Fakta, teori & skepsisVend dere om!

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
MikkelRev
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 02 Jul 2006 00:59
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Bergen

Innlegg av MikkelRev »

Jeg har alltid fått det inntrykket at det er tro som teller. Hvertfall at man ikke får noe som helst om man er dritsnill men ikke tror.
Troen alene er et begrep som ble innført ved Martin Luthers kirkereformasjon. Men dette holder naturligvis ikke vann. Som vi så over, tror også onde ånder og noen typer satanister gjør det. Er de derfor frelst? Et annet problem er, tror på <i>hva?</i> Men troen på kjærligheten hjelper deg i å gjøre gode gjerninger. Og gode gjerninger vil lønne seg. Ugjerninger som skyldes svakhet/begjær er tilgivbart. Ondskapsfulle gjerninger fører til død. Å tro på Jesus og evig liv er bare en fin ting, iom at det gir livet en større mening å leve, annet enn at vi er her for å forplante oss. Å tro på bibelen er bare en fin ting iom at den forteller sannheten. Men vær kritisk til din forståelse av den. For til stadighet kommer en eller annen tulling og sier "se her! jeg vant et vers som er feil".
Antall ord: 182
<^~--rutangis--~^>

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
karina
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 17 Feb 2005 22:07
19
Kjønn (valgfri): F
Har takket: 8 ganger
Blitt takket: 21 ganger

Innlegg av karina »

MikkelRev skrev:
Jeg har alltid fått det inntrykket at det er tro som teller. Hvertfall at man ikke får noe som helst om man er dritsnill men ikke tror.
Troen alene er et begrep som ble innført ved Martin Luthers kirkereformasjon. Men dette holder naturligvis ikke vann. Som vi så over, tror også onde ånder og noen typer satanister gjør det. Er de derfor frelst? Et annet problem er, tror på <i>hva?</i> Men troen på kjærligheten hjelper deg i å gjøre gode gjerninger. Og gode gjerninger vil lønne seg. Ugjerninger som skyldes svakhet/begjær er tilgivbart. Ondskapsfulle gjerninger fører til død. Å tro på Jesus og evig liv er bare en fin ting, iom at det gir livet en større mening å leve, annet enn at vi er her for å forplante oss. Å tro på bibelen er bare en fin ting iom at den forteller sannheten. Men vær kritisk til din forståelse av den. For til stadighet kommer en eller annen tulling og sier "se her! jeg vant et vers som er feil".
Ja hvis det er som du sier her, så er det jo greit nok for meg, men jeg tror ikke alle kristne vil være enige i det du skriver her.
Antall ord: 215

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
hysen
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 02 Aug 2006 15:49
18

Innlegg av hysen »

mordecai skrev:KARINA;

Hvis det eksisterer en Gud;

Mener du at han burde tillate mordere, løgnere, pedofiler, og tyver entre himmelen? Mener du virkelig at han hadde vært en rettferdig Gud da?

Han tillater ikke det, med det er deg selv som gjør det. Du tillater satan i ditt liv. (mente ikke deg) :)
Antall ord: 56
Mennesker er ikke allt i Universet. Det er noe større enn oss!
Egoister godtar ikke dette.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
karina
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av karina »

hysen skrev:
mordecai skrev:KARINA;

Hvis det eksisterer en Gud;

Mener du at han burde tillate mordere, løgnere, pedofiler, og tyver entre himmelen? Mener du virkelig at han hadde vært en rettferdig Gud da?

Han tillater ikke det, med det er deg selv som gjør det. Du tillater satan i ditt liv. (mente ikke deg) :)
Var vel ikke akkurat det jeg mente men...
Antall ord: 66

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
MikkelRev
Standard bruker
Standard bruker
18

Innlegg av MikkelRev »

karina skrev: Ja hvis det er som du sier her, så er det jo greit nok for meg, men jeg tror ikke alle kristne vil være enige i det du skriver her.
De fleste norske "reformerte" kristne sier "sola fide" - "troen alene". Jeg mener at tro i seg selv ikke gjør deg rettferdig bl.a. av de grunnene jeg har nevnt. Ja det vil alltid være noen som er uenig i hva du sier. Kristne er jo uenig med hverandre om temaer som feks dåp, homofili, treenigheten, eskatologi osv. Også jeg er uenig med meg selv hvis jeg ser på hva jeg trodde og mente om ting og tang for noen år siden. Og historien gjentar seg, jeg vil sikkert ikke være enig i alt jeg mener nå heller om noen år. Slik er det med politikere også. De er uenig med hverandre. Til og med de som er innenfor samme parti er uenig med hverandre.

Det skal ikke være lett :)
Antall ord: 167
<^~--rutangis--~^>

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
karina
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av karina »

MikkelRev skrev:
karina skrev: Ja hvis det er som du sier her, så er det jo greit nok for meg, men jeg tror ikke alle kristne vil være enige i det du skriver her.
De fleste norske "reformerte" kristne sier "sola fide" - "troen alene". Jeg mener at tro i seg selv ikke gjør deg rettferdig bl.a. av de grunnene jeg har nevnt. Ja det vil alltid være noen som er uenig i hva du sier. Kristne er jo uenig med hverandre om temaer som feks dåp, homofili, treenigheten, eskatologi osv. Også jeg er uenig med meg selv hvis jeg ser på hva jeg trodde og mente om ting og tang for noen år siden. Og historien gjentar seg, jeg vil sikkert ikke være enig i alt jeg mener nå heller om noen år. Slik er det med politikere også. De er uenig med hverandre. Til og med de som er innenfor samme parti er uenig med hverandre.

Det skal ikke være lett :)
Nei det er jo sant men. Hvordan vet man hva man skal tro? Jeg tror bare det jeg føler er riktig, men jeg mener, jeg VET jo ikke engang hva som er den rette kristne troen.
Antall ord: 206

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Konto avsluttet

Innlegg av Konto avsluttet »

Forsiden / Aktuelt / Irix / Prest velsignet sykehjem mot spøkelser
Prest velsignet sykehjem mot spøkelser
Av Redaksjonen , 28.10.2006 12:53
Ansatte og pasienter ved gamle Porsgrunn sykehjem tilkalte prest for å velsigne huset mot spøkelser, melder Telemarksavisa.

Porsgrunn (NTB): Det skal være en gammel oversykepleier som går igjen i gangene. Noen skal ha merket en stram parfymelukt og sett en liten gutt sitte inne i enden av en gang.

- Etter at presten var her, har det blitt bedre å være her. Nå er stemningen mye bedre, sier enhetsleder Sigrid Øyen, som selv aldri har sett noe til spøkelsene.

- Det er jo vandrehistorier, som mange kaller det, sier hun.

Pleie- og omsorgssjef Synnøve Fauske Dale i Skien kommune bekrefter at de ansatte på sykehjemmet har fått hjelp av en prest.

- Det har vært en historie, og mine medarbeidere har opplevd situasjonen ubehagelig. Jeg vet at enkelte vikarer ikke har ønsket å ta nattvakter på sykehjemmet. Vi har tatt dem på alvor og gjort det vi kan, sier Fauske Dale.

(©NTB)
Antall ord: 176

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
.::Adina::.
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 24 Nov 2005 14:46
19
Lokalisering: Akershus

Innlegg av .::Adina::. »

blæh..Neitakk du!
Antall ord: 4
I wish my grass was emo, so it could cut itself!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
karina
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av karina »

Joh 3.16 og dere andre som er enige med han

Dere sier til meg at hvis jeg tror feil lar deres gud meg havne i fortapelsen.

Jeg sier til dere at hvis dere tror feil lar min gud dere også komme til himmelen.

Hvem av oss er mest medmenneske?
Antall ord: 50

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
MikkelRev
Standard bruker
Standard bruker
18

Innlegg av MikkelRev »

karina skrev:Joh 3.16 og dere andre som er enige med han

Dere sier til meg at hvis jeg tror feil lar deres gud meg havne i fortapelsen.

Jeg sier til dere at hvis dere tror feil lar min gud dere også komme til himmelen.

Hvem av oss er mest medmenneske?
Da virker din mest rimelig. Men jeg sa ikke, (imotsetning til joh?) at frelsen ligger i troen alene. Jeg pekte nemlig også på gjerninger.
Antall ord: 76
<^~--rutangis--~^>

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
karina
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av karina »

Ja. Det gjorde du imotsetning til han ja. Mener du at man kan komme til himmelen(eller hvor det er) om man ikke tror i det hele tatt, men er en god person da?
Antall ord: 34

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
MikkelRev
Standard bruker
Standard bruker
18

Innlegg av MikkelRev »

karina skrev:Ja. Det gjorde du imotsetning til han ja. Mener du at man kan komme til himmelen(eller hvor det er) om man ikke tror i det hele tatt, men er en god person da?
Det er ikke min oppgave å dele ut plasser hvem som skal opp og hvem som skal ned.

Men jeg tror kanskje det er mulig ja. Jeg ser ikke hvorfor en som har kun tro, men ikke gjerninger, skulle være bedre stilt enn en som har kun gjerninger, men ikke tro. Og hva er det forresten han første tror? En annen tror også, men han tror noe annet, så kanskje han trok feil da? Det er mange som har fått et helt galt og elendig inntrykk av kristendom og misforstått det meste av den, og derfor er det ikke rart de trekker seg unna den. Ren onskap fører til døden, men de som ikke tror på det feks av de grunnene, lar vanligvis ikke vær å tro for å være ond. Jeg tror at hvis Gud finnes, er han rettferdig.
Antall ord: 181
<^~--rutangis--~^>

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
karina
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av karina »

Ja, veldig enig. Bortsett fra at jeg tror alle går ett sted da, for jeg ser ikke på forskjellsbehandling som rettferdig uansett, for det er mange grunner som går dypere enn man tror, til at folk handler ondt.
Antall ord: 40

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 25 Aug 2004 16:02
20
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Innlegg av ludoburgero »

Jeg synes dere har mange gode poeng her, og det du sier, MikkelRev om troen alene, synes jeg er en viktig ting. Er ikke helt enig med deg, men enig med deg i at troen er fin, og at troen på kjærlighet fører til gode gjerninger som igjen vil lønne seg.

Innstillingen teller i mine øyne, om en er villig til å være god.
Det er imidlertid slik at også godt og ondt er en menneskedefinert ting,
og nettopp derfor vil mange utnytte dette til sin egen fordel.
Alt står i kontraster, det må vi heller ikke glemme. Så om "alt" var godt, mer all over enn det det er idag, ville selv den minste feil som begås være ond.
Jeg er ikke noe for denne puritanske livsstilen. Jeg mener mangfold er viktigst.
Og smerte er like bra som nytelse, glede og sorg utfyller hverandre.
Vi trenger litt av alt, og jeg synes det viktigste likevel er å være god mot andre, mens de som nekter å forandre seg og er egoistiske også bør få som de fortjener.
Da tenker jeg i form av diplomatiske løsninger framfor "fight fire with fire".

Så er det viktig å si at noe mister sin oppmerksomhet dersom en gjentar det for ofte. Derfor er kreativitet en viktig ting, og derfor virker kristendommen "gammeldags og kjedelig". Jeg er ikke kristen selv, men jeg er helt sikker på at om man fikk en mer livlig form for kristendom her i Norge, ville langt flere valgt troen.
Vi har jo fått det inn med både morsmelk og ungdomsskolen at vi blir sett strengt på hvis vi ikke oppfører oss og må høre på den monotone presten som mumler semi-engasjert om en narkoman halvbror som fikk sitt kall da han skulle sette heroinsprøyten i den siste blodåra som var å finne, og at dette reddet livet hans. Det virker klisjé ut, om det enn ER sant, det "lukter" klisjé... synd at ting blir slik med tiden.
Det er prisen vi må takke med, troverdighetens fall.
Det kan vi takke underholdningsbransjen for.
Evig evolusjon og forkastelse av tradisjoner.
Ingen respekt for det bestående.
Vi er født konsumenter og skal dø som konsumenter.
Pengene styrer alt idag.

(jepp, der var jeg tilbake til det samme gamle "svadaet" mitt også... kan ikke få brukt det nok...) :P
Antall ord: 399
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
kthon2

Innlegg av kthon2 »

ludoburgero skrev:Jeg synes dere har mange gode poeng her, og det du sier, MikkelRev om troen alene, synes jeg er en viktig ting. Er ikke helt enig med deg, men enig med deg i at troen er fin, og at troen på kjærlighet fører til gode gjerninger som igjen vil lønne seg.

Innstillingen teller i mine øyne, om en er villig til å være god.
Det er imidlertid slik at også godt og ondt er en menneskedefinert ting,
og nettopp derfor vil mange utnytte dette til sin egen fordel.
Alt står i kontraster, det må vi heller ikke glemme. Så om "alt" var godt, mer all over enn det det er idag, ville selv den minste feil som begås være ond.
Jeg er ikke noe for denne puritanske livsstilen. Jeg mener mangfold er viktigst.
Og smerte er like bra som nytelse, glede og sorg utfyller hverandre.
Vi trenger litt av alt, og jeg synes det viktigste likevel er å være god mot andre, mens de som nekter å forandre seg og er egoistiske også bør få som de fortjener.
Da tenker jeg i form av diplomatiske løsninger framfor "fight fire with fire".

Så er det viktig å si at noe mister sin oppmerksomhet dersom en gjentar det for ofte. Derfor er kreativitet en viktig ting, og derfor virker kristendommen "gammeldags og kjedelig". Jeg er ikke kristen selv, men jeg er helt sikker på at om man fikk en mer livlig form for kristendom her i Norge, ville langt flere valgt troen.
Vi har jo fått det inn med både morsmelk og ungdomsskolen at vi blir sett strengt på hvis vi ikke oppfører oss og må høre på den monotone presten som mumler semi-engasjert om en narkoman halvbror som fikk sitt kall da han skulle sette heroinsprøyten i den siste blodåra som var å finne, og at dette reddet livet hans. Det virker klisjé ut, om det enn ER sant, det "lukter" klisjé... synd at ting blir slik med tiden.
Det er prisen vi må takke med, troverdighetens fall.
Det kan vi takke underholdningsbransjen for.
Evig evolusjon og forkastelse av tradisjoner.
Ingen respekt for det bestående.
Vi er født konsumenter og skal dø som konsumenter.
Pengene styrer alt idag.

(jepp, der var jeg tilbake til det samme gamle "svadaet" mitt også... kan ikke få brukt det nok...) :P
Den unge verdensmesteren har talt, disse ord er kun det rette folkens.
Den store Gud har talt

kenneth
Antall ord: 419

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links