Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Mistede ting og dyrKatten min dypt savnet:)

Plassen for å spørre om noen "ser" dyr eller ting du har mistet.
Skrivetilgang får du først når du har minst 25 innlegg.

Moderatorer: Asbjørn, mod klarsyn, mod hjem

kristiane
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 468
Startet: 31 Aug 2009 11:28
14
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Møre og Romsdal
Blitt takket: 6 ganger

Katten min dypt savnet:)

Innlegg av kristiane »

Fant ikke riktig sted,dvs.dyretråden,så håper moderator tilgir meg at jeg skriver på feil sted,og flytter tråden :oops:

Saken er den at den vakre hannpusen min på 2,5 år er sporløst forsvunnet,og jeg sørger fælt om dagen. Nå angrer jeg så på at vi ikke kastrerte den. Den har helt fram til nå alltid vært hjemmekjær uansett. alltid kommet hjem etter varierende timer ute,for den er så kjælen og trygg på oss.
Men nå begynner jeg å miste håpet,og føler meg maktesløs! Vi har hengt opp stort fargefoto med detaljerte beskrivelser av ham og telefonnummer-på tre matforetninger,snakket med arbeidskollegaer og naboer,lett både med bil og til fots. Ropt og kisset,men ingen vakre pusen å se. Jeg er så utrolig lei meg!

Håper noen som har katt kan svare på om det er vanlig at hankatter forsvinner for flere uker? Er håpet der enda,eller bør jeg avfinne meg med at han ligger død et eller annet sted?

tenker så mye på ham. Hva er skjedd,er han innestengt,overkjørt og dumpet et sted,går han helt forvillet rundt og sulter?? Huffa meg!! Hva skal jeg gjøre nå?
Kan de gå lange distanser? Håper noen kan svare.
Antall ord: 225

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Lilja
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5766
Startet: 17 Jul 2006 23:30
17
Kjønn (valgfri): Kjærringskrell
Lokalisering: Akershus
Blitt takket: 1037 ganger

- Katten min dypt savnet:)

Innlegg av Lilja »

kristiane skrev:Fant ikke riktig sted,dvs.dyretråden,så håper moderator tilgir meg at jeg skriver på feil sted,og flytter tråden :oops:
Alt i orden, den er flyttet ;)
Saken er den at den vakre hannpusen min på 2,5 år er sporløst forsvunnet,og jeg sørger fælt om dagen. Nå angrer jeg så på at vi ikke kastrerte den. Den har helt fram til nå alltid vært hjemmekjær uansett. alltid kommet hjem etter varierende timer ute,for den er så kjælen og trygg på oss.
Men nå begynner jeg å miste håpet,og føler meg maktesløs! Vi har hengt opp stort fargefoto med detaljerte beskrivelser av ham og telefonnummer-på tre matforetninger,snakket med arbeidskollegaer og naboer,lett både med bil og til fots. Ropt og kisset,men ingen vakre pusen å se. Jeg er så utrolig lei meg!

Håper noen som har katt kan svare på om det er vanlig at hankatter forsvinner for flere uker? Er håpet der enda,eller bør jeg avfinne meg med at han ligger død et eller annet sted?

tenker så mye på ham. Hva er skjedd,er han innestengt,overkjørt og dumpet et sted,går han helt forvillet rundt og sulter?? Huffa meg!! Hva skal jeg gjøre nå?
Kan de gå lange distanser? Håper noen kan svare.
Jeg håper pusen din kommer til rette igjen snart! Hvor lenge har han vært borte?
Får håpe han bare har tatt seg en langtur i et anfall av våryrhet ;)

Lykke til videre med letingen!


Mvh Lilja
Antall ord: 274

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5155
Startet: 17 Sep 2006 01:35
17
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

- Katten min dypt savnet:)

Innlegg av Svartepus »

Han er sikkert på damejakt, så vi krysser fingrene for at han plutselig dukker opp.

Men jeg klarer ikke la være å komme med noen strenge ord (man er jo ikke crazy catlady for ingenting)... Det er så utrolig mange flere gode grunner til å kastrere en katt utover å gjøre den hjemmekjær. En ukastrert katt vil i tillegg til å streife mer også slåss mer (katten blir lettere skadd og sprer lettere smitte), urinmarkere hos naboene (noe som skaper irritasjon blant folk og også går utover andre katteeiere) og vil pare seg med ukastrerte hunnkatter sånn at du vil være med på å øke problemet med den altfor store kattebestanden i Norge.

Jeg håper virkelig at du vurderer seriøst å kastrere pusen hvis/når han kommer tilbake, både for kattens skyld, for naboenes skyld og for hele Norges skyld. Du vil også tjene på det ved at pusen vil holde seg mer hjemme og mest sannsynlig leve lenger.

Sånn nå har jeg fått sagt det og kan gå tilbake til å ønske deg lykke til! Forsvunnede puser er ikke noe trivelig. Man går der og venter og aner ikke hva som har skjedd med pusen. Jeg har selv opplevd å miste en pus, tro den var død for så å finne den igjen et år senere. Man vet aldri.
Jeg ser du har gjort mye for å finne pusen, men et ekstra tips kan være å varsle veterinærsentre i nærheten i tilfelle de får inn en påkjørt eller syk/skadd pus.

