Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Universet & dets hemmeligheterSirissers sang - dette MÅ du høre !!!

Jordkloden er et ubetydelig fnugg i et gigantisk og ufattelig stort univers.
Tør du diskutere hva som ligger bak?

Moderatorer: Asbjørn, mod univers

Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7955
Startet: 05 Apr 2005 01:39
18
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1377 ganger
Blitt takket: 1691 ganger
Kjønn:

Sirissers sang - dette MÅ du høre !!!

Innlegg av Asbjørn »

Dette er vel nesten for utrolig til å være sant, eller ?

https://www.youtube.com/watch?v=UqU5OMNL-7I
Antall ord: 19

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Artemis
Verifisert
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 181
Startet: 15 Feb 2017 17:15
7
Har takket: 125 ganger
Blitt takket: 99 ganger
Kjønn:

Re: Sirissers sang - dette MÅ du høre !!!

Innlegg av Artemis »

Vakkert - og interessant! Takk :)

Sånn umiddelbart tenkte jeg at det var sant, det er orden i kosmos - dette ga meg en god følelse oppi alt kaos som dominerer verden om dagen. Enkelt, vakkert og sant. Sfærenes musikk, det gyldne snitt etc. Men jeg må alltid undersøke ting, så har googlet litt rundt omkring. Jeg fant ikke noen argumenter som overbeviste meg om at det var fake, men jeg ser at det er gjort forsøk på å "debunke" det, bl a her i en annen Youtube-video: https://www.youtube.com/watch?v=8Z6aUwt4KYE

Den som poster det skriver: "Not so angelic after all ..." Men jeg er faktisk uenig. Det høres ikke likt ut, for her er det bare 50 ganger saktere, mens den opprinnelige opptaket var senket med hele 800 ganger. Men man kan fortsatt høre mye av det samme, og det er veldig behagelig og harmonisk å høre på i mine ører (selv om det høres litt tristere/skumlere/mer spøkelsesaktig ut). Så jeg holder nok en knapp på at dette er helt ekte.

Edit: Prøvde å spille av begge videoene samtidig, og det gir en helt harmonisk effekt.
Antall ord: 198

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7955
Startet: 05 Apr 2005 01:39
18
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1377 ganger
Blitt takket: 1691 ganger
Kjønn:

Re: Sirissers sang - dette MÅ du høre !!!

Innlegg av Asbjørn »

Var i utgangspunktet veldig skeptisk selv, - så jeg hentet "cricket sound" via youtube, og brukte et eget program som heter "Wavepad" til å sjekke opp....
Og jeg fikk et lignende resultat som i videoen jeg presenterte....
Derfor publiserte jeg det....

A
Antall ord: 40

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Artemis
Verifisert
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 181
Startet: 15 Feb 2017 17:15
7
Har takket: 125 ganger
Blitt takket: 99 ganger
Kjønn:

Re: Sirissers sang - dette MÅ du høre !!!

Innlegg av Artemis »

Asbjørn skrev:Var i utgangspunktet veldig skeptisk selv, - så jeg hentet "cricket sound" via youtube, og brukte et eget program som heter "Wavepad" til å sjekke opp....
Og jeg fikk et lignende resultat som i videoen jeg presenterte....
Derfor publiserte jeg det....

A
Veldig interessant! Ja, jeg forsto det som om du var skeptisk i det første innlegget :)
Antall ord: 58

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Terra
Verifisert
Moderator
Moderator
Innlegg: 2799
Startet: 04 Jan 2014 00:12
10
Har takket: 1494 ganger
Blitt takket: 1114 ganger
Kjønn:

Re: Sirissers sang - dette MÅ du høre !!!

Innlegg av Terra »

Asbjørn skrev:Var i utgangspunktet veldig skeptisk selv, - så jeg hentet "cricket sound" via youtube, og brukte et eget program som heter "Wavepad" til å sjekke opp....
Og jeg fikk et lignende resultat som i videoen jeg presenterte....
Derfor publiserte jeg det....

A
Veldig vakkert! :engel
Morsomt, må innrømme at jeg ikke visst hva jeg skulle tro, men da er det altså mulig. .stereo
Antall ord: 63
“Mot er ikke fravær av frykt, men evnen til å gå videre selv om du er redd.”
https://www.youtube.com/watch?v=ZnA9OnrdIuI

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7955
Startet: 05 Apr 2005 01:39
18
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1377 ganger
Blitt takket: 1691 ganger
Kjønn:

Re: Sirissers sang - dette MÅ du høre !!!

Innlegg av Asbjørn »

Her er et enkelt forsøk av meg, ved hjelp av 3 forskjellige programmer, og opptak underveis.
Dette er nok ikke det beste jeg får til, men jeg må handle inn en programvare som er gått ut på dato... :(

Men - vi hører litt tendenser her også, orginalopptaket er hentet fra Youtube.
Vi får se om jeg handler når lønna er på plass, enten om noen dager, eller senere ;)

A
Du har ikke de nødvendige tillatelsene til å se filene vedlagt dette innlegget.
Antall ord: 75

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Artemis
Verifisert
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 181
Startet: 15 Feb 2017 17:15
7
Har takket: 125 ganger
Blitt takket: 99 ganger
Kjønn:

Re: Sirissers sang - dette MÅ du høre !!!

Innlegg av Artemis »

Asbjørn skrev:Her er et enkelt forsøk av meg, ved hjelp av 3 forskjellige programmer, og opptak underveis.
Dette er nok ikke det beste jeg får til, men jeg må handle inn en programvare som er gått ut på dato... :(

Men - vi hører litt tendenser her også, orginalopptaket er hentet fra Youtube.
Vi får se om jeg handler når lønna er på plass, enten om noen dager, eller senere ;)

A
Stilig! Dette minner om litt eksperimentell musikk som jeg har hørt :D
Antall ord: 89

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Artemis
Verifisert
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 181
Startet: 15 Feb 2017 17:15
7
Har takket: 125 ganger
Blitt takket: 99 ganger
Kjønn:

Re: Sirissers sang - dette MÅ du høre !!!

Innlegg av Artemis »

Når man tenker på det, så er mange av naturens lyder harmoniske. Det er lyder som får en til å slappe av og endre hjernebølgefrekvens - f eks lyden av regn eller bølgeslag. Og lyden av sirisser virker på samme måte. Så jeg tenker at selv om vi ikke klarer å oppfatte hele frekvensspekteret fordi de spiller så raskt, så får hjernen vår på et dypere plan kanskje med seg koret likevel? Naturen er jo bygd opp etter matematiske prinsipper som er harmoniske. Så jeg tenker at det hadde nesten vært rart om en lyd som er god å høre på ikke var det når man spilte den i veldig sakte tempo.

Pythagoras, matematikeren og mystikeren mente jo faktisk at universet, planetene frembringer toner (sfærenes musikk). Vi hører dem ikke - men kanskje det er fordi vi er vant til det? Får veldig lyst til å fordype meg mer i disse tingene nå, det er veldig lenge siden jeg lærte om det på skolen :)
Antall ord: 172

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
g.r.y
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1406
Startet: 15 Okt 2013 06:22
10
Kjønn (valgfri): dame
Lokalisering: 3rd Rock From The Sun
Har takket: 529 ganger
Blitt takket: 556 ganger

Re: Sirissers sang - dette MÅ du høre !!!

Innlegg av g.r.y »

Det er utrolig mye som vi ikke er i stand til å sanse bevisst, men som påvirker oss betraktlig via underbevisstheten.

Ja, det stemmer det, at planetene har egne lyder. Du kan faktisk laste de ned på tlf./nettbrettet ditt i form av en app som er helt gratis! Den skal iallefall være tilgjengelig for Android & iPhone/iPad. Selv har jeg den både på brett & tlf (Android) :)
Antall ord: 69
The majority's concept of the truth isn't necessarily the actual truth.
Use your own mind. - Always!

~ Gry ~

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Artemis
Verifisert
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 181
Startet: 15 Feb 2017 17:15
7
Har takket: 125 ganger
Blitt takket: 99 ganger
Kjønn:

Re: Sirissers sang - dette MÅ du høre !!!

Innlegg av Artemis »

Det begynner å bli en stund siden nå, men jeg fant en diskusjonstråd om dette. http://scienceblogs.com/startswithabang ... -crickets/

Det var noen et stykke ned på siden som skrev om at noen hadde prøvd å spille det originale opptaket på sakte fart, og da ble det ikke som vanlig sang fra sirisser. Derimot var det på rene opptak fra sirisser fire toner som gjentok seg (nå tar jeg det fra hukommelsen, det er altså en stund siden jeg leste det). Så det som er mest sannsynlig er at musikeren her har satt sammen disse fire tonene flere ganger og variert tonehøyden sånn at det blir musikk. Det stemmer med det som påstås i videoen, det er ingen som har sagt at det ikke er gjort noe med den. Så jeg vil si at det ikke er juks (og det har heller aldri vært fremstilt som at det er ubehandlet lyd fra sirisser), men heller et samarbeid mellom musiker og sirisser. Sekvensen med de fire tonene er ekte, men variasjonen som gjør at det blir musikk er det musikeren som står for.

Jeg synes fortsatt det er veldig flott og fantastisk jeg da :)
Antall ord: 200

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links