Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Universet & dets hemmeligheterDen kollektive bevissthet

Jordkloden er et ubetydelig fnugg i et gigantisk og ufattelig stort univers.
Tør du diskutere hva som ligger bak?

Moderatorer: Asbjørn, mod univers

Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: Den kollektive bevissthet

Innlegg av Moonstone »

livingdeaddoll skrev:Beklager for at jeg spørr så veldig, er bare nyskjerrig på hva du tror/mener. Er i en fase hvor jeg ikke helt klarer å definere hva jeg selv tror på, og det er derfor jeg ofte snakker om bøker jeg har lest, isteden for å si at 'jeg tror...'. For jeg tror så mye og så mangt, samtidig som jeg ikke gjør det...
Jeg synes det er sunt jeg, å ha mange mulige svar åpne, istedenfor å være så veldig bastant på kun ETT alternativ.
Det snevrer kun mulighetene.
livingdeaddoll skrev:Så likhet er et viktig tema for hvordan mennesker passer bra sammen. Men vil ikke en person ha mest nytte av en som er veldig ulik, da denne vil ha mer nytt å gi den andre parten? Men dette blir litt vell offtopic...
I Alkymi er det sånn at motsetninger skaper helhet og dynamikk hos hverandre ved å være forskjellige.
Så forskjelligheter er velkomment i Alkymiske personlige forhold.
Det kan jo også skape friksjon såklart, som følge av det..
livingdeaddoll skrev:Synes dette var et interressant tema, synd det ikke er mange andre som kommenterer..
Helt klart, men dette tema har vært diskutert en del før her inne, og folk er kanskje litt tomme og ikke ønsker å gjenta noe de allerede har skrevet før?
Jeg har værtfall skrevet fra meg ang dette emnet...selvom jeg finner det meget intressant og har lest og studert en del om det gjennom åra :coffe2
Antall ord: 250
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: Den kollektive bevissthet

Innlegg av ludoburgero »

livingdeaddoll skrev:Beklager for at jeg spørr så veldig, er bare nyskjerrig på hva du tror/mener. Er i en fase hvor jeg ikke helt klarer å definere hva jeg selv tror på, og det er derfor jeg ofte snakker om bøker jeg har lest, isteden for å si at 'jeg tror...'. For jeg tror så mye og så mangt, samtidig som jeg ikke gjør det..
Jeg synes bare det er gøy at du spør, jeg er bare ikke vant med det.
Og så var det så mange spørsmål som jeg egentlig ikke er sikker på selv.
Har mine tanker, men... tror sjeldent helt og fullt på dem selv... men det er jo tanker jeg ofte går med og undrer over. Gudene vet hva som egentlig er rett og galt... :)

Synes du har en fin innstilling jeg. Å både tro og ikke tro. Være tvilende. Det er kanskje da man absolutt lærer aller mest. Da er man både åpen og kritisk på en gang.
Da var den andre filmen lastet ned:) Så da har jeg noe å se på i dag også.
Waking Life?
Den er en av mine definitive favoritter! Enten synes du den er for sær, eller så lever du deg helt inn i den, tror jeg. Enten/eller, vil jeg tro. :)
Så likhet er et viktig tema for hvordan mennesker passer bra sammen. Men vil ikke en person ha mest nytte av en som er veldig ulik, da denne vil ha mer nytt å gi den andre parten? Men dette blir litt vell offtopic..

Synes dette var et interressant tema, synd det ikke er mange andre som kommenterer..
Helt enig - jeg synes det er veldig gøy at du og Moonstone kommenterer, men jeg er kanskje et tryne som har vært her litt for ofte og stukket meg frem? Så det kan jo hende folk ikke får med seg tråden. Eller kanskje rett og slett bare ikke har noe å bidra. Eller for all del, så sier jeg kanskje så forbanna mye selv at det føles tafatt å begynne? Nei, dette blir bare synsing, men jeg savner en ordentlig aktiv debatt... ja...

Du har forresten helt rett i det du sier om at ulik er mest nyttig. Men igjen, hvor mye nyttig er de fleste forhold? Jeg tror mange bare bruker hverandre opp og holder hverandre nede.
Slike forhold er det mange av, iallefall slik de utvikler seg etterhvert. Det er jo klassisk at man begynner å skylde ting på den andre som man selv har gjort, eller begynner å innbille seg at man har sagt ifra om ting man må huske på og så har man egentlig bare tenkt det, osv osv. Det er sånn uheldig vanemønster mange kommer opp i, nettopp fordi jeg tror de har grodd litt fast i hverandre - nettopp pga. likheter.

Men igjen - likheter er det som fører folk sammen, tror jeg! Ikke at det alltid er det riktige.
Viktig å separere litt der, det tror jeg absolutt ;)

Jeg tror mest på å fylle hverandre ut, men å ha noen likheter "å falle tilbake på"... :)
Antall ord: 520
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
livingdeaddoll
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1468
Startet: 29 Sep 2006 00:01
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Tranby
Har takket: 8 ganger
Blitt takket: 38 ganger

Re: Den kollektive bevissthet

Innlegg av livingdeaddoll »

ludoburgero skrev:Jeg synes bare det er gøy at du spør, jeg er bare ikke vant med det.
Og så var det så mange spørsmål som jeg egentlig ikke er sikker på selv.
Har mine tanker, men... tror sjeldent helt og fullt på dem selv... men det er jo tanker jeg ofte går med og undrer over. Gudene vet hva som egentlig er rett og galt... :)
Spørr ikke etter en fasit, bare tanker :) Når det kommer til dette feltet her, om det paranormale, føler jeg at ingen sitter med en fasit.
ludoburgero skrev:Waking Life?
Den er en av mine definitive favoritter! Enten synes du den er for sær, eller så lever du deg helt inn i den, tror jeg. Enten/eller, vil jeg tro. :)
ja den ja. Ferdig med å se den, var veldig dyp denne filmen. Må nok sees en gang til for å få med seg alt som egentlig skjer i filmen. Tittet på Linklater's filmer, og det var vell bare en av filmene hans jeg hadde sett tidligere, "School of Rock". Denne filmen er vell ikke akkurat som disse andre 2 nevnt i tråden her.
ludoburgero skrev: Du har forresten helt rett i det du sier om at ulik er mest nyttig. Men igjen, hvor mye nyttig er de fleste forhold? Jeg tror mange bare bruker hverandre opp og holder hverandre nede.
Slike forhold er det mange av, iallefall slik de utvikler seg etterhvert. Det er jo klassisk at man begynner å skylde ting på den andre som man selv har gjort, eller begynner å innbille seg at man har sagt ifra om ting man må huske på og så har man egentlig bare tenkt det, osv osv. Det er sånn uheldig vanemønster mange kommer opp i, nettopp fordi jeg tror de har grodd litt fast i hverandre - nettopp pga. likheter.

Men igjen - likheter er det som fører folk sammen, tror jeg! Ikke at det alltid er det riktige.
Viktig å separere litt der, det tror jeg absolutt ;)

Jeg tror mest på å fylle hverandre ut, men å ha noen likheter "å falle tilbake på"... :)
Ja, tror det er viktig med endel likheter. Spesielt ha noe lignende syn på hvordan man skal te seg rundt andre mennesker, å ha en lik sans for hva som er moralskt riktig, og ha forståelse for hverandre. Man må nesten ha samme syn på hva som er viktig i livet. Kan man kalle det likheter i "sjelen"? Men man trenger ikke nødvendigvis ha lik interesse/hobby. For det er en ting man kan lære seg. Man kan lære seg å like musikk man ellers ikke likte før, man kan lære seg at andre ting man ikke enset tidligere kan være interessant..
Antall ord: 462

