygesalve - fra sopp som er bevissthetsendrede),mystikere o.l. som var opptatt av det åndelige - hellige - gudommelige hvor man erfarte bevissthetsendringer. Kirken kunne ikke kontrollere massene om de jobbet med å endre bevisstheten - og det henger igjen i dagens samfunn som overhodet ikke anerkjenner bevissthetsendrede metoder og planter, som er veldig vanlig i urgamle sjamankulturer/tradisjoner spesielt på det Amerikanske kontinentet og som har blitt bevart - og det skal en være kjempeglad for - fordi det ligger enormt mye forfedrekunnskap og visdom i disse plantene - mye urkraft bevart.
Det jeg savner belyst her er hva er det egentlig en får kontakt med
gjennom disse plantene og hvor relevant er det egentlig?
Det er visse likheter og ulikheter. Jeg kan forklare kort at Ayahuasca, som man drikker i en seremoni så renser man kropp,sinn og ånd på en unik måte. Jeg har tosifret antall erfaringer med Ayahuasca og den jobber veldig individuelt med folk - hva vi er modne for og hva vi trenger av healing og hva vi kan jobbe med videre. Den gjør ikke arbeidet alene - vi må gjøre arbeidet - men den er en slags sjamanhealer - sjamanlærer i ett og gir oss hint og verktøy til å virkelig hengi oss transformasjoner i oss som har med fortiden å gjøre blant annet - gjenfødsel - egodød...og en mer levende dialog med oss selv og vår indre natur og til Naturen. Det er å åpne seg mer opp for det åndelige(det er jo åndelig nød her i Vesten generelt sett). Nå kan en åpne seg opp på forskjellige måter - men via krattplantene får en veldig direkte og ærlig måte å åpne dører til vår transpersonlige potensialet som vi generelt ikke blir stimulert til å jobbe videre med på våre skoler. Vi må finne det ut selv - på egen hånd.
Ayahuasca er kalt for regnskogens renser. Og en jobber med den i ca 6 timer - en kan kaste opp(kan være noe mentalt,følelsesmessig slagg som en har som vil ut) og få diare - men det er utrolig unik måte å rense kropp,sinn og ånd på.
Iboga jobber enormt mye med jording - de lavere chakraer og om man har sterke intensjoner om å bryte opp negative mønstre osv så vil man definitivt gjøre det om man virkelig vil gå inn for det.
Generelt for disse kraftplantene er at den åpner opp for vårt potensiale - hvem vi egentlig er - hva vi mennesker egentlig er og Naturen har en rolle å spille der - disse kraftplantene har en agenda i vår tid. Og om man bruker dem som det er ment til å brukes så vil man åpne dører til Naturen og åndeverdenen som gjør at man virkelig er mer i kontakt med alt som er - vårt potensialet. For å endre bevisstheten så må man ofre endel tunge ting fra fortiden og det snakker jeg av egen erfaring også. Å anerkjenne endring av bevisstheten så vil man forstå at vi er transpersonlige vesener. Det er lange prosesser og ting skjer ikke på en to tre - møysommelige prosesser. Om man har en god kontakt med åndeverdenen allerede så kan man likevel ha nytte av disse kraftplantene fordi de healer og renser på spesielle måter. Det er tøft å endre bevisstheten - det krever endel jobbing med seg selv å tørre gi slipp på gamle mønstre og disse kraftplantene er store sjamanlærere fordi de åpner opp vårt potensiale som menneske og åpner opp for krefter i Naturen og åndeverdenen som ønsker å komme i kontakt med oss.
Jeg setter ikke de gamle ritualene i tvil, de visste helt sikkert hva de drev
med ut fra der de var, men verden går fremover, gjør den ikke?
Med det mener jeg ikke at en ikke kan lære av hva f.eks indianerne drev
med, men som med alt annet se det i lyset av hvor de var, og ikke minst hvor
vi er.
Verden går fremover når vi tenker på teknologisk fremskritt - om man baserer seg ensidig på det - men jeg mener det er absurd å tro at urgamle metoder og tradisjoner er avlegs - urkraften avlegs og foreldet?Det er jo krefter i Naturen - i åndeverdenen som har eksistert siden tidenes morgen - urkraften vil for alltid være der - Moder Jord er en levende organisme og det vil hun for alltid være - de gamle sjamantradisjonene hyllet kraftplantene og de hyllet dette med å få en kontakt med det åndelige via disse plantene - og Naturen ikke minst. De hyllet Naturen. Å være en del av Naturen - gjennom oss også ved å spise eller drikke spesielle planter som skaper bevissthetsendrede tilstander er en veldig naturlig og konstruktiv måte å forholde seg til det åndelige. Man kan også gjøre det via andre metoder - poenget er at det å anerkjenne urgamle metoder betyr ikke å anerkjenne noe som har gått ut på datoen - vi snakker om urkraft som aldri dør ut - som alltid vil være der og eksistere og Naturen har endel allierte der sånn. Teknologisk går Vesten fremover - men vi distanserer oss mer og mer fra Naturen generelt - da snakker jeg om å være i levende dialog med Naturen - den er en levende organisme - disse krattplantene læres oss endel - blant annet at vi er en del av Naturen - og den skriker etter å få mer levende kontakt med oss generelt sett. Det er blitt sett ned på - det er et sykdomstegn i et samfunn. Det handler også mye om kontroll.
Nå er min vei en helt annen, men jeg er allikevel åpen for alle
andre veier og at det er viktig og ha med seg så mange biter som mulig
i puslespillet da dette er ett mye større område enn både noen av oss
eller shamanene evner å forstå.
Ja, det er mange puslebiter ang å hente tilbake det potensialet vi har i oss - sjamaner i årtusener har alltid hatt mektige allierte i åndeverdenen og Naturen. Så det handler om å gjenoppdage dem via forskjellige metoder og verktøy. Kraftplanter er defintivt en av dem.
Her kommer jeg med en fin beskrivelse av hva disse enteogener(kontakt med det gudommelige i oss)/kraftplantene er for noe og hva de gjør generelt osv:
Forskjellige plantehjelpere debatteres heftig på Debattsonen. En god debatt kan føre til at man blir klokere og trenger ikke bare å fremstå som en fekteøvelse for å forsvare egne posisjoner. Sjamansonen er åpen for denne debatten, som ikke bare er behagelig. Grunnlaget for debatten er at plantehjelpere har skapt egne sjamantradisjoner.
Men tenk om plantehjelperne er bedre i stand til å fortelle oss hva som skal til for å redde jorda, der de har sine røtter, enn vår så lovpriste egenforstand? Ville ikke det gi en god grunn til å lytte? For den vanlige forstanden har i alle fall kommet til kort.
Grunnen til det er at entheogener hører med i sjamanenes verdensarv, som så ofte er påpekt, nå sist av Lasse i artikkelen om UDV. Om man skal undersøke sjamanenes verdensarv, kommer man ikke utenom. Jeg er klar over at det "illegale" lyset som skinner over feltet kan gjøre debatten ubehagelig for noen, samtidig som dette forholdet gjør at andre fylles av misjonsiver, harme og indignasjon.
For en nesten automatiske hjernekoblingen mellom plantehjelpere og drugs kan utløses når dette temaet kommer på tale.
Det kan bli en heftig debatt ut av slikt. Mulighetene er mange for misforståelser, feilslutninger og avsporinger.
Jeg er klar over at sjamanisme som sådan og særlig denne siden ved sjamanarven er både underkommunisert og underdokumentert. Derfor har vi en rolle å spille i denne sammenhengen.
Hva er det vi vil debattere? Og hvor går grensene grensene?
Det vi har fokus på er de plantehjelperne som nærmest har skapt sine egne sjamantradisjoner.
Grunnen til at ajahuasca og andre enthogener er blitt benyttet som sakramenter er at de virker som forstørrelsesglass eller teleskop. Dette fungerer altså ikke bare gjennom troens mysterium, slik det understrekes i forbindelse med kristne sakramenter.
Å SE
Gjennom forstørrelsesglasset eller teleskopet kan man klarere se det som man bærer på i det indre, eller se de store sammenhenger man står i.
For nybegynnere kan dette være som gjennombrudd til innsikt som gis en like dagklart sanset som den ytre verden.
Det er klart at en slik erfaring kan skape en misjonsiver, som kan være like brennende og påtrengede som hos andre nyfrelste, de som har sett lyset i kristendommen, meditasjonsbevegelser, sekter eller i andre sammenhenger.
Sjamansonens vil gjerne at denne delen av sjamanarven skal presenteres på en balansert måte, gjerne basert på kilder av tradisjonell kunnskap og også på novisers egne erfaringer, for de fleste av oss i vår del av verden er noviser i denne sammenengen. Vi er ninjos, babyer, totalt ubeskrevne b alder, nei ikke ubeskrevne, men værre. Det er skrevet mange feil og fordommer og advarsler og skrekkhistorier på de bladene.
