Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Magi og Okkult PraksisFrp-politiker mistenker at han er blitt gandet

Wicca, Cabala, gamle svartebøker, kjærlighets magi, Hermetisme, hvordan lage et rituale og så videre.
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7955
Startet: 05 Apr 2005 01:39
18
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1377 ganger
Blitt takket: 1691 ganger
Kjønn:

Frp-politiker mistenker at han er blitt gandet

Innlegg av Asbjørn »

Image
HAR BLITT SYK: Frp-representant Thorvald Aspenes i kommunestyret i Porsanger frykter han er blitt gandet. Foto: Sonja E. Andersen/Finnmark Dagblad
Frp-politiker mistenker at han er blitt gandet av sametingsrepresentant
Har blitt syk og fått søvnproblemer
http://www.dagbladet.no/2012/03/20/nyhe ... /20759340/
(Dagbladet): Frp-representant Thorvald Aspenes i kommunestyret i Porsanger frykter han er blitt gandet av sametingspolitiker Olaf Eliassen.

Å gande vil si å bruke trolldomskunst - å kaste vondt over folk - og begrepet er blitt knyttet til finner og samer.

Ifølge Finnmark Dagblad (FD) skal Aspenes ha blitt syk etter å ha møtt Eliassen under en omvisning på Sametinget.

Eliassen skal ha gitt Aspenes en verbal skyllebøtte fordi Frp har stemt for å legge ned skoler i området. Ifølge Aspenes skal Eliassen ha vært opphisset og sagt til ham:

- Det dere holder på med i Porsanger, det skal du få svi for, sier Aspenes.

- Så sa han noe på samisk. Og dette gjorde han hele tre ganger. Jeg tok det litt som en spøk der og da, og svarte at han ikke burde hisse seg opp. Jeg spurte også om han prøvde å gande meg.

Aspenes sier han vanligvis ikke sliter med sykdom eller søvnproblemer.

Men i etterkant av møtet har han opplevd betennelse i både hals, ører, øyne og bihuler, samt slitt med søvnproblemer.

- Jeg drar ikke umiddelbart en sammenheng mellom hendelsen i sameparlamentet og de plagene jeg har hatt i ettertid, men tanken på ganding har streifet meg. Man vet jo ikke, sier Aspenes til avisa.

Eliassen sier til avisa at han er imot ganding, og at han ikke har kraft til å gjøre det.

- Det var politikken til Frp som skulle få svi, ikke Thorvald Aspenes personlig. Jeg beklager det dersom Thorvald tok mitt utbrudd personlig, sier Eliassen.
Kilde:
http://www.dagbladet.no/2012/03/20/nyhe ... /20759340/

http://www.ifinnmark.no/nyheter/politik ... 02-5978631

Lokalpolitiker frykter at han er blitt gandet av politisk mostander. Tror du på ganding?
Thorvald Aspenes frykter han er blitt gandet etter å ha blitt verbalt angrepet på Sametinget av sametingspolitiker Olaf Eliassen (Árja).

Episoden skjedde 22. februar i år da Aspenes som leder i Finnmark Miljøvarme AS fikk omvisning på Sametinget sammen med 3 representanter for Statkraft Varme AS.

– Jeg hilste på Olaf, og så at han var opptrekt. Husker ikke om han hilste tilbake, men han sa: – Det dere holder på med i Porsanger, det skal du få svi for. Så sa han noe på samisk. Og dette gjorde han hele 3 ganger. Jeg tok det litt som en spøk der og da, og svarte at han ikke burde hisse seg opp. Jeg spurte også om han prøvde å gande meg, forteller Aspenes.

Bakgrunnen for saken er at Aspenes er Frp-politiker og varaordfører i Eliassens hjemkommune Porsanger, og stemte for å legge ned skolen i Børselv og deler av skolen i Billefjord.

– Man vet jo ikke

At Aspenes, som ifølge ham normalt verken får såkalt omgangssyke eller har søvnproblemer, etter hendelsen har hatt betennelse i både hals, ører, øyne og bihuler, samt slitt med søvnproblemer, vil han ikke automatisk kople til opplevelsen.

