Drømmer, NDO & ut av kroppen53 bevis for liv etter døden

Forum dedikert til drømmer, ut-av-kroppen opplevelser som Astral projeksjon, Lucide drømmer og nær-døden opplevelser. Herunder også drømmetydning

Moderatorer: Asbjørn, mod drømmer

Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Re: 53 bevis for liv etter døden

Innlegg av BA. »

84507 skrev:
madjava skrev:Veit du kva du egentlig beviser nå? Veit ikkje om eg kan fortelle deg det. Mulig det er krenkande. :badgrin:
Ble det for vanskelig å lese bevisene på engelsk? Eller spiller du dum?

Selvsagt klarer du ikke å ta til deg at dette er bevis i den forstand at det taler FOR at det er et liv etter døden. Det er ikke alle disse punktene som har samme vitenskapelige grunnlag eller troverdighet, men summen av alle disse punktene blir et sterkt grunnlag for et liv etter døden.

"Veit du kva du beviser nå" sier vel mest om deg, da jeg her refererer til en nettside som opererer med 53 såkalte bevis. Det er faktisk ikke jeg som har laget dette. Når det er sagt er det seriøs forskning bak mange av disse påstandene, noe som setter en synser, som deg, sine synspunkter i en helt annen kategori.
Bare for å starte med det første. Det finnes ikke ett eneste bevis der. Det er 53 indikasjoner for liv etter døden, og de fleste er lette å avvise.

Bare for å ta det første indisiet (Evidence betyr nærmere indisie enn bevis selv om mange ordbøker oversetter direkte til bevis. I denne sammenheng bruker man proof for bevis.)

People Have NDEs While Brain Dead
Her brukes Dr. Michael Saboms eksempel om Pam Reynolds NDE.
Dette virker noe suspekt, fordi en slik operasjon det her er snakk om fører til at pasienten er bevisstløs i seks timer, og uten hjernefunksjon i 15 minutter.
Dermed er det vanskelig å vurdere hva som foregikk akkurat i de 15 minuttene hjernen var uvirksom.
De 15 minuttene med minimal hjernefunksjon er et resultat av at hjernen er nedkjølt til 15 grader C. Vi vet ikke hvor "død" hjernen er da, men det antas at man er hjernedød.

Dette er hva Pam Reynolds skal ha fortalt.
The next thing I recall was the sound: It was a Natural "D." As I listened to the sound, I felt it was pulling me out of the top of my head. The further out of my body I got, the more clear the tone became. I had the impression it was like a road, a frequency that you go on ... I remember seeing several things in the operating room when I was looking down. It was the most aware that I think that I have ever been in my entire life ...I was metaphorically sitting on [the doctor's] shoulder. It was not like normal vision. It was brighter and more focused and clearer than normal vision ... There was so much in the operating room that I didn't recognize, and so many people.
Det første hun kommenterer er lyden. Dette er nok ikke tilfeldig, fordi dette har hun sikkert hørt, og slik en danner seg bilder av situasjonen i et hørespill, har hun dannet seg bilder av situasjonen i operasjonsstuen.

Altså ser det ut til at hun hallusinerer her. Ikke minst mener hun at hun aldri i sitt liv har vært mer våken, noe som også går igjen i mange våkendrømfortellinger. Hallusinasjon og en forestilling om hva hun skulle oppleve kan også forklare at hun så en "Midas Rex Bone Saw", selv om noe slikt ikke ble brukt under operasjonen.

Hun forteller mer om hva hun hører, noe som stemmer med det jegtidligere har lært, nemlig at hørselen er noe avdet siste som forsvinner i slike situasjoner.

Deretter forteller hun om den sedvanlige tunnellen. Noe som kan forklares med at synsnervene ikke forsvinner alle samtidig. De forsvinner fra sentrum og utover, og gir en følelse av lys som begynner som en liten prikk i sentrum, og gradvis øker størrelse. Dette gir en illusjon av at en beveger seg nærmere denne lyse flekken, slik man gjør i en tunnell.
Herfra er det mange fortellinger om hvordan avdøde slektninger geleider en tilbake til livet, noe som kan være delvis en hallusinasjon, og delvis at en slektning settes i legens sted, der legen geleider pasienten tilbake til livet.

Dermed ser det ut til at Pam Reynolds fortelling kan være en blanding av faktiske opplevede hendelser som blandes med hallusinasjoner og gir en helt annen opplevelse enn det som faktisk foregikk.
Antall ord: 727

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ønsker du din egen nettside ?
84507
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 19 Des 2003 12:18
20

Innlegg av 84507 »

BA skrev:
84507 skrev:
madjava skrev:Veit du kva du egentlig beviser nå? Veit ikkje om eg kan fortelle deg det. Mulig det er krenkande. :badgrin:

Selvsagt klarer du ikke å ta til deg at dette er bevis i den forstand at det taler FOR at det er et liv etter døden. Det er ikke alle disse punktene som har samme vitenskapelige grunnlag eller troverdighet, men summen av alle disse punktene blir et sterkt grunnlag for et liv etter døden.

"Veit du kva du beviser nå" sier vel mest om deg, da jeg her refererer til en nettside som opererer med 53 såkalte bevis. Det er faktisk ikke jeg som har laget dette. Når det er sagt er det seriøs forskning bak mange av disse påstandene, noe som setter en synser, som deg, sine synspunkter i en helt annen kategori.
Bare for å starte med det første. Det finnes ikke ett eneste bevis der. Det er 53 indikasjoner for liv etter døden, og de fleste er lette å avvise.

Bare for å ta det første indisiet (Evidence betyr nærmere indisie enn bevis selv om mange ordbøker oversetter direkte til bevis. I denne sammenheng bruker man proof for bevis.)

People Have NDEs While Brain Dead
Her brukes Dr. Michael Saboms eksempel om Pam Reynolds NDE.
Dette virker noe suspekt, fordi en slik operasjon det her er snakk om fører til at pasienten er bevisstløs i seks timer, og uten hjernefunksjon i 15 minutter.
Dermed er det vanskelig å vurdere hva som foregikk akkurat i de 15 minuttene hjernen var uvirksom.
De 15 minuttene med minimal hjernefunksjon er et resultat av at hjernen er nedkjølt til 15 grader C. Vi vet ikke hvor "død" hjernen er da, men det antas at man er hjernedød.

Dette er hva Pam Reynolds skal ha fortalt.
The next thing I recall was the sound: It was a Natural "D." As I listened to the sound, I felt it was pulling me out of the top of my head. The further out of my body I got, the more clear the tone became. I had the impression it was like a road, a frequency that you go on ... I remember seeing several things in the operating room when I was looking down. It was the most aware that I think that I have ever been in my entire life ...I was metaphorically sitting on [the doctor's] shoulder. It was not like normal vision. It was brighter and more focused and clearer than normal vision ... There was so much in the operating room that I didn't recognize, and so many people.
Det første hun kommenterer er lyden. Dette er nok ikke tilfeldig, fordi dette har hun sikkert hørt, og slik en danner seg bilder av situasjonen i et hørespill, har hun dannet seg bilder av situasjonen i operasjonsstuen.

Altså ser det ut til at hun hallusinerer her. Ikke minst mener hun at hun aldri i sitt liv har vært mer våken, noe som også går igjen i mange våkendrømfortellinger. Hallusinasjon og en forestilling om hva hun skulle oppleve kan også forklare at hun så en "Midas Rex Bone Saw", selv om noe slikt ikke ble brukt under operasjonen.

Hun forteller mer om hva hun hører, noe som stemmer med det jegtidligere har lært, nemlig at hørselen er noe avdet siste som forsvinner i slike situasjoner.

Deretter forteller hun om den sedvanlige tunnellen. Noe som kan forklares med at synsnervene ikke forsvinner alle samtidig. De forsvinner fra sentrum og utover, og gir en følelse av lys som begynner som en liten prikk i sentrum, og gradvis øker størrelse. Dette gir en illusjon av at en beveger seg nærmere denne lyse flekken, slik man gjør i en tunnell.
Herfra er det mange fortellinger om hvordan avdøde slektninger geleider en tilbake til livet, noe som kan være delvis en hallusinasjon, og delvis at en slektning settes i legens sted, der legen geleider pasienten tilbake til livet.

Dermed ser det ut til at Pam Reynolds fortelling kan være en blanding av faktiske opplevede hendelser som blandes med hallusinasjoner og gir en helt annen opplevelse enn det som faktisk foregikk.
Grensene mellom bevis og indisier er ofte flytende, men jeg er forsåvidt enig med deg at man godt kan kalle dette for indisier.

Videre er jeg helt uenig i din tolkning av denne NDO, men det er nå så... Husk at det er mange NDO som foteller om absolutt stillhet, og at de faktisk ikke hørte noenting, men bare obseverte!
Antall ord: 791

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av BA. »

84507 skrev:Grensene mellom bevis og indisier er ofte flytende, men jeg er forsåvidt enig med deg at man godt kan kalle dette for indisier.

Videre er jeg helt uenig i din tolkning av denne NDO, men det er nå så... Husk at det er mange NDO som foteller om absolutt stillhet, og at de faktisk ikke hørte noenting, men bare obseverte!
Det var godt du var enig i noe, men hva er du uenig i?

Er du uenig i at en slik operasjon tar seks timer, mens man har minimale hjernefunksjoner i ett kvarter?

Er du uenig i at hjernen kjøles ned til 15ºC, og at man ikke vet hvor "død" hjernen er?

Er du uenig i at hun fokuserer mye på hva hun hører?

Er du uenig i at hørselen fungerer lenger enn de andre sansene når hjernen kobles helt vekk?

Er du uenig i at hun så feil verktøy under operasjonen?

Er du uenig i at synet forsvinner gradvis fra sentrum og utover, og at dette kan skape tunnelleffekten?

Når NDO er en fellesbetegnelse for mange forskjellige opplevelser med noen fellestrekk, mener du da det er umulig at de kan ha forskjellig årsak?
Alle narkomane har en del felleselementer, men likevel er det forskjellige grunner til at de blir narkomane. Du kan ikke utelukke at en person har blitt lurt inn i et narkohelvete fordi en annen har valgt det frivillig.
På samme måte kan du ikke utelukke at denne NDO'en er basert på lydopplevelser fordi andre ikke inneholder lyd.
Antall ord: 265

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
madjava
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 01 Des 2005 21:35
18
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av madjava »

84507 skrev:

Har ikkje funne nokon bevis å lese enda.

Som du sikkert skjønner sjølv er dette indisier, dvs spekulasjoner da desse indisiane knapt nok innehar troverdighet, vitenskaplig grunnlag eller er bygd på noko form for seriøs forskning.

Viss dette var gjort i den meining å få fleire til å "åpne opp sitt sinn" og tro på eit "liv etter døden" burde du kome med noko reellt.
Kanskje er du skjeptisk av natur og legger dette ut for å trigge andre skjeptiske/kritiske slik at enda fleire vert klar over at eit liv etter døden forsatt bare er spekulering og aldri bevist. Du er flink. =D>
Antall ord: 258
If we spread truth like a disease
we might just infect those around us
with intelligence

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
InUtero

Innlegg av InUtero »

Dette er ikke bevis. Det er et par faktasetninger, samt noen teorier. Noen av dem stemmer ikke engang.

For tynt spør du meg. Men likevel interessant!
Antall ord: 27

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
paraunormal
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 03 Mai 2005 22:22
19
Blitt takket: 2 ganger

Innlegg av paraunormal »

84507 skrev:Desverre er det lite "bevis" de kommer med selv når de skal argumentere for sitt syn på at det ikke eksisterer noe utover den fysiske verden vi lever i.
Vel, jeg har alltid sett på det fysiske som det som eksisterer. Noe utover hva som eksisterer har jeg ikke grunn nok til å bruke tankearbeid på. Har ikke liv noe med en viss eksistens å gjøre? Om ikke definerer vi ikke liv på samme måte og da blir det like vanskelig for meg å forstå deg, som det blir for deg å forstå meg. Jeg føler at det ikke går an å diskutere på et slikt grunnlag.
Antall ord: 109

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
kaja43
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 27 Mai 2005 19:16
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Ski
Blitt takket: 4 ganger

Uintressant!!

Innlegg av kaja43 »

Undrer meg over hva dere vil få frem i en sånn diskusjon. Håndfaste bevis som en
skeptiker kan gå god for vil aldri bli fremlagt om det som finnes på den andre siden.
Det tror jeg vi kan være enige om. Hva som finnes og hvordan ting fungerer på de indre plan, eller om det i det hele tatt er noe der, er noe en må oppleve og sanse i sitt indre.
Det er som med all annen forskning. Noen mener de beviser noe, mens de som er uenige beviser det motsatte. Føler du at alt er bare vås så er det det for deg, uten at det behøver å være en sannhet. Når jeg snakker med de så er det en sannhet for meg.
Jeg ville aldri sette ut for en slalombakke, for meg er det farlig og idiotisk, men for deg er det kanskje toppen av lykke. For meg er lykke å fylle kroppen og sinnet med universets kjærlighetsenergi. Du har kanskje aldri følt den og bare flirer av utsagnet. Så dypest sett er alt en illusjon og kun en sannhet for den som opplever det.
Antall ord: 196
Vær god mot deg selv og du vil skinne for andre

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av BA. »

Trådstarter vill nok forsøke å overbevise trosfeller og skeptikere om at det finnes et liv etter døden. Sannsynligvis ble 84507 imponert over disse "bevisene" selv, og ville dele dem med andre.

