Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Fakta, teori & skepsisForskning.no : Dårlig søvn ved fullmåne

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7955
Startet: 05 Apr 2005 01:39
18
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1377 ganger
Blitt takket: 1691 ganger
Kjønn:

Forskning.no : Dårlig søvn ved fullmåne

Innlegg av Asbjørn »

87

Fullmåne over Hellisøy fyr i Fedje. (Illustrasjonsfoto: colourbox.no)
Kilde: http://forskning.no/menneskekroppen-sov ... d-fullmane

Mennesker sover kortere og dårligere når det er fullmåne. Men det er ikke månelyset som har skylda.
Av: Ingrid Spilde journalist

27.7 2013 05:00
Fullmånen er knyttet til mye mystikk, og mange mennesker mener de sover dårligere med den lysende kula hengende over hodet. Men hittil har sammenhengen bare vært snakk på folkemunne.

Nå har imidlertid et team sveitsiske forskere undersøkt søvnen til 33 frivillige for å finne ut mer om saken. Og det viser seg altså at folk ser ut til å ha rett.

Les også: Hva hadde vi gjort uten månen?
I dagene rundt fullmåne brukte forsøkspersonene gjennomsnittlig fem minutter lenger på å sovne, de sov 20 minutter kortere og tida med virkelig dyp søvn så ut til å synke med 30 prosent.

Ikke månelys

Det er lett å tenke seg at det er lyset fra månen som gjør utslaget. Men det stemmer ikke, ifølge Christian Cajochen fra Universitetet i Basel og kollegaene hans.

Undersøkelsene ble gjort i et søvnlaboratorium under strengt kontrollerte forhold. Ytre faktorer som lys ble regulert av forskerne. Og under innsovning og søvn ble det gjort målinger av deltagernes hjernebølger, øyebevegelser og hormonnivåer.

I tillegg rapporterte de frivillige om sin egen oppfatning av søvnkvaliteten.

Les også: Løven angriper ved fullmåne
Det viste seg månefasene også så ut til å påvirke nivåene av søvnhormonet melatonin, og at deltagerne selv meldte om dårligere søvn rundt fullmåne. Og det helt uten at deltagerne hadde noen føling med månefasen.

Antagelig har vi en slags biologisk måneklokke et sted i kroppen, på samme måte som vi har en 24-timers-klokke som holder styr på døgnet, tror forskerne.

Noen kan være svært følsomme

Hvorfor det er slik, er imidlertid et lite mysterium.

Kanskje kan mekanismen være en levning fra fjerne tider da månefasene kan ha vært med på å synkronisere oppførselen vår, spekulerer forskerne.

Les også: Månens faser påvirker regnet
Antageligvis er det også store forskjeller på hvor vár ulike mennesker er overfor månefasene. Noen personer kan være svært følsomme, skriver Cajochen og co i siste utgave av Current Biology.

Nå undrer de på hvor i kroppen måneklokka kan sitte og hvordan den virker. Men det kan bare framtidas forskning si noe om.

Referanse:

C. Cajochen, S. Altanay-Ekici, M. Münch, S. Frey, V. Knoblauch & A. Wirz-Justic, Evidence that the lunar cycle influences human sleep, Current Biology, 25. juli 2013

Admins kommentar skrev: Mange mener at det å tillegge månen mystiske egenskaper, er bare tull, da månen jo i praksis er en stor sten...
Denne artikkelen viser dog at "den store stenen" påvirker ikke bare flo og fjære, men også mennesker, dyr og også planter.
Med andre ord, alt liv på jorden påvirkes av månen, og månefasene.
Mange tror at siden månefasene påvirker naturen, så vil den og kunne påvirke åndelige energier.
Og mange har erfaringer som tyder på at fullmåne, og nymåne faktisk gjør akkurat det.
Nå er det jo ikke så lett å dokumentere det åndelige med fysiske lover, - og fysiske bevis, iallfall ikke pr dato.
Men kvantemekanikken åpner faktisk for at slike ting blir mulige.
Vi får vente å se hvor utviklingen leder oss, og jeg vet vi på ett eller annet tidspunkt kan begynne å bevise enkeltsaker...
A
Antall ord: 613

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Terra
Verifisert
Moderator
Moderator
Innlegg: 2799
Startet: 04 Jan 2014 00:12
10
Har takket: 1494 ganger
Blitt takket: 1114 ganger
Kjønn:

Re: Forskning.no : Dårlig søvn ved fullmåne

Innlegg av Terra »

Har aldri lagt merke til at jeg sover dårligere ved fullmåne jeg...
Antall ord: 14
“Mot er ikke fravær av frykt, men evnen til å gå videre selv om du er redd.”
https://www.youtube.com/watch?v=ZnA9OnrdIuI

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Artemis
Verifisert
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 181
Startet: 15 Feb 2017 17:15
7
Har takket: 125 ganger
Blitt takket: 99 ganger
Kjønn:

Re: Forskning.no : Dårlig søvn ved fullmåne

Innlegg av Artemis »

Jeg blir definitivt påvirket av månen, særlig ved ny- og fullmåne. Sover dårligere og er mer urolig og føler meg lettere overveldet. Jeg tror jo vi alle påvirkes av planetene til en viss grad, men det er individuelt. Selv er jeg veldig sensitiv for månens innflytelse.

Angående det å bli påvirket av planetenergier, når man først er blitt obs på fenomenet Merkur retrograd er det så innlysende, det påvirker nemlig i stor grad også "døde" ting som f eks elektronikk i tillegg til mennesker ... Nå har jeg f eks hatt store problemer med CD-spilleren min og reiki-CD'en min som jeg spiller nesten hver dag, men da Merkur retrograd-perioden sluttet for noen dager siden forsvant all hakking ...

Og jeg trodde før at stein var stein og det er jo uorganisk, altså ikke levende, men steiner har energi. Jeg har fått kjenne på store krystaller to ganger. Små krystaller merker jeg ikke så mye fra, men disse store ... Den ene (husker ikke om det var en stor rosenkvarts eller hva, men en kjempestor krystall verdt flere tusen kroner) sendte energi opp armen min og rett inn i hjertet. Det var helt sprøtt. Den andre (labradoritt) husker jeg ikke så godt, men det ga også en umiddelbar fysisk følelse via armen jeg holdt den i.

Og elektronikk inneholder jo mineraler ...
Antall ord: 238

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Terra
Verifisert
Moderator
Moderator
Innlegg: 2799
Startet: 04 Jan 2014 00:12
10
Har takket: 1494 ganger
Blitt takket: 1114 ganger
Kjønn:

Re: Forskning.no : Dårlig søvn ved fullmåne

Innlegg av Terra »

Fenomenet Merkur retrograd og energien i steinene er noe jeg kan skrive under på da jeg har samme erfaring selv. ;-)
Antall ord: 20
“Mot er ikke fravær av frykt, men evnen til å gå videre selv om du er redd.”
https://www.youtube.com/watch?v=ZnA9OnrdIuI

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links