Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Andre paranormale sakerFinnes det gigantiske edderkopper?

Andre paranormale saker - som ikke finner sin plass i de øvrige paranormale grupper ovenfor, og ikke faller i kategorien "generelt snakk".

Moderator: Asbjørn

margogbein
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 21
Startet: 08 Sep 2016 10:09
7
Har takket: 2 ganger
Blitt takket: 11 ganger

Finnes det gigantiske edderkopper?

Innlegg av margogbein »

Mange har sikker hørt om Goliatedderkoppen. Det er en fugleedderkopp som er kjent for å være den største edderkoppen på landjorden akkurat nå. Den er like stor som en middagstallerken og den kan til og med knuse et musekranie. Likevel er det funnet for ikke altfor lenge siden at i Antarktis sitt farvann finnes det opptil 70 cm lange edderkopplignende skapninger. Det viste seg at de faktisk ikke var i slekt med arachnider. De er leddyr og er i ordenen pycnogonida. Grunnen til at de er så store har noe med teorien om polar gigantism. Altså at i polare strøk blir mange marine invertebrater større. Dette foregår også i dypt farvann. Kjempeblekkspruter og stankelbeinkrabber er ikke lenger myter. Den ledende forskningen sier at dette kommer av høyere oksygen nivå. Tiden hvor oksygennivå var høyest var under tidsperioden Karbon. Da var det 35 % oksygen i lufta, mens nå er det bare rundt 21%. For 350 millioner år siden under tidsperioden karbon var det mye større insekter og leddyr. De kunne vokse seg mye større enn idag gå grunn av oksygen nivået. Siden leddyr ikke har lunger puster de på en annen måte. De har såkalte trakeer(luftrrør) som er i forbindelse med luften utenfor gjennom det ytre skjelettet dems i små porer. Dette er en av grunnene til at leddyr ikke blir så store og at virveldyr blir en del større. Åndedrettsystemet er rett og slett mye mer effektiv enn hos leddyr, men når det er høyere oksygen i luften blir alt annerledes. Øyenstikkere under tidsperioden karbon hadde 70 cm lange vingespenn og det var biller mye større enn dagens neshornbiller. Spørsmålet er kan det fortsatt finnes lignende skapninger i nattens mørke? Siden det finnes salamandere på over 1 meter tenker jeg at det ikke er helt umulig. I Amazonas går det jo rykter om blant de innfødte at det er en kjempedderkopp som dreper hunder og angriper barna. Dette virker litt drøyt siden det ennå ikke er funnet fossil av noen edderkopp som er større enn de i dag. Man kan likevel ikke utelukke det helt siden folk i Amazonas tette regnskog tydeligvis har sett ett eller annet horribelt.

Fra tidsperioden Karbon(359-299 millioner år siden) var det funnet en fossil av en såkalt kjempeedderkopp ved navn Megarachne Servinei. I 2005 ble det da vist en dokumentar hvor dette beistet var med. Det var en arachnid som visstnok kunne vokse til bortimot en meter og spiste det meste som var i dens vei. Ikke lenge etter dokumentaren var satt i gang kom det bevis på at dette ikke var en kjempeedderkopp, det var en slags utdødd kjempeskorpion. Dette var et lettelsens sukk for arachnofober, men for monsterjaktende edderkoppfolk var dette et skudd i baugen. Akkurat nå er det ikke funnet noen edderkopp fossiler som er større enn dagens. Vil det si at oksygennivået ikke hadde så mye å si likevel? Neppe er svaret. Det var nok gigantiske edderkopper på den tiden, bare at dem ennå ikke er funnet. Det er mange øyevitner opp gjennom årene som har kommer med skremmende detaljer, likevel er det ingen ennå som har greid og fått opp kameraet sitt før det har forsvunnet. Mennesket er på et evig søken etter det ukjente. Man har lyst til at det skal være noe mer selv om det allerede finnes merkverdige ting. Finner man en dinosaur i jungelen blir man ikke mett. Da tyder det på at det kanskje er enda en dinosaur som venter rundt neste sving. Edderkopper er skremmende skapninger og selv om jeg er redd for dem har jeg lyst til at det skal finnes en fremmed art. En som kan spise hunder og bare viser seg utenfor leiren når den har mat i tankene.
Antall ord: 653

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Terra
Verifisert
Moderator
Moderator
Innlegg: 2799
Startet: 04 Jan 2014 00:12
10
Har takket: 1494 ganger
Blitt takket: 1114 ganger
Kjønn:

Re: Finnes det gigantiske edderkopper?

Innlegg av Terra »

Tankene går til Harry Potter og den digre edderkoppen der når en leser slikt som dette. :mozilla_wink:
Antall ord: 20
“Mot er ikke fravær av frykt, men evnen til å gå videre selv om du er redd.”
https://www.youtube.com/watch?v=ZnA9OnrdIuI

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
margogbein
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 21
Startet: 08 Sep 2016 10:09
7
Har takket: 2 ganger
Blitt takket: 11 ganger

Re: Finnes det gigantiske edderkopper?

Innlegg av margogbein »

Ja, har fått noen mareritt opp gjennom årene når jeg så Gygrid sin edderkopp i Harry Potter. Så lenge ekstremt store edderkopper ikke kommer til Norge er jeg fornøyd. Det har visst kommet et par digre av de til Sverige nå. Gleder meg til vintern;)
Antall ord: 48

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Terra
Verifisert
Moderator
Moderator
Innlegg: 2799
Startet: 04 Jan 2014 00:12
10
Har takket: 1494 ganger
Blitt takket: 1114 ganger
Kjønn:

Re: Finnes det gigantiske edderkopper?

Innlegg av Terra »

Haha! Ja vinteren er en fin tid for oss som har litt skrekk for sånt som ferdes ute om sommeren. :klapper rofl
Tankene om at det kan finnes kjempestore edderkopper der ute er litt creepy, men litt spennende også synes jeg.
Antall ord: 40
“Mot er ikke fravær av frykt, men evnen til å gå videre selv om du er redd.”
https://www.youtube.com/watch?v=ZnA9OnrdIuI

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
margogbein
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 21
Startet: 08 Sep 2016 10:09
7
Har takket: 2 ganger
Blitt takket: 11 ganger

Re: Finnes det gigantiske edderkopper?

Innlegg av margogbein »

Ja det virker som om mennesker ikke klarer å holde seg borte fra det ukjente og farlige selv om man er redd for det. Det kan nok ha noe med at man vanligvis er så trygg. Noen ganger kan det bli for trygt og da begynner søken etter det mystiske og ting vitenskapen ikke kan forklare. Det kan også starte med en åpenbaring, for som oftest får man øye på noe merkelig når man ikke er på jakt etter det. Dette kan føre til videre eventyrlyst eller det motsatte. Akkurat når det gjelder edderkopper har jeg heller lyst til å se på tv at noen finner en kjempestor en, enn at jeg er i jungelen og selv får kjenner på en diger, hårete fot plassere seg oppå skulderen min.
Antall ord: 134

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !