Sa jeg noe sted her at toåringer som ikke snakker er ekstremt sene?Lilja skrev: Og som du selv sier, ifølge "normalen" kan enkelte barn vente med å snakke til de er to. Ja de er sene, men likevel innunder normalen.
Nok en gang, det jeg sa var at de som ikke faller innunder "normalen" er ekstremt sene.
Hvis du føler jeg forsøkte å fremheve mine egne barns fortreffelighet så beklager jeg det. Men nok en gang, da bør du kanskje begynne å se hva som står, istedetfor å tolke ting som du vil.
Jeg sliter fortsatt med denne siteringen, men det jeg skrev tidligere, var som følger:
"Min yngste datter blir to i januar, og hun sier setninger på fem-seks ord,
uten at det gjør henne til et unikum i f.eks barselgruppen der vi med barn på samme alder møtes.
Ba skrev:
"Da påsto du at enhver som ikke kunne snakke ved toårsalder var EKSTREMT sent utviklet, og insinuerte at slike kilder om barns utvikling kun er ment å roe ned foreldre med sene barn."
Feil! det jeg skrev var: "Alle som har barn selv vet at kilder som godboken, helsestasjoner osv har "normaler" som er satt sånn at ingen skal føle de faller utenfor.
Man skal ha EKSTREMT sent utviklede barn for at de ikke skal gå innunder disse "normalene". "
Dette står jeg for! det finnes barn som er sent utviklet men som alikevel er "normale", og det finnes barn som er tidlig utviklet, som er like "normale". Det normalbegrepet er så vidt at det er bare de ekstreme tilfellene som faller utenfor. Jeg sa på ingen måte at "normalen" var laget for å berolige foreldre med sene barn.
jaktmann skrev:
Er du ukjent med barns utvikling BA, eller fant du ingen informasjon om dette på nettet? Jeg har tre barn alle gikk fra 8 mnd alder og pratet ok fra ca året.
BA skrev:
Da er dine barn utrolig langt framme. Såpass mye at jeg mistenker deg for å huske feil.
Det var dette jeg i utgangspunktet reagerte på. At du, bare fordi dine erfaringer ikke stemmer med jaktmanns, insinuerer at jaktmann husker feil.
Det er så drøyt å påstå at andre tar feil til og med når de snakker om egne barn!
Uansett hvor mange kilder du kan henvise til...
BA skrev:
Ditt forrige innlegg vitnet mer om sutring over at jeg kalte noe av det du skrev for tøv. Det ble nemlig tatt helt ut av proporsjoner, og tatt til inntekt for alt du har skrevet, og min nedlatende tone kommer kraftigst til uttrykk overfor den som er nedlatende selv, og begynner innlegg med å latterliggjøre motdebattanten, uten å vise saklig kunnskap om emnet utover egen synsing.
AMEN!!