Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Alver, Troll, Underjordiske osv..Fjøsnisse på gammelgården?

Alver, Troll, underjordiske, - overnaturlige vesener, - med mer.

Moderatorer: Asbjørn, mod hjem

Bruker avatar
zelda
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 54
Startet: 23 Feb 2010 22:50
14
Lokalisering: I en trehytte i skogen.
Har takket: 71 ganger
Blitt takket: 22 ganger

Fjøsnisse på gammelgården?

Innlegg av zelda »

Når jeg leser i dette forumet kom jeg til å tenke på noe jeg har opplevd i stallen for noen år siden. Jeg hadde akuratt fått meg ny forhest (lånehest) som jeg ikke var helt på bølgelengde med. Jeg skulle bort i noen dager imens noen andre passet denne hesten, Før jeg reiste bort hadde jeg børsta hele manen på den, og når jeg kom hjem igjen var det verdens største floke midt i manen. Jeg forsøkte å gre det ut, men floken så ut som en krysning mellom en flette og en floke som var tvunnet inn i hverandre. Jeg måtte bare klippe den av. Jeg vet at de andre stalljentene er redd denne hesten og aldri ville gått inn i boksen for å flette manen til hesten,og gårds eieren går nok heller ikke inn å fletter. En så stygg floke tror jeg ikke kan oppstå på en helg uten videre. Hvorfor hesten fikk det vet jeg ikke. Selv har jeg tolket det som at jeg måtte våkne opp og stole på hesten, jeg skjerpet meg medengang jeg så det og har ikke sett meg tilbake siden. (For å si det sånn så er jeg eier av denne hesten den dag i dag :) ) I høst, så opplevde jeg at en annen hest på stallen, plutselig ble flyttet på spilt fordi eieren mente at det var best for hesten... Det var slik at eieren "glemte" å gi hesten vann innimellom, noe jeg fant ut etterhvert. Jeg fant en knute\floke i manen hennes, den var helt ulik den jeg fant i manen til min hest. Denne så mest ut som en knute som var tvinnet og knytt inn i hverandre i stedet for en flette, den var ganske solid for å si det sånn. den var så vanskelig å få opp at den måtte klippes av med saks den og. Hesten fikk foresten "friheten" tilbake og ble satt tilbake på boks med fri tilgang til vann.Siden har ingen knuter oppstått. En annen gang jeg passet de tre hestene på stallen ved nyttårstider, så flyttet jeg en av hestene som sto på spilt til en ledig boks fordi jeg var redd for at den kunne henge seg når den sto på spiltet når nyttårsrakettene herjet som verst.
Jeg lot hesten stå i boksen i tre dager, etter det måtte jeg flytte den tilbake så ikke eieren så hva jeg hadde tatt meg friheten til. Morgenen etter fant jeg hesten løs! På en ellerannen måte hadde hesten fått opp karabinkroken som var under haka på grimen (dette har ikke skjedd på de årene den har stått på spilt), jeg mener bestemt at jeg hadde festet kroken når jeg hadde slippt dem inn for kvelden! Samme skjedde neste morgen og da hadde jeg dobbeltskjekka karabinkroken. Kunnne det være fjøsnissen som syns at hesten skulle fortsette å få stå på boksen fordi det er bedre for den? Selv er jeg ikke glad i at hester står på spilt. Men eieren hadde neppe kjøpt forklaringen min på at fjøsnissen og jeg hadde kommet til enighet om det :loool ... Jeg har også hørt skritt oppe på høyloftet, og når jeg har ropt, har jeg ikke fått svar siden jeg har trodd det var noen andre. Denne gården er en gammel erverdig bygning, hvor gammel kan jeg ikke si eksakt, men det er vel ikke utenkelig at det er noen som bor der? :) Men når det kommer til knutene, jeg har hørt at fjøsnisser har forskjellige fletter, noen som vet forskjell på disse og har sett lignende selv? Eller har noen teorier?
Antall ord: 630

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

- Fjøsnisse på gammelgården?

Innlegg av jeditrond »

Det høres ut som om fjøsnissen har vært på ferde ja, men jeg er ikke helt inne i hestespråket så aner ikke hva spilt er for noe? Men magefølelsen din sa deg jo at noe/noen/fjøsnissen syntes hesten skulle stå fritt. Om det er flere fjøsnisser på ferde eller om nissen kommuniserer via forskjellige typer knuter aner jeg ikke. Såvidt meg bekjent var det vel aldri mer enn en nisse pr gård? Har forøvrig en husnisse selv som ikke gjør noe galt, har forsøkt å kommunisere med denne krabaten uten å få noe annet enn skuldertrekk på spørsmål om det er noe han/den vil si meg. Som regel står han i døråpningen til kontoret mitt og ser på meg som sitter ved pc'n og skriver :D
Antall ord: 143
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
xyrea
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 763
Startet: 26 Apr 2012 20:09
11
Kjønn (valgfri): Kjærring!
Har takket: 268 ganger
Blitt takket: 636 ganger

- Fjøsnisse på gammelgården?