De som bor der i jungelen er ekspertene, ikke vi, og slett ikke moralistene. Det er en del som har skråsikre og forutinnfattede meninger om dette, selv uten å ha svelget den bitre drikken.
PEPPER
Vi vet at politi og lovtolkere følger debatten. Det er som det skal være. For de har sin rolle å spille i vårt samfunn. Som andre personer er også de mottagelige for nye informasjoner, og for forandring, selv om de i sin rolle representerer et konservativt element i samfunnet. Det konservative har også sin fungsjon, selv om sjamansjelen egentlig er en frisone.
Andre grupper gir oss også pepper for at vi diskuterer temaet. Selv fra egne rekker kommer det pepper. Det er også som det skal være.
Like fullt er Sjamansonen åpne for beskrivelser og rapporter og egne erfaringer med enthogener, både positive og negative erfaringer. Men det som interesserer oss mest er hvorfor entheogener virker som de virker? Og hva er bivirkningene? Og hva kan begrepet bivirkninger bety? Avhengighet betyr det viss. Skadelige bevirkninger er også et begrep.
Når det gjelder enthogener kan man vel heller snakke om gavnlige bivirkninger, om man da skal bruke ordet bivirkninger i det hele tatt.
GRUNNLAGET
Virkningene av entheogener baserer seg på kjemiske stoffer som finnes i naturen, og ofte også i kroppen. Slik er kroppen allerede kjent med substansene og den kjemiske rekasjonen som settes i gang.
Sjamantradisjonene har mye kunnskap om dette, om healingkraften i disse planene og den mytologiverden dette kan åpne for. Det er denne praksisen og disse erfaringene som vi støtter oss på. Om ikke seremoniene med entheogener hadde hatt en slik posiitiv virkning på deltagerne i det lange løp, ville de ikke ha fortsatt opp gjennom generasjonene, frem til i dag.
Mye er utforsket og sikkert like mye er ukjent om dette for vestlig vitenskap.
BILLEDSTRØMMEN
Noe som ofte blir understreket i omtalen av entheogener, er billedstrømmen man kan komme inn i, det psykedeliske preget. Særlig for oss som bor i den vestlige verden, og er oppdratt med bokstavdetaljer og talleksakthet, kan det å bli åpnet for billedstrømmen og drømmen virke overveldene. Vi er blitt nærmest som jomfruer med hensyn til det å tappe inn i denne delen av hjernen, så jomfrunalske er vi at mange frykter mer for psykosen enn de kan støtte seg på tiltroen til sunnheten og healingkraften.
Det er som om vi har stilt oss slik at TV har overtatt en billedproduksjon som drøm og tegn tidligere hadde.
Entheogener er kjent for den billedstrømmen de skaper. Det kan kjennes som om billedstrømmen overtar. Den kan ikke styres. De fleste hengir seg med glede til den. Men ikke alle sekvensene av billedstrømmen er pur glede. Deler kan lugge. De kan føre med seg kulde og tidvis også skrekk. Kjent er det at man kan få fysiske reaksjoner, som oppkast og diare. Det ir oss anledning til å studere og erfare vår doblke natur, lyset i det høye, stillheten ut over forstanden og dyngen i magen, for ikke å si i underbuksa.
Her har settingen en stor betydning. Og forståelsen for prosessen som et hele.
RENSELSEN
For mange er det lett å tro at innholdet i denne facinerende billedstrømmen er det viktigste planehjelperne har å gi.
Etter å ha vært i Peru kom jeg hjem med et litt annet syn på betydningen av billedstrømmen.
Det var egentlig ikke innholdet i den som var det vesentlige. Den lokal sjamanen lyttet ganske nøytral til europeernes visjoner om jomfru Maria og andre lysvesener og guddommer. Det var som det skulle. Men det viktigste med entheogenerfaringen var renselsen. Renselsen besto i at billedstrømen kom fritt og uavbrutt frem, samt at man kunne spy godt og grundig.
Det er at alt man ser, alt som kommer til syne, er noe som altså slipper ut av den delen av bevisstheten som vanligvis er utenom rekkevidde for hverdagsssinnet.
Og forståelsen er heldigvis voksende om det forholdet at det man ikke ser og kjenner til i eget sinn, kan romme både muligheter for frihet som aktive begrensende krefter. Når begrensninger og det vi kaller vanskeligheter settes fri, øker friheten.
DEN KRITISKE FAKTOR
Disse begrensende kreftene og provinsene i eget indre er beskyttet av avvisende egenskaper, som gjør at forsøkene på å trenge inn dit blir forhindret.
