Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Religion & livssynHar man først åpnet døren...

Her er plassen for diskusjoner om tro og livssyn.
Hold diskusjonene innenfor lovlige tema.

Moderator: Asbjørn

TomL
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 110
Startet: 23 Jan 2015 21:42
9
Kjønn (valgfri): Gubbe
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 70 ganger

Har man først åpnet døren...

Innlegg av TomL »

Hvis man tror på ånder, spøkelser, gjenferd og alt overnaturlig, så vil ikke dette bety at man har åpnet døren til mye annet utenfor menneskelig sfære og vår fatteevne? Og når døren først er åpen, kan det da ikke finnes en gud/guder bak den? Ingen vet jo hvor grensen går mellom ett overnaturlig element - og et annet? Og ingen av oss kan sette i båser det som er "utenfor" oss.

For meg høres det litt rart ut at noen sier "ja jeg tror på gjenferd, ånder og slikt - men ikke på en gud eller flere guder". Hvordan kan man sette ned en vanntett vegg mellom ånder/spøkelser m.m. - og guder?

Har man først åpnet døren - kan det jo finnes utrolig mye bak den?
Antall ord: 138
"Om tusen personer tenker samme tanke, betyr det ikke at denne tanken er tusen ganger bedre"

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

Re: Har man først åpnet døren...

Innlegg av Bearchild »

Jeg har egentlig ikke bestemt meg for at det ikke finnes gud(er). Den guden som de kristne snakker om derimot.. eller rettere sagt, måten kristendommen beskriver Gud på får jeg meg ikke til å ha tro på. Det er altså ikke Gud jeg har motforestillinger mot men alt det rare han beskyldes for å ha befalt mennesker å gjøre/ ikke gjøre.
Antall ord: 63
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7955
Startet: 05 Apr 2005 01:39
18
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1377 ganger
Blitt takket: 1691 ganger
Kjønn:

Re: Har man først åpnet døren...

Innlegg av Asbjørn »

Jeg tror på en form for Gud, - men det er en essens som religionene bare såvidt har kjent, og dannet hele religionen på grunnlag av.

Det blir omtrent som om en arkolog finner et kjøleskap-håndtak, og ut i fra det rekonstruerer et helt 15 etasjers hotell....

En anelse rom for feil, da....

Og derav alle religioner, - fordi forskjellige folk har forskjellige forklaringer.

Og påbud, lover og regler som religionene foreskriver, er også menneskelagede, fra ende til annen.

( Men det er ikke det samme som at man skal gå rundt å være slem heller, altså.....)

A
Antall ord: 100

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Empathica
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 410
Startet: 14 Feb 2013 14:38
11
Kjønn (valgfri): (Y)
Lokalisering: Havgapet
Har takket: 277 ganger
Blitt takket: 148 ganger

Re: Har man først åpnet døren...

Innlegg av Empathica »

Veldig godt spørsmål. :)

Jeg kan bare svare ut i fra min egen opplevelse.

Har alltid trodd på Gud, men ikke slik han er beskrevet i bibelen.
Den "Gud" jeg føler og alltid har følt, er mer kjærlig og aldri fordømmende.

Alt bare skrek i meg i min kristne oppvekst, da presten talte om Gud og Jesus.
Det føltes bare så feil!
Så mye frykt, dømming og dommedagsprofetier!
Hvor var kjærligheten oppi alt dette?

Når døren åpnet seg for meg, ble jeg mer komfortabel med at den følelsen jeg hadde rundt Gud var riktig.
Iallefall for meg. ;)

Er også av den oppfatning av at Gud er en kraftig energi.
Antall ord: 120

Forvillet meg inn på en buddhiststrand en gang.
Sliter fortsatt med zenvirkninger.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

Re: Har man først åpnet døren...

Innlegg av jeditrond »

De fleste som sier de tror på gjenferd osv. og har opplevd det selv, vet med seg selv at det finnes noe "større" enn oss selv. Men siden ordet Gud er lagt beslag på av organisert religion, synes de fleste det blir feil å bruke dette ordet om den skapende energien kanskje.

Jeg vet med meg selv at jeg får veldig negative følelser hver gang noen nevner engler, ikke fordi jeg ikke tror at folk har sett sånt, mer det at engler forbindes med spesifikke religioner :)

Forøvrig har jeg "sett" flere gudinner og guder, hovedsakelig egyptiske, så det finnes noe mer, men siden noen ser engler og jeg mest egyptiske gudinner og guder, mistenker jeg at det åndelige er langt mer komplisert enn vi aner. Omtrent alt vi mennesker har trodd på, ser ut til å finnes :D
Antall ord: 140
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
TomL
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 110
Startet: 23 Jan 2015 21:42
9
Kjønn (valgfri): Gubbe
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 70 ganger

Re: Har man først åpnet døren...

Innlegg av TomL »

Jeg merker meg at ingen imøtegår det jeg skriver i innledningen i tråden. Det tyder på at folket her på siten er åpne og vidsynte.

Ja, guder er brukt i religioner, englene likeså. Men jeg synes ikke det fratar oss andre som tenker fritt - å danne oss en egen mening om disse tingene. Det jeg reagere mer på er dette: http://soulspring.no/ Det er også merkelig at så mange lar seg besnære av dette.
Antall ord: 78
"Om tusen personer tenker samme tanke, betyr det ikke at denne tanken er tusen ganger bedre"

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

Re: Har man først åpnet døren...

Innlegg av jeditrond »

TomL skrev:Jeg merker meg at ingen imøtegår det jeg skriver i innledningen i tråden. Det tyder på at folket her på siten er åpne og vidsynte.

Ja, guder er brukt i religioner, englene likeså. Men jeg synes ikke det fratar oss andre som tenker fritt - å danne oss en egen mening om disse tingene. Det jeg reagere mer på er dette: http://soulspring.no/ Det er også merkelig at så mange lar seg besnære av dette.
"Engleskolen" er nok veldig populær tildels pga. prinsessen kan jeg tenke meg, i tillegg til at den rører ved noe i mange søkende mennesker. Men jeg hører lite om de som har gått der har hatt noe utbytte av den. At de føler det var verdt pengene.

Og det er jo disse som får veldig mye oppmerksomhet i media nettopp pga. prinsessen, hadde det vært noen ikke-kjendiser som drev skolen hadde det ikke vært så mye oppmerksomhet rundt den.

Jeg har ikke giddet å virkelig "se" på hva de driver med for å se om de faktisk kan det de sier de kan. Tekstene på nettsidene deres er jo smekkfulle av alle moteordene innenfor new age ser jeg. Og siden jeg ikke har satt meg så grundig inn i denne engleskolen aner jeg heller ikke om de er åpne for andre virkeligheter som å få besøk av egyptiske, norrøne, sentralafrikanske guder o.l. :D Det er noen innenfor det alternative som låser seg til sin greie og står fast på at det ikke finnes noe mer enn akkurat den retningen de har tatt :)
Antall ord: 273
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7955
Startet: 05 Apr 2005 01:39
18
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1377 ganger
Blitt takket: 1691 ganger
Kjønn:

Re: Har man først åpnet døren...

Innlegg av Asbjørn »

jeditrond skrev:De fleste som sier de tror på gjenferd osv. og har opplevd det selv, vet med seg selv at det finnes noe "større" enn oss selv. Men siden ordet Gud er lagt beslag på av organisert religion, synes de fleste det blir feil å bruke dette ordet om den skapende energien kanskje.

Jeg vet med meg selv at jeg får veldig negative følelser hver gang noen nevner engler, ikke fordi jeg ikke tror at folk har sett sånt, mer det at engler forbindes med spesifikke religioner :)

Forøvrig har jeg "sett" flere gudinner og guder, hovedsakelig egyptiske, så det finnes noe mer, men siden noen ser engler og jeg mest egyptiske gudinner og guder, mistenker jeg at det åndelige er langt mer komplisert enn vi aner. Omtrent alt vi mennesker har trodd på, ser ut til å finnes :D
Alt rundt oss er energi, - om vi tar frem et elektronmicroscop, vil vi finne atomer i alle ting.
Det gjelder luft, vann, stein, osv. Alt FYSISK er bygget opp av atomer, elektroner, protoner, nøytroner, etc.
Og man fuinner stadige nye partikler, Higgs-boson er vel et av de mer omtalte i den senere tid.

Og vi har kvantemekanikk-teorier, teorier om paralelle universer, mikro kosmos og makro kosmos, osv .
Bølger, ( som i radiobølger), lys ( fotoner som er både bølger og partikler), elektromekaniske bølger, og mye mer.
Det er til å bli hodegalen av alt sammen ;)

Men alt bygger på energi - som aldri kan forsvinne - men skifte form.
Og her har vi vel utgangspunktet for "alien shapeshifters" - kansje ?


Folk observerer dette, selv om folk flest ikke ser elektroner ,porotoner, nøytroner etc når man ser på vann, luft, jord, gulerøtter, stein, osv.
Man bruker de sistnevnte begreper, og det er rart å tenke på at slik har vi alltid hatt det.
Observert ting, og satt navn på det.
Man kan forundres over hvordan folk fant på navn til ting.

"Den der har 4 ben, kropp, hode, hale, og lager lyd, den kaller vi en hund."
"Den der har 4 ben, kropp, hode, hale, og lager lyd, den kaller vi en okse."
"Den der har 4 ben, kropp, hode, hale, og lager lyd, den kaller vi en Katt."

"Den der er rund, og befinner seg i jorda, den kaller vi en potet"
"Den der er rund, og befinner seg i jorda, den kaller vi en kålrot"
"Den der er rund, og befinner seg i jorda, den kaller vi en stein"

og så videre.

Mennesket har det med å sette navn på ting.

Og enkelte har det med å kalle det "den tingen" eller "den greia".

Men så hvordan setter man navn på en energi, hvordan definerer man den energien ?

Jeg siterer deg, Jetitrond, fordi du bruker utrykket :
"får veldig negative følelser hver gang noen nevner engler"
Det er en negativ assosiasjon, dvs at du har fått nok av enkeltes meninger og fortolkninger av begreper.
Og desverre, mange bruker begreper og setter egne meninger i de.

Siden vi er inne på begrepet engler - de er også en form for energi, - en slik energi vi ikke kan se til vanlig.
Når man omtaler en energi, gir man den gjerne egenskaper, - eller navngir de etter hvilke egenskaper man merker.
Magnetisme er en egenskap. Og en magnet er en metallbit med nettopp magnetiske egenskaper, og den tiltrekker andre magnetiske metaller med denne energien.

For meg er engler rett og slett beskrivelse av egenskaper, og man setter navn på disse energiene, på samme måte som man gjerne setter navn på hunden, så den ikke skal forveksles med naboens hund...

Mange energier kjenner vi alle, strøm / elektrisitet - det er noe vi bruker til mange ting, men det vi ikke skal , er å la den komme inn i oss, - det kan vi dø av.
Og likevel, vi har denne energitypen i oss også ... Nervene ville ikke fungert uten ekeltriske impulser.

Med andre ord, det er et stort samspill av ting og egenskaper.
Og når vi ser på naturen, og alle de egenskaper, tilpasninger, og hvordan samspillet både i stort og smått i naturen er, - så er man tilbøylig til å tenke - "Noen må da ha laget alt dette"....

Og det er her det "gudommelige" kommer inn, mener mange.
Andre mener det er tilfeldigheter, og omstendigheter som tilfeldigvis passet sammen som har forårsaket det hele, som når syre tærer på metall....
Kommer syren i kontakt med metallet, lager det spor. Og plutselig har man etset inn ordet "Paranormal"....
Tilfeldigheter forårsaker mye, men det mest kjente er kaos. Alt blander seg tilfeldig, og jevner seg ut.
Eller , stoffer skiller seg og legger seg i lag. Avhengig av temperstur, ytre påvirkninger som vind, strømmer (bevegelse), osv.

Man mener at det gudommelige har brukt intelligens til å sette sammen atomer, og tilslutt laget planter, dyr, mennesker, osv. Her har man og flere teorier, og trosretninger.
Men vi vet at å lage et menneske av leire, - det går ikke uten videre.
Det kreves så mange ting og kjemikalier for å få istand det som er en menneskekropp, at det får man ikke av leire alene.

Noen mener og at vi lever i en dataanimasjon, så avansert at vi som er som små programmer ikke skjønner dette. At vi rett og slett er subrutiner i et større dataprogram...

