Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Religion & livssynThe Holy Bible? The perfect book?

Her er plassen for diskusjoner om tro og livssyn.
Hold diskusjonene innenfor lovlige tema.

Moderator: Asbjørn

Bruker avatar
Terra
Verifisert
Moderator
Moderator
Innlegg: 2799
Startet: 04 Jan 2014 00:12
10
Har takket: 1494 ganger
Blitt takket: 1114 ganger
Kjønn:

Re: The Holy Bible? The perfect book?

Innlegg av Terra »

Holder på nå og skal lese igjennom hele bibelen på et år. Er alt halvveis. Og det kan jeg alt si, at en lærer i alle fall mye om menneskers ondskap og hvor onde og egoistiske tanker enkelte kan ha. Jeg har lært mye ved å lese i bibelen om hvordan mennesker kan tenke ut og være så spekulative. Hvis en sier eller gjør si eller så, så vil den andre tenke ditt og datt og derfor lyver de og sier det de mener de vil tjene best på selv. Pil råtne folk.

Grusomhetene mot dyr i krig som ble beskrevet var mildt sagt sjokkerende for meg. De kappet av hasene på bakbena på vognhestene med sverd... For et folk... Det er til å bli kvalm av. For følsomme mennesker er det nokså tungt å lese gjennom denne boken. Vold, drap og tortur utført av mennesker mot mennesker og dyr.
(Godt en ikke er Gud... er redd disse onde menneskene ville vært utslettet - med lyn i hodet der og da... ballaballa ).

Men det er også mye god moral og etikk. Om ærlige, arbeidsomme og gode mennesker, og dyr som snakker (ja, et esel snakker faktisk og irettesetter sin eier). Historiene om mennesker som er trofaste og redder andre og dermed også seg selv og hele sitt folk fra andres onde handlinger er historier som viser det gode og sanne i menneskenaturen - og heldigvis finnes også det ikke bare i bibelen, men også i dagens samfunn :)
Antall ord: 249
“Mot er ikke fravær av frykt, men evnen til å gå videre selv om du er redd.”
https://www.youtube.com/watch?v=ZnA9OnrdIuI

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ønsker du din egen nettside ?
Morris
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1078
Startet: 15 Nov 2012 14:05
11
Kjønn (valgfri): Humanoid ♂
Har takket: 380 ganger
Blitt takket: 550 ganger

Re: The Holy Bible? The perfect book?

Innlegg av Morris »

Bibelen kan vel bli den perfekte boken når den blir omskrevet slik det er fortalt i 4.Esra (Apokryfene)14.37-47: De hellige skrifter blir nedskrevet på nytt
Esra: Da tok jeg med meg de fem mennene, slik jeg hadde fått beskjed om, drog ut til engen og ble der. Dagen etter kalte en stemme på meg og sa: «Esra, lukk opp din munn, og drikk det jeg gir deg.»Da åpnet jeg munnen, og et drikkebeger ble gitt meg. Det var fylt til randen med noe som lignet vann, men hadde farge som ild.

Jeg tok det og drakk. Og da jeg hadde drukket, strømmet mitt hjerte over av Min munn ble åpnet, og jeg talte uten stans.forstand, og i mitt bryst vokste Den Høyeste gav de fem mennene forstand, og i tur og orden skrev de ned alt som ble sagt, med tegn som de ikke forstod. De satt der i førti dager. Om dagen skrev de,visdommen, for min hukommelse var styrket. og om natten spiste de sitt brød. Selv dikterte jeg om dagen og tiet heller ikke om natten. På førti dager ble det skrevet nittifire bøker.

Da de førti dagene var til ende, talte Den Høyeste og sa: «Du skal gjøre kjent de bøkene du skrev først, så både verdige og uverdige kan lese dem. Men de sytti siste skal du ta vare på for å gi dem videre til de vise i folket. For disse bøkene rommer en strøm av forstand, en kilde til visdom og en elv til kunnskap.» Og slik gjorde jeg.
Antall ord: 277

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Chimera
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 296
Startet: 10 Nov 2007 20:48
16
Har takket: 24 ganger
Blitt takket: 77 ganger

Re: The Holy Bible? The perfect book?