En del av disse avvisende kreftene kan samle seg i den indre kritiske faktor, det som rommer den indre dommeren og kritikeren.
Vi bærer alle på denne kritisk faktor i det indre. Ganske mange er endog så identifisert og forbundet med denne kritiske faktoren at det leder en til å tro at denne instansen er selve grunnmuren i egen personlighet.
Etter hvert har jeg lært at den kritiske faktor er tillært. Den er god å ha, men samtidig kan den være høyrøstet plagsom og begrensende, særlig i de situasjonene man setter seg i når man ønsker å utvide det indre landskapet.
Den kritiske faktor er en instans som lynrakst sammenligner nye mennesker og situasjoner med tidligere erfaringer og bilder som er lagret i det indre. Om det nye møtet eller den nye situasjonen ligner en gammel positiv situasjon, aksepteres de nye erfaringene.
Om det motsatte skjer, avvises erfaringene, og også muligheten for ny læring. Grenseoverskridende muligheter blokkeres.
Den begrensende siden ved den kritiske faktoren er undervurdert.
VOKTEREN VED UTGANGSPORTEN
Den kritiske faktor kan gjøre at veien videre fremstår som akkurat det stedet vi står på og ikke bør forflytter oss fra.
Ubehaget ved å forandre seg kan altså være sterkere enn ubehaget ved å stagnere.
Den kritiske faktor er skapt av oppdragelsen, overlevelsesarven, kulturen og andre erfaringer. Javisst er den en god beskytter av ens integritet og har sin rolle i nettopp dette.
Men nå man vil videre i eksistensiell sammenheng, kan den indre kritikeren og dommeren stå ved utgangsporten og by på motstand, om man vi passere. Den kritiske faktor er konservativ. Den kan gjøre at vi egentlig ikke vokse og fornyer oss, men bare bekrefter eksisterende holdninger og oppfatninger.
Den instans som forvalter grunnverdiene i vår personlighet kan altså innta en begrensende funksjon.
Enthogenenes billedstrøm kan skubbe unna frosne både minner og uproduktive drømmer, ofte skapt av verdivalgenes dualisme. Slik kan også den kritiske faktors begrensende grep og fungsjon også skylles ut av systemet i samme strømmen.
Selv om de begrensende og konservative sidene ved den kritiske faktor skubbes ut av bevisstheten, fører det ikke til en oppløsning av personligheten. Snarere til en ny utfoldelse. Snarer befris man. Det kalles å bli den man er. Det kan gi tilbake den kunnskapen og innsikten som man egentlig ikke hadde glemt.
For den som sverger til den oppskrytte kontrollen i selvutviklingssammenhengen forblir som oftest innenfor den kritiske faktors herredømme.
HENGIVELSE
For at en sesjon med planterhjelpere skal fungerer best mulig må man hengi seg til den med hele sitt jeg, med sin frykt og med sin kjærlighet, hengi seg med sin totalitet, det som kreves i møtet med en slikt sakramente.
Det kan styrke tryggheten å ha kunnskp om at sjamanarven ikke betrakter det underbevisste, eller den nedre verden som en skraphaug eller en søppelplass, dit man skyver alt søppel man ikke trenger i dagliglivet.
For en stor skatt er gjemt i den nedre verden, som i den øvre.
I mange tradisjoner kan det se ut som om plantehjelperne er både døråpnerene og vidsomsgiverne.
Siden de har røttene i jorden er de kanskje også bedre skikket enn vår forstand til å fortelle oss om hva som skal til for å redde denne planeten. For enthogenene har en stor plan de også, en plan som inkluderer og er større enn at enkeltindividert skal nå bakenom sin kritiske faktor og finne denne skatten.
Sjamansonen er som nevnt en dokumentasjons-og treningssone for sjamanspirer. Debattsonen er også en treningsssone i debatt, ved siden av å være en treningssone i å uttrykke hele det fasseterte spektrum av sjamanerfaringer som vi kan ha.
Debatt kan føre til at vi bli klokere, og trenger ikke å utvikle seg til en forsvarskamp om egne posisjoner og meninger.
Usakelighetene begynner gjerne når man oppdager at man beveger seg på tynn is. Man er aldri så usakelig som når man vet man tar feil...
Dit jeg vil i mine betraktninger er tilbake til, hva er det de får kontakt med?
Åpner dører til krefter i Naturen og åndeverdenen - dører til vårt fulle potensialet - hvem vi er og de lærer oss endel ting - de er store sjamanlærere og sjamanhealere i ett - endel forfedrekunnskap og visdom er i disse kraftplantenes bevissthet. Vi har så mye å lære av våres forfedre - det er ikke avlegs - urkraften dør aldri ut - den vil for alltid eksistere.Vi kan komme i kontakt med mektige allianser og agenter for det hellige i Naturen.
I all åndsvitenskap med A.A Baieley og Tibeaneren som de fremste så forklares
dette med planteritualer ved at en åpner opp for det åndelige, men ikke særlig
høye åndelige ting. Det en er i kontakt med er det astrale, der ligger alt vi har
tenkt, følt og gjort gjenom tidene lagret og kan fritt kontaktes.
Problemet ligger vel i at de fleste ikke er kommet dit at de kan skille mellom hva som da er sitt eget og hva som er kollektivt og komme inn i ting de ikke er klare for.
Det blir veldig individuelt hva en åpner seg opp til - å lese om hva andre sier betyr ikke noen verdens ting egentlig - det er egne erfaringer med metoder og verktøy som betyr noe. Kraftplantene åpner opp for vårt enorme potensialet vi innehar - og det blir individuelt hvordan man takler disse transformasjonene,bevissthetsendringene og hva man gjør med denne læringen videre i livet. En kan ikke si at sånn og sånn er det uten at man har erfaringer med det selv eller det beror også hva den personen har fått ut i livet her og nå osv. Det er mye som spiller inn. Kraftplantene åpner opp for de enorme kreftene som er i allianse med Moder Jord - naturlige krefter - om man tar disse kraftplantene i steder i Naturen som f.eks jeg gjorde i pre-inkaruiner i Cuzco ,Andesfjellene så kommer man i kontakt med forfedrekraft og det var veldig spesiellt å erfare. Naturen er så mye mer levende og fargerik enn det vi kan ane....det handler om å tørre å endre bevisstheten - transformere - hengi seg til slike forandringer. Det er tøffe prosesser - men om man takler det så har man mektige lærere som en kan få kontakt med kontinuerlig i sitt liv.
Og vi lever nå i en tid hvor energinivået er ett helt annet enn når dette ble brukt
aktivt av mange. Dette innebærer at vi har mye mer følelser og tyngde liggende
klart til å gjøres noe med, og da vil sånne "plantetripper" kunne få frem ting vi
ikke er klare for på en helt annen måte enn det som var vanlig tidligere.
Det stemmer, men det handler om å være "klar" og "bevisst" og ha intensjoner som er av det åndelige - ikke rart flere sliter med slike kraftplanter fordi man ikke vet helt hva man går til - ikke er bevisst - eller er vant med bevissthetsendringer - transformasjoner - jobbe med seg selv osv osv....Og det er mange som takler det fint og det er mange som ikke gjør det - forbudet rammer dem som takler det fint - men flere og flere myndigheter tillater slike kraftplanter i religiøse seremonier - og det vil det nok bli mer og mer av. La dem som har kjennskap og vet hvordan de skal brukes få lov til det i seremonier og sånt.
Jeg har full tiltro til mange shamaner, har sett de i jobb og vet hva de står inne med av kunnskap. Jeg tror bare ikke dette er stedet å reklamere for ting som er såpass
komplekst og ikke noe noen uten en lang erfaring skal drive med.
Og hva skal en med alle disse "fantastiske" opplevelsene isenesatt av hallisigogener?
De kommer helt naturlig når en er klar for det uten noen utenforstående stimuli.
Godt spørsmål - det blir igjen veldig individuelt - om man er bevisst på sin egen utvikling - vet hva man vil og hva disse skal brukes til så kan disse plantene være sjamanlærere som hjelper en litt etter litt - møysommelig - en må gjøre hele arbeidet - men kan få hint om det ene og det andre - kan utfordre oss - transformere - utvide bevisstheten.
Men også kreative mennesker kan ha nytte av det: Musikere o.l. har nytte av kraftplanter. Åpner også opp for mer kreativitet.
Det er også mye healing og renselse ang slike seremonier - og om man klarer å integrere det i livet sitt på en konstruktiv måte så kan det inspirere en videre i livet på forskjelige måter - og ikke minst være mer levende som menneske - føle seg mer hel. En velger selv hvilke metoder og verktøy en vil bruke - men kraftplantene er spesielle sjamanlærere som jeg erfarer det som jeg vil erfare i mange år til. Og lære mer om KRAFT - HEALING - EKSTASE - ALLIANSER I NATUREN - ÅNDEVERDENEN - man lærer mye av disse plantene.