Noen synes det er greit å tro, og plages ikke med at deres tro er irrasjonell, mens andre vil prøve å vise at det er rasjonellt å tro slik de gjør. Da kommer slike "bevis" til sin rett.

Så lenge dette er et diskusjonsforum, vil andre reagere på slike påstander og debunke dem. Andre steder får slike påstander stå uimotsagt, og da begynner noen å tro på dem.

Innen forskning er det ingen som beviser noe. Man motbeviser eller styrker en hypotese/teori.

Flere teorier kan leve side om side, og de har hver sine tilhengere. Derfor er det debatt og uenighet også i forskermiljøene. Noen ting er vås, uansett hvordan man snur og vender på det, mens andre kan se ut som vås fra noen vinklinger, men kan se fornuftige ut fra andre.
F.eks. People have NDEs while they are certified to be brain dead.
Dette er vås uansett hvordan man snur og vender på det.
For det første vet man ikke hvor "død"hjernen er når man slutter å måle aktivitet.
For det andre er det en tid uten kontakt både før og etter perioden man er hjernedød. Da vet men ikke lenger om opplevelsene foregikk mens hjernen var "død" eller om det var før eller etter.
Antall ord: 256

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Astarte
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 21 Jun 2006 14:54
18
Kjønn (valgfri): Møkkakjærring
Lokalisering: Borti natta
Har takket: 163 ganger
Blitt takket: 171 ganger

Innlegg av Astarte »

Imponerende!!!!
Jeg har lenge lurt på hvem som kunne matche de kristne i saklige bevis!!!!
Bravo :roll: =D>
Antall ord: 16
BildeBilde Memento mori

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
melona
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 01 Aug 2006 16:58
18
Lokalisering: huse mitt!

Innlegg av melona »

emm..bevis? kordan kan du vete atte ditta er bevsi..jah ej veit noken he forska på d men alzo..må du ike vere dø vår å vete ka so sjer etter døden..?
å han forskar manne he velikke prata me noken so fekk ett nyt liv etter døden he han? :roll: men ej trur d e liv etter døden men ikke atte de er bevis får de..!
Antall ord: 70

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Magician
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 03 Jun 2006 21:42
18
Lokalisering: Oslo

Innlegg av Magician »

Bra :D

Death is just the begining

Tot anch amon
Antall ord: 9
The truth is out there

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Vanessa
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 07 Aug 2006 20:30
18
Lokalisering: Os

Innlegg av Vanessa »

Ganske bra å få bevis no.. :mozilla_smile:
Men engelsk er ikke det jeg kan best.. Så listen skulle vert på norsk.. Men ellers BRA :D
Antall ord: 24
Ser Ned På Ett Kutt Gjør Det Igjen, Men Nå Er Det Slutt...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
paraunormal
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 03 Mai 2005 22:22
19
Blitt takket: 2 ganger

Innlegg av paraunormal »

Tenk over at løftet om liv etter døden stammer blandt annet Buddhismen. Det er nok ikke fordi liv etter døden er veldig logisk, men for å drive folk til å gjøre gode gjerninger for å få et verdig liv etter døden. Så hva er din grunn til å tro på liv etter døden, at du har et ønske om det?
Antall ord: 62

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 25 Aug 2004 16:02
20
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Innlegg av ludoburgero »

Nudger denne, jeg... :)
Merk at alle såkalte bevis ikke er bevis. Noen repeterer bare en annen teori.

Uansett greit å ta til vurdering.
Antall ord: 23
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
kristiane
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 31 Aug 2009 11:28
15
Lokalisering: Møre og Romsdal

Innlegg av kristiane »

Har en interessant bok,skrevet av en som har patologi som sitt yrke. Han jobbet på et sykehus,og forteller om mange sterke opplevelser. I flg.ham er det bevis for ham,på et liv etter dette. Boka heter "Avtale med en avdød",og forfatteren heter Tor Carsten Nygren. Unnskyld til moderator dersom jeg heller skulle ha lagt innlegget under "boktråden",men da er det fritt fram for moderator å flytte :) Forfatteren forteller om møter med det ukjente,om avdøde,og reiser enda flere spørsmål omkring det vanskelige som å bevise et liv etter døden.
Antall ord: 100

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links