Innlegg av Chimera »

Det virker som om han ble skjenket en eller annen psykoaktiv rusdrikk....
Antall ord: 12

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Morris
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1078
Startet: 15 Nov 2012 14:05
11
Kjønn (valgfri): Humanoid ♂
Har takket: 380 ganger
Blitt takket: 550 ganger

Re: The Holy Bible? The perfect book?

Innlegg av Morris »

Chimera skrev: 22 Des 2018 20:06 Det virker som om han ble skjenket en eller annen psykoaktiv rusdrikk....
Virker ikke rusdrikk motsatt? Så et forsøk på Mythebusters på Discovery hvor noen skulle få bruke sin kreativitet før og etter å ha drukket alkohol… det gikk ikke så bra etter rusdrikk, så dette må sikkert være noe annet? Bibelen er ikke som vanlige bøker, men bruker mye symbolisme, andre ord for å hemmeligholde fremtidige oppfinnelser. Paulus beskriver åndelig mat og drikke i 1.Kor.10.2-5:

Alle ble døpt til Moses i skyen og i havet, og alle spiste de den samme åndelige mat og drakk den samme åndelige drikk. For de drakk av den åndelige klippe som fulgte dem, og denne klippen var Kristus. Likevel forkastet Gud de fleste av dem, for de ble slått ned der i ørkenen.
Maten ble kalt "manna" som lignet koreanderfrø, men de som spiste dette døde i ørkenen (2.Mos.16.31, Joh.6.49, 4.Mos.11.6) Jeg kan tenke meg at dette er en lignelse om det som står i 2.Pet.3.4-7:

Hånlig sier de: «Hva med løftet om hans gjenkomst? Fedrene våre er døde, men alt er som det har vært fra skapelsen av.» De som sier slikt, glemmer at det fra eldgammel tid var himler og en jord som steg fram av vann og består ved vann, i kraft av Guds ord. Og ved det gikk verden den gang under da den ble oversvømt av vann. Men de himler og den jord som nå er, er i kraft av det samme ordet spart til ilden...

I dette tror jeg det ligger en slags lignelse hvor vannet er drikket, men siden det bare lignet vann er dette en lignelse på folkehavet, (de vann som du så, er folk og nasjoner... Åp.17.15, drikket blir da en annen betydning for erfaring) Den andre verden er ilden, hvor visdommen vokser seg stor...(Gud sa: se menneskene er blitt som en av oss og kjenner godt og ondt. Bare det nå ikke strekker hånden ut og tar av livets tre også, så det spiser og lever evig! - Dithen har vel ikke menneskeheten kommet enda? Men takk for at du deltar i diskusjonen, jeg synes det er veldig stille her inne?
Antall ord: 397

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Morris
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1078
Startet: 15 Nov 2012 14:05
11
Kjønn (valgfri): Humanoid ♂
Har takket: 380 ganger
Blitt takket: 550 ganger

Re: The Holy Bible? The perfect book?

Innlegg av Morris »

Må bare innskyte at ild eller ilden også er symbolet på tornebusken (hvor Gud snakket til Abraham fra) den brant ikke opp, det er igjen et symbol for evigheten. DHÅ er beskrevet på denne måten i Apg.2. Tunger som av ild viste seg for dem, delte seg og satte seg på hver enkelt av dem. Da ble de alle fylt av Den hellige ånd, og de begynte å tale på andre språk etter som Ånden ga dem å forkynne. = Den verden som består av ild, som tornebusken som ikke brenner opp. Man kan gjerne forstå dette også ut fra Tomasevangeliet 50, hvor ilden her er en beskrivelse av lyskilden:

Jesus sa: Sier man til dere: ”Hvor kommer dere fra?” så si til dem: ”Vi kommer fra lyset, der hvor lyset er oppstått av seg selv, det sto og det åpenbarte seg i deres bilde”. Sier man til dere: ”Er det dere?” så si: ”Vi er dets barn, og vi er den levende Fars utvalgte”. Spør man dere: ”Hva er tegnet på deres Far som er i dere?” så si til dem: ”Det er bevegelse og hvile”.
Antall ord: 190

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links