Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Meditasjon og andre selvutviklingsmetoderMeditasjon og emosjonell intelligens.

Moderatorer: Asbjørn, mod klarsyn, mod hjem

Bruker avatar
Empathica
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 410
Startet: 14 Feb 2013 14:38
11
Kjønn (valgfri): (Y)
Lokalisering: Havgapet
Har takket: 277 ganger
Blitt takket: 148 ganger

Meditasjon og emosjonell intelligens.

Innlegg av Empathica »

_2_uvjDYCoA

Paul Ekman har selv vært i dialog med Lama ved flere anledninger, og han har virkelig lagt merke til den usedvanlige kvaliteten ved munkens nærvær. I sine studier har han utviklet en hypotese om at de som mediterer mye, utvikler en slags oversikt over sitt indre liv som fører til mental balanse og indre ro. Denne roen og innsikten i eget mentale liv, styrker deres emosjonelle intelligens, og fungerer som en forsterkning av empatiske evner som andre mennesker vil nyte godt av i møte med denne typen sinnsro. Paul Ekman har arrangert en rekke eksperimenter for å teste erfarne munkers emosjonelle intelligens opp mot diverse kontrollgrupper, og hans hypotese medførte riktighet: De som mediterer mye, har en høyere og mer velutviklet emosjonell intelligens.
Meditasjon er kanskje den selvutviklingsteknikken som har vist de beste resultatene i forhold til mental balanse og harmoni. I meditasjon trener man opp en mental muskel som står for evnen til ”mindsight”, eller ”sinnsyn” (direkte oversatt), og det handler om evnen til å skaffe seg oversikt og mer bevissthet rundt måten vi tenker, føler og handler på. Mindfulness meditasjon hjelper oss å hvile som en observatør til sinnets bevegelaser slik at vi ikke lures inn i snevre og bombastiske oppfattelser som videre genererer negative følelser og automatiske reaksjoner.
En veldig bra filmsnutt fra webspykologen.
Han snakker om b.l.a om hvordan enkelte mennesker er i stand til å "lese" andre.
Veldig interessant at dette er blitt forsket på. :)

Anbefaler dere å sette av de 11 minuttene denne snutten varer og høre på hva han har å si.
Spesielt dere som "leser" menneskers følelser.
Den er verdt å få med seg.

Jeg skal i hvertfall fortsette å meditere. :D
Antall ord: 289

Forvillet meg inn på en buddhiststrand en gang.
Sliter fortsatt med zenvirkninger.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Terra
Verifisert
Moderator
Moderator
Innlegg: 2799
Startet: 04 Jan 2014 00:12
10
Har takket: 1494 ganger
Blitt takket: 1114 ganger
Kjønn:

- Meditasjon og emosjonell intelligens.

Innlegg av Terra »

Meditasjon er er fint det. :)
Antall ord: 5
“Mot er ikke fravær av frykt, men evnen til å gå videre selv om du er redd.”
https://www.youtube.com/watch?v=ZnA9OnrdIuI

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Isan
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1743
Startet: 26 Apr 2007 20:39
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: i den egentliges hode
Har takket: 742 ganger
Blitt takket: 472 ganger

- Meditasjon og emosjonell intelligens.

Innlegg av Isan »

I hvilken grad meditasjon øker emosjonell intelligens, er vel mer avhengig av sammenhengen meditasjonen står i i ens totale liv enn av bare meditasjonen i seg sjøl, vil jeg tro.
Antall ord: 32
Åpen for det aller, aller meste - kritisk til alt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

- Meditasjon og emosjonell intelligens.

Innlegg av ludoburgero »

Hva med meg, da?
Jeg må ha blitt stokk dum.

