Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Universet & dets hemmeligheterDenne stjernen er eldre enn universet !

Jordkloden er et ubetydelig fnugg i et gigantisk og ufattelig stort univers.
Tør du diskutere hva som ligger bak?

Moderatorer: Asbjørn, mod univers

Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7957
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1382 ganger
Blitt takket: 1692 ganger
Kjønn:

Denne stjernen er eldre enn universet !

Innlegg av Asbjørn »

Er denne stjernen eldre enn universet?

I vår egen galakse finnes det en stjerne som skaper hodebry for astronomene. Den er alt for gammel.

http://www.storm.no/nyheter/er-denne-st ... 02569.html

Image
Denne stjernen ser ut til å være eldre enn universet. Foto: NASA

Stjernen med nummeret HD 140283 er 190,1 lysår unna jorden.

Reiser du med samme fart som lyset bruker du altså vel 190 år på å nå frem. I astronomisk målestokk er ikke det det langt, stjernen hører til vår egen galakse Melkeveien.

Astronomene har fulgt med stjernen i over 100 år. Den skiller seg nemlig ut ved at den ikke holder seg på samme plass på himmelen.

Stjernen flytter seg med en fart på 1,3 millioner kilometer i timen. I løpet av 1500 år beveger den seg en avstand som tilsvarer fullmånen tvers over, på tross av at den er mange lysår unna.

Men det er heller ikke dette som gjør HD 140283 helt spesiell. Det er alderen.

Metusalem
Når avstanden til en stjerne er kjent, er det mulig å bruke lysstyrken til å beregne alderen til den. Resultatet forbløffet astronomene

I 2000 ble alderen på stjernen anslått til 16 milliarder år.

HD 140283, som fikk navnet Metusalem, er altså eldre enn universet. Det ble til med et stort smell 13,8 for 13,8 milliarder år siden.

– Enten så er den kunnskapen vi har om universet feil, stjernefysikken feil, eller så har vi beregnet feil avstand til stjernen, forteller Howard Bond ved Penn State Unviersity til NASA. Så vi bestemte oss for å sjekke avstanden en gang til.

Les mer på
http://www.storm.no/nyheter/er-denne-st ... 02569.html

Asbjørns kommentar:Dersom stjernen er eldre enn vårt univers, - kan den komme fra et paralellt univers, - som er eldre enn det vi kjenner til.

Siden den beveger seg med stor hastighet, - bør man kunne finne ut hvor den kommer ifra, - og det vil ikke forbause meg om den kommer fra et sted utenfor det kjente univers, - samt at man vil se at vårt univers ikke har vært stort nok til å romme denne stjernen der den kom fra, - da vårt univers ble dannet.
A
Antall ord: 377

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

- Denne stjernen er eldre enn universet !

Innlegg av jeditrond »

Morsomt! Universet har sans for humor :)
Antall ord: 6
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5155
Startet: 17 Sep 2006 01:35
17
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

- Denne stjernen er eldre enn universet !

Innlegg av Svartepus »

Hvis jeg prøver å tenke på hvor stort universet faktisk er, for så å se for meg et parallelt univers som er omtrent like stort, blir jeg helt gal i hodet. For da må jeg jo også tenke på hvordan disse universene ble til og hvordan alt henger sammen. Det blir så voldsomt, gedigent og uforståelig at jeg nesten blir litt svimmel og kvalm. Jeg vil nesten ikke vite men heller bare være til her i min lille boble og være et bittelite uvitende menneske på en liten blå planet :mozilla_innocent: Spesielt siden alt har en begynnelse og en slutt, og når tar universet slutt? Og hva i alle dager skjer da? Tar alt slutt eller er det bare en ny begynnelse, og hva er det i så fall som styrer denne syklusen? *Kortslutning i hjernebarken*
Antall ord: 138
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7957
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1382 ganger
Blitt takket: 1692 ganger
Kjønn:

- - Denne stjernen er eldre enn universet !

Innlegg av Asbjørn »

Svartepus skrev:Spesielt siden alt har en begynnelse og en slutt, og når tar universet slutt? Og hva i alle dager skjer da? Tar alt slutt eller er det bare en ny begynnelse, og hva er det i så fall som styrer denne syklusen? *Kortslutning i hjernebarken*
I følge noen teorier er det ikke bare ett men mange univers.
Se for deg en kjele som koker, - hvor det begynner mange bittesmå bobler i bunnen av kjelen, og disse utvides, og til slutt så "popper" de, ( universene slutter og utvide seg, og istedet faller de tilbake til en "prikk" - og nye big bang oppstår.


Det er mange slike teorier, men foreløpig har vi ikke funnet bevis for dette.
Men kansje denne stjernen faktisk er det første bevist ? ;)

Les mer , her er etpar linker :
Bilder:
https://www.google.no/search?q=multiver ... 28&bih=751

http://no.wikipedia.org/wiki/Multivers

http://www.google.no/webhp?q=multivers

( og ja, - det er et helt multivers med teorier og websider ;)

A

A
Antall ord: 174

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5155
Startet: 17 Sep 2006 01:35
17
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

- Denne stjernen er eldre enn universet !

Innlegg av Svartepus »

Det der hjelper ikke altså. Jeg blir bare mer forvirret jo mer jeg tenker på det og jo flere teorier jeg hører om :bandit Univers i flertall er skummelt.
Antall ord: 29
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Borte..

- - Denne stjernen er eldre enn universet !

Innlegg av Borte.. »

Svartepus skrev:Det der hjelper ikke altså. Jeg blir bare mer forvirret jo mer jeg tenker på det og jo flere teorier jeg hører om :bandit Univers i flertall er skummelt.
Nå er det jo folk som tror at vi ikke eksisterer også. At universet er bare et program på en datamaskin. At vi med andre ord er det som simmene er i sims spillene. Det er en creepy tanke!
Antall ord: 70

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Thulr
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 309
Startet: 06 Jun 2009 01:36
14
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Tromsø
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 39 ganger

- Denne stjernen er eldre enn universet !

Innlegg av Thulr »

Asbjørn skrev:Er denne stjernen eldre enn universet?

I vår egen galakse finnes det en stjerne som skaper hodebry for astronomene. Den er alt for gammel.

http://www.storm.no/nyheter/er-denne-st ... 02569.html

Image
Denne stjernen ser ut til å være eldre enn universet. Foto: NASA

Stjernen med nummeret HD 140283 er 190,1 lysår unna jorden.

Reiser du med samme fart som lyset bruker du altså vel 190 år på å nå frem. I astronomisk målestokk er ikke det det langt, stjernen hører til vår egen galakse Melkeveien.

Astronomene har fulgt med stjernen i over 100 år. Den skiller seg nemlig ut ved at den ikke holder seg på samme plass på himmelen.

Stjernen flytter seg med en fart på 1,3 millioner kilometer i timen. I løpet av 1500 år beveger den seg en avstand som tilsvarer fullmånen tvers over, på tross av at den er mange lysår unna.

Men det er heller ikke dette som gjør HD 140283 helt spesiell. Det er alderen.

Metusalem
Når avstanden til en stjerne er kjent, er det mulig å bruke lysstyrken til å beregne alderen til den. Resultatet forbløffet astronomene

I 2000 ble alderen på stjernen anslått til 16 milliarder år.

HD 140283, som fikk navnet Metusalem, er altså eldre enn universet. Det ble til med et stort smell 13,8 for 13,8 milliarder år siden.

– Enten så er den kunnskapen vi har om universet feil, stjernefysikken feil, eller så har vi beregnet feil avstand til stjernen, forteller Howard Bond ved Penn State Unviersity til NASA. Så vi bestemte oss for å sjekke avstanden en gang til.

Les mer på
http://www.storm.no/nyheter/er-denne-st ... 02569.html

Asbjørns kommentar:Dersom stjernen er eldre enn vårt univers, - kan den komme fra et paralellt univers, - som er eldre enn det vi kjenner til.

Siden den beveger seg med stor hastighet, - bør man kunne finne ut hvor den kommer ifra, - og det vil ikke forbause meg om den kommer fra et sted utenfor det kjente univers, - samt at man vil se at vårt univers ikke har vært stort nok til å romme denne stjernen der den kom fra, - da vårt univers ble dannet.
A
storm.no kan vel ikke akkurat kalles den mest pålitelige kilden her i verden. Noen vitenskapsmenn mener at universet ble til for 13, 8 milliarder år siden, men hva begrunner de dette med? Noen som kan gi meg deres begrunnelser?
Antall ord: 421
How about that left hand, Ace?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

- - Denne stjernen er eldre enn universet !

Innlegg av jeditrond »

Thulr skrev:
Asbjørn skrev:Er denne stjernen eldre enn universet?

I vår egen galakse finnes det en stjerne som skaper hodebry for astronomene. Den er alt for gammel.

http://www.storm.no/nyheter/er-denne-st ... 02569.html

Image
Denne stjernen ser ut til å være eldre enn universet. Foto: NASA

Stjernen med nummeret HD 140283 er 190,1 lysår unna jorden.

Reiser du med samme fart som lyset bruker du altså vel 190 år på å nå frem. I astronomisk målestokk er ikke det det langt, stjernen hører til vår egen galakse Melkeveien.

Astronomene har fulgt med stjernen i over 100 år. Den skiller seg nemlig ut ved at den ikke holder seg på samme plass på himmelen.

Stjernen flytter seg med en fart på 1,3 millioner kilometer i timen. I løpet av 1500 år beveger den seg en avstand som tilsvarer fullmånen tvers over, på tross av at den er mange lysår unna.

Men det er heller ikke dette som gjør HD 140283 helt spesiell. Det er alderen.

Metusalem
Når avstanden til en stjerne er kjent, er det mulig å bruke lysstyrken til å beregne alderen til den. Resultatet forbløffet astronomene

I 2000 ble alderen på stjernen anslått til 16 milliarder år.

HD 140283, som fikk navnet Metusalem, er altså eldre enn universet. Det ble til med et stort smell 13,8 for 13,8 milliarder år siden.

– Enten så er den kunnskapen vi har om universet feil, stjernefysikken feil, eller så har vi beregnet feil avstand til stjernen, forteller Howard Bond ved Penn State Unviersity til NASA. Så vi bestemte oss for å sjekke avstanden en gang til.

Les mer på
http://www.storm.no/nyheter/er-denne-st ... 02569.html

Asbjørns kommentar:Dersom stjernen er eldre enn vårt univers, - kan den komme fra et paralellt univers, - som er eldre enn det vi kjenner til.

Siden den beveger seg med stor hastighet, - bør man kunne finne ut hvor den kommer ifra, - og det vil ikke forbause meg om den kommer fra et sted utenfor det kjente univers, - samt at man vil se at vårt univers ikke har vært stort nok til å romme denne stjernen der den kom fra, - da vårt univers ble dannet.
A
storm.no kan vel ikke akkurat kalles den mest pålitelige kilden her i verden. Noen vitenskapsmenn mener at universet ble til for 13, 8 milliarder år siden, men hva begrunner de dette med? Noen som kan gi meg deres begrunnelser?
Lyset når ikke lenger, dvs. den eldste målte stjernen i universet er pr nå ca 14 milliarder år gammel. Alder regnes ut fra lysets hastighet som man anser for å være konstant i hele universet. Det kan jo være at det er adskillig mer komplisert og rart, men pr i dag vet vi ikke bedre og religionene blir ikke enige med seg selv hvor gammelt universet er 8)
Antall ord: 493
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
TereseBee
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 57
Startet: 23 Sep 2013 22:39
10
Kjønn (valgfri): Beach **;)
Lokalisering: Ateist Land (dessverre)
Har takket: 24 ganger
Blitt takket: 18 ganger

- Denne stjernen er eldre enn universet !

Innlegg av TereseBee »

#DetteErHeltSyktAltså :stars =D>
Antall ord: 1
People who deny the existence of dragons are often eaten by dragons. From within.
-Ursula K. Le Guin

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Thulr
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 309
Startet: 06 Jun 2009 01:36
14
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Tromsø
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 39 ganger

- - - Denne stjernen er eldre enn universet !

Innlegg av Thulr »

jeditrond skrev:
Thulr skrev:
Asbjørn skrev:Er denne stjernen eldre enn universet?

I vår egen galakse finnes det en stjerne som skaper hodebry for astronomene. Den er alt for gammel.

http://www.storm.no/nyheter/er-denne-st ... 02569.html

Image
Denne stjernen ser ut til å være eldre enn universet. Foto: NASA

Stjernen med nummeret HD 140283 er 190,1 lysår unna jorden.

Reiser du med samme fart som lyset bruker du altså vel 190 år på å nå frem. I astronomisk målestokk er ikke det det langt, stjernen hører til vår egen galakse Melkeveien.

Astronomene har fulgt med stjernen i over 100 år. Den skiller seg nemlig ut ved at den ikke holder seg på samme plass på himmelen.

Stjernen flytter seg med en fart på 1,3 millioner kilometer i timen. I løpet av 1500 år beveger den seg en avstand som tilsvarer fullmånen tvers over, på tross av at den er mange lysår unna.

Men det er heller ikke dette som gjør HD 140283 helt spesiell. Det er alderen.

Metusalem
Når avstanden til en stjerne er kjent, er det mulig å bruke lysstyrken til å beregne alderen til den. Resultatet forbløffet astronomene

I 2000 ble alderen på stjernen anslått til 16 milliarder år.

HD 140283, som fikk navnet Metusalem, er altså eldre enn universet. Det ble til med et stort smell 13,8 for 13,8 milliarder år siden.

– Enten så er den kunnskapen vi har om universet feil, stjernefysikken feil, eller så har vi beregnet feil avstand til stjernen, forteller Howard Bond ved Penn State Unviersity til NASA. Så vi bestemte oss for å sjekke avstanden en gang til.

Les mer på
http://www.storm.no/nyheter/er-denne-st ... 02569.html

Asbjørns kommentar:Dersom stjernen er eldre enn vårt univers, - kan den komme fra et paralellt univers, - som er eldre enn det vi kjenner til.

Siden den beveger seg med stor hastighet, - bør man kunne finne ut hvor den kommer ifra, - og det vil ikke forbause meg om den kommer fra et sted utenfor det kjente univers, - samt at man vil se at vårt univers ikke har vært stort nok til å romme denne stjernen der den kom fra, - da vårt univers ble dannet.
A
storm.no kan vel ikke akkurat kalles den mest pålitelige kilden her i verden. Noen vitenskapsmenn mener at universet ble til for 13, 8 milliarder år siden, men hva begrunner de dette med? Noen som kan gi meg deres begrunnelser?
Lyset når ikke lenger, dvs. den eldste målte stjernen i universet er pr nå ca 14 milliarder år gammel. Alder regnes ut fra lysets hastighet som man anser for å være konstant i hele universet. Det kan jo være at det er adskillig mer komplisert og rart, men pr i dag vet vi ikke bedre og religionene blir ikke enige med seg selv hvor gammelt universet er 8)
Ja ha, så man mener at lyset ikke når lenger. Så hvordan vet man at lyset ikke når lenger? Og hva har lysets hastighet med skapelsen av planeter å gjøre?
Antall ord: 527
How about that left hand, Ace?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

- - - - Denne stjernen er eldre enn universet !

Innlegg av jeditrond »

Thulr skrev:
jeditrond skrev:
Thulr skrev: storm.no kan vel ikke akkurat kalles den mest pålitelige kilden her i verden. Noen vitenskapsmenn mener at universet ble til for 13, 8 milliarder år siden, men hva begrunner de dette med? Noen som kan gi meg deres begrunnelser?
Lyset når ikke lenger, dvs. den eldste målte stjernen i universet er pr nå ca 14 milliarder år gammel. Alder regnes ut fra lysets hastighet som man anser for å være konstant i hele universet. Det kan jo være at det er adskillig mer komplisert og rart, men pr i dag vet vi ikke bedre og religionene blir ikke enige med seg selv hvor gammelt universet er 8)
Ja ha, så man mener at lyset ikke når lenger. Så hvordan vet man at lyset ikke når lenger? Og hva har lysets hastighet med skapelsen av planeter å gjøre?
Man ser ikke lenger, derfor mener man at lyset ikke når lenger. Lysets hastighet har ingenting med dannelsen av planeter å gjøre, det fikser gravitasjonen, men det var stjerner vi diskuterte ikke planeter :)
Antall ord: 183
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7957
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1382 ganger
Blitt takket: 1692 ganger
Kjønn:

- Denne stjernen er eldre enn universet !

Innlegg av Asbjørn »

Vår "tidshorisont" - eller hvor langt ut i universet vi ser, - er relatert til "The Big Bang" - og hvor langt lyset har kunnet reise siden dengang.

Siden man mener å vite at det ikke "var noe" før "Big Bang" - så kan heller ikke lyset ha reist i mer enn 14 milliarder år. ( 13,8 milliarder for å være nøyaktig )
Og dermed skal vi heller ikke kunne se lengre ut.

Det vi ser når vi ser 13,8 milliarder år ut i rommet, er egentlig restene etter selve "big bang", fordelt utover, som en stor såpeboble. Så vi sitter nesten i midten på en måte , og ser utover.
Og ser såpeboble-skallet innenfra mens denne boblen utvider seg.

Det vi ikke vet, er hvordan en stjerne eldre enn 13,8 milliarder år kan finnes inne i et system som ikke er eldre.
Stjernen er beregnet til 16 milliarder år, altså 2,2 milliarder år eldre enn vårt eget univers.
Og den kan da ikke ha oppstått samtidig med vårt big bang...

Den må da logisk sett enten ha blitt feil-bestemt når det gjelder alder, eller kommet fra et annet sted enn vårt univers.
Ett sted som må være minst 2,2 milliarder år eldre enn vårt.

Uansett hvordan vi tenker på dette, - er det vitenskapens egne folk som har kalkulert både vårt univers sin alder, men også de samme som har beregnet at denne stjernen er 2,2 milliarder år eldre enn vårt univers....

Om disse vitenskapsfolkene tar feil, vet jeg ikke, - men tanken på slike forskjeller gjør iallfall tanken på multivers og paralelle univers mer trolig.

Kansje er vårt univers bare som ei celle i en voksende kropp, hvor noen celler ikke aktiveres før kroppen har oppnådd en viss alder ?


A
Antall ord: 311

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Thulr
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 309
Startet: 06 Jun 2009 01:36
14
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Tromsø
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 39 ganger

- - - - - Denne stjernen er eldre enn universet !

Innlegg av Thulr »

jeditrond skrev:
Thulr skrev:
jeditrond skrev: Lyset når ikke lenger, dvs. den eldste målte stjernen i universet er pr nå ca 14 milliarder år gammel. Alder regnes ut fra lysets hastighet som man anser for å være konstant i hele universet. Det kan jo være at det er adskillig mer komplisert og rart, men pr i dag vet vi ikke bedre og religionene blir ikke enige med seg selv hvor gammelt universet er 8)
Ja ha, så man mener at lyset ikke når lenger. Så hvordan vet man at lyset ikke når lenger? Og hva har lysets hastighet med skapelsen av planeter å gjøre?
Man ser ikke lenger, derfor mener man at lyset ikke når lenger. Lysets hastighet har ingenting med dannelsen av planeter å gjøre, det fikser gravitasjonen, men det var stjerner vi diskuterte ikke planeter :)
Så man ser ikke lenger, og derfor mener man at lyset ikke går lenger. En ganske underlig konklusjon, spør du meg. Så jorden, er ikke den en stjerne?
Antall ord: 172
How about that left hand, Ace?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Thulr
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 309
Startet: 06 Jun 2009 01:36
14
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Tromsø
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 39 ganger

- - Denne stjernen er eldre enn universet !

Innlegg av Thulr »

Asbjørn skrev:Vår "tidshorisont" - eller hvor langt ut i universet vi ser, - er relatert til "The Big Bang" - og hvor langt lyset har kunnet reise siden dengang.

Siden man mener å vite at det ikke "var noe" før "Big Bang" - så kan heller ikke lyset ha reist i mer enn 14 milliarder år. ( 13,8 milliarder for å være nøyaktig )
Og dermed skal vi heller ikke kunne se lengre ut.

Det vi ser når vi ser 13,8 milliarder år ut i rommet, er egentlig restene etter selve "big bang", fordelt utover, som en stor såpeboble. Så vi sitter nesten i midten på en måte , og ser utover.
Og ser såpeboble-skallet innenfra mens denne boblen utvider seg.

Det vi ikke vet, er hvordan en stjerne eldre enn 13,8 milliarder år kan finnes inne i et system som ikke er eldre.
Stjernen er beregnet til 16 milliarder år, altså 2,2 milliarder år eldre enn vårt eget univers.
Og den kan da ikke ha oppstått samtidig med vårt big bang...

Den må da logisk sett enten ha blitt feil-bestemt når det gjelder alder, eller kommet fra et annet sted enn vårt univers.
Ett sted som må være minst 2,2 milliarder år eldre enn vårt.

Uansett hvordan vi tenker på dette, - er det vitenskapens egne folk som har kalkulert både vårt univers sin alder, men også de samme som har beregnet at denne stjernen er 2,2 milliarder år eldre enn vårt univers....


A
Hvordan har man kommet frem til den konklusjon at det har vært et "big bang", og hvordan har man kommet frem til at dette skjedde for 13, 8 milliarder år siden?
Antall ord: 295
How about that left hand, Ace?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

- - - - - - Denne stjernen er eldre enn universet !

Innlegg av jeditrond »

Thulr skrev:
jeditrond skrev:
Thulr skrev: Ja ha, så man mener at lyset ikke når lenger. Så hvordan vet man at lyset ikke når lenger? Og hva har lysets hastighet med skapelsen av planeter å gjøre?
Man ser ikke lenger, derfor mener man at lyset ikke når lenger. Lysets hastighet har ingenting med dannelsen av planeter å gjøre, det fikser gravitasjonen, men det var stjerner vi diskuterte ikke planeter :)
Så man ser ikke lenger, og derfor mener man at lyset ikke går lenger. En ganske underlig konklusjon, spør du meg. Så jorden, er ikke den en stjerne?
Jorda er ingen stjerne, den er en planet. Sola derimot er en stjerne :)
Antall ord: 115
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links