Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Universet & dets hemmeligheterTerraforming av månen?

Jordkloden er et ubetydelig fnugg i et gigantisk og ufattelig stort univers.
Tør du diskutere hva som ligger bak?

Moderatorer: Asbjørn, mod univers

Morris
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1078
Startet: 15 Nov 2012 14:05
11
Kjønn (valgfri): Humanoid ♂
Har takket: 380 ganger
Blitt takket: 550 ganger

Terraforming av månen?

Innlegg av Morris »

Vel, dette leste jeg om første gang i går. Det er riktig nok et hypotetisk spørsmål med bearbeidet informasjon som vil gjøre det lettere for folk flest å tro på går det frem av artikkelen. Det er en helt vill ide! 8)
Vil man i det hele tatt kunne bearbeide Månen på den måten som det her fremlegges på videoen? Jeg tror man vil få alvorlige konsekvenser om man bare tør prøve... men basestasjon blir det nok noe av? (ha-ha-ha...!)

https://www.abcnyheter.no/helse-og-livs ... playnext=1
Antall ord: 99

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ønsker du din egen nettside ?
Bruker avatar
g.r.y
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1406
Startet: 15 Okt 2013 06:22
10
Kjønn (valgfri): dame
Lokalisering: 3rd Rock From The Sun
Har takket: 529 ganger
Blitt takket: 556 ganger

Re: Terraforming av månen?

Innlegg av g.r.y »

Jeg tviler ikke et sekund på at det teknisk/teknologisk sett skal kunne la seg gjøre en eller annen gang i fremtiden, men når det er sagt, ser jeg imidlertid ikke helt poenget med å velge månen når teknologien & vitenskapen først har kommet såpass langt. For det første, er jo månen rimelig liten, og skal en først bruke såpass penger og ressurser, vil det for meg syntes rimelig merkelig om de skulle gå for dette alternativet. For det andre, vil jeg vel også si at et slikt satsningsprosjekt bør være litt mer enn bare en liten utvidelse av jorden, for å si det sånn.. Jeg mener.. Det burde jo i allefall være av en slik størrelse at det i det minste kan ta i mot et selektivt utvalg av det som måtte befinne seg av jordboere og jordiske livsformer når moderplaneten en dag rammes av en global katastrofe.
Sist men ikke minst, burde jo også valget av det [første] himmellegeme som skal terraformes gjøres med tanke på ytterligere spredning av det jordiske livet, for å si det slik. På ett eller annet tidspunkt, blir som sagt moderplaneten ubeboelig, og slik jeg ser det, vil vi såpass inn i fremtiden raskt komme dithen hvor det blir behov for å finne en 'hoved-base' i form av en planet av en viss størerrelse. Med litt flaks, har vi en slik fremtidig planet i bane rundt solens nærmeste nabo, Proxima Centauri, som "kun" er drøye fire lysår unna.. ;)
Antall ord: 265
The majority's concept of the truth isn't necessarily the actual truth.
Use your own mind. - Always!

~ Gry ~

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Morris
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1078
Startet: 15 Nov 2012 14:05
11
Kjønn (valgfri): Humanoid ♂
Har takket: 380 ganger
Blitt takket: 550 ganger

Re: Terraforming av månen?

Innlegg av Morris »

Den eneste grunnen for at tanken om dette er kommet opp er nok for at det er relativt kort vei dit, men jeg tror ikke at det vil funke, og slettes ikke om månebanen blir forandret i forhold til jorden, da ødelegges nok det som er igjen av beregnelig klima ved at større vipping av jordaksen kanskje ødelegger for stabile årstider og dermed også for planteliv og matproduksjonen på jorda... Huff, nei, dette er nok en dårlig ide å sette jorda i fare før man har en ferdig terraformet måne som man i tillegg kan mislykkes med.

Med litt mer forskning på bedre fremdrift av romskip så er man snart på vei til et nytt solsystem, slik du nevner Proxima Centauri, ja det hadde vært noe det! Det forskes som bare det på EM drive, men foreløpig er det lite med gjennombrudd der. Men løsningen på dette synes kanskje å være elektrisk, så hva om en fikk til en enklere måte å håndtere hydrogen som drivstoff, på en eller annen måte, for verdensrommet er stappfullt av hydrogen (75%) http://learnlearn.net/verdensrommet,jorda/Kjaa.htm - Så her kunne man kanskje hente inn et drivstoff som aldri ville ta slutt?
Jeg tror kanskje man finner på noe innen den tiden da jorden ikke lengre er stedet å bo på.
Antall ord: 226

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links