Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Religion & livssynFrelst

Her er plassen for diskusjoner om tro og livssyn.
Hold diskusjonene innenfor lovlige tema.

Moderator: Asbjørn

Bruker avatar
Horus^
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 619
Startet: 16 Nov 2005 13:12
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Ålesund
Har takket: 13 ganger
Blitt takket: 40 ganger

- - Frelst

Innlegg av Horus^ »

Arven skrev:Hvor i Bibelen står det ?
Det står i Thomas evangeliet, som ikke er en del av bibelen, men ett av de gnostiske evangeliene. :)
Antall ord: 27
You cannot teach a man anything; you can only help him find it within himself.

- Galileo Galilei

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Arven
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2851
Startet: 08 Apr 2011 21:38
12
Kjønn (valgfri): en ei
Lokalisering: Ved siden av skogen
Har takket: 855 ganger
Blitt takket: 996 ganger

- Frelst

Innlegg av Arven »

Jeg hadde mistanke om det for jeg har lest hele boka og aldri sett sitatet før. Jeg vil gjerne vite hvor det står slik at jeg selv kan gå inn å lese hele teksten det har blitt hentet fra ?
Antall ord: 40
"Og hvordan står det til?" spurte Brumm. Tussi ristet langsomt på hodet.
Ikke mye hvordan," sa han. "Jeg har ikke følt meg riktig hvordan på aldri så lenge."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Horus^
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 619
Startet: 16 Nov 2005 13:12
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Ålesund
Har takket: 13 ganger
Blitt takket: 40 ganger

- - Frelst

Innlegg av Horus^ »

Arven skrev:Jeg hadde mistanke om det for jeg har lest hele boka og aldri sett sitatet før. Jeg vil gjerne vite hvor det står slik at jeg selv kan gå inn å lese hele teksten det har blitt hentet fra ?
Du får bruke dine ferdigheter til å finne det da vettu. Det er ikke min jobb å vise din vei, den må du finne selv. ;)
Antall ord: 66
You cannot teach a man anything; you can only help him find it within himself.

- Galileo Galilei

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Arven
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2851
Startet: 08 Apr 2011 21:38
12
Kjønn (valgfri): en ei
Lokalisering: Ved siden av skogen
Har takket: 855 ganger
Blitt takket: 996 ganger

- Frelst

Innlegg av Arven »

Jeg tror nok jeg greier å finne min egen vei selv om jeg spør deg om hvor du har et sitat du bruker fra ! Da vet jeg ihverfall at ikke du vet det heller
Antall ord: 34
"Og hvordan står det til?" spurte Brumm. Tussi ristet langsomt på hodet.
Ikke mye hvordan," sa han. "Jeg har ikke følt meg riktig hvordan på aldri så lenge."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Horus^
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 619
Startet: 16 Nov 2005 13:12
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Ålesund
Har takket: 13 ganger
Blitt takket: 40 ganger

- - Frelst

Innlegg av Horus^ »

Arven skrev:Jeg tror nok jeg greier å finne min egen vei selv om jeg spør deg om hvor du har et sitat du bruker fra ! Da vet jeg ihverfall at ikke du vet det heller
Jeg har sagt hvor sitatet kommer ifra, så får det bli opp til deg om du gidder å finne det selv, eller ikke. Du skal ha meg til å gjøre noe, for du ikke gidder å gjøre det selv. Det første du må kvitte deg med er latskap. Du kan starte med å lese hele tråden, istedenfor å skumlese i den tro du kan finne ting å sette fingern på. Er det din søken, så blir det din søken. Du vil alltid finne feil ved andre, om du velger å rette blikket mot andre, istedenfor deg selv. Leser du tråden en gang til, så kanskje du finner hvor jeg henta sitatet ifra.

Ha en fin dag :)
Antall ord: 153
You cannot teach a man anything; you can only help him find it within himself.

- Galileo Galilei

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
zind
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2079
Startet: 26 Aug 2004 02:46
19
Har takket: 142 ganger
Blitt takket: 181 ganger

- - Frelst

Innlegg av zind »

Arven skrev:Jeg hadde mistanke om det for jeg har lest hele boka og aldri sett sitatet før. Jeg vil gjerne vite hvor det står slik at jeg selv kan gå inn å lese hele teksten det har blitt hentet fra ?
Jeg har klistret inn thomas evangeliet lenger opp i tråden!

Kan ikke garantere at det ikke er feil i oversettelsen, at det er komplett og sånn, har kun lest det på engelsk tidligere. Men, du finner det i allefall liggende på nettet og hele greia i seg selv er ganske kort og lest på en liten halvtime :)
Antall ord: 101
Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate. -C.Jung

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Horus^
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 619
Startet: 16 Nov 2005 13:12
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Ålesund
Har takket: 13 ganger
Blitt takket: 40 ganger

- - - Frelst

Innlegg av Horus^ »

zind skrev:
Arven skrev:Jeg hadde mistanke om det for jeg har lest hele boka og aldri sett sitatet før. Jeg vil gjerne vite hvor det står slik at jeg selv kan gå inn å lese hele teksten det har blitt hentet fra ?
Jeg har klistret inn thomas evangeliet lenger opp i tråden!

Kan ikke garantere at det ikke er feil i oversettelsen, at det er komplett og sånn, har kun lest det på engelsk tidligere. Men, du finner det i allefall liggende på nettet og hele greia i seg selv er ganske kort og lest på en liten halvtime :)

*sukk* :zzz hehe :)
Antall ord: 105
You cannot teach a man anything; you can only help him find it within himself.

- Galileo Galilei

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
zind
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2079
Startet: 26 Aug 2004 02:46
19
Har takket: 142 ganger
Blitt takket: 181 ganger

- Frelst

Innlegg av zind »

Djesuz, jeg hoppa visst elegant over det siste innlegget ditt horus.
Det er flere som bør lese hele tråden tydeligvis... doh! hah

*lurer på hvor det har blitt av smiley som oppgitt slår seg selv i panna*
Antall ord: 40
Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate. -C.Jung

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
helgemann
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 615
Startet: 06 Mar 2009 02:04
15
Har takket: 391 ganger
Blitt takket: 249 ganger

- Frelst

Innlegg av helgemann »

Synes den norske oversettelsen var litt merkelig:
(2) Jesus sa: Den som søker skal ikke slutte å søke før han finner, og når han finner, skal han bli rystet, og når han blir rystet, skal han undre seg, og han skal være herre over alt.
Den engelske versjon sier det i en annen ordlyd:
(2) Jesus said: He who seeks, let him not cease seeking until: finds; and when he finds he will be troubled, and if he is troubled, he will be amazed, and he will reign over the All.
Kilde: http://www.goodnewsinc.net/othbooks/thomas.html
2 Jesus said, "Those who seek should not stop seeking until they find. When they find, they will be disturbed. When they are disturbed, they will marvel, and will rule over all."
Kilde: http://www.pbs.org/wgbh/pages/frontline ... homas.html
Rystet - jeg synes det var et merkelig ord. Men synes den engelske heller ikke er så bra oversatt.
Antall ord: 164

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Arven
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2851
Startet: 08 Apr 2011 21:38
12
Kjønn (valgfri): en ei
Lokalisering: Ved siden av skogen
Har takket: 855 ganger
Blitt takket: 996 ganger

- Frelst

Innlegg av Arven »

Jeg har lest hele tråden og er ikke ute etter ting jeg kan sette fingeren på. Jeg så at noe av Thomas evangeliet ble lagt ut men siden jeg ikke kjenner til det, visste ikke jeg at det er så kort. Derfor spurte jeg. Jeg ber om unskyldning for at det av en eller annen grunn er "gjesp" og at jeg tydeligvis søler bort tiden deres

Å anse meg som lat fordi jeg stiller spørsmål blir for dumt !t
Antall ord: 82
"Og hvordan står det til?" spurte Brumm. Tussi ristet langsomt på hodet.
Ikke mye hvordan," sa han. "Jeg har ikke følt meg riktig hvordan på aldri så lenge."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
helgemann
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 615
Startet: 06 Mar 2009 02:04
15
Har takket: 391 ganger
Blitt takket: 249 ganger

- Frelst

Innlegg av helgemann »

Thomas Evangeliet er jo ikke en bok, men samling sitater om Jesus. Er vel ikke stort mer enn 114? vers.
Antall ord: 20

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Horus^
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 619
Startet: 16 Nov 2005 13:12
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Ålesund
Har takket: 13 ganger
Blitt takket: 40 ganger

- - Frelst

Innlegg av Horus^ »

Arven skrev:Jeg har lest hele tråden og er ikke ute etter ting jeg kan sette fingeren på. Jeg så at noe av Thomas evangeliet ble lagt ut men siden jeg ikke kjenner til det, visste ikke jeg at det er så kort. Derfor spurte jeg. Jeg ber om unskyldning for at det av en eller annen grunn er "gjesp" og at jeg tydeligvis søler bort tiden deres

Å anse meg som lat fordi jeg stiller spørsmål blir for dumt !t
Du trenger ikke be om unnskyldning :) det jeg skrev til deg var ment som hjelp til deg ;) det er ingen som har rett eller galt her :) klarte jeg ikke forklare godt nok, er det min feil. Klarte du ikke skjønne det godt nok, er det din feil. Det er uansett min feil, men du burde si akkurat det samme, først da skjønner du hva jeg mener :)

Grunnen til at jeg gjespa til zind var for å si at hu måtte våkne opp og se at jeg prøvde å hjelpe deg med noe, mens hun bare skulle være snill å hjelpe som vanlig ;)
Antall ord: 190
You cannot teach a man anything; you can only help him find it within himself.

- Galileo Galilei

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
zind
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2079
Startet: 26 Aug 2004 02:46
19
Har takket: 142 ganger
Blitt takket: 181 ganger

- Frelst

Innlegg av zind »

Det ligger heller ikke noe personlig i det fra min side, Arven. Og jeg bruker ikke frivillig tid på noe jeg anser som bortkastet :)

For en gangs skyld syntes jeg faktisk den norske oversettelsen er riktig så god. Og sitatet er jo fantastisk! Nr 70 derimot får en noe feil betydning på norsk for min del "Jesus sa: Når dere bringer dette frem fra dere selv, skal dette som dere har, frelse dere. Hvis dere ikke har dette i dere, skal det som dere ikke har, drepe dere." På engelsk lyder det følgende "If you bring forth what is within you, what you bring forth will save you. If you do not bring forth what is within you, what you do not bring forth will destroy you."
Antall ord: 130
Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate. -C.Jung

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Horus^
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 619
Startet: 16 Nov 2005 13:12
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Ålesund
Har takket: 13 ganger
Blitt takket: 40 ganger

- - Frelst

Innlegg av Horus^ »

zind skrev:Det ligger heller ikke noe personlig i det fra min side, Arven. Og jeg bruker ikke frivillig tid på noe jeg anser som bortkastet :)

For en gangs skyld syntes jeg faktisk den norske oversettelsen er riktig så god. Og sitatet er jo fantastisk! Nr 70 derimot får en noe feil betydning på norsk for min del "Jesus sa: Når dere bringer dette frem fra dere selv, skal dette som dere har, frelse dere. Hvis dere ikke har dette i dere, skal det som dere ikke har, drepe dere." På engelsk lyder det følgende "If you bring forth what is within you, what you bring forth will save you. If you do not bring forth what is within you, what you do not bring forth will destroy you."
Må si meg enig der. Man dør ikke fysisk, men man følger en vei til "fortapelse", som til slutt KAN føre til død.
Antall ord: 159
You cannot teach a man anything; you can only help him find it within himself.

- Galileo Galilei

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
zind
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2079
Startet: 26 Aug 2004 02:46
19
Har takket: 142 ganger
Blitt takket: 181 ganger

- Frelst

Innlegg av zind »

Mhm, og selv om ødeleggelse er enden på noe/død så blir dette veldig misvisende.
Antall ord: 16
Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate. -C.Jung

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links