Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Universet & dets hemmeligheterDenne stjernen er eldre enn universet !

Jordkloden er et ubetydelig fnugg i et gigantisk og ufattelig stort univers.
Tør du diskutere hva som ligger bak?

Moderatorer: Asbjørn, mod univers

Bruker avatar
Astarte
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5078
Startet: 21 Jun 2006 14:54
17
Kjønn (valgfri): Møkkakjærring
Lokalisering: Borti natta
Har takket: 163 ganger
Blitt takket: 171 ganger

- Denne stjernen er eldre enn universet !

Innlegg av Astarte »

Per definisjon er en ostehøvel bare en ostehøvel fordi vi kaller den det. Vi kan også kalle den en kvitmasseskreller eller skrellerhvasomhelstsomtrengeråskrelles. Men den endrer ikke funksjon av den grunn.

Dog kan den brukes som kakespade. Om man drar det veldig langt.
Antall ord: 45
BildeBilde Memento mori

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5155
Startet: 17 Sep 2006 01:35
17
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

- - Denne stjernen er eldre enn universet !

Innlegg av Svartepus »

Bilde

(Skrev feil og klarte i tillegg å lage et nytt innlegg under i stedet for å bare endre dette. Moddene må gjerne slette dette innlegget selv om delete-smileyen var litt søt tross alt)
Sist redigert av Svartepus på 29 Okt 2013 11:20, redigert 1 gang totalt. Antall ord: 33
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5155
Startet: 17 Sep 2006 01:35
17
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

- - Denne stjernen er eldre enn universet !

Innlegg av Svartepus »

_Chrome_ skrev:Thulr skrev:
Det er det dummeste jeg har lest på flere uker nå. Gratulerer.

Sånn helt seriøst, selve setningen din oser av ignoranse. Det Isan nettopp så fint forklarte til deg, er ikke noe du kan velge å tro på. Det er som å erklære til hele familien at her i huset, tror vi ikke på ostehøvelen lenger!
_____________________

Nå må vi ikke begynne å blande sammen ostehøvler med teorier om universet da, teorier er tross alt bare teorier mens en ostehøvel er en ostehøvel.
Flisespikker Svartepus må bare kommentere at det var Jeppski som skrev de berømte ordene du siterer, ikke Thulr.
(Forøvrig skjønner jeg hvorfor de ordene kom for Thulr er virkelig en egenrådig og sta liten sak).
Antall ord: 129
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Isan
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1743
Startet: 26 Apr 2007 20:39
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: i den egentliges hode
Har takket: 742 ganger
Blitt takket: 472 ganger

- Denne stjernen er eldre enn universet !

Innlegg av Isan »

_Chrome_ skrev:Nå må vi ikke begynne å blande sammen ostehøvler med teorier om universet da, teorier er tross alt bare teorier mens en ostehøvel er en ostehøvel.
_Chrome_, da må vi nok inn igjen på det som har vært oppe før, innimellom også på disse sidene: Det kommer an på hva du tenker på når du bruker ordet teori.

Det er nemlig veldig stor forskjell på det som heter en vitenskapelig teori, og når du og jeg snakker om teori over kjøkkenbordet i en løst-og-fast-samtale. I sistnevnte tilfeller handler det om løse tanker, idéer, i høyden hypoteser. En vitenskapelig teori innebærer at man på grunnlag av observasjoner utarbeider en sammenhengende forklaring på et fenomen, en forklaring som det er mulig å følge fra trinn til trinn - hvis man har tilstrekkelig kunnskap innen feltet. En vitenskapelig teori er både et grunnlag og en overbygning så å si. En slik teori kan forutsi bestemte ting, som senere kan bli funnet og bekreftet. Finner man noe som ikke stemmer, må teorien justeres/endres. Men det betyr langt ifra at hele teorien var bare tull! Det som i vitenskapelig sammenheng omtales som mest sannsynlig, ville vi i dagliglivet slått fast som sannheter.
Sist redigert av Isan på 29 Okt 2013 23:08, redigert 1 gang totalt. Antall ord: 215
Åpen for det aller, aller meste - kritisk til alt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
_Chrome_
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 77
Startet: 02 Jan 2013 01:47
11
Kjønn (valgfri): Jente
Har takket: 24 ganger
Blitt takket: 34 ganger

- - - Denne stjernen er eldre enn universet !

Innlegg av _Chrome_ »

Svartepus skrev:
_Chrome_ skrev:Thulr skrev:
Det er det dummeste jeg har lest på flere uker nå. Gratulerer.

Sånn helt seriøst, selve setningen din oser av ignoranse. Det Isan nettopp så fint forklarte til deg, er ikke noe du kan velge å tro på. Det er som å erklære til hele familien at her i huset, tror vi ikke på ostehøvelen lenger!
_____________________

Nå må vi ikke begynne å blande sammen ostehøvler med teorier om universet da, teorier er tross alt bare teorier mens en ostehøvel er en ostehøvel.
Flisespikker Svartepus må bare kommentere at det var Jeppski som skrev de berømte ordene du siterer, ikke Thulr.
(Forøvrig skjønner jeg hvorfor de ordene kom for Thulr er virkelig en egenrådig og sta liten sak).


Ah okay, ber om unnskyldning for misforståelsen.
Antall ord: 139
Don't believe everything you think.
The voices in my head may not be real, but they have some good ideas!
Some people hear voices. Some see invisible people. Others have no imagination whatsoever.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Thulr
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 309
Startet: 06 Jun 2009 01:36
14
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Tromsø
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 39 ganger

- - Denne stjernen er eldre enn universet !

Innlegg av Thulr »

Astarte skrev:Per definisjon er en ostehøvel bare en ostehøvel fordi vi kaller den det. Vi kan også kalle den en kvitmasseskreller eller skrellerhvasomhelstsomtrengeråskrelles. Men den endrer ikke funksjon av den grunn.

Dog kan den brukes som kakespade. Om man drar det veldig langt.
En ostehøvel brukes til å høvle ost. Hva har egentlig det med universets skapelse å gjøre?
Antall ord: 64
How about that left hand, Ace?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Astarte
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5078
Startet: 21 Jun 2006 14:54
17
Kjønn (valgfri): Møkkakjærring
Lokalisering: Borti natta
Har takket: 163 ganger
Blitt takket: 171 ganger

- Denne stjernen er eldre enn universet !

Innlegg av Astarte »

Beklager min noe avanserte metafor. En ostehøvel brukes likevel ikke til å bare skjære ost.

Ja, hva har noe med noe å gjøre i denne tråden? :dontknow
Antall ord: 28
BildeBilde Memento mori

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- Denne stjernen er eldre enn universet !

Innlegg av Bearchild »

I forhold til å kalle ting "det eldste", "det største", "det raskeste" osv må man jo forholde seg til hva vitenskapen vet/ kjenner til pr. i dag. Det kan forsåvidt være greit å være uenig, men å bastant mene at noe er totalt feil på bakgrunn av hva åndene har fortalt uten å kunne dokumentere hverken hva åndene sier eller vise konkret hva som er feil blir jo bare hjernedødt.

Du snakker jo bare tull Thulr og jeg håper ikke du forventer å bli hørt/ trodd?
Antall ord: 88
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Jeppski
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 758
Startet: 14 Sep 2010 10:59
13
Kjønn (valgfri): Gutt
Har takket: 77 ganger
Blitt takket: 254 ganger

- Denne stjernen er eldre enn universet !

Innlegg av Jeppski »

Jeg brukte ostehøvelensom en analogi, Thulr. Det er en håndfast ting som vi alle vet eksisterer. Derfor blir det latterlig å si at man ikke tror på ostehøvelen.
Antall ord: 30

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5155
Startet: 17 Sep 2006 01:35
17
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

- Denne stjernen er eldre enn universet !

Innlegg av Svartepus »

Disse stjernene er vel også strengt tatt eldre enn universet.

Image
Antall ord: 10
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
_Chrome_
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 77
Startet: 02 Jan 2013 01:47
11
Kjønn (valgfri): Jente
Har takket: 24 ganger
Blitt takket: 34 ganger

- - Denne stjernen er eldre enn universet !

Innlegg av _Chrome_ »

Isan skrev:
_Chrome_ skrev:Nå må vi ikke begynne å blande sammen ostehøvler med teorier om universet da, teorier er tross alt bare teorier mens en ostehøvel er en ostehøvel.
_Chrome_, da må vi nok inn igjen på det som har vært oppe før, innimellom også på disse sidene: Det kommer an på hva du tenker på når du bruker ordet teori.

Det er nemlig veldig stor forskjell på det som heter en vitenskapelig teori, og når du og jeg snakker om teori over kjøkkenbordet i en løst-og-fast-samtale. I sistnevnte tilfeller handler det om løse tanker, idéer, i høyden hypoteser. En vitenskapelig teori innebærer at man på grunnlag av observasjoner utarbeider en sammenhengende forklaring på et fenomen, en forklaring som det er mulig å følge fra trinn til trinn - hvis man har tilstrekkelig kunnskap innen feltet. En vitenskapelig teori er både et grunnlag og en overbygning så å si. En slik teori kan forutsi bestemte ting, som senere kan bli funnet og bekreftet. Finner man noe som ikke stemmer, må teorien justeres/endres. Men det betyr langt ifra at hele teorien var bare tull! Det som i vitenskapelig sammenheng omtales som mest sannsynlig, ville vi i dagliglivet slått fast som sannheter.
Det jeg egentlig mente var at man ikke trenger å blande en ostehøvel inn med universet, tenkte egentlig ikke på noen spesielle teorier, for som du sier er det forskjellige teorier.
Antall ord: 248
Don't believe everything you think.
The voices in my head may not be real, but they have some good ideas!
Some people hear voices. Some see invisible people. Others have no imagination whatsoever.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Thulr
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 309
Startet: 06 Jun 2009 01:36
14
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Tromsø
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 39 ganger

- - Denne stjernen er eldre enn universet !

Innlegg av Thulr »

Jeppski skrev:Jeg brukte ostehøvelensom en analogi, Thulr. Det er en håndfast ting som vi alle vet eksisterer. Derfor blir det latterlig å si at man ikke tror på ostehøvelen.
Jeg tror på ostehøvelen. Men jeg tror ikke på "big bang". Du ser ingen forskjell her tydeligvis.
Antall ord: 50
How about that left hand, Ace?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Thulr
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 309
Startet: 06 Jun 2009 01:36
14
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Tromsø
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 39 ganger

- - Denne stjernen er eldre enn universet !

Innlegg av Thulr »

Astarte skrev:Beklager min noe avanserte metafor. En ostehøvel brukes likevel ikke til å bare skjære ost.

Ja, hva har noe med noe å gjøre i denne tråden? :dontknow
Avansert metafor? Å sammenligne en ostehøvel med universets skapelse?
Antall ord: 39
How about that left hand, Ace?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Jeppski
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 758
Startet: 14 Sep 2010 10:59
13
Kjønn (valgfri): Gutt
Har takket: 77 ganger
Blitt takket: 254 ganger

- - - Denne stjernen er eldre enn universet !

Innlegg av Jeppski »

Thulr skrev:
Jeppski skrev:Jeg brukte ostehøvelensom en analogi, Thulr. Det er en håndfast ting som vi alle vet eksisterer. Derfor blir det latterlig å si at man ikke tror på ostehøvelen.
Jeg tror på ostehøvelen. Men jeg tror ikke på "big bang". Du ser ingen forskjell her tydeligvis.
Ignorant 'n proud of it.Y'all better follow the teachings of Jesus Christ, than this devil witch called science.

Slik framstiller du deg selv nå. Siden du tydeligvis ikke forstod de siste sidene her inne. The Big Bang er fakta, på samme måte som en ostehøvel. Du har rett til egne meninger, men ikke egne fakta. Big Bang er ikke bare vill gjetning, alle bevis vi har tyder på det.
Antall ord: 125

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
_Chrome_
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 77
Startet: 02 Jan 2013 01:47
11
Kjønn (valgfri): Jente
Har takket: 24 ganger
Blitt takket: 34 ganger

- Denne stjernen er eldre enn universet !

Innlegg av _Chrome_ »

Vel, Darwin sa faktisk på dødsleiet at han hadde tatt feil av både Big Bang og evolusjonsteorien, og at han faktisk trodde på Jesus, så skjønner ikke hvorfor folk fortsatt følger dette.
Antall ord: 36
Don't believe everything you think.
The voices in my head may not be real, but they have some good ideas!
Some people hear voices. Some see invisible people. Others have no imagination whatsoever.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links