Uansett :
Personlig tror jeg det er en grunnleggende energi bak alt som er, om vi skal kalle denne energien noe, kan vi bruke ordet Gud ( eller navnet Gud).
Men jeg tror ikke dette er en gammel gubbe som sitter på ei trone. Det er et menneskelaget bilde.
Denne energien mener jeg inneholder ALT vi har rundt oss, en energi vi egentlig først finner på kvantenivå. Eller tilogmed enda mindre, men og større - fordi den er I ALT; og derfor er overalt .... Alle steds nærværende.
Denne energien er altså en del av oss, og alt rundt oss. OG om denne energien er intelligent ( noe det nesten må ha vært for å lage en så avansert natur som den vi har rundt oss), så har vi og denne intelligensen med oss.
Og det er fra denne energien jeg tror vi har energiene som vi kaller engler.
Altså egenskaper fra den grunnleggende energi som vi setter i båser på grunnlag av de definisjoner og begrensninger vi setter rundt egenskapene.

Elektroner har og mange egenskaper.
De kan være "statisk ladet" - dvs mange elektrnoner på en gang, men uten bevegelse noe sted.
De får håret til å reise seg på hodet, pågrunn av at like elektroner frastøter hverandre.
Men de samme elektroner kan være med å varme opp kaffen din.
Men og være med å lage isolasjonen rundt ledningene så du ikke får støt, av de elektronene som løper i ledningen....
De er og med å lage atomene som gir deg krem i bløtkaka... Eller jordbærene som du har syltetøy av i samme kaka....
Eller elektronene lager lyset som gjør at du kan se disse bokstavene på PC'n.

Sånn kan jeg utbrodere i del lengste.

Så da har vi igjen mange egenskaper av en enkelt sak, ett elektron.

Slik tror jeg vi har mange egenskaper av den grunnleggende energien , som jeg velger å kalle
for Gud. Bare for å ha et navn på denne energien som de fleste forstår.
Men alle har hver sine spesielle oppfatninger av begrepet. Noen er der at de forteller at "Gud"
er snill. Andre at Gud er hevngjerrig. andre igjen at Gud er kravstor.
Og andre igjen at om du ikke gjør hva skriften sier, skal du dø... - hvor de tror at skriften er kanalisert av Gud.
Men skriftene er tolkninger, - tolkninger av mennesker - som har fått et glimt av "det store".
Og noe er kansje litt rett, mens jeg tror at mange ting er galt forstått.
Selv den saken jeg skriver her, er kansje helt på ville veier, ute på feil jorde, og midt på vidda...

Jeg tror IKKE vi vil bli enige om hva / hvem Gud er, eller om Gud virkelig finnes.
Det blir like mange meninger som det finnes mennesker.

Konklusjon :
Vi må gjøre det beste utav det, leve på en måte som gjør at vi får leve lenge i landet.
Gjøre ære på de som var før oss, og hjelpe de som skal komme etter oss.

Med andre ord, ikke gjøre ting som gjør at andre blir lei seg eller triste.
Men vil vi klare det ?

Vil de andre klare det ?

Døren er åpnet , for de fleste som leser dette.
Hva man skal tro på, og hva man skal være kritiske til, - det tror jeg de fleste vurderer etter egne erfaringer.
Alt er ikke "åndelig". Mye har vitenskapelige forklaringer, selv om man ønsker å tro noe annet.
Men - vitenskapen er heller ikke fast.

A
Antall ord: 1491

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
UFO
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1792
Startet: 06 Nov 2006 01:15
17
Har takket: 605 ganger
Blitt takket: 389 ganger

Re: Har man først åpnet døren...

Innlegg av UFO »

Et fint innlegg Asbjørn ! Deler mange av dine synspunkter her.
:liker
Antall ord: 11
UFO's/Aliens - verden trenger deres hjelp NÅ! :alim

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
TomL
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 110
Startet: 23 Jan 2015 21:42
9
Kjønn (valgfri): Gubbe
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 70 ganger

Re: Har man først åpnet døren...

Innlegg av TomL »

Jeg deler også mange av Asbjørns tanker, som han gir i sitt gode innlegg.
Antall ord: 15
"Om tusen personer tenker samme tanke, betyr det ikke at denne tanken er tusen ganger bedre"

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !