Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

FILMER, BØKER OG MUSIKKHva slags instrument spiller du?

Moderatorer: Asbjørn, mod ufo, matmod, mod klarsyn, mod univers, Mod Fakta og, mod drømmer, mod si hei, mod_spøkeguiden, Chatmoderatorer, Mod prat & gen, mod healing, mod hjem, mod engler

Bruker avatar
Charlie-O
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 200
Startet: 21 Sep 2008 23:00
15
Har takket: 2 ganger
Blitt takket: 6 ganger

Re: Hva slags instrument spiller du?

Innlegg av Charlie-O »

Jeg får vel bidra litt til denne tråden jeg også da :D
Artig å se at det er fler musikkintereserte her :mozilla_smile:

Jeg har så langt tilbake jeg kan huske vært "besatt" av toner og melodier, ja alt som lager lyd.

da jeg var yngre pleide jeg alltid å lage lyder med alt jeg fant, til min families store ergrelse, og sluttet derfor med det etterhvert som jeg ble eldre, noe som kanskje er like greit :mozilla_wink:, selv om jeg ofte når jeg var alene hjemme fylte glass med forskjellige mengder vann, hang opp kjelelokk i forskjellige størrelser, brukte gummistrikker som strenger, osv, og spilte på dem med spisepinner og fingre, hehe
Jeg kunne holde på i timesvis.

jeg hadde også diverse lekeinstrumenter som trekkspill og munnspill og slikt, men disse fikk jeg ikke lov å leke med når det var folk hjemme, av naturlige årsaker.
Jeg tror jeg må ha vært en ganske irriterende unge når jeg tenker meg om :lol:

da jeg var i 8-9 års alderen fikk jeg et lite keyboard og en liten gitar med nylonstrenger i julegave, noe jeg tror mor angret på ganske raskt, heh.
det hendte også ofte at jeg spilte inn noe småmelodier fra keyboardet på kasett og klimpret litt på gitaren da jeg spilte av kasetten.

jeg spilte ett års tid i korps på bariton, noe som aldri helt falt i smak; det dumme instrumentet veide mer enn meg og hadde bare 3 "knapper"
Image

Etter 1 år med skolekorpstortur ble interessen for musikk lagt litt på hylla.
Helt til jeg startet på ungdomsskolen, og så 'Back to the future', en film jeg hadde sett et utall ganger tidligere, men denne gangen da Michael J. Fox begynte å spilte Chuck berrys, Johnny B. Goode, fantes det ikke tvil om jeg ville lære meg å spille gitar.
Image
Ah good times :D

Heldigvis fikk jeg låne en el-gitar av en bekjent av familien (en sliten fender Squier med skjev hals, som er 'billigversjonen' av fender stratocaster) da hverken min egen eller familiens økonomi ville dekke et kjøp. jeg koplet den opp til 'Ghettoblastern' min og spilte dag inn og dag ut, og prøvde å lære meg coverlåter etter bare å lytte på sangene.

Etter at konfirmasjonen var unnagjort, tok jeg pengene jeg hadde fått samt noen sparepenger og gikk bort til musikkbutikken, pekte meg ut en Ibanez + utstyr.
Det gikk med mange timer med gitaren gitt, og jeg begynte etterhvert å få litt teken på det, og da jeg oppdaget tablatur skøyt resultatene til værs.
Jeg ble tilogmed invitert med som 2. gitarist i et band på amerikaturne da jeg var 14-15.
Men dumme charlie takket nei, det er vel en av de få tingene jeg angrer på her i livet.

Da jeg var 17 år kom jeg til et punkt der jeg følte at jeg ikke klarte å komme videre med gitarspillinga uten kurs og opplæring.
Etter det ble det bare mindre og mindre spilling, og noe gitarkurs ble det aldri tid til mellom venner jobb og kjæreste.


Per dags dato har jeg en haug med billige kassegitarer, ibanezen, ukulele, munnspill i flere forskjellige toner, munnharpe, noe som minner litt om en kinesisk harpe (egentlig mest til 'pynt'. se link nederst i innlegget), keyboard, theremin, blokkfløyte, trommesett, milevis med kabler mellom forskjellige elektroniske thingamabobs og litt diverse innspillingsprogrammer til pc, samt noen musikkprogrammer som jeg bruker til å få synth, beats og lydeffekter.

De sangene jeg en gang kunne har blitt slettet fra minnet, så nå spiller jeg kun egne melodier og eksperimenterer med diverse instrumenter og lydeffekter til gitar, selv om det ofte er lenge mellom hver gang.