Før, i mine barndom og litt utover i tenårene følte jeg at jeg bestandig var i en slags meditativ tilstand. Dette fikk et lite comeback ved rundt 22-årsalder og varte vel gjerne i toppen ett til to år.
Nå som jeg sliter konstant med tinnitus får jeg aldri slappet av ordentlig lenger. Nervene er i helspenn og mitt limbiske system forteller meg at jeg må være årvåken fordi faren er veldig nær. Dette setter i gang en fluktrespons i sentralnervesystemet mitt, grunnet denne høyfrekvente pipelyden som ikke engang er der, og du kan tro jeg savner stillhet - noe som antagelig er en god hovedingrediens for å kunne meditere. Det føles med andre ord irreversibelt.

Spørsmålet mitt er dermed slik: er det mulig å meditere uten ro i sinnet?
Antall ord: 148
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

- - Meditasjon og emosjonell intelligens.

Innlegg av jeditrond »

ludoburgero skrev:...
Spørsmålet mitt er dermed slik: er det mulig å meditere uten ro i sinnet?
Ja, målet med meditasjon er jo å oppnå ro i sinnet, det er ikke en forutsetning at man har ro i sinnet fra før av :) Tålmodighet kan dog være greit å ha, man får ingen umiddelbare resultater, men etterhvert vil man merke en nedstressende effekt. Du må ikke sitte i en time av gangen, prøv fem til ti minutter på morgenen og tilsvarende på kvelden en gang for eksempel. Hvis du føler at musikk er med på å dempe tinnitusen din er det ikke noe i veien for å høre på musikk samtidig som du mediterer. Her må du prøve deg frem og finne ut hva som funker best for deg :)
Antall ord: 133
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

- Meditasjon og emosjonell intelligens.

Innlegg av ludoburgero »

Takk for svar, jedi!
Det var oppmuntrende. Jeg tenker hele tiden at jeg er en lost case.

Testet igår stressnivået mitt på en maskin i forbindelse med et flyskrekkurs.
Indikasjonene her var at jeg er godt skikket til å kontrollere min "indre balanse", selv om jeg ved første test fikk utslag med rundt 78-82 i hvilepuls, og andre runde med test da jeg forestilte meg at jeg satt på et fly så skjøt pulsen til mellom 102-110 med en gang. Apparatet målte også noe som heter SSDN, usikker på hva dette skulle være, men dette var ikke optimalt hos meg selv om resultatene viste at jeg "kunne slappe av og finne indre ro om jeg skulle trenge det".

Alle disse tingene er litt oppmuntrende, og selv om tinnitusen er på sitt verste idag (som det ofte er, men idag piper det på sitt maksimum) så er det fint å vite at jeg kanskje kan bruke teknikker som kan hjelpe meg til å slappe av - og at jeg ikke er helt fortapt... ;)
Antall ord: 176
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

- - Meditasjon og emosjonell intelligens.

Innlegg av jeditrond »

ludoburgero skrev:Takk for svar, jedi!
Det var oppmuntrende. Jeg tenker hele tiden at jeg er en lost case.

Testet igår stressnivået mitt på en maskin i forbindelse med et flyskrekkurs.
Indikasjonene her var at jeg er godt skikket til å kontrollere min "indre balanse", selv om jeg ved første test fikk utslag med rundt 78-82 i hvilepuls, og andre runde med test da jeg forestilte meg at jeg satt på et fly så skjøt pulsen til mellom 102-110 med en gang. Apparatet målte også noe som heter SSDN, usikker på hva dette skulle være, men dette var ikke optimalt hos meg selv om resultatene viste at jeg "kunne slappe av og finne indre ro om jeg skulle trenge det".

Alle disse tingene er litt oppmuntrende, og selv om tinnitusen er på sitt verste idag (som det ofte er, men idag piper det på sitt maksimum) så er det fint å vite at jeg kanskje kan bruke teknikker som kan hjelpe meg til å slappe av - og at jeg ikke er helt fortapt... ;)
Det er aldri for sent å komme i gang med meditasjon, samme hvor stresset en er :) Jeg begynte ordentlig med meditasjon nokså sent jeg også, så det er i aller høyeste grad håp for deg :mrgreen:
Antall ord: 214
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links