Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Religion & livssynLivssyn

Her er plassen for diskusjoner om tro og livssyn.
Hold diskusjonene innenfor lovlige tema.

Moderator: Asbjørn

Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Livssyn

Innlegg av ludoburgero »

Eller: Mitt syn på livet

Stadig oftere, og kanskje stadig flere rundt meg, hører jeg og ser jeg utvise en slags ansvarsfrihet fra noe som tidligere virket som å være av stor betydning for folk flest: meningen med livet.

Det er kanskje bare meg, men jeg ser en slags tendens overalt hvor folk virker å ha en oppfatning av at livet er meningsløst (mer eller mindre), eller kanskje det rommer nå så mye og at det er aksept for så mye (toleranse og frihet er jo vel og bra) at nå ser vi post-søken-etter-mening-æraen i full blomstring? For samtidig med dette virker det som flere anerkjenner livet som et pust i sivet, som en mellomstasjon mellom død og død. Som noe midlertidig. Det er blitt mer vanlig å søke sin berømmelse i søkelyset enn å søke en dypere mening med livet?

Jeg selv har feilet gang på gang, selv om noe sitter. Noe sitter veldig dypt. Det er ikke sikkert at det er de riktige tingene, for det er så mye som holder meg tilbake. Jeg har kastet vekk årevis av livet mitt på å ikke være ute i verden og reise, ikke være ute å kikke etter muligheter til relasjoner eller karriere, jeg har egentlig kanskje gjort det omvendte av å utvikle meg, iallefall i konvensjonell forstand. Hva det er som plager meg, vet kanskje ikke jeg selv en gang. Jeg tror uansett det er mange som velger noe fordi de simpelthen bare er flinkere til å gå inn for et valg og ta det som kommer, men jeg tror også de bedre har lært enn meg å kontrollere flyten av det som det bringer; altså å være selektive. Jeg har aldri vært særlig beslutningsdyktig, til tross for at jeg anser meg som løsningsorientert, men antagelig da innenfor trygge rammer. Kjente omgivelser.

Så, hva tenker dere andre om livet? Om mitt, tenker jeg til tider at det er ganske så innholdsløst. For jeg tør jo ikke. Jeg tør nesten ingenting. Jeg tør bare å dele, snakke og tenke, vise følelser og jeg har et stort behov for å bry meg - og for at andre skal bry seg. Tilhørighet, det er kanskje det jeg søker... og føler at jeg mangler. Kanskje det er ensomhet?

Tenker dere at livet er litt sånn; at vi alle er ganske ensomme? Eller absolutt ensomme?
Er en del av meningen med livet, eller kanskje den største, at vi skal søke nettopp relasjoner?

Brutte relasjoner etterlater en jo i hjertesorg, iallefall noen ganger. Savn og lengsel er ikke gode følelser. Men jeg tror vi er ganske mange som går med disse. Ikke bare fordi mennesker vi har nære og kjære dør, men også fordi vi slutter og finner oss en ny jobb, fordi et semester er over på skolen, fordi en god nabo flytter, fordi vi mister den kontakten vi hadde med en som før var en veldig nær og god venn, fordi en annen venn stifter familie, fordi vi gjør det selv, fordi vi forlater redet, fordi vi flørter med en kollega som siden finner seg kjæreste, fordi vi hadde en barndomsvenn som flyttet til et annet land - og så mye annet. Også dyr. Også situasjoner.

Er nå egentlig livet her så mye annet enn bestående av det å ene og alene måtte forholde seg til andre?
Jeg vet det høres litt tøvete spurt ut, men jeg stiller spørsmålet i fullt alvor.
Antall ord: 602
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

Re: Livssyn

Innlegg av jeditrond »

Så lenge man deltar i samfunnet, må man forholde seg til andre, det er sant. Eneboere i huler ute i ørkenen slipper dette. Om det er meningen med livet å måtte forholde seg til andre aner jeg ikke. Jeg er av den oppfatning av at det finnes ingen enkel mening med livet, det er heller noe sånt som 7 milliarder ++ meninger med livet, hvert menneske har sin egen tolkning/ formening av hva meningen er.

Jeg begynner å ane konturene av min mening i åndelig forstand i det minste. Det har dukket opp evner jeg ikke trodde jeg hadde for fem år siden, selv om de antageligvis har vært latente eller sperret for. Har det å forholde seg til andre mennesker noe med min mening i dette livet å gjøre? Til en viss grad, ja, jeg er jo en veiviser og hjelper, så da må jeg jo omgås mennesker til en viss grad selv om jeg aldri så mye liker meg i skyggene og ensomheten hvor jeg kan se på/ høre på/ lese hva jeg vil uten å måtte forholde meg til andres mening :D Og så er det jo andre ting der også som tilsier at det å leve i ensom majestet vil ta slutt for min del, jfr. den berømmelige/ beryktede/ utskjelte kjærestetråden min :ooom
Antall ord: 218
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: Livssyn

Innlegg av ludoburgero »

Men er det viktig å fortsette med søken?
Er det viktig å avslutte den når man blir fornøyd?

