Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Klarsyn, Spådom & Åndelige sanserEtisk plikt til å si fra?

Her diskuteres åndelige sanser som telepati, prekognisjon, klarsyn / clairvoyance, spådom og mer.

Moderatorer: Asbjørn, mod klarsyn, mod hjem

qinqong

Innlegg av qinqong »

Har så absolut ikke fått med alt som er skrevet, men nå er det gått to måneder, og altså betyr det at det er gått såpass lang tid at vedkommende burde ha kjent eventuelle ubalanser i sitt eget system, eller ble h*n varslet og deved fått minst to måneder med masse depresivitet og forunderlige tanker i hodet, da voksende ting inne i kroppen i nesten alle tilfeller drejer seg om ukontrolert eller irregulær celledeling, hvilket går under fellesbetegnelsen kreft.
kjenner selv mennesker som har fått slike idiotiske meldinger fra mennekser som mener at de selv evner å se dette, og det har skapt et helvete for dem, og leve med mistanken og latterliggjøring av seg selv ved å stå hos en lege å bli diagnostisert med krakofobi.
Om man evner å se slike ting uten å evne å se helt hundre prosent rett med evne til å kunne formidle dette på en human og meget sikker måte, så kan man heller finne på andre ting å bruke hodet på, da det isåfall er ens egen fantasi som spiller en et puss.
Antall ord: 187

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Atmi

Innlegg av Atmi »

For all del. Må selvfølgelig ikke si noe om sykdom eller andre "slike" ting med mindre du er 100% sikker.
Antall ord: 21

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Minsinn
Verifisert
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 158
Startet: 07 Jan 2006 21:19
18
Kjønn (valgfri): Dame
Lokalisering: Ute ved kysten der oppe i nord
Har takket: 49 ganger
Blitt takket: 50 ganger

Innlegg av Minsinn »

Atmi skrev:For all del. Må selvfølgelig ikke si noe om sykdom eller andre "slike" ting med mindre du er 100% sikker.
Takk, Atmi, for at du gjenopprettet min tro på at det fortsatt finnes mennesker her inne også som faktisk er interessert i å svare på spørsmålet man starter i en tråd... :mozilla_foot:
Synes at jeg kanskje bør fortelle litt om hvordan dette ble løst, mannen er nemlig frisk igjen. Tror ikke han skjønner at det var jeg som "sendte han til legen", og poenget er at han er fullt oppegående igjen, jippi!!! :mozilla_cool:

Jeg tror nemlig også at når man får slike beskjeder så er det fordi man skal gjøre noe med dem. Hva er vitsen med "evner" hvis man ikke skal bruke dem? Skal man bare gå rundtomkring og "vite" masse rart om andre mennesker uten å kunne gjøre noe for dem? Det synes jeg er å vise en utrolig ringeakt for andre mennsker, og hører ikke hjemme i medmenneskelighetens navn. Men, det er klart at man noen ganger blir i tvil om hva som er riktig å gjøre - spesielt når det dreier seg om mennesker man ikke kjenner så veldig godt, og dermed ikke vet helt hvordan man skal "angripe" kommunikasjonen. Og i de tilfeller har man - selv som godt voksen - behov for å lufte tanken/spørsmålet ovenfor noen andre som har en mulighet til å forstå hva dette dreier seg om.

Har fått en del gode tilbakemeldinger her inne, noen interessante tilbakemeldinger og noen ikke fullt så interessante tilbakemeldinger. Man bør aldri gjøre noe annet enn det sjela sier man skal gjøre, uansett. :mozilla_cool:
Antall ord: 285
Peace and love, Honey, Peace and love :bat

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Atmi

Innlegg av Atmi »

mymor skrev:
Atmi skrev:For all del. Må selvfølgelig ikke si noe om sykdom eller andre "slike" ting med mindre du er 100% sikker.
Takk, Atmi, for at du gjenopprettet min tro på at det fortsatt finnes mennesker her inne også som faktisk er interessert i å svare på spørsmålet man starter i en tråd... :mozilla_foot:
Synes at jeg kanskje bør fortelle litt om hvordan dette ble løst, mannen er nemlig frisk igjen. Tror ikke han skjønner at det var jeg som "sendte han til legen", og poenget er at han er fullt oppegående igjen, jippi!!! :mozilla_cool:

