Hei,g.r.y skrev: ↑02 Nov 2024 01:23Vil dette da si at det finnes folk som har tilhørighet i to stjernetegn? - Altså de som er født på de dager/tider hvor disse variablene forekommer??Astraphilia skrev: ↑30 Okt 2024 12:54Hei Terra, jeg beklager sent svar, men jeg så ikke svaret ditt før nå.Terra skrev: ↑18 Sep 2024 15:49 Astraphilia, det er noe jeg har fundert på lenge, og derfor tenkte jeg å spørre deg
I noen bøker står det at tyren er fra 21.4-20.5
mens det i andre bøker står at tyren er fra 21.4-21.5
Hva er det som er riktig for oss her i Norge?
Og hvorfor oppgis det forskjellige datoer?
Mvh. Terra
Grunnen til at enkelte stjernetegn varierer litt i bøkene, er kanskje litt fordi man beregner det litt forskjellig (til og med eller frem til er to ulike definisjoner). Men en annen, litt viktigere grunn, er at stjernetegnene faktisk kan variere litt fra år til år. Ofte setter jeg tidspunkter inn i kalenderen min, særlig om Månen, som beveger seg fortest. Men også Solen kan variere litt. Derfor er også de fire største sabbatene litt variable fra år til år - altså vintersolverv, vårjevndøgn, sommersolverv og høstjevndøgn. Disse markeres egentlig på den dagen hvor Solen går ett av de respektive kardinale tegn, altså Steinbukken, Væren, Krepsen og Vekten. Det er ikke alltid at disse hendelsene faller på samme tidspunkt fra år til år, selv om de har en tendens til å være innenfor noen få dagers variasjon.
Hvis du for eksempel ser på årstallene hos timeanddate, vil du finne små variasjoner fra år til år. Selv om de er nokså stabile, kan du se av listen at enkelte ganger faller høstjevndøgn på den tyvende, av og til på den tjueførste. https://www.timeanddate.no/astronomi/jevndogn-solverv
Den samme variasjonen kan angjelde stjernetegnene generelt, ikke bare ved de fire store årstidsfestene.
Du spør også hva som er riktig for oss her i Norge, dette er også en viktig ting du har merket deg, det at det kan variere fra land til land. Tilfeldigvis kan det gjøres enda verre enn som så: Det er ikke bare forskjeller fra land til land, men også fra by til by. Innenfor et land som Norge er det ikke så merkbart, men for eksempel i Russland, hvor de har flere tidssoner, vil slike forskjeller være mer relevante. Det enkleste er rett og slett å oppsøke en kalkulator fra gang til gang, - og fra sted til sted.
Håper dette svaret hjelper deg!
Mvh
Susanne
Hvordan vil dette her så gi seg utslag i praksis?
De som er født midt mellom to stjernetegn, eller "i grenselandet" som man kanskje kan si, har med seg elementer fra begge tegn. Det må imidlertid stilles et nøyaktig fødselshoroskop for den personen det gjelder, for å være helt sikker - de er imidlertid påvirket av begge deler uansett i praksis. Men det kan ha mye å si om man er født i slutten av, eller i begynnelsen av et tegn, særlig i forhold til "karma" og prøvelser, etc. Som sagt, de har litt av begge, men utslagene kan være individuelle og avhengige av mange faktorer.
Mvh