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: Den kollektive bevissthet

Innlegg av ludoburgero »

livingdeaddoll skrev:
ludoburgero skrev:Jeg synes bare det er gøy at du spør, jeg er bare ikke vant med det.
Og så var det så mange spørsmål som jeg egentlig ikke er sikker på selv.
Har mine tanker, men... tror sjeldent helt og fullt på dem selv... men det er jo tanker jeg ofte går med og undrer over. Gudene vet hva som egentlig er rett og galt... :)
Spørr ikke etter en fasit, bare tanker :) Når det kommer til dette feltet her, om det paranormale, føler jeg at ingen sitter med en fasit.
Veldig enig! ;)
ja den ja. Ferdig med å se den, var veldig dyp denne filmen. Må nok sees en gang til for å få med seg alt som egentlig skjer i filmen. Tittet på Linklater's filmer, og det var vell bare en av filmene hans jeg hadde sett tidligere, "School of Rock". Denne filmen er vell ikke akkurat som disse andre 2 nevnt i tråden her.
Jeg har ikke sett School of Rock, men sett disse to samt et par til. Slacker skal visstnok være litt i samme gata, bare litt mer jordnær, men den har jeg ikke sett. Den virker egentlig ikke så bra etter jeg bare søkte opp traileren, og så er den noen år eldre. Men tror det blir den neste jeg ser.

Du syntes den var dyp, ja? Jeg liker at de har med så mange ekte/eksisterende personer i filmen, kjente professorer og folk som får uttalt seg. F.eks. så er hun som snakker om at "words are inert"... jeg tror det er hun som heter Kim, og hun har også vært med på å skrive manuset til Before Sunrise ;)

[quoteJa, tror det er viktig med endel likheter. Spesielt ha noe lignende syn på hvordan man skal te seg rundt andre mennesker, å ha en lik sans for hva som er moralskt riktig, og ha forståelse for hverandre. Man må nesten ha samme syn på hva som er viktig i livet. Kan man kalle det likheter i "sjelen"? Men man trenger ikke nødvendigvis ha lik interesse/hobby. For det er en ting man kan lære seg. Man kan lære seg å like musikk man ellers ikke likte før, man kan lære seg at andre ting man ikke enset tidligere kan være interessant..[/quote]

Ja, hvis man kan kalle det sjelen, så tror jeg du er inne på noe her!
Det er også et viktig poeng at det er mye man kan lære seg å like. Jeg tror kanskje sånne ting, altså nyoppdagde ting, smak man kan vokse på - det tror jeg i mange tilfeller er enda bedre enn det som kommer til oss umiddelbart :)
Antall ord: 461
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
livingdeaddoll
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1468
Startet: 29 Sep 2006 00:01
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Tranby
Har takket: 8 ganger
Blitt takket: 38 ganger

Re: Den kollektive bevissthet

Innlegg av livingdeaddoll »

Syntes ikke "School of Rock" var noe særlig bra, så føler ikke at man går glipp av noe av å ikke se den.

Vell, det var så mange teorier/meninger om "alt" i "Walk of Life", så det går vell ann å kalle den dyp, når den får en til å tenke på ting? Gøy å se igjen karakterene fra "Before Sunset". Men jeg tror kanskje jeg hadde fått med meg mer om det var filmet vanlig, enn som i en tegnefilm/animasjon eller hva jeg skal kalle det. Var litt distraherende hvordan bildet bølget opp og ned iblant.

Men tilbake til temaet av denne tråden; vil du si at den økende fremgangen i blant annet teknologi skyltes denne kollektive bevisstheten. Da denne gir informasjon om det som allerede er, så vi raskere kan jobbe med det som kommer til å komme..?

Hah, ja, tenk om en hadde hatt samme smak som når en var 9år?! Bra smaken utvikler seg, og at man lærer å like nye ting. Synes det er litt morsomt å tenke på ting jeg ikke orket før, men som jeg liker nå, eller omvendt..
Antall ord: 195

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: Den kollektive bevissthet

Innlegg av ludoburgero »

livingdeaddoll skrev:Syntes ikke "School of Rock" var noe særlig bra, så føler ikke at man går glipp av noe av å ikke se den.

Vell, det var så mange teorier/meninger om "alt" i "Walk of Life", så det går vell ann å kalle den dyp, når den får en til å tenke på ting? Gøy å se igjen karakterene fra "Before Sunset". Men jeg tror kanskje jeg hadde fått med meg mer om det var filmet vanlig, enn som i en tegnefilm/animasjon eller hva jeg skal kalle det. Var litt distraherende hvordan bildet bølget opp og ned iblant.
Ok, har egentlig aldri tenkt så mye på å se School of Rock heller.
Den ser litt platt ut på coveret, jeg er litt fæl til å dømme akkurat filmer på det. Dessverre.
Uansett var det Slacker jeg mente blir kanskje den neste Linklater-filmen jeg ser... får ta det på en dag jeg føler humøret passer til det. Jeg tror nemlig det krever litt tålmodighet å se slike filmer iblant, den rette stemningen eller nysgjerrigheten må være på plass.

Nå blir jeg egentlig litt forvirret over titlene her... Before Sunset... Before Sunrise... den ene er nemlig en oppfølger som kom nesten ti år seinere, hvor de to faktisk møtes igjen! :)
Jeg likte godt oppfølgeren, men best den første, men alle jeg kjenner har sagt akkurat det motsatte... at de syntes oppfølgeren var best.

Ja, jeg er enig i det! Waking Life er veldig dyp. Men jeg synes samtidig den er litt enkel forklarende på mange av poengene. Det er sånn at den inspirerer til mer fordypning hos meg, for den etterlater seeren med en del tanker og idéer. Elsker sånt!

Enig i det der med måten filmen er laget på... man føler nesten man kjører litt karusell... :?
Animasjonen er lagd på en veldig spesiell måte. Roboscopic animation eller hva det nå heter... kanskje det var rotoscopic. Det går ut på at det først er filmet vanlig, og så er det lagt oppå animasjonseffekter. Så det blir en slags mellomting. A Scanner Darkly (en av de andre Linklater-filmene jeg har sett) er lagd med samme teknikk. Med Keanu Reeves, Woody Harrelson, Samuel L. Jackson og flere. Den ble litt oppskrytt for min del, jeg likte veldig godt konseptet, men science fiction som aldri har noe "mer" poeng enn å bare sirkulere rundt konseptet sitt... det er ikke helt min kopp med te, kanskje...
Men tilbake til temaet av denne tråden; vil du si at den økende fremgangen i blant annet teknologi skyltes denne kollektive bevisstheten. Da denne gir informasjon om det som allerede er, så vi raskere kan jobbe med det som kommer til å komme..?
Ja, nå bablet jeg meg vekk litt i filmgrøten her ovenfor...
hmmm... interessant spørsmål (poeng kanskje heller?) du har der!

Det får meg til å tenke at kanskje vi (altså mennesker) inspirerer hverandre nettopp telepatisk, slik at vi deler idéer og bygger videre på idéer sammen ubevisst. En forsker sitter og tenker på en komponent, mens en annen kommer på hva som mangler, og mirakuløst nok, så er det noen som klarer å kombinere alle disse løse elementene. Og så går det bare fortere... og fortere... og fortere... og idéene masseduplikerer seg selv... og alt blir bare mer og mer og mer og mer.

Jeg tror mye energi kanskje opererer etter det prinsippet: at det mangedobler seg til det når et punkt hvor det smeller og så går i oppløsning, for så å bygge seg opp igjen.
Og at det er slik også med teknologisk utvikling; at vi kommer til å nå et høydepunkt en dag hvor "alt" er oppfunnet, for at noe plutselig skjer (det kan jo være millioner av år til, for all del) hvor prosessen begynner å svikte i funksjonen sin, hvor for eksempel vi kanskje mister elektrisitet, som vi jo er ufattelig heldige for å ha oppdaget... kanskje en dag når polene skifter plass helt på jorden, noe de jo lenge har vært i ferd med å gjøre (ikke noe sånn 2012-greier nå altså) ;)

Og så starter det på nytt. Altså at historien gjentar seg.
Slik som at det en gang var dinosaurer her og andre skapninger. Kanskje ikke akkurat det samme skjer igjen, men en lignende prosess begynte jo - nemlig at vi begynte å komme til her, og nye dyrearter oppdages jo også enda. Så... ja... jeg mener at det blir så mye av alt til slutt, og at alt snur. Men nå snakker jeg meg litt vekk fra tema kanskje, får prøve å koble det innpå igjen... og kanskje det blir relevant litt sånn på den måten at disse syklusene, det dualistiske, alle disse "polene"... godt, vondt... svart, hvitt... kontraster... og alt dette gjør at vi lærer noe om oss selv og verden når vi observerer og erfarer det? Men hva er meningen bak alt, sånn til syvende og sist, eller går det an å tenke at syklusene i seg selv, og opplevelsene som medfølger, er ren lærdom og at det bare er sånn - men at det blir mer og mer for kommende generasjoner?

Hvem vet (hva jeg snakker om nå)... :bandit
Hah, ja, tenk om en hadde hatt samme smak som når en var 9år?! Bra smaken utvikler seg, og at man lærer å like nye ting. Synes det er litt morsomt å tenke på ting jeg ikke orket før, men som jeg liker nå, eller omvendt..
Ja, og det går vel litt på samme prinsippet. At alt er i konstant endring. At alt snur på et visst punkt. Og sånn fortsetter det, bare med variasjoner og nyanser og mer perfeksjon for hver neste fase av akkurat sånne forandringer. Vi tar med oss forbedringene, lærdommen - og forkaster feilene. For det er ikke bare smak og behag som forandrer seg - viten og meninger også.

Før kunne jeg synes det var grusomt skummelt med alkoholikere.
Når jeg ble litt eldre kunne jeg synes det var uanstendig.
Enda litt eldre kunne jeg synes synd på dem.
Og nå forstår jeg at det er alt etter som, men at man kanskje ikke bør være for kjapp med å dømme. For det er ikke sikker det er synd, og det kan likevel hende, men alle faktorer er vanskelig å ta med. Så slike meninger er også sånt som endrer seg med tiden... vi blir definitivt preget av omgivelsene - og det går også på dette kollektive, hvordan vi påvirker hverandre og hva slags holdninger vi har. Ikke bare det vi leser og hører, men også det vi merker på andre uten at det kommuniseres åpent om det.
Antall ord: 1153
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
livingdeaddoll
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1468
Startet: 29 Sep 2006 00:01
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Tranby
Har takket: 8 ganger
Blitt takket: 38 ganger

Re: Den kollektive bevissthet

Innlegg av livingdeaddoll »

Åh, da er det jeg som surrer med titlene altså. Fikk vell den andre tittelen i hodet etter å ha lest listen med filmer fra regissøren. Men så bra det er en oppfølger, da har jeg en film å se på i morgen også :)
Jeg mente å ha lest om en film med kjente skuespillere som var laget på denne måten (satt egentlig å ventet på disse under filmen jeg så i dag..), men har liksom aldri funnet ut hva den het, men da vet jeg det nå.

En ting jeg stusser litt på, hvis alle har mulighet til å nå den samme informasjonen, hvorfor har vi da uland, og land som ligger veldig etter? Jeg skjønner jo at penger, ressurser spiller inn her, men sånn helt fra begynnelsen av, hvorfor var utviklingshastigheten så forskjellig på forskjellige kontinent, hvis all informasjon skulle ha vært tilgjengelig for alle..?
Antall ord: 148

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: Den kollektive bevissthet

Innlegg av ludoburgero »

Jeg tror det forklares med "den ene i søskenflokken som mister oppmerksomheten" fordi den/de andre stiller seg i sentrum og derfor blir brukt mest ressurser på. "Sjarmen" er vel der den vestlige delen av verden har plyndret fra starten og hatt en større utfordring (før kanskje?) etter å finne seg mat i kaldere klima, og derfor blitt flinkere til å bygge hytter og hus allerede fra tidenes morgen... for å overleve i det kaldere klimaet her enn i f.eks. varmere uland?

Og dermed har vi altså blitt priviligerte, vi har ikke bare fått de beste ressursene, men vi har også tatt dem, stjålet dem, og disse ulandene har latt seg utnytte i bytte mot litt "rikdom" de vanligvis ikke har hatt der. Eller den hvite mann har rett og slett bare gjort som han vil. Men så er det vel også litt slik at vi ikke bare er utfordret klimatisk og at det er store forskjeller her, men det er vel også slik at mange i andre fattigere land faktisk kan finne en mening med livet helt utenfor akkurat det vi selv ser på som nødvendigheter.

Alt er jo så relativt, at kanskje faktisk livet til et menneske i en fattig by i Brasil sånn sett har mye mer mening enn en rik kakse på Oslos vestkant. Hvis man sammenligner deres velvære og følelse over hvor glad de er i livet sitt. For når de store tingene får innpass i livet, så er det ofte slik at man glemmer hvor mye de små tingene betyr. Og de små tingene betyr jo ikke så mye når man har store ting. Og så blir alt en besettelse og det går inflasjon i alt.

Så det er veldig lett for oss å tenke at folk lever elendig og sliter med fattigdom og sykdom og at dette er ille. Det er det jo også. Saken er vel bare at vi sliter med vårt vi også, bare at det er luksusproblemer. Men vi tar jo livene våre "vi" også, og vi er langt ifra like tøffe som disse som lever under disse forholdene. Så det går vel, sykt nok, alt i alt, en slags balanse i hele greiene også. Selv om alle i hele verden kunne hatt det litt bedre.

Grunnen til at det er så skjev fordeling er jo rett og slett feilslått politikk, kanskje med vilje.
Enkleste veien til rikdom er tross alt å holde noen nede i fattigdom, mens man robber dem for alle ressurser de har. Og dette blir jo litt utenfor spørsmålet, som jo er at de har tilgang til samme informasjon, men igjen - kanskje vi misbruker informasjonen fordi vi er grådige, slik at balansen utjevner seg skjevt på akkurat det planet hvor vi har fordeling av goder?

Hvilket burde bekrefte at vi også har egen fri vilje, men at den er veldig egoistisk motivert.
Det skal egentlig til å slippe litt taket på sine egne "behov" for å hjelpe andre og vise hensyn til dem. Og det er vel ikke så mange som er omtenksomme i en verden der man er oppdratt til å tenke på seg selv og være mistroisk til andre mennesker rundt seg. Det er trist, for det fins så mange onde sirkler som er vanskelige å bryte, og alle må bare starte med seg selv.

Det er ikke lett, og jeg tror nok kanskje at det også var litt slik fra begynnelsen av.
At folk var grådige og måtte passe på sitt. At neandertalerne som jo faktisk stammer fra Afrika, mener forskerne, der alle mennesker startet sitt liv... at noen av disse forflyttet seg videre ut i verden - og så endte de opp her i andre deler av verden der det nå er mer rikdom? Tja, man må jo tenke seg til at det må ha krevd en viss erobringslyst i seg selv, bare det å begi seg ut på ukjent terreng og reise lange distanser ut i verden for å etablere seg og skape noe eget?

Så - det vil vel kanskje forklare at også grådighet og begjær følger litt med, når man føler at man har endelig oppnådd noe, funnet seg til rette, og må verne om sitt. Og så har man dermed også skapt en viss selvpåført paranoia, der ikke bare man skal holde andre under oppsikt, som igjen fører til et kontrollbehov, men som alt i alt har ført til at vi har ønsket å holde dem der de er og at vi skal ha det bedre enn dem.

Jeg vet ikke, men kanskje noe slik mentalitet også har eksistert veldig lenge?
Antall ord: 784
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: Den kollektive bevissthet

Innlegg av ludoburgero »

Noen spørsmål som dukket opp i mitt hode, litt sånn kortfattet...
Jeg tror det også er meningen med tråden, så jeg håper på innspill:

Hva er det som binder oss sammen?

Hvorfor ønsker ikke alle å være alene? Når vi tenker i det store bildet, så ja... det har jo sin funksjon og da ville vi ikke reprodusert, osv osv. Men nå spør jeg - foruten dette innlysende faktum da - om hva som ligger bak dét igjen? Hva styrer oss i den retning at vi ønsker å reprodusere? Og hvis det rent kan skyldes lyster, hvorfor er vi utstyrt med det?

Og hva er kjærlighet? Begrenser den seg og lar den seg kategoriseres? Eller skiller vi bare for ordens skyld? Og hvorfor skiller vi? Hva gjør det greit til at vi ønsker forskjellige typer relasjoner til hverandre - for å ta noen eksempel; hvorfor er det greit at vi ikke ligger med noen vi egentlig har lyst til, men at vi vil "holde det på det planet", og selvfølgelig vice versa... og kan det tenkes at mye kjærlighet vi gir til vår "dedikerte"/kjæreste egentlig er påtatt, preget av vaner, en frykt for å være alene? Eller er det tabu/provokasjon å i det hele tatt tenke det?

Og igjen, da - hvorfor er det enkelte ting vi provoseres mer av, mens andre ting synes helt greit, og enkelte ting blir en "JAAA, det er slik jeg også ser det!"-sannhet, mens andre ting blir avvist av oss som "PFFF, for noe pisspreik!"? Hva, hvem, hvordan, hvorfor? Osv.

Nå ble det kanskje ikke så kortfattet likevel, men det burde vel være noen tanker rundt dette..?
Antall ord: 285
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

Re: Den kollektive bevissthet

Innlegg av Bearchild »

Mange spennende spørsmål- og alternative svar her! :)

Hva som "binder oss sammen".. tja, reproduksjon er vel ganske nærliggende å tenke på som du sier Ludo. Samt dette med hvordan vi føler sammen med andre mennesker, da spesielt når vi er forelsket og/ eller kåte. Den følelsen er da virkelig noe som overgår det meste? Vanskelig å ta tak i andre tanker da, liksom..? :lol:

Jeg klarer ikke se hva annet som er selve drivkraften, urkraften. Simpelt, men samtidig veldig enkelt. Å sørge for å få etterkommere- fortsette sin eksistens.

Dette med kollektiv bevissthet er veldig fascinerende. Husker jeg leste en bok om ei som vokste opp uten foreldre og andre slektninger, blant en annen rase. Det var nok et eventyr, men stod om hvordan hun "fant" informasjon i underbevisstheten, intuitivt visste hva som var nødvendig for henne for å overleve.
Dette har jeg tenkt på ved fler anledninger gjennom oppveksten. Når jeg vet og forstår ting jeg egentlig ikke har forutsetning for å vite eller forstå noe om.. at det kanskje er en slags arv jeg har fra mine forfedre som jeg senere har lært at kjenner spesielt bra til akkurat dette..
Litt vrient å forklare. :oops:

Men f.eks.. i slekta mi er det flere botanikere. Langt tilbake. Selv om jeg ikke lærte disse å kjenne har jeg alltid vært i overkant nysgjerrig på ting som spirer og gror, og alltid hatt "et øye" for uvanlige planter. Dette har foreldrene mine stilt spørsmål ved.. hvordan og hvorfor jeg finner og hvordan jeg vet hvor jeg skal lete. Og jeg har ofte overrasket meg selv- og andre- med å vite hva disse vekstene heter.
Jeg har ofte tenkt at det må være en "arv". Noe medfødt.

Hvorfor er man født med visse egenskaper? Som kanskje har vært hoppet over i en eller flere generasjoner..?

En annen ting jeg tenker på ifht kollektiv bevissthet er disse "flydrømmene". Hvordan har det seg at (nesten..) alle mennesker kjenner til følelsen av å kunne fly? Samt beskriver det veldig likt; alle (fremdeles nesten) har vel opplevd å "svømme" i lufta. Hvor viktig det er med riktig vind når man skal "ta av" osv. Selv om det bare er noe vi har opplevd når vi drømmer kjennes det så utrolig ekte og naturlig. Hvorfor kjenner "alle" mennesker verden over til dette? :p
Antall ord: 400
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Thulr
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 309
Startet: 06 Jun 2009 01:36
14
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Tromsø
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 39 ganger

Re: Den kollektive bevissthet

Innlegg av Thulr »

Interessant diskusjon dette. Ikke for å lage kvalm her, men jeg tror den rette betegnelsen er kollektiv underbevissthet. :mozilla_smile:

Jeg selv tror fullt og helt på en kollektiv underbevissthet. Det kan bl.a. forklare hvorfor man kan "huske" ting uten at en forutgående erfaring ligger til grunn.

Bearchild: At så mange kjenner følelsen av å kunne fly kan være fordi mange av oss har hatt en åndelig eksistens før dette livet, og man kan jo si at ånder "svømmer i lufta" på en måte.

Og ja, jeg tror også at en egenskap som har vært "hoppet over" i noen generasjoner i slekta plutselig kan komme tilbake på nytt til et annet medlem av slekta.
Antall ord: 120
How about that left hand, Ace?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
kråke
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 110
Startet: 26 Des 2010 10:35
13
Har takket: 16 ganger
Blitt takket: 45 ganger

Re: Den kollektive bevissthet

Innlegg av kråke »

Hei, ny her :)
Jeg føler/tror at dette med kollektiv (under)bevissthet stemmer. Har opplevd å plukke opp på følelser/tanker fra andre mennesker ikke bare ansikt til ansikt men også over telefon/internett osv, i situasjoner der man umulig kan vite sånt på forhånd eller ved ansiktsuttrykk. (Er selvfølgelig mulighet for at jeg bare er gal da, hehe)
Jeg tror at det er en slags kollektiv bevissthet som man kan hente informasjon fra, dersom man er innstilt på den rette "frekvensen" eller har den rette sinnstilstanden. Det vil si at informasjonen ikke blir forpurret av dine egne tanker/følelser. Jeg vil sammenligne det med hvordan det føles når man prøver å huske noe, og du har det på tunga. Samme typen konsentrasjon, er ikke noe tvil, man får en slags visshet om at det man får inn er rett. Er slik jeg har følt det i slike situasjoner.
Er ikke så ofte det har skjedd da, så er ikke noen ekspert.

Lurer på det med at dere sa at folk så "død" ut i blikket? Tror ikke jeg har opplevd å se noe sånt... Kanskje det bare er at folk driver å tenker på andre ting og ikke er helt til stede i øyeblikket? Trenger ikke å bety at de er som spøkelser som går rundt og ikke tenker noe? Vet ikke.
Antall ord: 234

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
markoberto
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 124
Startet: 08 Okt 2009 22:07
14
Kjønn (valgfri): Gutt 15 ;)
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 2 ganger

Re: Den kollektive bevissthet

Innlegg av markoberto »

Hakke lest mye på det feltet, men er ialle fall fasinerende med disse "eggene" (måleapparat) som får utslag ved f.eks. naturkatastrofer og terroraksjoner.. der store deler av verden blir påvirket.
Antall ord: 34
U may like stories.. but you cant escape reality.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: Den kollektive bevissthet

Innlegg av ludoburgero »

markoberto skrev:Hakke lest mye på det feltet, men er ialle fall fasinerende med disse "eggene" (måleapparat) som får utslag ved f.eks. naturkatastrofer og terroraksjoner.. der store deler av verden blir påvirket.
Ja, kanskje du tenker på P.E.A.R. prosjektet?
Det som gjøres ved Princeton University(?).

Helt enig med deg iallefall. ;)

Nå ser jeg at det er en del jeg har tenkt å svare på her i tråden, interessante innspill som har kommet frem fra alle dere her! :) For tiden skjer det forsåvidt bare enda flere ting som gjør meg oppmerksom på hvor mye mer tydelig ting henger sammen med hverandre.

I min beundring over dette ser jeg det bare enda tydeligere dess mer jeg tar det innover meg.

Ha en fin torsdag!
Antall ord: 132
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Terra
Verifisert
Moderator
Moderator
Innlegg: 2799
Startet: 04 Jan 2014 00:12
10
Har takket: 1494 ganger
Blitt takket: 1114 ganger
Kjønn:

Re: Den kollektive bevissthet

Innlegg av Terra »

Kom over denne og poster den her da jeg ikke finner igjen tråden vi snakket om akashaarkivet. Det var en som lurte på hva det var for noe og her er det jo fint forklart.

www.akasha-arkiv.dk
Akasha arkiverne indeholder al viden om menneskelig erfaring og historie i kosmos.
De kan beskrives som et slags bibliotek som visse clairvoyante er i stand til at kontakte, man kunne kalde det god hukommelse.
Antall ord: 74
“Mot er ikke fravær av frykt, men evnen til å gå videre selv om du er redd.”
https://www.youtube.com/watch?v=ZnA9OnrdIuI

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links