Fakta, teori & skepsisSjelen finnes ikke folkens!

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
Qwizleiz
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 14 Nov 2005 09:09
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: (Hehe)
Blitt takket: 3 ganger

Innlegg av Qwizleiz »

Dj_Devil skrev:
kjekay skrev:
Fishy skrev:Dette var jammen et bra innlegg du... og gjett hva kjøtt og blod er lagd av da, hva atomer er lagd av.. ingenting... ingeting er fast når du går helt inn
Atomer er bygd opp av kvarker.
å hva står det av? så hva står det av? aldså. går du dypt nokk inn i noe så kommer du til eit punkt der det berre er noe som oppstår...
Dj_Devil.
Jeg sitter egentlig bare å klapper her:
Trådstarter har en påstand i denne trådens overskrift: Sjelen finnes ikke folkens!

Der kommer egentlig også atomene og quarkene inn: Om vi kaller dette for sjelen, vaktmester'n eller mekanikeren: Tilslutt må en egentlig innse at ting har en begynnelse. Det aller verste er selvfølgelig når tingene blir så små eller er slik at vi ikke kan se dem..

Da oppstår fort myter, legender og TRO..

.. og Paranormal.no
Antall ord: 164
Nu går alt sikkert så mye bedre..

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Dj_Devil
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 05 Sep 2004 20:51
20
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Rogaland,
Har takket: 11 ganger
Blitt takket: 8 ganger

Innlegg av Dj_Devil »

kjekay...det eneste eg kan være enig i at menesker er kommet pågrunn av en evulusjon...
å den evulusjonen starta av det big bang..

MEN
det big bang var en planet som jekk supernova å exploderte.. hvor kom den store planeten fra? så kommer spørsmålet hvor kommer den planeten som skapte den planeten fra?
aldså. sånt kan vi fortsette i evigheten...ja vår galakse er startet av the big bang. men hva startet den alllller første planeten? den aller første supernovaen?

går du såpass dypt i det går hode ditt i spinn.. å du må egentlig kokludere med at det er noe paranormalt som skapte den første som der etter forsatte videre...
så da det er konkludert. da må det også kokluderes at paranormale "ting" på jorda er ikke usansynlige hendelser. for selve universe er jo skapt av en paranormal hendelse..

siden det er vitenskapligt bevist at kroppen blir så og så mange gram lettere etter en person dør (husker ikke tallet men det gjør nokk andre). så har selv vitenskapen konkludert med at det er sjelen. mener du at du er smartere enn dei vitenskaps mennene?

eg har ikke sett eit eneste godt argument fra deg. ikke engang starts argumentene dine holder.. dine argumenter er av din tro. eg kan se på handa mi å eg ser kvit hud. under den huda er det en serie med muskler,blod,fett. under det er det atomer, dna. men va etter det? hva etter det? så hva etter det? så hva etter det? (gang "så hva etter det?" med 999999999999999999999999999999999999999999999999999999999)

har du dei svarene? du tror ikke på noe. men du må se til å akseptere andre sin tro. eg aksepterer at du tror på hva du tror på. det må du berre gjøre. men å starte en diskusjon som du har så må eg pirke litt på deg. folk tror på hva dei tror på.. gå til irak å si "min kristne gud er den beste guden" så lever du ikke lenge.. der er troen noe helt annet...
du kan godt prøve å forandre alle som du har.. men hadde paranormal vert en gjeng med gangstere å du hadde kommet i en bak gate og sakt hva du hadde sakt. hadde du blitt skutt. noe som du på en måte er blitt i diskusjons form.

slutt å vær så trangsynt å heller åpne augene dine litt..
Antall ord: 403
I love you.
Thank you.
Forgive me.
I'm Sorry.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.

Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Dj_Devil
Standard bruker
Standard bruker
20

Innlegg av Dj_Devil »

Nostradamus skrev: Dj_Devil.
Jeg sitter egentlig bare å klapper her:
Trådstarter har en påstand i denne trådens overskrift: Sjelen finnes ikke folkens!

Der kommer egentlig også atomene og quarkene inn: Om vi kaller dette for sjelen, vaktmester'n eller mekanikeren: Tilslutt må en egentlig innse at ting har en begynnelse. Det aller verste er selvfølgelig når tingene blir så små eller er slik at vi ikke kan se dem..

Da oppstår fort myter, legender og TRO..

.. og Paranormal.no
eg er personlig imot relgion tro.. syns det er sprøyt (bibelen er en eventyr bok i mine auger).. men eg kan ikke nekte for at det er noe som er paranormalt.
1: fordi eg opplever hva eg opplever
2: eg har mine "gaver" som vertfall ikke er normale

å hvem er eg som skal nekta alle dei meneskene som endelig har blitt glade når dei har funnet relgion, lykke? det er mye som har kjedd pågrunn av relgion tro.. mye godt og mye vont. men syns det som er godt veiger over det vonde..
mange menesker hadde gått som zombier om dei ikke hadde hatt relgion.
Antall ord: 194
I love you.
Thank you.
Forgive me.
I'm Sorry.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

kjekay
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 07 Jan 2007 00:01
17

Innlegg av kjekay »

Dj_Devil skrev: ..BLA,BLA,BLA...eg har ikke sett eit eneste godt argument fra deg. ikke engang starts argumentene dine holder.. dine argumenter er av din tro. eg kan se på handa mi å eg ser kvit hud. under den huda er det en serie med muskler,blod,fett. under det er det atomer, dna. men va etter det? hva etter det? så hva etter det? så hva etter det? (gang "så hva etter det?" med 999999999999999999999999999999999999999999999999999999999)...BLA, BLA, BLA....
Du er ikke så god på humanbiologi, er du vel? Jeg skal ikke prate nedsettende om dine kunnskaper, annet enn at du tar fullstendig feil.

Jeg tror som sagt ikke, jeg vet. Jeg skriver ikke noe utifra min tro, da tro er noe personlig og abstrakt og noe som er i forandring hele tiden utifra våre omgivelser.

Og til dere som skrev øverst her at jeg umulig kan ane hva kjærlighet er, så tar dere fullstendig feil og jeg måtte nesten le litt. Kjærlighet vet jeg godt hva er, det er en sinnsykt god og fin følelse. Men det er en følelse, ikke noe mer enn det. Ikke noe magiskt, åndelig eller paranormalt. Kun en følelse som hjernen gir oss av instinkt for å finne en make man til slutt skal parre med.

Men hva med de som ville ofre seg for noen andre? Javel, en følelse\tanke det også generert av vår avanserte hjerne. Jeg skal love deg at 97% hadde trukket seg før de faktisk trengte å ofre seg.

Spøkelser som flyr gjennom veggen (da har du nok sansynligvis latt deg manipulere litt for mye av åndenes makt på TVN) er også en tanke\følelse generert av vår hjerne.

Nå tror dere sikkert at jeg mener alle mennesker er noen roboter som gjør akurat det hjernen forteller oss. Der kommer vår bevissthet inn, altså den delen av hjernen vi kan styre "manuelt", den delen av oss som plukker opp et glass eller venter 5 minutter med å gå på do selv om man må pisse noe sinnsykt, pga man er midt i en samtale f.eks. Den delen, som dere ville kalt sjelen, kaller jeg vårt utrolig avanserte nervesystem. :)
Antall ord: 374
møø

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Dj_Devil
Standard bruker
Standard bruker
20

Innlegg av Dj_Devil »

kjekay skrev: Og til dere som skrev øverst her at jeg umulig kan ane hva kjærlighet er, så tar dere fullstendig feil og jeg måtte nesten le litt. Kjærlighet vet jeg godt hva er, det er en sinnsykt god og fin følelse. Men det er en følelse, ikke noe mer enn det. Ikke noe magiskt, åndelig eller paranormalt. Kun en følelse som hjernen gir oss av instinkt for å finne en make man til slutt skal parre med.
hormoner som gir deg den "følelsen" så nei kjærlighet er ikke noe paranormalt..
det skal eg være enig i.
å hva som gjør at du beveger deg og gjør dine daglige ting er det heller ingen som har sakt at sjelen styrer. det er hormoner og elektriske impulser og nerver som gir beskjeder rundt over alt.
kjekay skrev:Spøkelser som flyr gjennom veggen (da har du nok sansynligvis latt deg manipulere litt for mye av åndenes makt på TVN) er også en tanke\følelse generert av vår hjerne.
nå ser eg ikke på åndenes makt en gang å trur\syns likevell du tar feil. så trur du undervurderer folk alt for mye.
Nå tror dere sikkert at jeg mener alle mennesker er noen roboter som gjør akurat det hjernen forteller oss. Der kommer vår bevissthet inn, altså den delen av hjernen vi kan styre "manuelt", den delen av oss som plukker opp et glass eller venter 5 minutter med å gå på do selv om man må pisse noe sinnsykt, pga man er midt i en samtale f.eks. Den delen, som dere ville kalt sjelen, kaller jeg vårt utrolig avanserte nervesystem
ja dette er sant... men hva har det med det paranormale å gjøre? alle vet hvordan kroppen fungerer.. sjelen har heller ingen funksjon som sier at "nå beveger du armen din" det er bevistheten som du selv sier.. dette argumentet motbeviser ikke at sjelen finnes. det er berre reint fakta om hvordan kroppen fungerer...

så fortsat har eg ikke sett eit godt argument fra deg at sjelen ikke finnes.
Antall ord: 352
I love you.
Thank you.
Forgive me.
I'm Sorry.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

kjekay
Nybegynner
Nybegynner
17

Innlegg av kjekay »

Dj_Devil skrev: ja dette er sant... men hva har det med det paranormale å gjøre? alle vet hvordan kroppen fungerer.. sjelen har heller ingen funksjon som sier at "nå beveger du armen din" det er bevistheten som du selv sier.. dette argumentet motbeviser ikke at sjelen finnes. det er berre reint fakta om hvordan kroppen fungerer...

så fortsat har eg ikke sett eit godt argument fra deg at sjelen ikke finnes.
Så kom med et argument for at det finnes da. Eller så blir det omtrent det samme som om jeg skulle sitte her å skrive masse for å bevise at f.eks flyvende griser ikke finnes.
Antall ord: 106
møø

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Dj_Devil
Standard bruker
Standard bruker
20

Innlegg av Dj_Devil »

kjekay skrev:Så kom med et argument for at det finnes da. Eller så blir det omtrent det samme som om jeg skulle sitte her å skrive masse for å bevise at f.eks flyvende griser ikke finnes.
eg argumenterer ikke for at sjelen finnes. å eg argumenterer ikke personlig tro.
å eg er ikke den som påstår at den ikke finnes. det er derimot du som gjør. så eg har ingenting eg skal forklare meg for ovenfor deg.

det eg derimot argumenterer for er at du har ingen bevis for hva du sier? utenom vanlig meneske humanbiologi...
Dj_Devil skrev:siden det er vitenskapligt bevist at kroppen blir så og så mange gram lettere etter en person dør (husker ikke tallet men det gjør nokk andre). så har selv vitenskapen konkludert med at det er sjelen. mener du at du er smartere enn dei vitenskaps mennene?
selv vitenskapen av skriver ikke sjelen.
Antall ord: 154
I love you.
Thank you.
Forgive me.
I'm Sorry.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

kjekay
Nybegynner
Nybegynner
17

Innlegg av kjekay »

Dj_Devil skrev:
kjekay skrev:Så kom med et argument for at det finnes da. Eller så blir det omtrent det samme som om jeg skulle sitte her å skrive masse for å bevise at f.eks flyvende griser ikke finnes.
eg argumenterer ikke for at sjelen finnes. å eg argumenterer ikke personlig tro.
å eg er ikke den som påstår at den ikke finnes. det er derimot du som gjør. så eg har ingenting eg skal forklare meg for ovenfor deg.

det eg derimot argumenterer for er at du har ingen bevis for hva du sier? utenom vanlig meneske humanbiologi...
Dj_Devil skrev:siden det er vitenskapligt bevist at kroppen blir så og så mange gram lettere etter en person dør (husker ikke tallet men det gjør nokk andre). så har selv vitenskapen konkludert med at det er sjelen. mener du at du er smartere enn dei vitenskaps mennene?
Jeg mener jeg er smartere enn dei vitenskapsmennene om de mener at det er sjelen som skulle stå for de eventuelle 21 grammene (dette er ikke bevist i _seriøs_ og offesiell forskning) er noen "sjel". Hvis sjelen veier noe, da har eksisterer den i fysisk form, og det skulle ta ikke være noe problem å oppdage den om den prøver å fly sin vei :P

Nei, de 21 grammene er nok luft.
Antall ord: 229
møø

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Dj_Devil
Standard bruker
Standard bruker
20

Innlegg av Dj_Devil »

kjekay skrev:
Dj_Devil skrev:

Jeg mener jeg er smartere enn dei vitenskapsmennene om de mener at det er sjelen som skulle stå for de eventuelle 21 grammene (dette er ikke bevist i _seriøs_ og offesiell forskning) er noen "sjel". Hvis sjelen veier noe, da har eksisterer den i fysisk form, og det skulle ta ikke være noe problem å oppdage den om den prøver å fly sin vei :P

Nei, de 21 grammene er nok luft.
nå eg er ganske stor realist så er ganske sikker på at dei 21 gramene er luft eg og...
poenge var uansett at ikke alle vitenskapsmenn avskriver eksistensen for sjelen. derfor blir det galt å si at humanbiologi som du bruker som dine argument er bevis på at sjelen ikke eksisterer.
Antall ord: 281
I love you.
Thank you.
Forgive me.
I'm Sorry.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

puma/f

Innlegg av puma/f »

kjekay skrev:
Dj_Devil skrev: ..BLA,BLA,BLA...eg har ikke sett eit eneste godt argument fra deg. ikke engang starts argumentene dine holder.. dine argumenter er av din tro. eg kan se på handa mi å eg ser kvit hud. under den huda er det en serie med muskler,blod,fett. under det er det atomer, dna. men va etter det? hva etter det? så hva etter det? så hva etter det? (gang "så hva etter det?" med 999999999999999999999999999999999999999999999999999999999)...BLA, BLA, BLA....
Du er ikke så god på humanbiologi, er du vel? Jeg skal ikke prate nedsettende om dine kunnskaper, annet enn at du tar fullstendig feil.

Jeg tror som sagt ikke, jeg vet. Jeg skriver ikke noe utifra min tro, da tro er noe personlig og abstrakt og noe som er i forandring hele tiden utifra våre omgivelser.

Og til dere som skrev øverst her at jeg umulig kan ane hva kjærlighet er, så tar dere fullstendig feil og jeg måtte nesten le litt. Kjærlighet vet jeg godt hva er, det er en sinnsykt god og fin følelse. Men det er en følelse, ikke noe mer enn det. Ikke noe magiskt, åndelig eller paranormalt. Kun en følelse som hjernen gir oss av instinkt for å finne en make man til slutt skal parre med.

Men hva med de som ville ofre seg for noen andre? Javel, en følelse\tanke det også generert av vår avanserte hjerne. Jeg skal love deg at 97% hadde trukket seg før de faktisk trengte å ofre seg.

Spøkelser som flyr gjennom veggen (da har du nok sansynligvis latt deg manipulere litt for mye av åndenes makt på TVN) er også en tanke\følelse generert av vår hjerne.

