Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Fakta, teori & skepsisViktig informasjon for dere som ser farger og andre ting

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

vinden
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 2
Startet: 14 Mar 2011 07:46
13
Blitt takket: 6 ganger

Viktig informasjon for dere som ser farger og andre ting

Innlegg av vinden »

Jeg har sett flere tråder her inne hvor det diskuteres rundt forskjellige fenomener som det å se farger "i lufta", og mange lurer på hva dette er. Jeg har dessverre en mistanke om at en del kan ta det for gitt at dette er aura/energifelt, når forklaringen egentlig er en ganske annen.
At noen har evnen til å se auraer og plukke opp informasjon fra energifeltet er riktig, men jeg synes det er viktig at man har kunnskap om forskjellige synsforstyrrelser slik at man ikke forveksler disse forskjellige tingene.

Man kan ha såkalt migrene med aura, som i en del tilfeller kan utarte seg slik at man ikke nødvendigvis har hodepine, men opplever andre symptomer som å se farger eller lysglimt. Illustrasjon: http://www.youtube.com/watch?v=qVFIcF9l ... re=related

Man kan også oppleve synsforstyrrelser dersom man har svulst i hjernen, epilepsi ect. Så det er viktig at man utreder dette.

Mine synsforstyrrelser begynte med at jeg så små "prikker" eller farger rundt om kring. Det kunne se ut som "skyer" ect, også uavhengig av lysforhold. Etter hvert som måndene gikk utviklet det seg langsomt og jeg oppdaget etter hvert at det blant annet var etterbilder jeg så.
Grunnen til at det tok så lang tid før jeg fant ut dette var blant annet at det utviklet seg langsomt, fra å være som "glitter" til å bli store skyer som noen ganger tar over hele synsfeltet. Og dessverre er det meget lite informasjon om slike fenomener på sider på norsk, bortsett fra om migrene med aura, som er relativt kjent. Jeg har antakelig en blanding av migrene og palinopsia, som i mitt tilfelle består av negative etterbilder. Altså at fargen jeg ser er den omvendte av hva den "egentlig" er. Da jeg for eksempel ser lys som blå etterbilder. De fargene jeg ser konstant er blå og grønn.
Les mer om etterbilder her: http://en.wikipedia.org/wiki/Afterimage
Palinopsia foregår slik at disse etterbildene varer mye lenger enn normalt. For meg kan det foregå slik at jeg har sett på pc-skjermen, og når jeg går inn på et annet rom ser jeg en blå firkant i mitt synsfelt. Det kan også utarte seg slik at det bare blir masse prikker og alle slags merkelige former, som for meg er like synlig som alt annet jeg ser. For eksempel, dersom det er vanlig dagslys ute, danner dette store lysblå "skyer" over hele rommet i mitt synsfelt. Og ikke nok med det, fargene blir ikke borte; når jeg prøver å sove og lukker øynene er det en plage at det ikke er en mørk flekk, men blått og grønt "lys" over alt. Dette forekommer også i høy grad dersom jeg er på et helt mørkt rom, da alt jeg ser i et mørkt rom ofte ikke er mørkt i det hele tatt, men tvert i mot grønne og blå farger som "beveger" seg over absolutt hele synsfeltet.
Jeg synes det er svært viktig at dere som opplever lignende fenomener får informasjon om dette da det som sagt i mitt tilfelle utviklet seg langsomt og nå er det en konstant plage.

Les mer om palinopsia her: http://en.wikipedia.org/wiki/Palinopsia
Det finnes mer eller mindre ingen informasjon om dette på norsk, da det skal være et relativt sjeldent fenomen, men jeg synes en del av det jeg har lest av beskrivelser her inne minner mistenkelig om hva jeg så når denne plagen begynte å utarte seg.
Man kan søke på det og finne diverse historier på forskjellige forum (på engelsk).

"Visual snow" er også noe jeg opplever som kan relateres. http://en.wikipedia.org/wiki/Visual_snow

Det er viktig å vite at ingenting av dette nødvendigvis kan påvises ved synstest, men det krever derimot en grundig undersøkelse av hjernen. I enkelte tilfeller finner man aldri årsaken, og det beskrives at hva som utløser dette kan være individuelt og mange ganger uvisst. Men det vil være nyttig å få gjort ordentlige undersøkelser, da slike ting som sagt kan bunne i alvorlige ting som krever behandling.

Takk for at du leste.
Antall ord: 708

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Arven
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2851
Startet: 08 Apr 2011 21:38
12
Kjønn (valgfri): en ei
Lokalisering: Ved siden av skogen
Har takket: 855 ganger
Blitt takket: 996 ganger

- Viktig informasjon for dere som ser farger og andre ting

Innlegg av Arven »

Takk for at du delte dette med oss og ga informasjon som kan være avgjørende for enkelte. !
Veldig bra :mozilla_smile:

og Velkommen til oss. Håper du vil trives her :mozilla_smile:
Antall ord: 35
"Og hvordan står det til?" spurte Brumm. Tussi ristet langsomt på hodet.
Ikke mye hvordan," sa han. "Jeg har ikke følt meg riktig hvordan på aldri så lenge."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Lilja
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5766
Startet: 17 Jul 2006 23:30
17
Kjønn (valgfri): Kjærringskrell
Lokalisering: Akershus
Blitt takket: 1037 ganger

- Viktig informasjon for dere som ser farger og andre ting

Innlegg av Lilja »

Tusen takk herfra også! :mozilla_smile: Dette var spennende lesing.

Vet du hva som gjør at du ser disse "etterbildene"? Og om det finnes noen behandling for denne type synsforstyrrelser? Jeg spør fordi jeg opplever mye av det selv, men for min del startet det etter en nevrologisk operasjon, så jeg antar at dette henger sammen for min del.
Antall ord: 61

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7955
Startet: 05 Apr 2005 01:39
18
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1377 ganger
Blitt takket: 1691 ganger
Kjønn:

- Viktig informasjon for dere som ser farger og andre ting

Innlegg av Asbjørn »

Nyttig informasjon !

Har flyttet tråden inn hit til "Fakta" - etter spm fra trådstarter.

A
Antall ord: 16

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

- Viktig informasjon for dere som ser farger og andre ting

Innlegg av jeditrond »

Velkommen hit og takk for info, meget nyttig som flere allerede har skrevet :mozilla_smile: Migrene med aura er jeg godt kjent med da jeg slet veldig med migrene for et par år siden. Da hadde jeg migrene hver helg, lørdag og søndag. Men den er borte nå takket litt "alternativ" behandling, skolemedisinen kan ikke gjøre stort annet enn å skrive ut medisin som går på symptomene og da ville man før eller siden mått begynne med tildels sterkere saker.
Antall ord: 85
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Thulr
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 309
Startet: 06 Jun 2009 01:36
14
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Tromsø
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 39 ganger

- - Viktig informasjon for dere som ser farger og andre ting

Innlegg av Thulr »

Lilja skrev:Tusen takk herfra også! :mozilla_smile: Dette var spennende lesing.

Vet du hva som gjør at du ser disse "etterbildene"? Og om det finnes noen behandling for denne type synsforstyrrelser? Jeg spør fordi jeg opplever mye av det selv, men for min del startet det etter en nevrologisk operasjon, så jeg antar at dette henger sammen for min del.
Interessant.
Antall ord: 64
How about that left hand, Ace?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Lilja
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5766
Startet: 17 Jul 2006 23:30
17
Kjønn (valgfri): Kjærringskrell
Lokalisering: Akershus
Blitt takket: 1037 ganger

- - - Viktig informasjon for dere som ser farger og andre ti

Innlegg av Lilja »

Thulr skrev:
Lilja skrev:Tusen takk herfra også! :mozilla_smile: Dette var spennende lesing.

Vet du hva som gjør at du ser disse "etterbildene"? Og om det finnes noen behandling for denne type synsforstyrrelser? Jeg spør fordi jeg opplever mye av det selv, men for min del startet det etter en nevrologisk operasjon, så jeg antar at dette henger sammen for min del.
Interessant.

Ok ... ? :dontknow
Antall ord: 67

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
galaxy - sluttet

- Viktig informasjon for dere som ser farger og andre ting

Innlegg av galaxy - sluttet »

Normalt sett så ser man etterbilder når man stirrer på en farge eller bilde i for eksempel 20 sekunder. Da dukker kontrast fargen(e) opp som flekker når man har flyttet blikket vekk fra det man stirret på. Grunnen til at det skjer er at fargestavene blir sliten etter stirringen så dermed overtar kontrast-fargestaven(e) i øyet, er hva jeg lærte på skolen-... det skal bare vare en kort stund før det blir som normalt igjen.

http://www.pronett.no/spjelkavikus/farg ... velser.htm

Så skulle jo tro at fargestavene er slitne når dette skjer som beskrevet over og ikke henger med av en eller annen grunn..
Antall ord: 113

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5155
Startet: 17 Sep 2006 01:35
17
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

- Viktig informasjon for dere som ser farger og andre ting

Innlegg av Svartepus »

Om staver og tapper i øyet og hvordan de registrerer lys/mørke og farger:

http://www.statped.no/Tema/Syn/Undertek ... og-tapper/

Øyet blir ikke sliten av å se på én farge men øynene (eller hjernen) vil gjerne ha balanse og krever at alle primærfargene (rød/magenta, blå/cyan og gul) er til stede, og da kreves komplementærkontrastfargen dersom den mangler i det vi ser på. Hvis ikke komplementærfargen er til stede lager hjernen den selv og vi får sånne fargeflekker. Dersom man stirrer på en rød flekk lenge vil hjernen reagere med å lage komplementærfargen grønn (som består av primærfargene gul og blå). Hjernen fyller i de fargene som mangler. Dette er en del av det som kalles simultankontrasten i Ittens fargelære.

Dersom man stirrer på dette bildet vil man se at de to grå feltene ser litt ulike ut og de endrer seg jo mer man stirrer. Det er samme gråtone men oppi det røde får den grønnskjær og oppi det grønne får den rødskjær ;)

Image

Hilsen nerden Svartepus :mozilla_innocent:
Antall ord: 191
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
galaxy - sluttet

- - Viktig informasjon for dere som ser farger og andre ting

Innlegg av galaxy - sluttet »

Svartepus skrev:Om staver og tapper i øyet og hvordan de registrerer lys/mørke og farger:

http://www.statped.no/Tema/Syn/Undertek ... og-tapper/

Øyet blir ikke sliten av å se på én farge men øynene (eller hjernen) vil gjerne ha balanse og krever at alle primærfargene (rød/magenta, blå/cyan og gul) er til stede, og da kreves komplementærkontrastfargen dersom den mangler i det vi ser på. Hvis ikke komplementærfargen er til stede lager hjernen den selv og vi får sånne fargeflekker. Dersom man stirrer på en rød flekk lenge vil hjernen reagere med å lage komplementærfargen grønn (som består av primærfargene gul og blå). Hjernen fyller i de fargene som mangler. Dette er en del av det som kalles simultankontrasten i Ittens fargelære.

Dersom man stirrer på dette bildet vil man se at de to grå feltene ser litt ulike ut og de endrer seg jo mer man stirrer. Det er samme gråtone men oppi det røde får den grønnskjær og oppi det grønne får den rødskjær ;)

Image

Hilsen nerden Svartepus :mozilla_innocent:
Stemmer det var slik det var, det er "en stund siden" jeg gikk på tegning form og farge linjen, men husker vi skulle tegne et flagg i bestemte farger og stirre på det i 20 sekunder også se på en hvit vegg etterpå og da dukket det norske flagget opp på den hvite veggen :)
Antall ord: 247

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Terra
Verifisert
Moderator
Moderator
Innlegg: 2799
Startet: 04 Jan 2014 00:12
10
Har takket: 1494 ganger
Blitt takket: 1114 ganger
Kjønn:

Re: Viktig informasjon for dere som ser farger og andre ting

Innlegg av Terra »

Kjempefint at du tar opp dette og deler din kunnskap om emnet. :mozilla_smile:
Antall ord: 14
“Mot er ikke fravær av frykt, men evnen til å gå videre selv om du er redd.”
https://www.youtube.com/watch?v=ZnA9OnrdIuI

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
g.r.y
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1406
Startet: 15 Okt 2013 06:22
10
Kjønn (valgfri): dame
Lokalisering: 3rd Rock From The Sun
Har takket: 529 ganger
Blitt takket: 556 ganger

Re: - Viktig informasjon for dere som ser farger og andre ting

Innlegg av g.r.y »

Svartepus skrev:Om staver og tapper i øyet og hvordan de registrerer lys/mørke og farger:

http://www.statped.no/Tema/Syn/Undertek ... og-tapper/

Øyet blir ikke sliten av å se på én farge men øynene (eller hjernen) vil gjerne ha balanse og krever at alle primærfargene (rød/magenta, blå/cyan og gul) er til stede, og da kreves komplementærkontrastfargen dersom den mangler i det vi ser på. Hvis ikke komplementærfargen er til stede lager hjernen den selv og vi får sånne fargeflekker. Dersom man stirrer på en rød flekk lenge vil hjernen reagere med å lage komplementærfargen grønn (som består av primærfargene gul og blå). Hjernen fyller i de fargene som mangler. Dette er en del av det som kalles simultankontrasten i Ittens fargelære.

Dersom man stirrer på dette bildet vil man se at de to grå feltene ser litt ulike ut og de endrer seg jo mer man stirrer. Det er samme gråtone men oppi det røde får den grønnskjær og oppi det grønne får den rødskjær ;)
Dessuten er det visstnok noe med at rødt og grønt fanges opp av det samme 'et eller annet, noe som gjør at fargeblindhet alltid gjør disse fargene umulig å skille. Hadde om dette her på hudpleielinjen, men husker desverre ikke detaljene sånn på stående fot..
Antall ord: 240
The majority's concept of the truth isn't necessarily the actual truth.
Use your own mind. - Always!

~ Gry ~

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Maiken
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 2
Startet: 28 Des 2020 01:27
3
Kjønn:

Re: Viktig informasjon for dere som ser farger og andre ting

Innlegg av Maiken »

Hei Vinden! Dette er jo en kjempegammel tråd, kanskje du ikke ser dette. Men takk for innlegget ditt! Endelig skjønte jeg hva det er jeg opplever! Palinopsia! Samtidig ble jeg plutselig kjemperedd for at årsaken til dette er alvorlig! Hvis du ser dette, kan du dele litt mer om hvordan dette er for deg? Og hva var årsaken hos deg? Tusen takk! Hilsen engstelige meg❤️
Antall ord: 67

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links