Kanskje står pusen på døra før du vet ordet av det, og antakelig vil ha oppføre seg som om han aldri har vært borte og ikke skjønne bæra av at man er så innmari glad for å se ham igjen! ;)
Antall ord: 308
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
kristiane
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 468
Startet: 31 Aug 2009 11:28
14
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Møre og Romsdal
Blitt takket: 6 ganger

- Katten min dypt savnet:)

Innlegg av kristiane »

Jeg er enig med deg: Jeg burde så absolutt ha kastrert den:( Lett å være etterpåklok...
Nå har den vært borte i 5 uker! Derfor jeg begynner å tvile på at han ikke kommer hjem igjen,selv om jeg vet at de kan være lenge borte :(

Så fælt å savne så sterkt. Han er sååå innmari hengiven og kosete og jeg elsker ham,lille gullet. Ikke rart det kommer tårer nå og da. Mannen min og jeg var ute og lette i går kveld også. Vi finner liksom ikke roen,men det er nok jeg som tar dette tyngst. Men VISST han dukker opp: Er det ikke uheldig å kastrere ham nå,ettersom han er 2,5 år nå? Det sies så forskjellig ang.at katter kan bli "sur og tverr",dersom man kastrerer for sent. Altså meners av enkelte at man bør gjøre dette innen 3 mnd.alder,dersom man skal unngå at katten forandrer måten å være på?

Skal ringe og høre med dyreklinikken om de har fått inn en katt :(
Antall ord: 181

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kiara
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 485
Startet: 29 Apr 2010 12:46
13
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Utpå landet, litt oppi nord
Har takket: 560 ganger
Blitt takket: 128 ganger

- Katten min dypt savnet:)

Innlegg av Kiara »

Leit at du har mistet din elskede pus! Har dyr selv, så vet hvordan du føler..

Må si meg veldig enig med Svartepus her! Når det er sagt, så ville jeg iallefall ha kontaktet en dyretolk. Jeg vet at mange har fått hjelp med å finne dyrene sine på den måten. Du kan iallefall få svar på om han er der ute enda, eller ikke... Du trenger ikke bo i nærheten av en dyretolk. De trenger bare et bilde av dyret! :)
Antall ord: 85

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5155
Startet: 17 Sep 2006 01:35
17
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

- - Katten min dypt savnet:)

Innlegg av Svartepus »

kristiane skrev:Jeg er enig med deg: Jeg burde så absolutt ha kastrert den:( Lett å være etterpåklok...
Nå har den vært borte i 5 uker! Derfor jeg begynner å tvile på at han ikke kommer hjem igjen,selv om jeg vet at de kan være lenge borte :(

Så fælt å savne så sterkt. Han er sååå innmari hengiven og kosete og jeg elsker ham,lille gullet. Ikke rart det kommer tårer nå og da. Mannen min og jeg var ute og lette i går kveld også. Vi finner liksom ikke roen,men det er nok jeg som tar dette tyngst. Men VISST han dukker opp: Er det ikke uheldig å kastrere ham nå,ettersom han er 2,5 år nå? Det sies så forskjellig ang.at katter kan bli "sur og tverr",dersom man kastrerer for sent. Altså meners av enkelte at man bør gjøre dette innen 3 mnd.alder,dersom man skal unngå at katten forandrer måten å være på?

Skal ringe og høre med dyreklinikken om de har fått inn en katt :(

Det er svært få veterinærer som kastrerer så tidlig som 3 mnd (selv om amerikansk forskning viser at det går veldig bra med tidlig kastrerte puser) så de anbefaler som oftest kastrering i 6 mnd alder. Jeg har ikke hørt at katter forandrer personlighet på grunn av sen kastrering men det som kan skje er at sent kastrerte puser ikke legger av seg eventuelle hormonnykker som urinmarkering og tendenser til å slåss mye. Ellers vil du mest sannsynlig oppleve at pusen er den samme etter kastrering (bortsett fra en noe mer slunken pung og kanskje litt mer trang til å sove og late seg). Bedre sent enn aldri, og er han ikke ID-chippet og vaksinert kan du vurdere å ordne det i samme slengen. Ofte anbefales det å øremerke pusen samtidig som den blir ID-chippet for at det skal vises bedre at den er merket, og det er lettest å gjøre når den først sover som en stein i narkose. I tillegg opererer de fleste veterinærer med "pakkepris" når du gjør flere ting på en gang.

Uansett: ikke gi opp enda (ja jeg vet det er lett å si det)! Han kan plutselig dukke opp ;)
Antall ord: 385
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5155
Startet: 17 Sep 2006 01:35
17
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

- Katten min dypt savnet:)

Innlegg av Svartepus »

Hvordan gikk dette? Dukket pusen opp eller er den fortsatt borte?
Antall ord: 11
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links