Nå tror dere sikkert at jeg mener alle mennesker er noen roboter som gjør akurat det hjernen forteller oss. Der kommer vår bevissthet inn, altså den delen av hjernen vi kan styre "manuelt", den delen av oss som plukker opp et glass eller venter 5 minutter med å gå på do selv om man må pisse noe sinnsykt, pga man er midt i en samtale f.eks. Den delen, som dere ville kalt sjelen, kaller jeg vårt utrolig avanserte nervesystem. :)
Igjen for et trist liv du lever
og for det andre hvor godt må du ikke ha det ved og forøke og prakke dette triste livet på alle andre
gjerne da ved bruk av flotte ord som psykose!
aner du i det hele tatt hva psykose er???
jo mere du skriver her jo mere viser du at du bare er ute etter og provosere.....

lykke til vidre som fremditid makkføde

mvh

puma/f
Antall ord: 451

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

kjekay
Nybegynner
Nybegynner
17

Innlegg av kjekay »

puma/f skrev:
kjekay skrev:

Igjen for et trist liv du lever
og for det andre hvor godt må du ikke ha det ved og forøke og prakke dette triste livet på alle andre
gjerne da ved bruk av flotte ord som psykose!
aner du i det hele tatt hva psykose er???
jo mere du skriver her jo mere viser du at du bare er ute etter og provosere.....

lykke til vidre som fremditid makkføde

mvh

puma/f
Jeg tar det ikke personlig, for jeg vet at det er en følelse i ditt hode som jeg helt uvitende har klart å provosere fram! Du skal få lov til å føle akkurat det du vil :)
Antall ord: 490
møø

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Dragonheart
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 11 Apr 2005 11:51
19
Kjønn (valgfri): Gutt
Lokalisering: Skiptvet

Innlegg av Dragonheart »

Sjel ikke finnes??? Den var ny for meg verfall, men hvordan kan du vere så sikker i din sak, har du sjekket om folk har sjel og har du sjekket om gud finnes, slike ting som dette tror jeg det kommer for dagen den dagen vi dør og ikke mye før...... Vist det ikke finnes en gud hvordan kan du da forklare alle miraklene som sjer ved bønn og vist det ikke finnes en sjel hvordan kan du forklare åndelig virksomhet etter døden. Jeg har sett litt for mye til og vere skeptisk, der er mere en de vi tror og mye mere en det vi vet.
Antall ord: 111

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Dj_Devil
Standard bruker
Standard bruker
20

Innlegg av Dj_Devil »

Dragonheart skrev:Sjel ikke finnes??? Den var ny for meg verfall, men hvordan kan du vere så sikker i din sak, har du sjekket om folk har sjel og har du sjekket om gud finnes, slike ting som dette tror jeg det kommer for dagen den dagen vi dør og ikke mye før...... Vist det ikke finnes en gud hvordan kan du da forklare alle miraklene som sjer ved bønn og vist det ikke finnes en sjel hvordan kan du forklare åndelig virksomhet etter døden. Jeg har sett litt for mye til og vere skeptisk, der er mere en de vi tror og mye mere en det vi vet.
*spille x-files musik* du tror det ikke før du får se det
Antall ord: 128
I love you.
Thank you.
Forgive me.
I'm Sorry.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Dragonheart
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 11 Apr 2005 11:51
19
Kjønn (valgfri): Gutt
Lokalisering: Skiptvet

Innlegg av Dragonheart »

eneste jeg vil mene er at man må vere åpen for forslag og ikke låse seg fast på en tro
Antall ord: 21

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Dj_Devil
Standard bruker
Standard bruker
20

Innlegg av Dj_Devil »

Dragonheart skrev:eneste jeg vil mene er at man må vere åpen for forslag og ikke låse seg fast på en tro
agree :D:D
Antall ord: 25
I love you.
Thank you.
Forgive me.
I'm Sorry.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links