Innlegg av xyrea »

Vet veldig godt hva du mener, det er sånne dreads-aktige floker...og de får de elegant laga til over natta, aner ikke hvordan de gjør det men det er ganske vanlig og spesielt på travere siden de stort sett har lang uklippa man. Blir kalt trollknuter her, man mente at det var nissen som gjorde det og at det betydde ulykke å klippe dem av isteden for å gre dem ut. Men har klippa av mange sånne sjøl, de er nesten håpløse å få vekk ellers og mana floker seg ofte igjen på samme sted etterpå ,)

Og tror enda ikke jeg har sett noen slags karabinkrok, knute, festeanordninger til dekken etc de aldri har greid å få opp sånn helt plutselig.
Antall ord: 126
... for the demon shall bear a nine-bladed sword. NINE-bladed! Not two or five or seven, but NINE, which he will wield on all wretched sinners, sinners just like you, sir, there, and the horns shall be on the head, with which he will...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kiara
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 485
Startet: 29 Apr 2010 12:46
13
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Utpå landet, litt oppi nord
Har takket: 560 ganger
Blitt takket: 128 ganger

- Fjøsnisse på gammelgården?

Innlegg av Kiara »

Mine hester har flere ganger hatt slike knuter. Men faktisk lenge siden nå! Men kunne ikke la være hver gang dette skjedde, å tenke på en gammel hestekar som fortalte meg at det var småfolket som lagde disse, og at det var for å beskytte hesten. Så jeg tvilte alltid litt på om jeg skulle fjerne de.. hehe.. :D Men iallefall, så brukte jeg fingrene til å få dem opp, og har aldri klippet de bort, så vidt jeg kan huske..
Antall ord: 79

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Toadii
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 192
Startet: 28 Nov 2005 08:29
18
Blitt takket: 2 ganger

- Fjøsnisse på gammelgården?

Innlegg av Toadii »

Jeg har også opplevd dette og min bestefar sa alltid att d var fjøsnissen eller småfolkene som gjorde det. og att det betydde ulykke å fjerne de. så jeg turte aldrig å fjerne dem. de løsnet seg opp av seg sel etter noen dager. ;)
Antall ord: 45
Jeg elsker deg så utrolig høyt! ---/)-<3

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kiara
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 485
Startet: 29 Apr 2010 12:46
13
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Utpå landet, litt oppi nord
Har takket: 560 ganger
Blitt takket: 128 ganger

- - Fjøsnisse på gammelgården?

Innlegg av Kiara »

Toadii skrev:Jeg har også opplevd dette og min bestefar sa alltid att d var fjøsnissen eller småfolkene som gjorde det. og att det betydde ulykke å fjerne de. så jeg turte aldrig å fjerne dem. de løsnet seg opp av seg sel etter noen dager. ;)
Ganske så utrolig at de knutene ble oppløst! Er jo ingen snarjobb å få dem opp. :D
Antall ord: 63

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
zelda
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 54
Startet: 23 Feb 2010 22:50
14
Lokalisering: I en trehytte i skogen.
Har takket: 71 ganger
Blitt takket: 22 ganger

- Fjøsnisse på gammelgården?

Innlegg av zelda »

Hehe, ja det er bra det er flere som er kjent med disse knutene! :) Jeg skal hilse og si at det er et h******e å få dem opp! Måtte bare klippe dem tvert av, Jeg har heldigvis ikke opplevd noe veldig "farlig" i ettertid pga jeg har fjernet disse flettene og knutene. Disse knutene har ikke blitt sett siden, fordi jeg har hvert ekstra våken og sett til de andre hestene på stallen for å ungått at han har blitt sur for noe (eller som jeg vet :)


Når det kommer til de forskjellige knutene, så hørte jeg mammaen min fortalte at yndlingshesten til fjøsnissen fikk spesielle fletter, imens at hvis han er uenig så lager han floker... Jeg har flettene enda og kan ta et bilde av hver flette så kan dere få sammenligne dem,håper bare at det går ann å legge ut her siden jeg har hørt om flere som har slitt litt med å legge de ut.

Du Jetritrond, som lurte på hva et spilt er, så er det rett og slett at hesten er bundet opp til et tau, tauet er akuratt sånn at hesten kan legge seg ned og sånn, men den får ikke snudd seg etter stått så mye fritt pga det står en bjelke på hver side. Så derfor syns jeg det er så leit for hestens del å stå på et slik et, hestene får jo komme ut og sånn hver dag, men jeg har bare ikke helt sans for spilttau og ville aldri satt min egen hest i noe sånt. Det var kjempe arti det du fortalte om husnissen din! Så han er litt overalt? hvordan vet man at man har en husnisse?
Antall ord: 295

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links