– Jeg drar ikke umiddelbart en sammenheng mellom hendelsen i sameparlamentet og de plagene jeg har hatt i ettertid, men tanken på ganding har streifet meg. Man vet jo ikke, sier han forsiktig.

Folkevalgte kurses

Aspenes mener det samepolitiske miljøet bør ta denne hendelsen til debatt. Han mener at trusselen han opplevde på en måte er like alvorlig som trusselen mulla Krekar rettet mot Høyre-leder Erna Solberg.

Derfor orienterte han også Sametinget i en mail om sin opplevelse av møtet med Eliassen, der han skriver: «Jeg har ikke noe forhold til ganding, men oppfatter dette som en direkte trussel mot meg.»

I svaret beklager plenumsleder Jarle Jonassen sterkt at Aspenes som besøkende har følt seg truet.

– Ingen kraft til å gande

Olaf Eliassen er absolutt imot ganding, og har ingen kraft til å gjøre det heller.

Det forsikrer han overfor FD, og beroliger Aspenes med at episoden på Sametinget var rettet mot Porsanger Frp og deres motstand mot alt som er samisk.

– Det var politikken til Frp som skulle få svi, ikke Thorvald Aspenes personlig. Jeg beklager det dersom Thorvald tok mitt utbrudd personlig, sier tidligere lokalpolitiker (Sp) og sametingsrepresentant Olaf Eliassen (Árja). Eliassen understreker at han er absolutt imot ganding, og han har heller ikke har kraft til å gande.

– Da jeg møtte Aspenes på den politiske arenaen som Sametinget er, så jeg ham som Frp-politikeren som hadde vært med å rasere det kvenske og samiske skoletilbudet i Porsanger. I ettertid vil jeg beklage dersom Aspenes tok det personlig, sier Olaf Eliassen om hendelsen.

Ganding

En avledning av et gammelt nordisk ord som særlig fra 1500-tallet, og særlig i nordafjelsk folketro, er blitt brukt om trolldomskunster og tryllemidler knyttet til finner og samer.
«Å gande» eller «å sette gand» vil i dagens tradisjon si å utøve trolldom, nemlig med å kaste vondt over folk, helt abstrakt.
(Kilde: Wikipedia)
Antall ord: 852

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Lilja
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5766
Startet: 17 Jul 2006 23:30
17
Kjønn (valgfri): Kjærringskrell
Lokalisering: Akershus
Blitt takket: 1037 ganger

Re: Frp-politiker mistenker at han er blitt gandet

Innlegg av Lilja »

Kjenner jeg blir litt oppgitt! Det er jo helt vanlig for folk som "aldri" er syke å ha en skikkelig runde innimellom hvor man får "alt" på en gang.

Kan godt forestille meg at en valgkamp må være ganske slitsomt, og det er slett ikke uvanlig at kroppen streiker når den kommer i mangel på hvile over lengre tid. Både infeksjoner og søvnproblemer er helt vanlige reaksjoner i sånne tilfeller, og jeg syns det blir litt flaut å skrike om ganding her. :roll:


Har skeptikerhatten på, men bidro nå ihvertfall med et innlegg på dette forumet som jeg besøker altfor sjelden for tiden! ::=

God helg!!
Antall ord: 109

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
UFO
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1792
Startet: 06 Nov 2006 01:15
17
Har takket: 605 ganger
Blitt takket: 389 ganger

Re: Frp-politiker mistenker at han er blitt gandet

Innlegg av UFO »

Lilja skrev:Kjenner jeg blir litt oppgitt! Det er jo helt vanlig for folk som "aldri" er syke å ha en skikkelig runde innimellom hvor man får "alt" på en gang.

Kan godt forestille meg at en valgkamp må være ganske slitsomt, og det er slett ikke uvanlig at kroppen streiker når den kommer i mangel på hvile over lengre tid. Både infeksjoner og søvnproblemer er helt vanlige reaksjoner i sånne tilfeller, og jeg syns det blir litt flaut å skrike om ganding her. :roll:


Har skeptikerhatten på, men bidro nå ihvertfall med et innlegg på dette forumet som jeg besøker altfor sjelden for tiden! ::=

God helg!!
Men kan det også være en teori om at "OM" man føler at man blir utsatt for slike ting - tenker på det, blir litt skremt av det, og sliter litt med å bli kvitt tanken rundt det, og at det igjen svekker immunforsvaret og man blir sjuk ? Tja.
Antall ord: 160
UFO's/Aliens - verden trenger deres hjelp NÅ! :alim

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: Frp-politiker mistenker at han er blitt gandet

Innlegg av ludoburgero »

Han har min dypeste sympati! La oss tenne et lys for frp-politikeren.
*krisetelefon fra Syria ringer*

Å, beklager avbruddet! Jo, altså - jeg husker da jeg ble forkjølet pga. voodoo.
Utrolig trist at dette skjer. La oss utrydde samene.
Iallefall de som gjentar ting mer enn tre ganger.

Og de øvrige som kjemper for miljø eller gir uttrykk for å være imot miljøkriminalitet.
Antall ord: 64
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Borte..

Re: Frp-politiker mistenker at han er blitt gandet

Innlegg av Borte.. »

Husker dere hun som var innom her og kastet forbannelser på flere brukere? Jeg tror hun har skyld i dette.
Antall ord: 20

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: Frp-politiker mistenker at han er blitt gandet

Innlegg av ludoburgero »

Hun har kastet forbannelser på meg personlig, ja. Glemmer ikke hun.
Kanskje jeg kan skylde de mest grusomme ting på henne. Det hadde vært en anelse lettere. :vismann
Antall ord: 28
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
g.r.y
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1406
Startet: 15 Okt 2013 06:22
10
Kjønn (valgfri): dame
Lokalisering: 3rd Rock From The Sun
Har takket: 529 ganger
Blitt takket: 556 ganger

Re: Frp-politiker mistenker at han er blitt gandet

Innlegg av g.r.y »

Karma skrev:Husker dere hun som var innom her og kastet forbannelser på flere brukere? Jeg tror hun har skyld i dette.
Selv om en interlektuelt sett er fult klar over at dette etter alt og dømme er tull & tøys, må jeg innrømme at jeg faktisk ville syntes det på en måte hadde vært ganske ekkelt oxo. Det er liksom noe særs 'creepy' over det der med forbannelser, syntes jeg, uansett hvor latterlige de i utgangspunktet måtte være. -Antagelig pga at det uansett må ligge et så sterkt hat bak..
Antall ord: 98
The majority's concept of the truth isn't necessarily the actual truth.
Use your own mind. - Always!

~ Gry ~

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
LightBeamer
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 9
Startet: 17 Sep 2016 15:02
7
Blitt takket: 2 ganger

Re: Frp-politiker mistenker at han er blitt gandet

Innlegg av LightBeamer »

Min far som er nordlending sa hele tiden til min mor at hun kunne gande. Vi er ikke samer, men
vi har bodd lang tid i Nord-Norge. Vi hadde samer rundt oss som naboer overalt.

Hvis noen hadde vært ondskapsfull mot min mor, så kunne hun banke i bordet og forbanne
den personen. Min far sa hun kunne gande når noen fikk kreft, hjerteinnfarkt, døde i bilulykke,
eller druknet etterhvert. Min mor er ellers en person som tiltrekker se folk, og er positiv.

Ganding kan man kanskje si er en myte basert på tilfeldigheter, men jeg tror det er noe i det.
Det er en energidel av universet og som påvirker oss levende hele tiden, vi bare ser det ikke til
vanlig. Det er en form for intelligent energi, som kan kontrolleres noe, av enkelte, gjerne synske.

Jeg vil tro det er en energi for alt, en kan ta liv, en kan hjelpe, en kan heale, en kan gi
informasjon osv, alt etter hva man vil trekke til seg.

Min mor har siden hele oppveksten sett spøkelser og slikt. Jeg har arvet det fra henne.
Dem som ikke tror på slikt, må oppleve det selv. Det samme med ufoer og slikt.
Antall ord: 207

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !