Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Healing og annen alternativ medisinAkupunktur

Healing, og annen alternativ medisin. Stedet for å diskutere hvordan man kan få hjelp med kjente teknikker.

Moderatorer: Asbjørn, mod healing

Dagros

Akupunktur

Innlegg av Dagros »

Noen som vet noe om dette?

Det er kinesisk "kunst" som presiseres for å heale f. eks. muskelskader over tid 8)
Antall ord: 19

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Re: Akupunktur

Innlegg av BA. »

Det vi vet er at det hjelper som mild smertelindring.

Omtrent som sukkerpiller og andre ting som heller ikke har noen virkning. Det spiller ingen rolle hvem som foretar akupunkturen, hvor nålene settes, eller om nålene i det hele tatt penetrerer huden.
Antall ord: 44
Det er mye vitenskapene ikke kan forklare, men man behøver ikke å forlate virkelighetens verden.
-- Terje Lømo

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Astarte
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5078
Startet: 21 Jun 2006 14:54
17
Kjønn (valgfri): Møkkakjærring
Lokalisering: Borti natta
Har takket: 163 ganger
Blitt takket: 171 ganger

Re: Akupunktur

Innlegg av Astarte »

Men akupunktur blir jo av og til brukt ved norske sykehus?
Antall ord: 11
BildeBilde Memento mori

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Dj_Devil
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3244
Startet: 05 Sep 2004 20:51
19
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Rogaland,
Har takket: 11 ganger
Blitt takket: 8 ganger

Re: Akupunktur

Innlegg av Dj_Devil »

BA. skrev:Det vi vet er at det hjelper som mild smertelindring.

Omtrent som sukkerpiller og andre ting som heller ikke har noen virkning. Det spiller ingen rolle hvem som foretar akupunkturen, hvor nålene settes, eller om nålene i det hele tatt penetrerer huden.
Så det du sier er at folk som har fått livene sine tilbake pågrunn av akupunktur kunne likegodt tatt en sukker pille?
Det er folk som har ekstrem MS som har fått ett liv etter akupunktur behandling.
Riktig nokk ikke slik "poff frisk for godt". Men eg leste om ein mann som bare hadde energi til å gå fra senga til dassen og tilbake. Etter det hadde ikke han mer energi. Så prøvde han akupunktur. Å første gangen han hadde tatt det så kunne han bevege seg uten å bli sliten. Han hadde energi igjen. Men kortvarig ja. Men nå. etter 2 år. så går han på en akupunktur behandling i kina 2 ganger i uka (han fløttet ned dit) å han sykler å jobber aktift..

Litt av en sukker pille du.

Eg leste dette på VG for en stund tilbake.. Eg har dessverre ikke linken til den å eg sku ønske eg fant linken da eg letet før i dag.
Antall ord: 209
I love you.
Thank you.
Forgive me.
I'm Sorry.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Re: Akupunktur

Innlegg av BA. »

Astarte skrev:Men akupunktur blir jo av og til brukt ved norske sykehus?
Ja, dessverre er ikke høy utdannelse en garanti mot dårskap. ;)

Selv høyt utdannede leger og forskere kan ha tro på uvitenskapelige metoder som astrologi, akupunktur, numerologi osv. De kan til og med være religiøse. :shock:
Dj_Devil skrev:
BA. skrev:Det vi vet er at det hjelper som mild smertelindring.

Omtrent som sukkerpiller og andre ting som heller ikke har noen virkning. Det spiller ingen rolle hvem som foretar akupunkturen, hvor nålene settes, eller om nålene i det hele tatt penetrerer huden.
Så det du sier er at folk som har fått livene sine tilbake pågrunn av akupunktur kunne likegodt tatt en sukker pille?
Nei, det jeg sier er at virkningen av akupunktur er omtrent like god som en sukkerpille.

De som mener de har blitt bedre av akupunktur har av forskjellige grunner fått troen på at det er akupunktur som har hjulpet dem. Noen av disse kunne sikkert like gjerne blitt bedre av sukkerpiller hos en homøopat, mens andre hadde blitt bra uansett. Det finnes alt for mange tilfeller til at jeg kan gå igjennom alle her, men det vi vet om akupunktur ut fra forskning er, som sagt, at det hjelper som mild smertelindring, akkurat som mange andre placeboeffekter.
Det er folk som har ekstrem MS som har fått ett liv etter akupunktur behandling.
Det vi ikke vet er om disse samtidig har fått annen behandling, f.eks. endring av kosthold, som egentlig er den forløsende faktor, eller andre faktorer som kan spille inn.
Riktig nokk ikke slik "poff frisk for godt". Men eg leste om ein mann som bare hadde energi til å gå fra senga til dassen og tilbake. Etter det hadde ikke han mer energi. Så prøvde han akupunktur. Å første gangen han hadde tatt det så kunne han bevege seg uten å bli sliten. Han hadde energi igjen. Men kortvarig ja. Men nå. etter 2 år. så går han på en akupunktur behandling i kina 2 ganger i uka (han fløttet ned dit) å han sykler å jobber aktift..
I Kina er det både vestlig medisin og tradisjonelle behandlinger. De som har penger velger medisin framfor tradisjonelle behandlinger.

Det finnes mange historier vi bør ta med små klyper salt. Både fordi vi vet at mange lyver, men også fordi vi vet at man ikke alltid får vite hele sannheten. Ofte utelates store mengder fakta fra fortellingene av media, rett og slett fordi de ikke passer inn i bildet de ønsker å vise.

Hvor ofte får du f.eks. lese oppfølgingshistorier etter såkalte lykkede helbredelser hos alternative behandlere, der utfallet ikke akkurat er så lykkelig likevel? Vi vet at det finnes mange av dem, men de kommer dessverre ikke fram i media. Vi får lese om tragiske utfall der man dør som direkte følge av feilbehandling og vi får lese solskinnshistorier. Alle de historiene der man tror man blir helbredet, men likevel dør forbigåes i stillhet.
Antall ord: 518
Det er mye vitenskapene ikke kan forklare, men man behøver ikke å forlate virkelighetens verden.
-- Terje Lømo

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
abrj
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 163
Startet: 07 Sep 2004 12:25
19
Kjønn (valgfri): Hannkjønn
Lokalisering: Asker
Blitt takket: 1 gang
Kjønn:

Re: Akupunktur

Innlegg av abrj »

Når det gjelder akupunktur og akupressur, så foreligger det masse seriøs dokumentasjon på at det virker. Denne forskingen er blant annet utført ved seriøse sykehus og utdanningsinstitusjoner. Dette har medført at den norske legestanden faktisk aksepterer bruken av det.
Man ser i denne forskingen, at kroppen ved stimulering på akupunktene blant annet setter i gang en egenproduksjon av endorfiner og serotonin, samt at immunforsvaret og hormonene stimuleres. Blant annet. Endorfin er et av kroppens signalstoffer for smertedemping og følelse av velvære, mens serotonin er et signalstoff i hjernen som gir en god følelse og regulerer søvn, psyke, humør med mer.

Akupunktur/akupressur er eldgamle behandlingsformer, som er anerkjent over hele verden. Hadde de ikke vært det, hadde de heller ikke vært så mye brukt (blant annet av leger)

Som akupressør ser jeg daglig mennesker som får sine liv forbedret etter behandlinger.

Men, en ting jeg som diplomert akupressør synes er viktig å stresse ovenfor mine klienter er at akupressur (og akupunktur) ikke skal erstatte medisinsk behandling, men er et verdifullt tillegg til denne. Er man syk bør man vurdere å oppsøke lege. Man skal heller ikke slutte med medisiner, eller slutte å gå til legen sin om man velger å benytte akupressur for sine problemer.
Antall ord: 218

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Dagros

Re: Akupunktur

Innlegg av Dagros »

Altså, for å dra inn det med å akupunktere dyr. Jeg har erfaring med å se på når hester akupunkteres, og bevitne at det funker over tid. F. eks. på hoven, rett over det "harde", altså neglen, så er det tre punkter. På alle beina. Disse hjelper på hver sin ting, om man får ei nål der. Så på ryggen på hesten, mot hoftene, er det også flere punkter. Og andre plasser 8)

Nålene skal så vidt gjennom huden, gjelder egentlig bare å treffe riktig punkt, for å gi maksimal effekt ved nålestikket. Så står de jo i i noen minutter, noe som skal forsterke stikkets effekt. Når man da tar dem ut igjen, så skal de ha gjort sin misjon, ei uke frem i tid, til akupunktøren kommer neste gang. Om akupunktøren begynner på et "problem" ei gang, så må h*n jo stikke flere ganger for å fortsette, og til slutt avslutte behandlinga av "problemområdet" 8)

Avslutningsvis vil jeg si at hester faktisk reagerer, hvert tilfelle jeg har sett, positivt på akupunktur. F. eks. om det er en muskel som sitter fast, ei muskulær låsning, så må da akupunktøren stikke for å fikse dette (Og massør må til, men det har ikke noe med denne tråden å gjøre), og når da dette fikses over tid, etter noen stikk og noen uker, så kan man ikke stå på sidelinja og påstå at hesten innbiller seg at det har blitt bedre, at det er placeboeffekt, når hesten faktisk traver bedre og jevnere og slikt etter behandlinga :)
Antall ord: 265

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Re: Akupunktur

Innlegg av BA. »

abrj skrev:Når det gjelder akupunktur og akupressur, så foreligger det masse seriøs dokumentasjon på at det virker. Denne forskingen er blant annet utført ved seriøse sykehus og utdanningsinstitusjoner. Dette har medført at den norske legestanden faktisk aksepterer bruken av det.
Som sagt tidligere i tråden, akupunktur virker som mild smetelindring. Akkurat som sukkerpilller og andre placeboremedier.

En legeutdannelse er ikke noen garanti mot tro på guder, flygende tallerkener, akupunktur, homøopati eller sjøormer.
Man ser i denne forskingen, at kroppen ved stimulering på akupunktene blant annet setter i gang en egenproduksjon av endorfiner og serotonin, samt at immunforsvaret og hormonene stimuleres. Blant annet. Endorfin er et av kroppens signalstoffer for smertedemping og følelse av velvære, mens serotonin er et signalstoff i hjernen som gir en god følelse og regulerer søvn, psyke, humør med mer.
Stemmer, og det spiller ingen rolle hvor nålene settes, eller om man penetrerer huden. Det er altså ikke energibaner og slike påstander som gjør at det virker, men rett og slett prikkingen i huden.
Akupunktur/akupressur er eldgamle behandlingsformer, som er anerkjent over hele verden. Hadde de ikke vært det, hadde de heller ikke vært så mye brukt (blant annet av leger)
De er ikke så anerkjent som du vil ha det til. F.eks. er det de fattigste som bruker slike metoder i Kina, der de som har råd til det heller forholder seg til legevitenskap.

Hvis valget står mellom gammeldags behandling uten vitenskapelig dokumentasjon på virkning utover placebo, og moderne legevitenskap, så er ihvertfall ikke jeg i tvil om hva jeg velger.
Som akupressør ser jeg daglig mennesker som får sine liv forbedret etter behandlinger.

Men, en ting jeg som diplomert akupressør synes er viktig å stresse ovenfor mine klienter er at akupressur (og akupunktur) ikke skal erstatte medisinsk behandling, men er et verdifullt tillegg til denne. Er man syk bør man vurdere å oppsøke lege. Man skal heller ikke slutte med medisiner, eller slutte å gå til legen sin om man velger å benytte akupressur for sine problemer.
Akupressur bekrefter jo forsåvidt mitt argument om at man ikke behøver å penetrere huden med nåler. Det holder med massasje, som også er dokumentert behagelig og mild smertelindring.
Antall ord: 386
Det er mye vitenskapene ikke kan forklare, men man behøver ikke å forlate virkelighetens verden.
-- Terje Lømo

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links