Jeg tror nemlig også at når man får slike beskjeder så er det fordi man skal gjøre noe med dem. Hva er vitsen med "evner" hvis man ikke skal bruke dem? Skal man bare gå rundtomkring og "vite" masse rart om andre mennesker uten å kunne gjøre noe for dem? Det synes jeg er å vise en utrolig ringeakt for andre mennsker, og hører ikke hjemme i medmenneskelighetens navn. Men, det er klart at man noen ganger blir i tvil om hva som er riktig å gjøre - spesielt når det dreier seg om mennesker man ikke kjenner så veldig godt, og dermed ikke vet helt hvordan man skal "angripe" kommunikasjonen. Og i de tilfeller har man - selv som godt voksen - behov for å lufte tanken/spørsmålet ovenfor noen andre som har en mulighet til å forstå hva dette dreier seg om.

Har fått en del gode tilbakemeldinger her inne, noen interessante tilbakemeldinger og noen ikke fullt så interessante tilbakemeldinger. Man bør aldri gjøre noe annet enn det sjela sier man skal gjøre, uansett. :mozilla_cool:
Så fint at du fikk sent ham dit han skulle :) på rett måte

Atmi
Antall ord: 302

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Terra
Verifisert
Moderator
Moderator
Innlegg: 2799
Startet: 04 Jan 2014 00:12
10
Har takket: 1494 ganger
Blitt takket: 1114 ganger
Kjønn:

Re: Etisk plikt til å si fra?

Innlegg av Terra »

Minsinn skrev:For et par uker siden fikk jeg "beskjed om" at en god bekjent av meg har en sykdom som vokser i han. Jeg skriver "beskjed om" i anførselstegn fordi jeg ikke kan forklare hvordan jeg får slike beskjeder, jeg bare vet at beskjedene svært ofte slår til - uansett om jeg vil eller ikke. Noen ganger er det positive og hyggelige beskjeder og andre ganger er det dessverre ikke det, slik som i dette tilfellet.

Så har jeg innimellom ført noen etiske diskusjoner med meg selv, og ønsker meg egentlig litt innspill fra andre som tenker anderledes enn meg:
Rent etisk føler jeg at det ville vært riktig av meg å sende han til lege.
På den annen side så kjenner jeg han ikke så godt at det vil falle seg naturlig at et slikt råd kommer fra meg. Han vil kanskje ikke forstå, eller synes at jeg blander meg.
Han er en godt voksen mann, som jeg kjenner gjennom felles medlemsskap i ei forening her på hjemplassen min - jeg kjenner han ikke bedre enn som så. Og hvis jeg sier til han at jeg har fått en slik "beskjed" vil det antakelig skje flere ting, blant annet:
1. Han vil (selvsagt) mene at jeg er spik spenna gærn
2. Han vil (kanskje) bli engstelig og brydd, og kanskje unødvendig bekymra (det er jo ikke sikkert at jeg har hørt rett beskjed)

Hvis jeg ikke rår han til å gå til lege, kan det også skje flere ting, blant annet:
1. Han kan utvikle sykdommen som kanskje er svært farlig.
2. Han kan leve lykkelig uten bekymring fra min side, og kanskje være fullstendig frisk som en fisk.

altså: På den ene siden kjenner jeg et moralsk ansvar for å be han gå til lege. På den annen side kjenner jeg et moralsk ansvar for å la han være i fred. Dersom jeg ikke gjør det, og han utvikler sykdommen og kanskje kommer for sent til behandling vil selvsagt jeg banke meg selv resten av mitt liv. Dersom jeg gjør det og han er frisk som en fisk har jeg kanskje utsatt han for unødvendig engstelse og vil banke meg selv for resten av mitt liv for det.

Noen som kan hjelpe meg til å bli enig med meg selv om hva jeg skal gjøre?
Hei Minsinn! :-)
Dette er jammen et gammelt innlegg, så lenge siden, men jeg lurer på hvordan det gikk? Sa du noe, gikk personen til legen, fant du ut om det var noe galt som feilte personen? Kjenner jeg ble nysgjerrig på fortsettelsen og oppdatering på dette. ;-)
Antall ord: 447
“Mot er ikke fravær av frykt, men evnen til å gå videre selv om du er redd.”
https://www.youtube.com/watch?v=ZnA9OnrdIuI

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Artemis
Verifisert
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 181
Startet: 15 Feb 2017 17:15
7
Har takket: 125 ganger
Blitt takket: 99 ganger
Kjønn:

Re: Etisk plikt til å si fra?

