Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Spiritisme og ouijabrettEktoplasma

Moderatorer: Asbjørn, mod klarsyn, mod hjem

gjest_3

Ektoplasma

Innlegg av gjest_3 »

Søkte på google etter bilder av ektoplasma og la merke til at det kun er bilder fra gammel tid. Ingen fargebilder.

https://www.google.no/search?q=ectoplas ... =584&dpr=1

Var det "inn" før tro? Om det er ekte så skulle man tro med dagens teknologi at man kunne finne ut mer om det?
Antall ord: 57

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ønsker du din egen nettside ?
Slettet_Fighteren

- Ektoplasma

Innlegg av Slettet_Fighteren »

godt spørsmål.
rart vi ikke har noen her på forumet med erfaring.
Antall ord: 14

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

- Ektoplasma

Innlegg av jeditrond »

Jeg mistenker at ektoplasma i det store og hele var juks, selv om jeg har lest om "medium" av i dag som visstnok manifesterer ektoplasma under seanser. Hvorfor man gjør dette undres jeg litt over, er det for at ikke-medier skal få "håndfast" bevis mon tro? I dette tilfellet er jeg nok i skeptikerleiren :)
Antall ord: 57
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
gjest_3

- - Ektoplasma

Innlegg av gjest_3 »

jeditrond skrev:Jeg mistenker at ektoplasma i det store og hele var juks, selv om jeg har lest om "medium" av i dag som visstnok manifesterer ektoplasma under seanser. Hvorfor man gjør dette undres jeg litt over, er det for at ikke-medier skal få "håndfast" bevis mon tro? I dette tilfellet er jeg nok i skeptikerleiren :)
Er også veldig skeptisk til dette. Føler at det var sirkusunderholdning i gamle dager på lik linje med spåkoner og elefantmenn. Dagens anerkjente medier har ikke nevnt dette som jeg kan huske.
Antall ord: 93

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
moltepia
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 78
Startet: 11 Sep 2013 18:04
10
Har takket: 3 ganger
Blitt takket: 14 ganger

- Ektoplasma

Innlegg av moltepia »

Må bare spørre av nysgjerrigehet, hva er ektoplasma? Så på linken. Men er det noe med at åndene kommer ut av munnen? Nå spør jeg sikkert rart, men det var sånn det så ut som :) Aldri hørt om det.
Antall ord: 43

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
gjest_3

- - Ektoplasma

Innlegg av gjest_3 »

moltepia skrev:Må bare spørre av nysgjerrigehet, hva er ektoplasma? Så på linken. Men er det noe med at åndene kommer ut av munnen? Nå spør jeg sikkert rart, men det var sånn det så ut som :) Aldri hørt om det.
Det skal liksom være åndene som viser seg via stoffet som kalles ektoplasma.
Antall ord: 59

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7955
Startet: 05 Apr 2005 01:39
18
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1377 ganger
Blitt takket: 1691 ganger
Kjønn:

- - - Ektoplasma

Innlegg av Asbjørn »

sonjaera skrev:Er også veldig skeptisk til dette. Føler at det var sirkusunderholdning i gamle dager på lik linje med spåkoner og elefantmenn. Dagens anerkjente medier har ikke nevnt dette som jeg kan huske.
Som om jeg skulle sagt det selv.

De bildene jeg har sett ( gamle ) er typisk triksfotografering, dobbelteksponeringer, osv, laget i svakt lys for å gjøre det mer "ekte" . . .

Da jeg gikk på ungdomsskolen, hadde vi noe vi kalte for fotolære, og da vare det om å gjøre å lage de tøffeste triksbildene. Laget ikke "ektoplasma", men mye annet rart....
I nyere tid kom pc, og mange flere muligheter....

Hadde det vært reelt med noe slikt, ville vi nok ha hatt masser av slike bilder idag.

Som sammenligning, se bare på hva vi har når det gjelder UFO f.ex...

A
Antall ord: 139

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
moltepia
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 78
Startet: 11 Sep 2013 18:04
10
Har takket: 3 ganger
Blitt takket: 14 ganger

- - - Ektoplasma

Innlegg av moltepia »

sonjaera skrev:
moltepia skrev:Må bare spørre av nysgjerrigehet, hva er ektoplasma? Så på linken. Men er det noe med at åndene kommer ut av munnen? Nå spør jeg sikkert rart, men det var sånn det så ut som :) Aldri hørt om det.
Det skal liksom være åndene som viser seg via stoffet som kalles ektoplasma.
OK :) Takk for svar
Antall ord: 65

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Isan
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1743
Startet: 26 Apr 2007 20:39
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: i den egentliges hode
Har takket: 742 ganger
Blitt takket: 472 ganger

- Ektoplasma

Innlegg av Isan »

Morsomt det der med ektoplasma. Det man fant ut, var at det bare er juks og fanteri - akkurat som sonjaera sier, sirkus.

Det som ble gjort, var at man sørget for svak belysning i lokalet, og så kom det noe skimrende stoff ut av munnen f.eks. på "mediet". I virkeligheten hadde disse luringene gjemt flortynne stoffer i en eller annen kroppsåpning, munn, nese, rumpehull, og så brukte de det svake lyset til å pirke det fram uten at det ble oppdaget - vanligvis. Men til slutt var det noen som klarte å avsløre dem. Bl.a. var det en fra et eller annet land (husker ikke hvilket) som reiste rundt på internasjonal turné, og som ble avslørt her i Norge i Oslo av parapsykologisk forening.
Antall ord: 127
Åpen for det aller, aller meste - kritisk til alt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Aviator
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 49
Startet: 07 Feb 2018 00:35
6
Har takket: 2 ganger
Blitt takket: 6 ganger

Re: Ektoplasma

Innlegg av Aviator »

Ektoplasma er en substans som ofte kommer innenfor fysisk mediumskap. Det finnes 2 ulike typer mediumskap, mentalt og fysisk. Mentalt er det mest vanlige idag. Fysisk mediumskap tar veldig lang tid å utvikle, og det er bare få medium som er flinke på det i dag. Mange brukte før i tiden 10-15 år på å utvikle et bra fysisk mediumskap og krevde enormt med tid. Dette var mer inn før i tiden da folk ofte hadde mer tid enn man har i dagens hektiske samfunn. Grunnet at dette er en mye mer vanskeligere form for mediumskap og krever mye mer tid og tålmodighet, er dette mer sjeldent idag. Men det finnes noen dyktige fysiske medium også idag. Åndeverdenen bruker ektoplasma for å manifestere ting innenfor fysisk mediumskap, noe som ikke er så vanlig idag. Anbefaler folk å sette seg litt mer inn i fysisk mediumskap og lese seg opp på det. Det er også gjort en rekke vitenskapelige forsøk innenfor fysisk mediumskap med forbløffende resultater.

Ser at noen er inne på at dette bare var juks og fanteri. Jeg er ikke av den mening. Juksmakere finner man i alle bransjer desverre. Disse ødelegger hele bransjen. Det finnes også falske medium og healere, i bøtter og spann. Som kun er ute etter penger. Men heldigvis så finnes det også seriøse. Men hva hver enkelt velger å tro får bli opp til dem.
Antall ord: 235

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links