Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Fakta, teori & skepsisSpøkelse på bildet - var ikke spøkelse likevel...

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7955
Startet: 05 Apr 2005 01:39
18
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1377 ganger
Blitt takket: 1691 ganger
Kjønn:

Spøkelse på bildet - var ikke spøkelse likevel...

Innlegg av Asbjørn »

Denne videoen viser at ikke alt er spøkelser, selv om det kan se slik ut :

Her er det en bestefar som har tatt et bilde av barnebarnet.
Lysforholdene på stedet fikk bildet til å se slik ut som vi ser her.

Ikke alt som omtales som spøkelse, paranormalt osv, er det.
De fleste ganger er det naturlige forklaringer, bare man tar seg tid til å sjekke opp.

Selv om noe virker å være overnaturlig, så sjekk før en sier det er det.
At slike overnaturlige saker finnes, ja, uten tvil, men dermed skal en ikke påstå at alt er det....

https://www.youtube.com/watch?v=xeCaCx-ndyU
Du har ikke de nødvendige tillatelsene til å se filene vedlagt dette innlegget.
Antall ord: 110

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Terra
Verifisert
Moderator
Moderator
Innlegg: 2799
Startet: 04 Jan 2014 00:12
10
Har takket: 1494 ganger
Blitt takket: 1114 ganger
Kjønn:

Re: Spøkelse på bildet - var ikke spøkelse likevel...

Innlegg av Terra »

Hehe, nå måtte jeg flire godt her. Også de "synske" som dukket frem med synspunkter i saken da. Kostelig. .fnise
Antall ord: 20
“Mot er ikke fravær av frykt, men evnen til å gå videre selv om du er redd.”
https://www.youtube.com/watch?v=ZnA9OnrdIuI

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Jordbær123
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 2
Startet: 04 Des 2016 16:38
7
Blitt takket: 1 gang

Re: Spøkelse på bildet - var ikke spøkelse likevel...

Innlegg av Jordbær123 »

Hei, Dagros her. Tenkte bare jeg skulle si hei :)

Og at jeg synes til å være et para-forum at det brukes veldig mye energi på å debunke diverse ting fremfor å gjøre det motsatte, altså komme med mulige bevis på at noe "finnes" da..

Hvordan går det med folket da? Noen av de gode gamle som fortsatt er innom avogtil??
Antall ord: 61

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7955
Startet: 05 Apr 2005 01:39
18
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1377 ganger
Blitt takket: 1691 ganger
Kjønn:

Re: Spøkelse på bildet - var ikke spøkelse likevel...

Innlegg av Asbjørn »

Jordbær123 skrev:Og at jeg synes til å være et para-forum at det brukes veldig mye energi på å debunke diverse ting fremfor å gjøre det motsatte, altså komme med mulige bevis på at noe "finnes" da..
Det å debunke saker, eller fortelle at ting kan ha andre årsaker enn det paranormale, er nettopp for å sortere ut ting som ikke er overnaturlige.

At det overnaturlige finnes, - vet jeg av egen erfaring.
Men - samtidig er det mange ting som har sin naturlige forklaring, og da skal en ikke påstå at "wow - spøkelse / ufo / ånder / overnaturlig" på saker som ikke er det.

Det finnes masser av indisier på disse tingene, og det er mange som har erfaringer som ikke er mulig å forklare vitenskapelig.
Og disse er så sikre i sin sak, at du aldri vil kunne få de til å tro noe annet.
MEN : det er viktig å vise at det ikke alltid er overnaturlige årsaker til ting folk opplever,
vi skal ikke glemme vitenskapen, og ren fysikk.
Da går vi for langt den andre veien.

Jeg ser jo at det er veldig mange som tror at "orb" er et overnaturlig fenomen.
"Merkelig nok" oppstod dette fenomenet når vi fikk mobiltelefoner med kamera og blitz , hvor blitzen sitter maks etpar centimeter fra kameralinsa....

Før mobil med kamera og blitz ble vanlig, var nemlig ikke bilder med "orber" så vanlig heller.
Så da kan man vurdere selv, - kan disse orbene ha noe med mobilkameraets utforming å gjøre ? ( noe det vi vet de har ).

Samtidig har jeg etpar tilfeller ( ett bilde ligger her på forumet, ett får jeg ikke lov å vise, da det er en begravelse ) hvor jeg ikke har en naturlig /mobiltelefon forklaring på fenomenet.
Begravelsesbildet ble tatt med vanlig fotokamera lenge før de første mobilene kom.
Og nei, det er ikke en flekk på bildet, - det er helt tydelig noe som kom flyvende over graven, ett hvitt lys, som starter som en liten prikk, og blir større jo nærmere kameraet den kom.

Poenget er at vi skal være litt kritiske i hva vi anser som overnaturlig.

Ikke minst fordi med dagens tekniske muligheter, kan man lage bilder av hvasomhelst....
Og forfalskninger vrimler det av...

A
Antall ord: 372

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
g.r.y
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1406
Startet: 15 Okt 2013 06:22
10
Kjønn (valgfri): dame
Lokalisering: 3rd Rock From The Sun
Har takket: 529 ganger
Blitt takket: 556 ganger

Re: Spøkelse på bildet - var ikke spøkelse likevel...

Innlegg av g.r.y »

Asbjørn skrev:
Jordbær123 skrev:Og at jeg synes til å være et para-forum at det brukes veldig mye energi på å debunke diverse ting fremfor å gjøre det motsatte, altså komme med mulige bevis på at noe "finnes" da..
Det å debunke saker, eller fortelle at ting kan ha andre årsaker enn det paranormale, er nettopp for å sortere ut ting som ikke er overnaturlige.

At det overnaturlige finnes, - vet jeg av egen erfaring.
Men - samtidig er det mange ting som har sin naturlige forklaring, og da skal en ikke påstå at "wow - spøkelse / ufo / ånder / overnaturlig" på saker som ikke er det.

Det finnes masser av indisier på disse tingene, og det er mange som har erfaringer som ikke er mulig å forklare vitenskapelig.
Og disse er så sikre i sin sak, at du aldri vil kunne få de til å tro noe annet.
MEN : det er viktig å vise at det ikke alltid er overnaturlige årsaker til ting folk opplever,
vi skal ikke glemme vitenskapen, og ren fysikk.
Da går vi for langt den andre veien.

Jeg ser jo at det er veldig mange som tror at "orb" er et overnaturlig fenomen.
"Merkelig nok" oppstod dette fenomenet når vi fikk mobiltelefoner med kamera og blitz , hvor blitzen sitter maks etpar centimeter fra kameralinsa....

Før mobil med kamera og blitz ble vanlig, var nemlig ikke bilder med "orber" så vanlig heller.
Så da kan man vurdere selv, - kan disse orbene ha noe med mobilkameraets utforming å gjøre ? ( noe det vi vet de har ).

Samtidig har jeg etpar tilfeller ( ett bilde ligger her på forumet, ett får jeg ikke lov å vise, da det er en begravelse ) hvor jeg ikke har en naturlig /mobiltelefon forklaring på fenomenet.
Begravelsesbildet ble tatt med vanlig fotokamera lenge før de første mobilene kom.
Og nei, det er ikke en flekk på bildet, - det er helt tydelig noe som kom flyvende over graven, ett hvitt lys, som starter som en liten prikk, og blir større jo nærmere kameraet den kom.

Poenget er at vi skal være litt kritiske i hva vi anser som overnaturlig.

Ikke minst fordi med dagens tekniske muligheter, kan man lage bilder av hvasomhelst....
Og forfalskninger vrimler det av...


Helt enig i det Asbjørn sier her. Et stort flertall av de grupperinger & arrangementer, det være seg online såvel som offline, som har med det alternative/paranormale og gjøre, blir alt for 'alternativt' for mitt vedkommende.
Jeg har vel en form for 'drift' til å gjøre det paranormale mest mulig 'normalt', hvorav det overordnede målet/ønsket er vitenskapelig belegg.
Jeg utelukker heller ingenting før det foreligger bevis, for er det noe historien har vist, så er det at kjepphøy benektelse har blitt motbevist et gudjammerlig antall ganger, -og disse 'cocky' know-it-all'ene blir da stående igjen i historien som de latterligste figurer (he he)

Men når det er sagt, betyr ikke dette at jeg i legger fenomen hvorav det pr. d.d ikke finnes noe relevant belegg for. Finnes det ikke noen som helst vitenskapelig interesse eller et minimum av relevante indisier som taler for at fenomenet eksisterer, anser jeg det som lite sannsynlig. For å vekke min interesse for fenomenet, må det dermed komme opp et form for bevis/indisie med en viss tyngde.

For mitt vedkommende, ville jeg neppe passet inn i paranormale grupperinger som ble for 'svevende'. I praksis vil vel det si at jeg hadde slitt litt dersom dette skulle forsvinne..
Et enormt pluss ved å tilhøre en alternativ interessegruppe bestående av 'normale paranormale' er at når det faktisk ER/mest sannsynlig er noe paranormalt en står ovenfor, er bekreftelsene oxo langt mer tungtveiende.

Men oxo her er folk selvfølgelig (og gudsjelov) forskjellige. Jeg er blandt dem som er mest giret på å få bygget nok vitenskapelig anerkjente fakta opp under hva som i dag faller inn under paranormale fenomen (f.eks at det som er OSS, og som gjerne refereres til som 'ånden' eller 'sjelen' fortsetter sin eksistens når kroppen har gjort sitt), til at det ikke lenger blir å anse som paranormalt.
For at jeg skal kunne ilegge ting den minste interesse, er det nødt til å forekomme noe håndfast som støtter opp under eksistensen av et gitt fenomen, og opplevelser må kunne sannsynliggjøres til nærmest 100% for jeg anerkjenner de som paranormale. Andre stiller langt mindre kriterier for å se på et gitt fenomen med interesse, og det finnes de de som lett anerkjenner en opplevelse som paranormal.
Dette betyr at det er rom for et vidt spekter av personligheter, hvilket gjenspeiles i de mange emnene som tas opp her. Det finnes dermed en god del områder/tråder hvor typer som jeg overhodet ikke er engasjert i, som f.eks. havfruer, alver, og andre mytiske vesner, telepati (utover det som går på enkle, impulsive innskytelser uten regelmessighet,som ligger utenfor bevisst kontroll, f.eks å tenke på å ringe noen, for så å oppleve at de ringer umiddelbart, en plutselig innskytelse om å kjøpe med noe det viser seg mottakeren skulle ha fått brålyst på, etc), m.m.

Men om du tar opp et emne eller poster i allerede etablerte tråder vil det dukke opp likemenn som snakker med deg om disse emnene oxo :whee
Antall ord: 894
The majority's concept of the truth isn't necessarily the actual truth.
Use your own mind. - Always!

~ Gry ~

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Terra
Verifisert
Moderator
Moderator
Innlegg: 2799
Startet: 04 Jan 2014 00:12
10
Har takket: 1494 ganger
Blitt takket: 1114 ganger
Kjønn:

Re: Spøkelse på bildet - var ikke spøkelse likevel...

Innlegg av Terra »

Jordbær123 skrev:Hei, Dagros her. Tenkte bare jeg skulle si hei :)

Og at jeg synes til å være et para-forum at det brukes veldig mye energi på å debunke diverse ting fremfor å gjøre det motsatte, altså komme med mulige bevis på at noe "finnes" da..

Hvordan går det med folket da? Noen av de gode gamle som fortsatt er innom avogtil??
Hei Jordbær123/Dagros :-)
Koselig at du stikker innom. Vi liker vel å både se ting som de er og likevel være både skeptisk og åpen. Det er mange lurendreiere der ute, særlig på Youtube... Man liker ikke å bli lurt, samtidig som man gjerne ønsker å prøve å finne ut om det har en naturlig forklaring eller om det er noe mer paranormalt. Man kan aldri være helt sikker og en porsjon skepsis er vel alltid på sin plass tenker jeg i alle fall. Men å være åpen er også fint. Livet er spennende, det er helt sikkert!
Antall ord: 165
“Mot er ikke fravær av frykt, men evnen til å gå videre selv om du er redd.”
https://www.youtube.com/watch?v=ZnA9OnrdIuI

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links