Innlegg av Artemis »

Terra skrev: Hei Minsinn! :-)
Dette er jammen et gammelt innlegg, så lenge siden, men jeg lurer på hvordan det gikk? Sa du noe, gikk personen til legen, fant du ut om det var noe galt som feilte personen? Kjenner jeg ble nysgjerrig på fortsettelsen og oppdatering på dette. ;-)
Det står litt om det et par innlegg over ditt :)
Antall ord: 59

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
g.r.y
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1406
Startet: 15 Okt 2013 06:22
10
Kjønn (valgfri): dame
Lokalisering: 3rd Rock From The Sun
Har takket: 529 ganger
Blitt takket: 556 ganger

Re: Etisk plikt til å si fra?

Innlegg av g.r.y »

Dette er et innmari interessant, -og ikke minst viktig emne-område, så det var virkelig fint at noen fikk blåst liv i denne tråden igjen!

Det er faktisk litt rart at problemstillinger av dette slaget knapt er å finne blandt emnene våre, for slike dilemmaer er jo nødt til å dukke opp med gjevne mellomrom hos de som tar inn info om andre mennesker..(?)
- For hvordan pokker håndterer en det dersom en får en sterk fornemmelse/indikasjon om at en eller annen fryktelig ting er i anmasj hos et annet menneske!?

Det er selvfølgelig ikke noe fasitsvar for denne typen dilemmaer, siden det jo er en mengde faktorer som spiller inn i hvert tilfelle. Men samtidig finnes det jo alltid noen grunnprinsipper (egne såvel som mer generelle) en har som utgangspunkt når etiske vurderinger skal gjøres, og jeg syntes iallefall det ville være innmari interessant å snakke om forskjellige situasjoner & ulike sider ved disse som kan/har dukke/t opp.

Eksempelvis har en jo dette med sykdom som trådstarter tok opp.. Om en f.eks skulle få opp noe sånt som kreft, -og det på en sånn skikkelig sterk måte at det liksom bare ikke kan 'feies' bort som 'sannsynligvis bare fjas', 'overdrevet ut av alle proposjoner', etc.. -Hva faen gjør man da?..
På den ene siden, er det såpass alvorlig at en videreformidling syntes farlig nær det å videreformidle død, -hvilket jeg vil si ER forkastelig, uansett. På den annen side, derimot, kan en se på en videreformidling som en potensiell redning av livet til vedkommende, og det ikke å videreformidle dermed syntes ditto forkastelig som å frata noen/redusere muligheten til å reddes..
Og velger en å dele fornemmelsen, er jo heller ikke dette bare-bare! Det er jo langt i fra hverdagskost en skal ut med her, så det må jo være pokker så vanskelig uansett hvor nær en står vedkommende det gjelder!..

Personlig, heller jeg i utgangspunktet mot at faresignalene jeg har fått skal videreformidles til vedkommende det gjelder dersom det er å anse som overveiende sannsynlig at det kan redusere sykdomsperioden, eller i ytterste konsekvens redde livet. -Direkte eller indirekte er et fett, bare det får personen til undersøkelse/utredning.
- Men der stopper det oxo.. Hva om det f.eks bare syntes å være 'svart' å se hos dette mennesket, så det syntes å være en økt sannsynlighet for at det rett & slett er 'døden' en har fornemmet, -samtidig som at dette jo slett ikke er sikkert, da f.eks det som i utgangspunktet kunne være den visse død kunne forhindres gjennom din 'heads-up'!?

Videre er det jo plenti av andre typer livskriser som kan fanges opp; Det kan være samlivsbrudd (av værste sort), økonomisk/finansiell katastrofe/ruin, osv..

Det er nok å ta av, men innmari nyttig å snakke om oxo, tror jeg.. :)
Antall ord: 489
The majority's concept of the truth isn't necessarily the actual truth.
Use your own mind. - Always!