Jeg tror uavhengig av hva man velger at man lærer så lenge man lever.

Det er som du sier veldig mange tolkninger(!) av meningen med livet, men finnes det en felles?
Antall ord: 51
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

Re: Livssyn

Innlegg av jeditrond »

ludoburgero skrev:Men er det viktig å fortsette med søken?
Er det viktig å avslutte den når man blir fornøyd?

Jeg tror uavhengig av hva man velger at man lærer så lenge man lever.

Det er som du sier veldig mange tolkninger(!) av meningen med livet, men finnes det en felles?
Det er viktig å fortsette med sin søken om man selv føler det er viktig. Om man derimot mener at man har funnet sin retning i livet, en mening, er det i mine øyne helt ok å slå seg til ro med det. Etterhvert kan trangen til å begynne å lete igjen komme, kanskje man ikke har en mening med livet gjennom hele livet, men flere alt ettersom hvor man befinner seg i livet?

Læring er liksom hele greia med å oppleve det fysiske livet sett fra et åndelig perspektiv :) Så kanskje det kan være en felles, underliggende, mening med livet. Vi er her for å lære, erfare for å utvikles som ånd/ sjel. Men selve lærdommen varierer fra person til person og fra liv til liv.
Antall ord: 179
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
g.r.y
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1406
Startet: 15 Okt 2013 06:22
10
Kjønn (valgfri): dame
Lokalisering: 3rd Rock From The Sun
Har takket: 529 ganger
Blitt takket: 556 ganger

Re: Livssyn

Innlegg av g.r.y »

Jeg kan ikke en gang si at jeg har noen spesiell tro på at det finnes en 'mening med livet' i tradisjonell betydning.. Grunnen til at jeg mener vår eksistens ikke opphører når kroppen tar kvelden, er rett & slett en kombinasjon av egne opplevelser og at det er for mange folk med for høy troverdighet som viser til at så er tilfelle. -For alt jeg vet, kan det like gjerne forholde seg slik at vår 'sjel' bare vandrer fra den ene tilvarelsen til den andre (muligens i en eller annen form for kretsløp) som ikke har noen mer dyptpløyende mening enn enhvert annet kretsløp som finner sted i universet..
Greia er rett & slett at jeg ikke har en dritt av indisier som peker hverken i den ene eller den andre retningen. -Det kan like gjerne forholde seg slik at det finnes en mening som er utenfor vår fatteevne oxo, for alt jeg vet..(?)
Når sant skal sies, er det essensielle for meg at min eksistens ikke opphører. Med den biten i boks, får en eventuell mening åpenbare seg når tiden er moden. (Jepp.. Jeg er nok rimelig selvsentrert på dette området, om noen skulle lure (ha, ha)).
Antall ord: 211
The majority's concept of the truth isn't necessarily the actual truth.
Use your own mind. - Always!

~ Gry ~

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: Livssyn

Innlegg av ludoburgero »

Men hvorfor finnes det kretsløpet da?
Antall ord: 7
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
g.r.y
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1406
Startet: 15 Okt 2013 06:22
10
Kjønn (valgfri): dame
Lokalisering: 3rd Rock From The Sun
Har takket: 529 ganger
Blitt takket: 556 ganger

Re: Livssyn

Innlegg av g.r.y »

ludoburgero skrev:Men hvorfor finnes det kretsløpet da?


No idea!.. Like blank her som årsaken til alt annet som foregår i universet, -eller meningen med universet, for den saks skyld. Det bør ikke ha noen dypere mening i det hele tatt, for alt jeg vet. -Alternativt at denne er hinsides den menneskelige fatteevne.
:ooom
Antall ord: 56
The majority's concept of the truth isn't necessarily the actual truth.
Use your own mind. - Always!

~ Gry ~

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Borte..

Re: Livssyn

Innlegg av Borte.. »

jeditrond skrev:Og så er det jo andre ting der også som tilsier at det å leve i ensom majestet vil ta slutt for min del, jfr. den berømmelige/ beryktede/ utskjelte kjærestetråden min :ooom

Ikke for å spore av!

Jeg vil ikke si at tråden din er berømmelig, beryktet eller utskjelt. Jeg tror den er mer awkward, enn noe annet. Det startet en plass, men så skjedde det aldri noe og så gikk tiden mer og mer og fremdeles skjedde det ingenting. Det hele ble bare veldig rart. Folk var jo på din side, egentlig hele veien, men det ble dratt ut til det punktet hvor det ble som sagt...awkward. Det har vel enda ikke skjedd noe på den fronten? Nå var jeg kanskje litt for kynisk, men hvis du vil ha en ærlig mening om det, så fikk du min. Når det er sagt, så heier jeg på at du en dag finner noen, men jeg ville atter en gang rådet deg til å være mer aktiv, fremfor å legge det i hendene på disse egyptiske gudene. Type nettdating er moteriktig for tiden, om du ikke er en av dem som går ut på byen. Ifølge kvinneguiden, så finnes det grupper for single mennesker på facebook. Bare styr unna dem som har gått livets harde skole. Flere av dem skal visstnok være litt...intens. Eksempler ble lagt ut i en tråd om disse gruppene.


For å spore inn igjen; om livet er innholdsløst, så må man gi det et innhold. Tenk over hvordan livet ditt er her og nå og hvordan du ønsker at det skal være - sånn realistisk. Kunsten er å finne veien dit. Det er vel kanskje meningen med livet, om man skal gi den en mening? Skal man ikke ligge på dødsleiet og se tilbake på sitt liv og føle at man gjorde det beste ut av det (i den graden man kunne) og at man i det minste var tro mot seg selv? Forresten, om du har mange år bak deg, hvor du ikke har reist jorden rundt osv, så betyr det ikke at det kan skje i fremtiden. Jeg tror mange av oss bør slutte å henge oss opp i fortiden. Vi kan ikke forandre det som har vært, men det vi kan gjøre er å forme den tiden vi ikke har brukt opp og som skal representere resten av våre liv. Jeg har selv begynt å gjøre det og man får ting i et annet perspektiv. Det er jo en god begynnelse, om man er litt lost for tiden. Mange kan skaffe seg en pen og perfekt profil på sosiale medier og smykke seg med alskens merker, men hvor mange kan si at de er seg selv og på en autentisk måte? Hva er essensen av deg som person? Hvem er det du ønsker at verden skal se deg som? I stedet for å se på hva andre har oppnådd og streve etter det samme, hvorfor ikke se på hva du har oppnådd og se om det er noe du kan forbedre? At man "konkurrerer" med seg selv heller. Hvis man ikke kan gå til topps, hvor langt kan man gå og når du har kommet deg dit du skal, hvorfor ikke bare gjøre det beste ut av det heller? Litt sånn be a bush, if you can't be a tree. Jeg tenker, be a fabulous bush. Med masse fargerike blomster gjerne en lysslynge som gjør at du kan skinne når mørket senker seg. Damn, det begynner å bli cheesy her, men poenget er vel at man skal gå inn i seg selv og hente frem det som gjør at du er den du er og at du omfavner det, fremfor å se på alle andre og så se på seg selv. For det vil aldri fungere, sånn egentlig. Hvis din versjon av deg selv, ikke er bra nok for andre...vel...fuck dem. ;)
Antall ord: 675

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Terra
Verifisert
Moderator
Moderator
Innlegg: 2799
Startet: 04 Jan 2014 00:12
10
Har takket: 1494 ganger
Blitt takket: 1114 ganger
Kjønn:

Re: Livssyn

Innlegg av Terra »

ludoburgero skrev:Men er det viktig å fortsette med søken?
Er det viktig å avslutte den når man blir fornøyd?

Jeg tror uavhengig av hva man velger at man lærer så lenge man lever.

Det er som du sier veldig mange tolkninger(!) av meningen med livet, men finnes det en felles?
Jeg kjenner meg bare så alt for godt igjen i dine betraktninger. Og jeg tenker at så lenge jeg lever så lærer jeg noe nytt. Føler at jeg hele tiden går på "skole/universitet" og tar den ene eksamen etter den andre. Livet er fullt av overraskelser og jeg vil nok aldri avslutte min søken...

Jeg holder på å lese serien med den 9. innsikt og dens påfølgere. Har lånt dem på bilblioteket og venter fortsatt på den 10. innsikt av James Redfield. Og for tiden leser jeg bøkene til Tom Egeland, har nå kommet til boken som heter Paktens Voktere. Veldig spennende og ting som det godt kunne være noe i, selv om dette bare er thrillere og romaner. Stadig studerer jeg over dette som kalles livet. Det er spennende og jeg for min del vil nok aldri slutte å studere videre ;)
Antall ord: 203
“Mot er ikke fravær av frykt, men evnen til å gå videre selv om du er redd.”
https://www.youtube.com/watch?v=ZnA9OnrdIuI

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links