Jeg skulle gjerne avsluttet denne turen down memory lane med å si at jeg er en aktiv musiker som tjener penger på platene mine, men sånn er det desverre ikke... hvertfall ikke enda :D
mitt neste mål er å kjøpe en solid pc som takler diverse programmer bedre enn min nåværende, slik at innspillinger ikke blir et evig prosjekt.
om dette hender i nærmeste fremtid skal jeg såklart oppdatere dere, og legge ut noen sanger.
typen musikk jeg spiller er som regel veldig følelsesladde og triste, men mange av dem er litt typisk gladlåter. dette fordi jeg bruker opplevelser og følelser som inspirasjon, og får utløp for dem gjennom gitaren.
Jeg liker å eksperimentere litt med lydeffekter og litt diverse 'utenom det vanlige' oppbygninger og toner, men prøver å holde meg til det gjenkjennelige som kan appelere til flere enn bare meg selv, heh. jeg bruker også keyboard endel i sangene, selvom jeg ikke er tidenes pianist, gir lyden fra tangentene en god dybde til sangene, synes nå jeg :D


Ai, ble litt mer enn jeg først hadde planlagt dette :coffe2
Uansett, trivelig at du gadd å lese det :D

-Charlie
Antall ord: 816
There he goes. One of God's own prototypes. Too weird to live and too rare to die.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4125
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Re: Hva slags instrument spiller du?

Innlegg av Kimbara »

Charlie; hvor i all verden har du fått tak i en theremin?
Antall ord: 13
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Charlie-O
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 200
Startet: 21 Sep 2008 23:00
15
Har takket: 2 ganger
Blitt takket: 6 ganger

Re: Hva slags instrument spiller du?

Innlegg av Charlie-O »

Kimbara skrev:Charlie; hvor i all verden har du fått tak i en theremin?
Hmm, litt usikker, den har bare alltid vært her, hehe. tror det kanskje er arv eller noe..
Men man får kjøpt det på nettet også :mozilla_smile:

det er fantastisk festelig å leke med, men det krever en stødig hånd, heh.
den fungerer ikke helt som den skal nå desverre, mulig at det er noe elektronikkfeil.

Edit: Kan hende den faktisk er hjemmelaget når jeg tenker meg om, da den mangler endel 'hjul' og knapper. det er kun av-og på bryter på den.
Antall ord: 104
There he goes. One of God's own prototypes. Too weird to live and too rare to die.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: Hva slags instrument spiller du?

Innlegg av ludoburgero »

Wow! Utrolig mye uoppdaga(?) og bra musikk der på Uhørt.no
Jeg var innom der for... noen år siden, tror jeg... bare for å kikke,
men nå som jeg har snoka rundt der har jeg funnet masse annen godis! :D

Opprettet like greit ei side der selv, for jeg fant noe greier jeg har lagd
gudene-vet-når på den ene skrotkassa mi aka ekstern harddisk.

http://www.uhørt.no/artist/aspecula

Nå hører jeg "Computerized". Foreløpig minner den om noe Beta Band-aktig.
Og etterhvert når gitar kommer inn så kan den minne om alt fra Coldplay til U2 til den tar seg opp og minner om en slags blanding av Beta Band og noe 90-talls-inspirert alternativ-rock.

Likte denne!
Antall ord: 127
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: Hva slags instrument spiller du?

Innlegg av ludoburgero »

Noe virker forresten også litt i retning Radiohead (tidlig 2000-tall-fasen deres, Kid A ting).
Likte Salty Winds også... men hvorfor varer noen av låtene så kort og blir så brått avbrutt?
Antall ord: 35
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: Hva slags instrument spiller du?

Innlegg av Moonstone »

Det er vel ikke noen som tilfeldigvis har et vintage Mellotron keyboard stående?
Den regnes som den første sampleren, med flere forskjellige lyder på analog tape, og høres vanvittig digg ut :D
Ble brukt mye i 1960-70 åra, og låter kulere og varmere enn alle digitalsamplere :badgrin:

Bruker en del samples av Mellotron i låtene våre, men the real deal hadde vært best såklart ;)

eQqyLtwbZ94

Jepp, jeg veit det er sært ;)
Antall ord: 79
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
karina
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2133
Startet: 17 Feb 2005 22:07
19
Kjønn (valgfri): F
Har takket: 8 ganger
Blitt takket: 21 ganger

Re: Hva slags instrument spiller du?

Innlegg av karina »

Åh, fin tråd da :D

Jeg spiller i all hovedsak cello(som by the way Vilma, også er fra Ungarn!), men også en god del piano. Har spilt en del gitar og, men ikke så mye nå lenger. Spilte også obo en stund, men det har jeg sluttet med. Driver egentlig mest med komposisjon og skal begynne på musikkhøgskolen med komposisjon som hovedstudie nå til høsten. Gleder meg :D

http://www.myspace.com/krokaa
Antall ord: 75

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Paranomia
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 663
Startet: 09 Jan 2009 15:12
15
Kjønn (valgfri): Jente
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3 ganger
Blitt takket: 1 gang

Re: Hva slags instrument spiller du?

Innlegg av Paranomia »

Moonstone skrev:
Astarte skrev:Ellers har jeg den samme oppveksten som flere andre, med traumatiske musikktimer med blokkfløyte. Dette vurderer jeg å legge en sak til menneskerettsdomstolen for, men det blir en annen tråd :bandit


Ja, DER er vi enig! Blokkfløyte og gitar var det ENESTE vi fikk spille på skolen før i tida, og jeg fiksa ikke noen av de..men fikk vi lov til å prøve noe anet instrument? NEI....kanskje triangel om vi spurte pent ;)
Vi får ikke lov til å spille blokkfløyte vi... I musikktimene så danser vi til noe forferdelige greier(pardans, faktisk...) , ser på film(noen intressante...), hører på noen lytteeksempler, hører på musikklæreren vår synge blues(ikke vakkert!) Også spiller vi gitar hver eneste time hvis vi ikke ser på film. Har også noe notelære og lære om forskjellige instrumenter.
Grunnen til at jeg ikke liker musikktimene er faktisk ikke fordi jeg er veldig sær, da jeg liker maaasse musikk, og kan godt høre på Beethoven, men når hun synger det er det ikke mye vakkert..
Gitar er jo greit sånnsett, da det er det eneste instrumentet jeg ikke har slengt i veggen og banna til..
Antall ord: 206
"Du har retten til å forholde deg taus.
Alt du sier vil bli feilsitert og brukt i mot deg."

I'm a member of CSI: Can't stand idiots

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7955
Startet: 05 Apr 2005 01:39
18
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1377 ganger
Blitt takket: 1691 ganger
Kjønn:

Re: Hva slags instrument spiller du?

Innlegg av Asbjørn »

Har spilt gitar , og bass, nå leker jeg meg med keyboard ( orgel/piano ) til husbruk.

Laga en sak med PC også for noen år siden : Asbjørns test

Kjekt å leke med musikk til husbruk...

Men synge ; det er for å tømme huset for folk ;)

A
Du har ikke de nødvendige tillatelsene til å se filene vedlagt dette innlegget.
Antall ord: 45

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
DronningSmurfen
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 3
Startet: 02 Jun 2009 19:00
14
Kjønn (valgfri): Jente

Re: Hva slags instrument spiller du?

Innlegg av DronningSmurfen »

Jeg spiller for det meste: Piano,Trombone og Gitar
Jeg synger også! :sang
Antall ord: 12
Når livet gir deg sitroner lager du sitronsaft!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
zind
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2079
Startet: 26 Aug 2004 02:46
19
Har takket: 142 ganger
Blitt takket: 181 ganger

Re: Hva slags instrument spiller du?

Innlegg av zind »

Imponert over hvor mange av dere som spiller instrumenter! Jeg bøyer meg i støvet for alle som har tålmodighet til det og har alltid ønsket jeg kunne spille noe selv. Men det ble med et lite keyboardkurs på ungdomsskolen og noen bassleksjoner hos pappa, i dag spiller jeg ikke annet enn på slurva :)

Men synge er moro! Det har jeg nå fått litt skryt for av de få som har hørt meg :oops: , men hva hjelper det når man aldri tør å synge så noen hører. hehe
Antall ord: 93
Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate. -C.Jung

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
GraverMark
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 31
Startet: 23 Jun 2009 00:56
14
Kjønn (valgfri): Hufsitufsen
Lokalisering: Skauen
Har takket: 8 ganger
Blitt takket: 5 ganger
Kjønn:

Re: Hva slags instrument spiller du?

Innlegg av GraverMark »

Jeg kan ikke spille på mye... kan noen grep på gitar og bass.
og noen melodier og komposisjoner på piano/keyboard.
Men! jeg kan spille på munnharpe! :3

har alltid hatt ønske om å lære meg å spille på fiolin og/eller flygel.
:mozilla_innocent:


(skirver egene tekster, men kan ikke noter... sååå fåreløblig blir melodien i hodet mitt haha)
Sist redigert av GraverMark på 29 Jul 2009 21:53, redigert 1 gang totalt. Antall ord: 59
Barbēlō

I suffered, I learned, I changed.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: Hva slags instrument spiller du?

Innlegg av Moonstone »

Jeg kommer til å legge ut 2-3 nye låter på Uhørt.no om ikke så altfor lenge.
Selve opptakene er ferdige, så vi sitter å mikser som gale for å få det klart.
Meget tilfredstillende prosess, både innspilling OG miksing ;)

Etter det så må vi nok spille litt ute igjen..kjenner det rykker i Rockefoten gitt :sang
Antall ord: 57
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
cha-chan
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 11
Startet: 28 Jul 2009 11:15
14
Kjønn (valgfri): jente jeg :DD

Re: Hva slags instrument spiller du?

Innlegg av cha-chan »

spiller gitar, trommer, piano og bass, selvlært

og har eit hjemme studio for å kalle det dèt
og synger og komponerer sanger selv - dezu~

~.::.Cha-Chan.::.~
Antall ord: 27

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: Hva slags instrument spiller du?

Innlegg av Moonstone »

Kimbara skrev:Her ligger noen mer eller mindre uferdige låter: http://www.uhort.no/artist/Chiaroscuro

De fleste av dem er ganske utdatert. Bare "Computerized" er fra nyere tid.
Jeg har hørt på en del av demoene dine Kimb. Det er mye dystert, melankolsk og psykedelisk i det du lager ;)
Likte Computerized, og gav den en anmeldelse :)

Spiller du alle instrumenter selv?
Antall ord: 64
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links