~ Gry ~

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Terra
Verifisert
Moderator
Moderator
Innlegg: 2799
Startet: 04 Jan 2014 00:12
10
Har takket: 1494 ganger
Blitt takket: 1114 ganger
Kjønn:

Re: Etisk plikt til å si fra?

Innlegg av Terra »

Artemis skrev:
Terra skrev: Hei Minsinn! :-)
Dette er jammen et gammelt innlegg, så lenge siden, men jeg lurer på hvordan det gikk? Sa du noe, gikk personen til legen, fant du ut om det var noe galt som feilte personen? Kjenner jeg ble nysgjerrig på fortsettelsen og oppdatering på dette. ;-)
Det står litt om det et par innlegg over ditt :)
Å, tusen takk Artemis, jeg så ikke det innlegget jeg :-)
Antall ord: 70
“Mot er ikke fravær av frykt, men evnen til å gå videre selv om du er redd.”
https://www.youtube.com/watch?v=ZnA9OnrdIuI

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Terra
Verifisert
Moderator
Moderator
Innlegg: 2799
Startet: 04 Jan 2014 00:12
10
Har takket: 1494 ganger
Blitt takket: 1114 ganger
Kjønn:

Re: Etisk plikt til å si fra?

Innlegg av Terra »

Minsinn, Terra savner deg her! :blunke

(Jada, jeg vet at Gaia er borte for godt... men folkene derfra har for det meste funnet veien hit... så Terra lever i håpet om å få samlet den "gode, gamle gjengen her på paran." Et aldri så lite hjertesukk fra Terra...

Og det samme gjelder for Tarot Norge gjengen... om dere leser dette...) :light
Antall ord: 59
“Mot er ikke fravær av frykt, men evnen til å gå videre selv om du er redd.”
https://www.youtube.com/watch?v=ZnA9OnrdIuI

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Minsinn
Verifisert
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 158
Startet: 07 Jan 2006 21:19
18
Kjønn (valgfri): Dame
Lokalisering: Ute ved kysten der oppe i nord
Har takket: 49 ganger
Blitt takket: 50 ganger

Re: Etisk plikt til å si fra?

Innlegg av Minsinn »

Terra skrev:Minsinn, Terra savner deg her! :blunke

(Jada, jeg vet at Gaia er borte for godt... men folkene derfra har for det meste funnet veien hit... så Terra lever i håpet om å få samlet den "gode, gamle gjengen her på paran." Et aldri så lite hjertesukk fra Terra...
Og det samme gjelder for Tarot Norge gjengen... om dere leser dette...) :light
Takk Terra <3 Minsinn savner Terra også
og hele den gamle Gaiagjengen - det var så god tone i det forumet. Jeg er ikke så aktiv i slike diskusjonsfora lengre, men forsøker å følge litt med i ny og ned. Rop på meg når du vil .korps
Antall ord: 107
Peace and love, Honey, Peace and love :bat

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Terra
Verifisert
Moderator
Moderator
Innlegg: 2799
Startet: 04 Jan 2014 00:12
10
Har takket: 1494 ganger
Blitt takket: 1114 ganger
Kjønn:

Re: Etisk plikt til å si fra?

Innlegg av Terra »

Minsinn skrev:
Terra skrev:Minsinn, Terra savner deg her! :blunke

(Jada, jeg vet at Gaia er borte for godt... men folkene derfra har for det meste funnet veien hit... så Terra lever i håpet om å få samlet den "gode, gamle gjengen her på paran." Et aldri så lite hjertesukk fra Terra...
Og det samme gjelder for Tarot Norge gjengen... om dere leser dette...) :light
Takk Terra <3 Minsinn savner Terra også
og hele den gamle Gaiagjengen - det var så god tone i det forumet. Jeg er ikke så aktiv i slike diskusjonsfora lengre, men forsøker å følge litt med i ny og ned. Rop på meg når du vil .korps
Jippi! Godt at du fortsatt stikker innom her! Terras dag er reddet! :lykkelig :wx
Antall ord: 121
“Mot er ikke fravær av frykt, men evnen til å gå videre selv om du er redd.”
https://www.youtube.com/watch?v=ZnA9OnrdIuI

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !